uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W dniu 7 sierpnia 2020 r. Malta zwróciła się do Unii o pomoc finansową w celu uzupełnienia krajowych działań w celu uwzględnienia wpływu pandemii COVID-19 oraz odpowiedzenia na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych.
(2) Oczekuje się, że pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Maltę, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, będą miały ogromny wpływ na finanse publiczne. Zgodnie z prognozą Komisji z wiosny 2020 r. oczekuje się, że na koniec 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych na Malcie wyniosą odpowiednio 6,7 % i 50,7 % produktu krajowego brutto (PKB). Jak wynika ze śródokresowej prognozy Komisji z lata 2020 r., przewiduje się, że PKB Malty zmniejszy się o 6,0 % w 2020 r.
(3) Pandemia COVID-19 wyłączyła znaczną część ludności Malty z aktywności zawodowej. Jak zostało to przedstawione w motywach 4-7, sytuacja ta doprowadziła do nagłego i znacznego wzrostu wydatków publicznych na Malcie w związku ze środkiem dotyczącym dodatku do wynagrodzenia, środkiem dotyczącym renty inwalidzkiej, środkiem dotyczącym świadczenia rodzicielskiego oraz wsparciem środków z zakresu zdrowia publicznego dotyczących świadczenia medycznego.
(4) Na mocy "Malta Enterprise Act (Cap. 463 of the Laws of Malta)"/"L-Att dwar il-Korporazzjoni ghall-Intrapriża ta' Malta (Kap. 463 tal-Ligijiet ta' Malta)" oraz "Government Notice No. 389 of 13 April 2020"/"Notifikazzjoni tal- Gvern Nru 389 tat-13 ta' April 2020, o których mowa we wniosku Malty z dnia 7 sierpnia 2020 r., wprowadzono dodatek do wynagrodzenia w związku z COVID-19 obejmujący pracowników i osoby samozatrudnione, którego celem jest ograniczenie zakłóceń wywołanych przez pandemię. Osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w sektorach najbardziej dotkniętych przez kryzys, wymienionych w załączniku A, o którym mowa w Government Notice (np. w sektorze hotelarsko-gastronomicznym), kwalifikują się do otrzymania dopłaty do wynagrodzenia w wysokości 800 EUR miesięcznie. Osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w sektorach w mniejszym stopniu dotkniętych przez kryzys, wymienionych w załączniku B, o którym mowa w Government Notice, mogą otrzymać 160 EUR miesięcznie. W lipcu 2020 r. mechanizm przedłużono do września 2020 r. oraz dokonano przeglądu wykazu sektorów zamieszczonych w obu załącznikach. Sektory, które wcześniej były objęte wsparciem w ramach mechanizmu, ale których nie uwzględniono w zaktualizowanym załączniku A lub B, otrzymają wsparcie w postaci dodatku do wynagrodzenia dla osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w wysokości 600 EUR miesięcznie.
(5) Na mocy "Government Notice No. 331 of 25 March 2020"/"Notifikazzjoni tal-Gvern Nru 331 tal-25 ta' Marzu 2020", o którym mowa we wniosku Malty z dnia 7 sierpnia 2020 r., wprowadzono rentę inwalidzką w związku z COVID-19 umożliwiającą osobom niepełnosprawnym pracującym w sektorze prywatnym pozostanie w domu ze względów zdrowotnych i dotyczących bezpieczeństwa, przy zachowaniu umowy z pracodawcą. Renta ta wynosi 166,15 EUR tygodniowo w przypadku zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy.
(6) Na mocy "Government Notice No. 330 of 25 March 2020"/"Notifikazzjoni tal-Gvern Nru 330 tal-25 ta' Marzu 2020", o którym mowa we wniosku Malty z dnia 7 sierpnia 2020 r., wprowadzono mechanizm świadczeń rodzicielskich w związku z COVID-19, w ramach którego świadczenia otrzymują rodzice pracujący w sektorze prywatnym, którzy muszą zostać w domu, aby zająć się dziećmi w wieku szkolnym. Świadczenie przysługuje pod warunkiem że matka lub ojciec nie jest w stanie wykonywać swoich obowiązków za pomocą pracy zdalnej. Osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy kwalifikują się do otrzymania cotygodniowej płatności bezpośredniej w wysokości 166,15 EUR.
(7) Ponadto na mocy "Government Notice No. 353 of 30 March 2020"/"Notifikazzjoni tal-Gvern Nru 353 tat-30 ta' Marzu 2020", o którym mowa we wniosku Malty z dnia 7 sierpnia 2020 r., wprowadzono od dnia 27 marca 2020 r. środek dotyczący świadczenia medycznego w związku z COVID-19 dla osób zatrudnionych w sektorze prywatnym, które nie mogły udać się do pracy, ponieważ nakazano im pozostanie w domu. Do otrzymania świadczenia kwalifikują się osoby, które nie mogą pracować z domu i podczas nieobecności w pracy nie otrzymują wynagrodzenia od pracodawcy. Kwalifikujące się osoby otrzymują cotygodniową płatność bezpośrednią w wysokości 166,15 EUR.
(8) Malta spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Malta przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 243 632 000 EUR od dnia 1 lutego 2020 r. w związku ze zwiększoną kwotą bezpośrednio wynikającą z dodatku do wynagrodzenia w związku z COVID-19, renty inwalidzkiej w związku z COVID- 19 oraz świadczenia rodzicielskiego w związku z COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ nowe środki obejmują znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo na Malcie.
(9) Komisja skonsultowała się z Maltą oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, a także z korzystaniem ze środków ochrony zdrowia związanych z pandemią COVID-19, o których mowa we wniosku z dnia 7 sierpnia 2020 r., zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.
(10) Należy zatem udzielić pomocy finansowej, aby pomóc Malcie w złagodzeniu skutków społeczno-gospodarczych poważnych zakłóceń gospodarczych spowodowanych przez pandemię COVID-19. Komisja powinna podejmować decyzje dotyczące terminów zapadalności, wysokości i uruchamiania transz i podtransz w ścisłej współpracy z organami krajowymi.
(11) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku jakichkolwiek procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności na podstawie art. 107 i 108 Traktatu. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.
(12) Malta powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Maltę.
(13) Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęto, uwzględniając istniejące i przewidywane potrzeby Malty, a także już przedłożone lub planowane wnioski pozostałych państw członkowskich o pomoc finansową na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672, z uwzględnieniem zasad równego traktowania, solidarności, proporcjonalności i przejrzystości,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
M. ROTH | |
Przewodniczący |
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.314.42 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1352 w sprawie udzielenia Republice Malty tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 |
Data aktu: | 25/09/2020 |
Data ogłoszenia: | 29/09/2020 |