uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698 z dnia 25 maja 2020 r. ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu 1 , w szczególności jego art. 2, dostosowany do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia,
Zgodnie z dyrektywą 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 niektórzy kierowcy zawodowi są zobowiązani do odbycia okresowego szkolenia i - po pomyślnym ukończeniu go - uzyskania świadectwa kwalifikacji zawodowych kierowców ("ŚKZ"), w formie karty kwalifikacji kierowcy lub prawa jazdy z właściwym oznakowaniem zharmonizowanym kodem unijnym "95", zgodnie z art. 10 tej dyrektywy.
Na mocy art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698 terminy ukończenia okresowych szkoleń przez posiadaczy świadectw kwalifikacji zawodowych (ŚKZ), które w przeciwnym razie upłynęłyby w okresie między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., przedłużono o siedem miesięcy. Na mocy art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia w ten sam sposób przedłużono ważność odpowiedniego oznakowania zharmonizowanym kodem unijnym "95", a na mocy art. 2 ust. 3 - ważność odpowiednich kart kwalifikacji kierowców.
Jeżeli państwo członkowskie uzna, że ukończenie okresowego szkolenia lub jego certyfikacja, oznakowanie zharmonizowanym kodem unijnym "95" lub przedłużenie ważności kart kwalifikacji kierowców mogą pozostać niewykonalne po dniu 31 sierpnia 2020 r. ze względu na środki wprowadzone w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymania tego rozprzestrzeniania się, może przedłożyć uzasadniony wniosek o zezwolenie na przedłużenie okresów określonych odpowiednio w art. 2 ust 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2020/698. Wniosek ten może dotyczyć okresu między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r. lub okresu siedmiu miesięcy określonych odpowiednio w art. 2 ust. 1, 2 i 3 tego rozporządzenia albo obu tych okresów.
Jeżeli, w następstwie wniosku złożonego zgodnie z art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/698, Urząd Nadzoru EFTA stwierdzi, że wymogi określone w tym ustępie zostały spełnione, zgodnie z art. 2 ust. 6 tego rozporządzenia przyjmuje decyzję zezwalającą danemu państwu członkowskiemu na przedłużenie właściwych okresów. Czas przedłużenia jest określany tak, aby odzwierciedlić okres, w którym ukończenie danego szkolenia okresowego lub jego certyfikacja, oznakowanie zharmonizowanym kodem unijnym "95" lub przedłużenie ważności kart kwalifikacji kierowców może pozostać niewykonalne i w żadnym razie nie może być dłuższy niż sześć miesięcy.
Pismem z dnia 15 czerwca 2020 r. 3 , powołując się na art. 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2020/698, na podstawie art. 2 ust. 5 Norwegia złożyła uzasadniony wniosek o zezwolenie na zastosowanie przedłużenia o jeden miesiąc okresu określonego w art. 2 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia. W dniu 26 sierpnia 2020 r. Norwegia przedłożyła dodatkowe informacje na poparcie swojego wniosku 4 .
Według przedłożonych informacji ukończenie okresowego szkolenia i jego certyfikacja oraz oznakowanie zharmonizowanym kodem unijnym "95" prawdopodobnie pozostanie w Norwegii niewykonalne do dnia 30 września 2020 r., ze względu na środki wprowadzone w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymania tego rozprzestrzeniania się.
W szczególności Norwegia wprowadziła ogólne środki izolacji, obejmujące zamknięcie placówek szkoleniowych, w tym tych związanych z przewidzianym w dyrektywie 2003/59/WE okresowym szkoleniem kierowców, oraz wstrzymanie świadczenia usług publicznych związanych z odnawianiem dokumentów i licencji.
Okresowe kursy szkoleniowe są stopniowo wznawiane. Niemniej, stosowanie środków niezbędnych do powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19 nadal oznacza dla wspomnianych placówek pewne ograniczenia. Norwegia twierdzi, że placówki szkoleniowe muszą spełniać odpowiednie krajowe wymogi dotyczące ograniczenia kontaktów osobistych. W rezultacie liczba kursantów mogących jednocześnie uczestniczyć w szkoleniu jest ograniczona. Skutkiem wprowadzenia przez władze norweskie takich środków jest duża liczba oczekujących posiadaczy licencji, którzy nie byli w stanie ukończyć wymaganych okresowych szkoleń.
Po dokonaniu, zgodnie z art. 2 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2020/698, oceny uzasadnionego wniosku otrzymanego od Norwegii na podstawie art. 2 ust. 5 tego rozporządzenia oraz przedłożonych dodatkowych informacji, Urząd stwierdza, że ukończenie okresowego szkolenia lub jego certyfikacja, oznakowanie zharmonizowanym kodem unijnym "95" lub przedłużenie ważności kart kwalifikacji kierowców prawdopodobnie pozostanie niewykonalne po dniu 31 sierpnia 2020 r. ze względu na środki wprowadzone przez Norwegię w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymania tego rozprzestrzeniania się. Wymogi określone w art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/698 są więc spełnione.
Norwegię należy zatem upoważnić do zastosowania przedłużenia o jeden miesiąc odpowiednich okresów między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., określonych w art. 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2020/698,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Norwegię upoważnia się do przedłużenia o jeden miesiąc okresu między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., o którym mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698, do celów art. 2 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia.
Niniejsza decyzja jest skierowana do Królestwa Norwegii.
| W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA | |||
| Bente ANGELL-HANSEN | Frank J. BÜCHEL | Högni KRISTJANSSON | Carsten ZATSCHLER |
| Przewodniczący | Członek Kolegium | Odpowiedzialny członek Kolegium |
Zatwierdzający jako dyrektor ds. prawnych i wykonawczych |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.367.42 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2020/698 upoważniająca Norwegię do przedłużenia niektórych terminów określonych w art. 2 rozporządzenia (UE) 2020/698 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu |
| Data aktu: | 31/08/2020 |
| Data ogłoszenia: | 05/11/2020 |