Rozporządzenie wykonawcze 2020/1243 w sprawie przedłużenia odstępstwa od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów łodziowych do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary)

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/1243
z dnia 1 września 2020 r.
w sprawie przedłużenia odstępstwa od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów łodziowych do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.

(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9.

(3) Po raz pierwszy rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1233/2013 2  przyznano do dnia 31 grudnia 2016 r. odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy w odniesieniu do stosowania niewodów łodziowych do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na hiszpańskich wodach terytorialnych Balearów. Odstępstwo to opierało się na dodatkowym odstępstwie od minimalnego rozmiaru oczka sieci przyjętego przez Hiszpanię zgodnie z art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ bez niego odnośne połowy nie mogły mieć miejsca i musiałyby zostać zamknięte.

(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/662 3  przyznano przedłużenie odstępstwa do dnia 31 grud nia 2019 r., biorąc pod uwagę plan zarządzania dotyczący połowów, w odniesieniu do których stosuje się odstępstwo ustanowione przez Hiszpanię zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(5) W dniu 3 września 2019 r. władze hiszpańskie zwróciły się do Komisji o przedłużenie odstępstwa od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy na okres po dniu 31 grudnia 2019 r. Hiszpania przedstawiła projekt nowego planu zarządzania na lata 2019-2022, który będzie regulowany obowiązującymi przepisami krajowymi 4 . Hiszpania przedstawiła aktualne informacje uzasadniające przedłużenie odstępstwa.

(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny projektu planu zarządzania w listopadzie 2019 r. 5  a wniosku o przedłużenie odstępstwa - w marcu 2020 r. 6

(7) STECF stwierdził, że plan zarządzania dotyczący niewodów łodziowych na Balearach na lata 2016-2019 został właściwie wdrożony i że nadal spełnione są warunki, na których odstępstwo dotyczące minimalnej odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza zostało przyznane w 2016 r. STECF zauważa, że narzędzia połowowe wydają się wysoce selektywne.

(8) STECF zaproponował pewne dostosowania, w szczególności ustalając sezonowy TAC zgodnie z ostatnimi połowami i wyjaśniając możliwe nakładanie się w dwóch zatokach połowów przy użyciu niewodu "jonquiller" ukierunkowanych na babki i na skupiska trawy morskiej.

(9) W świetle oceny STECF Komisja zauważa, że władze hiszpańskie zobowiązały się w piśmie przesłanym Komisji w dniu 4 czerwca 2020 r. 7  do dostosowania sezonowego całkowitego dopuszczalnego połowu (TAC) do średnich połowów zaobserwowanych w ostatnich latach oraz do rozpoczęcia badania naukowego w celu wyjaśnienia, czy połowy wchodziły w interakcję ze skupiskami trawy morskiej w dwóch przedmiotowych zatokach. Hiszpania zobowiązała się również do wprowadzenia zakazu połowów w tych dwóch zatokach co najmniej do czasu przeprowadzenia przez STECF oceny badania naukowego oraz do poinformowania Komisji o działaniach podjętych w następstwie powyższych zobowiązań.

(10) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(11) Występują pewne szczególne ograniczenia geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego i rozmieszczenie docelowych gatunków, które występują wyłącznie w określonych strefach obszarów przybrzeżnych na głębokościach nieprzekraczających 50 m.

(12) Połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody łodziowe wybiera się w toni wodnej. Z uwagi na stosowanie echosondy połowy są wysoce selektywne i generują nieliczne przyłowy. Ponadto niezamierzone połowy są natychmiast uwalniane żywe i mają bardzo wysoką przeżywalność.

(13) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, dotyczy jedynie ograniczonej liczby 55 statków.

(14) Połowy nie mogą być prowadzone z wykorzystaniem innego narzędzia, ponieważ niewody łodziowe są jedynym narzędziem regulowanym umożliwiającym złowienie tych trzech gatunków docelowych tworzących ławice w płytkich wodach przybrzeżnych.

(15) Wniosek dotyczy statków zarejestrowanych w spisie morskim zarządzanym przez Dyrekcję Generalną ds. Rybołówstwa i Środowiska Morskiego Balearów, które prowadzą udokumentowaną działalność połowową od ponad pięciu lat i działają na podstawie planu zarządzania dotyczącego niewodów łodziowych do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris). Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(16) Plan zarządzania gwarantuje niezwiększanie nakładu połowowego w przyszłości, ponieważ upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie określonym 55 statkom, a każdy ze statków będzie ograniczony do 12 m wielkości i 198,5 kW mocy. Ponadto ustala się maksymalną skumulowaną pojemność i moc, a połowy zostaną zamknięte do następnego sezonu połowowego, jeżeli TAC sezonowy zostanie osiągnięty.

