Decyzja wykonawcza 2020/1550 ustanawiająca wieloletni program kontroli na lata 2021-2025, które mają być przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1550
z dnia 23 października 2020 r.
ustanawiająca wieloletni program kontroli na lata 2021-2025, które mają być przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 118 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Za egzekwowanie prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego odpowiadają państwa członkowskie, których właściwe organy - poprzez organizację kontroli urzędowych - monitorują i weryfikują, czy odpowiednie wymogi unijne są faktycznie przestrzegane i egzekwowane. Art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625 zawiera wymóg, by eksperci Komisji - równolegle do monitorowania i weryfikacji - przeprowadzali w państwach członkowskich kontrole, obejmujące też audyty, w celu zweryfikowania stosowania przepisów Unii. Kontrole Komisji powinny być przeprowadzane w obszarach: bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin, środków ochrony roślin oraz funkcjonowania krajowych systemów kontroli i funkcjonowania właściwych organów, które nimi kierują, z uwzględnieniem synergii z mechanizmami kontroli w ramach wspólnej polityki rolnej.

(2) Komisja opracowała wieloletni program kontroli na lata 2021-2025 dopasowany do kadencji i odzwierciedlający priorytety Komisji. Wspomniane kontrole są przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich w celu zweryfikowania stosowania przepisów w wyżej wymienionych obszarach. W procesie ustalania priorytetów zastosowano różne kryteria, m.in. stwierdzone ryzyko dla konsumentów, zwierząt lub roślin, wcześniejsze wyniki państw członkowskich w danym obszarze, wielkość produkcji, informacje z odpowiednich źródeł (np. Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności) oraz z systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) i jego części składowych.

(3) Wieloletni program kontroli wnosi wkład w Europejski Zielony Ład 2 , będący priorytetem Komisji, oraz w strategię

"od pola do stołu" na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego 3 . Przyczynia się on również do monitorowania wspólnej polityki rolnej zgodnie z przepisami dotyczącymi zasady wzajemnej zgodności określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 4 . Kontrole określone w wieloletnim programie kontroli umożliwiają Komisji wypełnienie jej obowiązków prawnych w zakresie nadzoru nad stosowaniem prawa Unii poprzez zweryfikowanie, czy kontrole urzędowe w państwach członkowskich w odpowiednich obszarach są zgodne z prawodawstwem Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wieloletni program kontroli na lata 2021-2025, które mają być przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich, jak przewidziano w art. 116 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, jest określony w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 października 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK 5  

W niniejszym załączniku określono program kontroli na lata 2021-2025, które mają być przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich w obszarach objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625.

W odniesieniu do przedmiotowego okresu Komisja określiła pewne obszary priorytetowe w dziedzinach: bezpieczeństwa żywności i pasz, jakości żywności, zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin, środków ochrony roślin, wprowadzania na terytorium Unii zwierząt i towarów z państw trzecich, oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz ogólnych aspektów w ramach łańcucha rolno-spożywczego (w tym funkcjonowania krajowych systemów kontroli i funkcjonowania właściwych organów).

Kontrole Komisji w państwach członkowskich obejmują obszary określone w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625. Konkretne kwestie objęte pojedynczymi kontrolami są dostosowywane do sytuacji w każdym państwie członkowskim.

Eksperci Komisji przeprowadzają kontrole, w tym audyty, zgodnie z art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625.

Wieloletni program kontroli na lata 2021-2025 przeprowadzanych przez Komisję w państwach członkowskich w celu zweryfikowania stosowania przepisów w obszarach objętych art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625 obejmuje również inne obszary przewidziane w tym rozporządzeniu, takie jak oszustwa i kontrole przywozu. Nie wszystkie obszary priorytetowe są przedmiotem konkretnej serii kontroli. Niektóre z nich są przedmiotem bardziej ogólnej serii kontroli, takie jak na przykład aspekty dobrostanu zwierząt podczas uboju uwzględnione, w stosownych przypadkach, w ramach kontroli żywności pochodzenia zwierzęcego lub zgodność punktów kontroli granicznej uwzględniona w ramach kontroli urzędowych zwierząt i towarów.

W rozdziałach 1-10 niniejszego załącznika określono wieloletni program kontroli w podziale na obszary priorytetowe i cele szczegółowe. W rozdziale 11 określono program kontroli na 2024 r.

