uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dimetomorfu, fludioksonilu, piraklostrobiny i teflubenzu- ronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP azynofosu metylowego określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. NDP flufenoksuronu, oksadiazonu i fosalonu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. Środki odstraszające: olej talowy włączono do załącznika IV do tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną bentazon w odniesieniu do ziemniaków, porów, naparów ziołowych z liści i ziół, nasion maku i ziaren soi zwyczajnej złożono wniosek w sprawie zmiany obecnych NDP zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W przypadku dimetomorfu wniosek taki złożono w odniesieniu do jeżyn i malin. W przypadku fludioksonilu wniosek taki złożono w odniesieniu do truskawek, rabarbaru, siemienia lnianego, ziaren sezamu, ziaren rzepaku, nasion gorczycy, nasion ogórecznika lekarskiego, nasion lnicznika siewnego i nasion konopi siewnych. W przypadku pira- klostrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron stołowych, kukurydzy cukrowej i ziaren kawy. W przypadku teflubenzuronu wniosek taki złożono w odniesieniu do jabłek, brukselki/kapusty brukselskiej i kapusty głowiastej.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W odniesieniu do bentazonu wnioskodawca przedłożył informacje wcześniej niedostępne w trakcie przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Informacje te dotyczą badań pozostałości, metod analitycznych, stabilności przy przechowywaniu oraz badań żywieniowych. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do ziemniaków i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz podwyższenie NDP w odniesieniu do naparów ziołowych z liści i ziół. W przypadku porów brakujące informacje dotyczące badań pozostałości nie zostały przedłożone. Należy zatem skreślić NDP w odniesieniu do porów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) W odniesieniu do dimetomorfu wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące badań pozostałości. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do jeżyn i malin do odpowiedniej granicy oznaczalności.
(8) W odniesieniu do fludioksonilu wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące badań pozostałości i badań żywieniowych. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego do odpowiedniej granicy oznaczalności.
(9) W odniesieniu do piraklostrobiny wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące badań pozostałości i metod analitycznych. W oparciu o nowe informacje Urząd stwierdził, że istnieją obawy dotyczące spożycia w odniesieniu do obecnego zastosowania tej substancji czynnej w winogronach stołowych. Skonsultowano się z państwami członkowskimi, zwracając się do nich o zgłoszenie ewentualnych awaryjnych dobrych praktyk rolniczych, które nie stwarzałyby niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. Państwa członkowskie określiły awaryjne dobre praktyki rolnicze w odniesieniu do winogron stołowych, dla których NDP należy ustalić na poziomie 0,3 mg/kg.
(10) W odniesieniu do teflubenzuronu wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje dotyczące hydrolizy, metabolizmu i metod analitycznych. W oparciu o nowe informacje Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego do odpowiedniej granicy oznaczalności.
(11) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(12) Zatwierdzenie substancji czynnej azynofos metylowy wygasło z dniem 1 stycznia 2007 r. 3 Substancji czynnej flufenoksuron nie zatwierdzono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 942/2011 4 . Zatwierdzenie substancji czynnej oksadiazon wygasło z dniem 31 grudnia 2018 r. 5 . Substancji czynnej fosalon nie zatwierdzono decyzją Komisji 2006/1010/WE 6 . Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1125 7 wycofano zatwierdzenie substancji czynnej smoła oleju talowego. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1186 8 wycofano zatwierdzenie substancji czynnej olej talowy surowy.
(13) Wszystkie obowiązujące zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających te substancje czynne zostały cofnięte. Należy zatem skreślić obecne NDP określone dla tych substancji w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 tego rozporządzenia w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a), z wyjątkiem NDP flufenoksuronu w herbacie, który jest bezpieczny dla konsumentów 9 i jest zgodny z wnioskiem Japonii dotyczącym tolerancji importowej, oraz NDP azynofosu metylowego i fosalonu w przyprawach, które odpowiadają najwyższym dopuszczalnym poziomom w ramach Kodeksu Żywnościowego ustanowionym na podstawie danych z monitorowania i w przypadku których narażenie z dietą jest wyjątkowo niskie 10 . Jeżeli chodzi o środki odstraszające: olej talowy, należy usunąć pozycję w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i podać wartości wzorcowe dla tej substancji w załączniku V zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(14) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych produktów rozwój techniczny umożliwia ustalenie niższych granic oznaczalności. W przypadku substancji czynnych, których wszystkie NDP powinny zostać obniżone do odpowiednich granic oznaczalności, należy ująć wartości wzorcowe w wykazie w załączniku V zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(15) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(17) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć środek przejściowy dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(18) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for bentazone" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP bentazonu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2019;17(5):5704. "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for bentazone in soyabeans and poppy seeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bentazonu w ziarnach soi zwyczajnej i nasionach maku). Dziennik EFSA 2019;17(7):5798.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for dimethomorph" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP dimetomorfu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018;16(10):5433.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fludioxonil in rhubarbs" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fludioksonilu w rabarbarze). Dziennik EFSA 2019;17(9):5815.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for fludioxonil" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP fludioksonilu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2019;17(9):5812.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fludioxonil in certain oilseeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fludioksonilu w niektórych nasionach oleistych). Dziennik EFSA 2020;18(1):5994.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for pyraclostrobin in sweet corn" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości piraklostrobiny w kukurydzy cukrowej). Dziennik EFSA 2019;17(10):5841.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for pyraclostrobin" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP piraklostrobiny zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018;16(11):5472.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for teflubenzuron" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP teflubenzuronu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018;16(10):5427.
Sprawozdanie z 51. sesji Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów. Dodatek III. Makau, Chińska Republika Ludowa, 8-13 kwietnia 2019 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.367.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2020/1633 zmieniające załączniki II, III, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azynofosu metylowego, bentazonu, dimetomorfu, fludioksonilu, flufenoksuronu, oksadiazonu, fosalonu, piraklostrobiny oraz środków odstraszających: oleju talowego i teflubenzuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 27/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 05/11/2020 |
| Data wejścia w życie: | 25/05/2021, 25/11/2020 |