Decyzja 90/20/COL zmieniająca, po raz sto siódmy, zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez zmianę i przedłużenie niektórych wytycznych w sprawie pomocy państwa

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA Nr 90/20/COL
z dnia 15 lipca 2020 r.
zmieniająca, po raz sto siódmy, zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez zmianę i przedłużenie niektórych wytycznych w sprawie pomocy państwa [2020/1576]

URZĄD NADZORU EFTA,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 61-63 oraz protokół 26 do tego porozumienia,

uwzględniając Porozumienie pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości ("porozumienie o nadzorze i Trybunale"), w szczególności jego art. 24 oraz art. 5 ust. 2 lit. b), oraz

uwzględniając protokół 3 do porozumienia o nadzorze i Trybunale ("protokół 3"), w szczególności jego część I art. 1 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

Zgodnie z art. 24 porozumienia o nadzorze i Trybunale Urząd wprowadza w życie postanowienia Porozumienia EOG dotyczące pomocy państwa.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. b) porozumienia o nadzorze i Trybunale Urząd wydaje zawiadomienia oraz wskazówki w kwestiach objętych Porozumieniem EOG, jeśli porozumienie to lub porozumienie o nadzorze i Trybunale wyraźnie tak stanowi lub jeśli Urząd uznaje to za konieczne.

Następujące wytyczne w sprawie pomocy państwa przyjęte przez Urząd w ramach inicjatywy "unowocześnienie polityki w dziedzinie pomocy państwa" mają wygasnąć z końcem 2020 r.:

a) wytyczne w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020 1 ;

b) wytyczne w sprawie pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka 2 ;

c) wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020 3 ;

d) wytyczne dotyczące analizy zgodności z funkcjonowaniem Porozumienia EOG pomocy państwa na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania 4 ;

e) wytyczne w sprawie ubezpieczenia krótkoterminowych kredytów eksportowych 5  oraz

f) wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 6 .

W kontekście Europejskiego Zielonego Ładu i Europejskiej agendy cyfrowej Komisja Europejska ("Komisja") zapowiedziała już zamiar dokonania przeglądu szeregu wytycznych do końca 2021 r.

W dniu 2 lipca 2020 r. Komisja przyjęła komunikat w sprawie przedłużenia obowiązywania i zmian wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020, wytycznych w sprawie pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka, wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020, wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji, komunikatu w sprawie kryteriów analizy zgodności z rynkiem wewnętrznym pomocy państwa na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania, komunikatu Komisji - Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną oraz komunikatu Komisji do państw członkowskich w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych 7 .

W celu zapewnienia przewidywalności i pewności prawa, przygotowując się do przyszłej aktualizacji zasad pomocy państwa, Komisja uznała, że należy przedłużyć do końca 2021 r. okres stosowania jej wytycznych, odpowiadających wytycznym Urzędu Nadzoru EFTA wymienionym w lit. a)-e) powyżej. Komisja przedłużyła do końca 2023 r. okres stosowania wytycznych odpowiadających wytycznym wymienionym w lit. f), tj. wytycznym dotyczącym pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji.

Przedłużenie obowiązywania tych przepisów umożliwi Komisji sfinalizowanie oceny tych zasad wraz z innymi zasadami pomocy państwa przyjętymi w ramach inicjatywy unowocześnienia polityki w dziedzinie pomocy państwa. W dniu 7 sty cznia 2019 r. Komisja rozpoczęła ocenę tych zasad w formie "oceny adekwatności". Na podstawie wyników tej oceny Komisja będzie mogła zdecydować o dalszym przedłużeniu obowiązywania lub aktualizacji tych zasad.

Biorąc pod uwagę skutki gospodarcze i finansowe, jakie może mieć pandemia COVID-19 dla przedsiębiorstw, Komisja uznała, że konieczne są również tymczasowe dostosowania niektórych wytycznych w sprawie pomocy państwa. W szczególności w ramach wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020, wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020, komunikatu - Kryteria analizy zgodności z rynkiem wewnętrznym pomocy państwa na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania oraz zasad ramowych dotyczących pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną 8  przedsiębiorstwa, które nie znajdowały się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019 r., lecz znalazły się w trudnej sytuacji w okresie po dniu 31 grudnia 2019 r., powinny kwalifikować się do pomocy na podstawie tych wytycznych do dnia 30 czerwca 2021 r.