1.
Żywność i bezpieczeństwo żywności
Obszar priorytetowy Cele szczegółowe
Żywność pochodzenia zwierzęcego

(np. bezpieczeństwo mięsa ssaków i ptaków oraz produktów pozyskanych od nich lub z nich, bezpieczeństwo mleka i przetworów mlecznych, bezpieczeństwo produktów rybołówstwa oraz higiena produkcji żywych małży)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii w zakresie bezpieczeństwa żywności dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu żywności pochodzenia zwierzęcego (w tym również identyfikowalność i etykietowanie), ze szczególnym uwzględnieniem mięsa ssaków i ptaków oraz produktów pozyskanych od nich lub z nich, mleka i przetworów mlecznych, produktów rybołówstwa i żywych małży, oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
Choroby odzwierzęce przenoszone przez żywność

(np. Salmonella)

Zweryfikowanie krajowych programów weterynaryjnych państw członkowskich współfinansowanych przez Komisję oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
Żywność niepochodząca od zwierząt

(np. bezpieczeństwo owoców i warzyw, ziół, przypraw i kiełków)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii w zakresie bezpieczeństwa żywności dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu żywności niepochodzącejod zwierząt (w tym również identyfikowalność i etykietowanie), ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa mikrobiologicznego, oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
Pozostałości u żywych zwierząt i w żywności pochodzenia zwierzęcego

(pozostałości weterynaryjnych produktów leczniczych, pestycydów i zanieczyszczeń)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących pozostałości weterynaryjnych produktów leczniczych, pestycydów i zanieczyszczeń u żywych zwierząt i w żywności pochodzenia zwierzęcego.
Zanieczyszczenia w żywności niepochodzącej od zwierząt

(np. mikotoksyny)

Zweryfikowanie - na podstawie wieloletnich krajowych planów kontroli państw członkowskich i odnośnych sprawozdań - czy kontrole urzędowe zanieczyszczeń w żywności niepochodzącejod zwierząt spełniają wymogi określone w odpowiednich mających zastosowanie przepisach Unii.
2.
Pasze i bezpieczeństwo pasz
Obszar priorytetowy Cele szczegółowe
Ogólna higiena pasz

(higiena pasz, zatwierdzanie i rejestracja zakładów, identyfikowalność, etykietowanie i zanieczyszczenia)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących higieny pasz (ze szczególnym uwzględnieniem higieny pasz, zatwierdzania i rejestracji zakładów, zanieczyszczenia, identyfikowalności i etykietowania), oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
Pasza lecznicza Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają unijnych wymogów prawnych dotyczących produkcji paszy leczniczej, mających zastosowanie od stycznia 2022 r.
Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne

(sektor mięsny, zakłady przetwórcze)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących postępowania z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i produktami pochodnymi, ich wykorzystywania i usuwania, wytwarzanymi w Unii lub wprowadzanymi do obrotu w Unii, oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem sektora mięsnego i zakładów przetwórczych.
3.
Zdrowie zwierząt
Obszar priorytetowy Cele szczegółowe
Choroby kategorii A na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429

(np. afrykański pomór świń, wysoce zjadliwa grypa ptaków)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących zwalczania głównych aktywnych chorób zwierząt, takich jak afrykański pomór świń i wysoce zjadliwa grypa ptaków, oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
Choroby odzwierzęce niepochodzące od żywności

(np. wścieklizna)

Sprawdzenie zdolności państw członkowskich do wykrywania, monitorowania i zwalczania istotnych chorób odzwierzęcych niepochodzących od żywności.
Choroby kategorii B i C na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429

(np. gruźlica, bruceloza)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących kontroli chorób enzootycznych, ze szczególnym uwzględnieniem poziomu wdrożenia i skuteczności krajowych programów weterynaryjnych współfinansowanych przez Komisję, oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
Gotowość i zapobieganie

(np. planowanie ewentualnościowe)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących gotowości do reagowania w przypadku wystąpienia wielu ognisk chorób epizootycznych oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
4.
Dobrostan zwierząt
Obszar priorytetowy Cele szczegółowe
Transport

(np. zwierzęta niezdolne do transportu, statki do transportu zwierząt, cielęta nieodsadzone, punkty kontroli wykorzystywane w tranzycie zwierząt)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących dobrostanu zwierząt podczas transportu, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt niezdolnych do transportu, statków do transportu zwierząt, cieląt nieodsadzonych i punktów kontroli wykorzystywanych w tranzycie zwierząt, oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
W gospodarstwie

(np. kury nioski)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących dobrostanu zwierząt podczas chowu oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
Ubój

(np. przeżuwacze, drób)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących dobrostanu przeżuwaczy i drobiu podczas uboju oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
5.
Zdrowie roślin
Obszar priorytetowy Cele szczegółowe
Pojawy agrofagów roślin

(stanowiących poważne zagrożenie)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii w zakresie kontroli wykrytych na terytorium Unii agrofagów roślin, ze szczególnym uwzględnieniem agrofagów stanowiących poważne zagrożenie, na przykład: Xylella fastidiosa, wirus brunatnej wyboistości owoców pomidora, węgorek sosnowiec, kózkowate z rodzaju Anoplophora, owady z rodzaju Trioza i inne organizmy szkodliwe określone jako priorytetowe, oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
Gotowość i zapobieganie

(np. planowanie ewentualnościowe, programy badań zdrowia roślin)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących sporządzania i aktualizacji planów ewentualnościowych dotyczących zdrowia roślin.