(17) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, który zezwala na połowy nad chronionymi siedliskami pod pewnymi warunkami, jeżeli narzędzia połowowe nie dotykają skupiska trawy morskiej.

(18) Ponadto przedmiotowe połowy nie mogły mieć miejsca bez odstępstwa od minimalnego rozmiaru oczka sieci.

(19) Ponieważ jednak przedmiotowa działalność połowowa jest wysoce selektywna, jej wpływ na środowisko jest nikły i nie została ona objęta przepisami art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, Hiszpania zezwoliła w przeszłości na odstępstwo w zakresie minimalnego rozmiaru oczka sieci na podstawie art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(20) Art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 został skreślony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 8 . Zgodnie z pkt 4 części B załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 można jednak nadal stosować odstępstwa od minimalnego rozmiaru oczka sieci przyjęte na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które obowiązywały w dniu 14 sierpnia 2019 r., pod warunkiem że nie prowadzą one do zwiększenia połowów osobników młodocianych. To przedłużone odstępstwo jest zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 oraz w pkt 4 części B załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ nie prowadzi do pogorszenia standardów w zakresie selektywności, w szczególności pod względem zwiększenia połowów osobników młodocianych istniejących w dniu 14 sierpnia 2019 r., i ma na celu osiągnięcie celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 tego rozporządzenia.

(21) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi dotyczące dokumentacji połowowej określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 9 .

(22) Przedmiotowe połowy prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu, w związku z czym nie kolidują one z działalnością innych statków.

(23) Przedmiotowe połowy są regulowane przez hiszpański plan zarządzania zapewniający utrzymanie połowów gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 na poziomie minimalnym.

(24) Połowy z użyciem niewodów łodziowych nie są ukierunkowane na głowonogi.

(25) Hiszpański plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(26) Należy zatem przyznać odstępstwa, o które wystąpiono.

(27) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w hiszpańskim planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.

(28) Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa pozwoli na niezwłoczne zastosowanie środków naprawczych w przypadku, gdyby monitorowanie planu zarządzania wykazało zły stan ochrony eksploatowanego stada, a jednocześnie umożliwi poszerzenie bazy naukowej na potrzeby udoskonalonego planu zarządzania. Koniec okresu obowiązywania odstępstwa należy ustalić na koniec sezonu połowowego. Zgodnie z powyższym odstępstwo powinno mieć zastosowanie do dnia 30 kwietnia 2023 r.

(29) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/662 wygasło w dniu 31 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 1 stycznia 2020 r. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.

(30) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Odstępstwo

Art. 13. ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie stosuje się na wodach terytorialnych Hiszpanii przyległych do wybrzeża Balearów w odniesieniu do połowów babki przezroczystej (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) niewodami łodziowymi stosowanymi przez statki:

a)
zarejestrowane w spisie morskim zarządzanym przez Dyrekcję Generalną ds. Rybołówstwa i Środowiska i Morskiego Balearów;
b)
prowadzące udokumentowane połowy od ponad pięciu lat i nieuczestniczące w zwiększaniu nakładu połowowego w przyszłości;
c)
posiadające upoważnienie do połowów i działające na podstawie planu zarządzania przyjętego przez Hiszpanię zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
Artykuł  2

Plan monitorowania i sprawozdawczość

Hiszpania przekazuje Komisji sprawozdanie sporządzone zgodnie z planem monitorowania ustanowionym w planie zarządzania, o którym mowa w art. 1 lit. c), po raz pierwszy do dnia 30 września 2020 r., a następnie co 12 miesięcy.

Artykuł  3

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 kwietnia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 września 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 11.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1233/2013 z dnia 29 listopada 2013 r. ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej, ryb z gatunku Pseudaphia ferreri (Aphia minuta i Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) (Dz.U. L 322 z 3.12.2013, s. 17).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/662 z dnia 25 kwietnia 2019 r. przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) (Dz.U. L 112 z 26.4.2019, s. 16).
4 Decreto 19/2019, de 15 de marzo, por el que se establece el Plan de Gestión Pluriinsular para la Pesca con Artes de Tiro Tradicionales en aguas de las Illes Balears (BOIB nr 35, 16.3.2019, s. 9442).
5 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa - sprawozdanie z 62. posiedzenia plenarnego (PLEN-19-03), Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2019, ISBN 978-92-76-14169-3, doi:10.2760/1597, JRC118961.
6 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa - sprawozdanie z 63. posiedzenia plenarnego (PLEN-20-01), Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2020, ISBN 978-92-76-18117-0, doi:10.2760/465398, JRC120479.
7 Ares(2020)2879866.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
9 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.286.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/1243 w sprawie przedłużenia odstępstwa od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów łodziowych do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary)
Data aktu: 01/09/2020
Data ogłoszenia: 02/09/2020
Data wejścia w życie: 01/01/2020, 03/09/2020