W odniesieniu do wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020 gwałtowny spadek cen energii elektrycznej w związku z pandemią COVID-19 może prowadzić do sytuacji, w której intensywność zużycia energii elektrycznej przez przedsiębiorstwa może się zmniejszyć. W takim przypadku przedsiębiorstwo może stracić kwalifikowalność na podstawie sekcji 3.7.2 (ukierunkowane ulgi w finansowaniu wsparcia na rzecz energii ze źródeł odnawialnych ze względu na konkurencyjność) przy stosowaniu załącznika 4 do obliczania wartości dodanej brutto oraz intensywności zużycia energii na poziomie przedsiębiorstwa. W związku z tym Komisja uznała, że należy dostosować stosowane metody obliczeniowe, aby odpowiednio uwzględnić tę kwestię.

Przedmiotowe zmiany i przedłużenia obowiązywania komunikatów Komisji mają również znaczenie dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Należy zapewnić jednolite stosowanie zasad EOG w zakresie pomocy państwa na całym Europejskim Obszarze Gospodarczym zgodnie z celem jednorodności określonym w art. 1 Porozumienia EOG.

Zgodnie z pkt II części "OGÓLNE" znajdującej się na stronie 11 załącznika XV do Porozumienia EOG Urząd przyjmuje, po konsultacji z Komisją, akty prawne odpowiadające tym, które przyjęła Komisja Europejska,

po konsultacji z Komisją Europejską,

po konsultacji z państwami EOG-EFTA,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W zasadach merytorycznych w dziedzinie pomocy państwa wprowadza się następujące zmiany:

1)
w wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 18 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Niniejsze wytyczne stosuje się jednak do przedsiębiorstw, które nie znajdowały się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019 r., lecz znalazły się w trudnej sytuacji w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.";

b)
po pkt 156 dodaje się litery w brzmieniu:

"a) W związku z wygaśnięciem ważności krajowych map pomocy regionalnej w dniu 31 grudnia 2020 r. Urząd zwraca się do państw EOG-EFTA o powiadomienie go do dnia 15 września 2020 r. o zamiarze przedłużenia okresu ważności krajowych map pomocy regionalnej.

b) Po tym, jak przedłużenie ważności krajowych map pomocy regionalnej do dnia 31 grudnia 2021 r. zostanie zatwierdzone, państwa EOG-EFTA mogą podjąć decyzję o przedłużeniu obowiązywania istniejących programów, zatwierdzonych na podstawie niniejszych wytycznych. O każdym przedłużeniu ważności takich programów należy powiadomić Urząd w odpowiednim czasie przed terminem ich wygaśnięcia.";

2)
pkt 174 wytycznych w sprawie pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka otrzymuje brzmienie:

"(174) Urząd będzie stosować zasady określone w niniejszych wytycznych do celów przeprowadzania oceny zgodności w odniesieniu do wszelkiej pomocy w zakresie finansowania ryzyka, która zostanie przyznana w okresie od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.";

3)
w wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 11 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Niniejsze wytyczne stosuje się jednak do przedsiębiorstw, które nie znajdowały się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019 r., lecz znalazły się w trudnej sytuacji w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.";

b)
pkt 103 otrzymuje brzmienie:

"(103) Niniejsze wytyczne dotyczą okresu do dnia 31 grudnia 2021 r. Powinny one jednak przygotować podstawę dla realizacji celów określonych w ramach do roku 2030. Przede wszystkim oczekuje się, że określone w latach 2020-2030 odnawialne źródła energii staną się konkurencyjne dla sieci, co oznacza stopniowe wycofywanie dotacji i zwolnień z odpowiedzialności za bilansowanie. Niniejsze wytyczne są spójne z tym celem i za sprawą mechanizmów rynkowych zapewnią przejście na oszczędną gospodarkę.";

c)
pkt 237 otrzymuje brzmienie:

"(237) Niniejsze wytyczne będą stosowane od dnia 1 lipca 2014 r. i zastąpią wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska opublikowane w dniu 10 czerwca 2010 r. * . Będą obowiązywać do dnia 31 grudnia 2021 r.

d)
w załączniku 4 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do celów stosowania sekcji 3.7.2 państwa EOG-EFTA mogą zastosować:

a) średnią arytmetyczną z ostatnich 3 lat, za które dostępne są dane dotyczące wartości dodanej brutto;

b) średnią arytmetyczną z 2 lat wybranych z ostatnich 3 lat, za które dostępne są dane dotyczące wartości dodanej brutto, pod warunkiem że metoda ta jest stosowana w ten sam sposób do wszystkich beneficjentów.

Urząd uważa, że przejście od obliczania przy zastosowaniu metody a) do obliczania przy zastosowaniu metody b) nie stanowi zmiany podlegającej zgłoszeniu.";

(ii)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W celu obliczania zużycia energii elektrycznej przez przedsiębiorstwo należy wykorzystać wskaźniki efektywności zużycia energii elektrycznej dla danej branży, o ile są one dostępne. Jeżeli nie są dostępne, państwa EOG-EFTA mogą zastosować:

a) średnią arytmetyczną z ostatnich 3 lat, za które dostępne są dane;

b) średnią arytmetyczną z 2 lat wybranych z ostatnich 3 lat, za które dostępne są dane, pod warunkiem że metoda ta jest stosowana w ten sam sposób do wszystkich beneficjentów.