Ocena planowania i realizacji programów kontroli występowania agrofagów priorytetowych i innych agrofagów kwarantannowych na podstawie prawa o zdrowiu roślin.

Przemieszczanie roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w obrębie Unii (paszporty roślin) Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii w zakresie zdrowia roślin dotyczących przemieszczania roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w obrębie Unii, ze szczególnym uwzględnieniem paszportów roślin, oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
6.
Wprowadzanie do obrotu i stosowanie środków ochrony roślin oraz zrównoważone stosowanie pestycydów
Obszar priorytetowy Cele szczegółowe
Środki ochrony roślin

(zezwolenia, wprowadzanie do obrotu i stosowanie pestycydów, pozostałości pestycydów)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących zezwoleń, wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin oraz pozostałości pestycydów, a także zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
Zrównoważone stosowanie pestycydów Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących zrównoważonego stosowania pestycydów, oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
7.
Jakość żywności
Obszar priorytetowy Cele szczegółowe
Rolnictwo ekologiczne Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących produkcji i etykietowania produktów ekologicznych, oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
Oznaczenia geograficzne Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących produkcji i etykietowania oznaczeń geograficznych takich jak chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), chronione oznaczenie geograficzne (ChOG) i gwarantowana tradycyjna specjalność (GTS), oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.
8.
Wprowadzanie na terytorium Unii zwierząt i towarów z państw trzecich
Obszar priorytetowy Cele szczegółowe
Kontrole urzędowe zwierząt i towarów Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie wypełniają swoje obowiązki w zakresie przeprowadzania urzędowych kontroli zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii z państw trzecich.

Zweryfikowanie, czy zwierzęta i towary wprowadzane na terytorium Unii z państw trzecich spełniają mające zastosowanie ogólne i szczegółowe wymogi unijne dotyczące wprowadzania na terytorium Unii.

Szczególny nacisk zostanie położony na przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) 2017/625 oraz powiązanymi aktami delegowanymi i wykonawczymi.

Zgodność punktów kontroli granicznej z wymogami Zweryfikowanie, czy punkty kontroli granicznej zaproponowane do wyznaczenia przez państwa członkowskie spełniają minimalne wymogi dotyczące punktów kontroli granicznej, w tym ośrodków inspekcyjnych określonych w mających zastosowanie przepisach Unii przed wyznaczeniem takich punktów.

Zweryfikowanie, czy punkty kontroli granicznej, wyznaczone miejsca wprowadzenia, miejsca wprowadzenia i miejsca pierwszego wprowadzenia ponownie wyznaczone zgodnie z art. 61 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625 spełniają mające zastosowanie minimalne wymogi.

Zweryfikowanie, czy punkty kontroli inne niż punkty kontroli granicznej, o których mowa w art. 53 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, spełniają mające zastosowanie minimalne wymogi.

Kontrole urzędowe zdrowia roślin Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie wypełniają swoje obowiązki w zakresie przeprowadzania kontroli urzędowych zdrowia roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wprowadzanych na terytorium Unii z państw trzecich.

Zagwarantowanie, że rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty wprowadzane na terytorium Unii z państw trzecich spełniają mające zastosowanie unijne wymogi dotyczące zdrowia roślin w odniesieniu do wprowadzania na terytorium Unii.

9.
Oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe
Obszar priorytetowy Cele szczegółowe
Monitorowanie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u bakterii zoonotycznych i komensalnych Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają przepisów dotyczących monitorowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u bakterii zoonotycznych i komensalnych, a tym samym przyczyniają się do pełnego wdrożenia Europejskiego planu działania z 2017 r. "Jedno zdrowie" na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe (1).

__________________

(1) Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "Europejski plan działania »Jedno zdrowie« na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe", COM(2017) 339 final z 29.6.2017.