Urząd uważa, że przejście od obliczania przy zastosowaniu metody a) do obliczania przy zastosowaniu metody b) nie stanowi zmiany podlegającej zgłoszeniu.";

4)
pkt 135 wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji otrzymuje brzmienie:

"135. Urząd stosuje niniejsze wytyczne ze skutkiem od dnia 10 września 2014 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.";

5)
w wytycznych dotyczących analizy zgodności z funkcjonowaniem Porozumienia EOG pomocy państwa na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 10 lit. a) dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Niniejsze wytyczne stosuje się jednak do przedsiębiorstw, które nie znajdowały się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019 r., lecz znalazły się w trudnej sytuacji w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.";

b)
pkt 50 otrzymuje brzmienie:

"50. "Niniejsze wytyczne mają zastosowanie od dnia 27 kwietnia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.";

6)
pkt 40 wytycznych w sprawie ubezpieczenia krótkoterminowych kredytów eksportowych otrzymuje brzmienie:

"(40) Zważywszy na potrzebę zapewnienia ciągłości i pewności prawnej w traktowaniu pomocy państwa w dziedzinie krótkoterminowych ubezpieczeń kredytów eksportowych, uznaje się za właściwe stosowanie obecnych wytycznych do dnia 31 grudnia 2021 r. Pozwoli to na dostosowanie jego daty wygaśnięcia do okresu obowiązywania większości wytycznych dotyczących pomocy państwa, przyjętych w ramach programu unowocześnienia polityki w dziedzinie pomocy państwa.";

7)
w pkt 10 zasad ramowych dotyczących pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Niniejsze wytyczne stosuje się jednak do przedsiębiorstw, które nie znajdowały się w trudnej sytuacji w dniu 31 grud nia 2019 r., lecz znalazły się w trudnej sytuacji w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.".

Artykuł  2

Jedynie wersja niniejszej decyzji w języku angielskim jest autentyczna.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 lipca 2020 r.
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA
Bente ANGELL-HANSEN Frank J. BÜCHEL
Przewodniczący Członek Kolegium
Odpowiedzialny członek Kolegium
Högni KRISTJANSSON Carsten ZATSCHLER
Członek Kolegium Zatwierdzający jako dyrektor
ds. prawnych i wykonawczych
1 Dz.U. L 166 z 5.6.2014, s. 44, oraz Suplement EOG nr 33 z 5.6.2014, s. 1, zmienione decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 302/14/COL, Dz.U. L 15 z 22.1.2015, s. 103, oraz Suplement EOG nr 4 z 22.1.2015, s. 1.
2 Dz.U. L 354 z 11.12.2014, s. 62, oraz Suplement EOG nr 74 z 11.12.2014, s. 1, zmienione decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 302/14/COL, Dz.U. L 15 z 22.1.2015, s. 103, oraz Suplement EOG nr 4 z 22.1.2015, s. 1.
3 Dz.U. L 131 z 28.5.2015, s. 1, oraz Suplement EOG nr 30 z 28.5.2015, s. 1.
4 Dz.U. L 39 z 16.2.2017, s. 49, oraz Suplement EOG nr 11 z 16.2.2017, s. 1.
5 Dz.U. L 343 z 19.12.2013, s. 54, oraz Suplement EOG nr 71 z 19.12.2013, s. 1, ponownie przyjęte decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 4/19/COL, Dz.U. L 163 z 20.6.2019, s. 110, oraz Suplement EOG nr 48 z 20.6.2019, s. 1, zmienione decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 030/20/COL, Dz.U. L 220 z 9.7.2020, s. 8, oraz Suplement EOG nr 46 z 9.7.2020, s. 1.
6 Dz.U. L 271 z 16.10.2015, s. 35, oraz Suplement EOG nr 62 z 15.10.2015, s. 1.
7 Dz.U. C 224 z 8.7.2020, s. 2.
8 Odpowiadają one wytycznym Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (Dz.U. L 209 z 6.8.2015, s. 17, oraz Suplement EOG nr 44 z 6.8.2015, s. 1).
* Dz.U. L 144 z 10.6.2010, s. 1, oraz Suplement EOG nr 29 z 10.6.2010, s. 1.";

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.359.16

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 90/20/COL zmieniająca, po raz sto siódmy, zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez zmianę i przedłużenie niektórych wytycznych w sprawie pomocy państwa
Data aktu: 15/07/2020
Data ogłoszenia: 29/10/2020
Data wejścia w życie: 15/07/2020