10.
Ogólne aspekty w ramach łańcucha rolno-spożywczego
Obszar priorytetowy Cele szczegółowe
Oszustwa Gromadzenie informacji na temat stosowności i skutecznego wdrożenia krajowych rozwiązań służących zwalczaniu przypadków oszustwa w łańcuchu rolno-spożywczym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625.
Działania podjęte w następstwie zaleceń z audytu

(sektorowe i ogólne)

Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie podejmują odpowiednie działania następcze w celu usunięcia wszelkich pojedynczych lub systematycznych niedociągnięć stwierdzonych w trakcie kontroli przeprowadzanych przez Komisję.
Organizmy zmodyfikowane genetycznie (GMO) (np. zezwolenie na wprowadzenie do obrotu, wprowadzanie do obrotu, identyfikowalność, etykietowanie) Zweryfikowanie, czy państwa członkowskie przestrzegają mających zastosowanie przepisów Unii dotyczących zezwolenia na wprowadzenie do obrotu i wprowadzania do obrotu organizmów zmodyfikowanych genetycznie, ich identyfikowalności i etykietowania w żywności i paszy, oraz zweryfikowanie, czy przeprowadzane są kontrole urzędowe w tym zakresie.

Przyczynianie się do egzekwowania przepisów w odniesieniu do produktów uzyskiwanych za pomocą nowych technik genomowych oraz gromadzenie wiedzy fachowej w tym zakresie.

Wszelkie sytuacje nadzwyczajne, pojawiające się problemy i rozwój sytuacji Badanie i gromadzenie informacji dotyczących wszelkich sytuacji nadzwyczajnych, pojawiających się problemów lub rozwoju sytuacji w państwach członkowskich.
11.
Program kontroli na 2024 r.
Obszar Obszar priorytetowy Główne kierunki działań w 2024 r.
Żywność i bezpieczeństwo żywności Żywność pochodzenia zwierzęcego Bezpieczeństwo mięsa ssaków i ptaków oraz produktów pozyskanych od nich lub z nich

Bezpieczeństwo mleka i przetworów mlecznych

Bezpieczeństwo produktów rybołówstwa

Żywność niepochodząca od zwierząt Bezpieczeństwo mikrobiologiczne
Pozostałości u żywych zwierząt i w żywności pochodzenia zwierzęcego Bezpieczeństwo chemiczne - pozostałości
Pasze i bezpieczeństwo pasz Bezpieczeństwo pasz Ogólna higiena pasz (w tym paszy leczniczej)
Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne
Zdrowie zwierząt Choroby kategorii A na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429 Afrykański pomór świń Wysoce zjadliwa grypa ptaków Ospa owiec i ospa kóz
Choroby kategorii B i C na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429 Choroby ryb

System monitorowania chorób kategorii B i C

Gotowość i zapobieganie Planowanie ewentualnościowe uwzględniane podczas audytów dotyczących afrykańskiego pomoru świń i wysoce zjadliwej grypy ptaków
Dobrostan zwierząt W gospodarstwie Indyki

Ryby (w tym ubój i transport)

Zdrowie roślin Pojawy agrofagów roślin Pojawy agrofagów roślin stanowiące poważne zagrożenie
Przemieszczanie roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w obrębie Unii Paszporty roślin
Gotowość i zapobieganie Programy badań zdrowia roślin
Środki ochrony roślin i zrównoważone stosowanie pestycydów Środki ochrony roślin Bezpieczeństwo chemiczne (zezwolenia, wprowadzanie do obrotu i stosowanie pestycydów, nielegalnych pestycydów, pozostałości pestycydów)
Obszar Obszar priorytetowy Główne kierunki działań w 2024 r.
Jakość żywności Rolnictwo ekologiczne Rolnictwo ekologiczne
Wprowadzanie na terytorium Unii zwierząt i towarów z państw trzecich Kontrole urzędowe zwierząt i towarów Zwierzęta i towary
Oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe Monitorowanie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe (AMR) u bakterii zoonotycznych i komensalnych AMR u bakterii zoonotycznych i komensalnych
Ogólne aspekty w ramach łańcucha rolno-spożywczego Działania następcze podjęte w związku z zaleceniami z audytu Ogólne i sektorowe działania następcze podjęte w związku z zaleceniami z audytu
Organizmy zmodyfikowane genetycznie (GMO) GMO
Wszelkie sytuacje nadzwyczajne, pojawiające się problemy i rozwój sytuacji Sytuacje nadzwyczajne, pojawiające się problemy i rozwój sytuacji"
1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 COM(2019) 640 final.
3 COM(2020) 381 final.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).
5 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/1947 z dnia 13 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.268.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 listopada 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/1811 z dnia 20 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.234.196) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.354.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1550 ustanawiająca wieloletni program kontroli na lata 2021-2025, które mają być przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego
Data aktu: 23/10/2020
Data ogłoszenia: 26/10/2020
Data wejścia w życie: 15/11/2020