uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 5,
(1) Tabela 3 w części 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 zawiera wykaz zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania substancji stwarzających zagrożenie na podstawie kryteriów ustanowionych w częściach 2-5 załącznika I do tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") zostały przedłożone wnioski o wprowadzenie zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji oraz o zaktualizowanie lub usunięcie zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych innych substancji. W oparciu o opinie 2 na temat tych wniosków wydane przez Komitet ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów (RAC), jak również o uwagi otrzymane od zainteresowanych stron, należy wprowadzić, zaktualizować lub usunąć zharmonizowaną klasyfikację i oznakowanie niektórych substancji. Wspomniane opinie RAC to:
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca kwasu azotowego ... %[C ≤ 70 %],
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca włókien węglika krzemu (o średnicy < 3µm, długości > 5 µm i wskaźniku kształtu ≥ 3:1),
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca trimetoksywinylosilanu; trimetoksy(winylo)silanu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca tris(2-metoksyetoksy)winylosilanu; 6-(2-metoksyetoksy)-6-winylo- 2,5,7,10-tetraoksa-6-silaundekanu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca disiarczku dimetylu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca miedzi granulowanej,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca bis(N-hydroksy-N-nitrozocykloheksyloaminato-O,O')-miedzi; bis- (N-cykloheksylo-diazenium-dioksy)-miedzi; [Cu-HDO],
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca dilaurynianu dioktylocyny; [1] dioktylo-, bis(koko acyloksy) pochodnych wodorku cyny[2],
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca dibenzo[defp]chryzenu; dibenzo[α,!]pirenu,
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca ipkonazolu (ISO); (1RS,2SR,5RS;1RS,2SR,5SR)-2-(4-chlorobenzylo)-5- izopropylo-1-(1 H-1,2,4-triazol-1-ilometylo)cyklopentanolu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca eteru bis(2-(2-metoksyetoksy))etylowego; tetraglymu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca paklobutrazolu (ISO); (2RS,3RS)-1-(4-chlorofenylo)-4,4-dimetylo-2- (1 H-1,2,4-triazol-1-ilo)pentan-3-olu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca 2,2-bis(bromometylo)propano-1,3-diolu,
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca geraniolu; (2E)-3,7-dimetylokta-2,6-dien-1-olu,
- opinia z dnia 28 stycznia 2019 r. dotycząca aldehydu 2-(4-tert-butylobenzylo)propionowego,
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca MCPA-tioetylu (ISO); etanotiolanu (4-chloro-2-metylofenoksy) S-etylu; 4-chloro-o-toliloksytiooctanu S-etylu,
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca ftalanu diizooktylu,
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca 4-{[(6-chloropirydyn-3-ylo)metylo](2,2-difluoroetylo)amino}furan- 2(5H)-onu; flupiradifuronu,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca tienkarbazonu metylu (ISO); 4-[(4,5-dihydro-3-metoksy-4-metylo-5-okso-1H-1,2,4-triazolo-1-ylo)karbonylosulfamoilo]-5-metylotiofeno-3-karboksylanu metylu,
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca L-(+)-kwasu mlekowego; kwasu (2S)-2-hydroksypropanowego,
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca akrylanu 2-metoksyetylu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca kwasu glioksalowego ... %,
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca N-(hydroksymetylo)glicynianu sodu; [formaldehydu uwolnionego z N-(hydroksymetylo)glicynianu sodu],
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca (oksydo-NNO-azoksy)cykloheksanu potasu; soli potasowej cyklo- heksylohydroksydiazeno-1-tlenku; [K-HDO],
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca etylosiarczanu mecetroniowego; etylosiarczanu N-etylo-N,N-dime- tyloheksadekano-1-amoniowego; etylosiarczanu mecetroniowego [MES],
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca (2RS)-2-[4-(4-chlorofenoksy)-2-(trifluorometylo)fenylo]-1-(1H-1,2,4- triazol-1-ylo)propan-2-olu; mefentriflukonazolu,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca oksatiapiproliny (ISO); 1-(4-{4-[5-(2,6-difluorofenylo)-4,5-dihydro- 1,2-oksazol-3-ilo]-1,3-tiazol-2-ilo}-1-piperydylo)-2-[5-metylo-3-(trifluorometylo)-1H-pirazol-1-ilo]etanonu,
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca pirytionianu cynku; (T-4)-bis[1-(hydroksy-.kappa.O)pirydyno-2 (1 H)-tionato-.kappa.S]cynku,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca 3-chloro-4-(chlorometylo)-1-[3-trifluorometylo)fenylo]pirolidyn- 2-onu; flurochloridonu (ISO),
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca 4,5-dichloro-2-oktylo-2H-izotiazol-3-onu; [DCOIT],
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca 2-metylo-1,2-benzotiazol-3(2H)-onu; [MBIT],
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca 3-(difluorometylo)-1-metylo-N-(3',4',5'-trifluorobifenylo-2-ilo) pirazolo-4-karboksyamidu; fluksapyroksadu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca N-(hydroksymetylo)akrylamidu; metylolakrylamidu; [NMA],
- Opinia z dnia 15 października 2018 r. dotycząca 5-fluoro-1,3-dimetylo-N-[2-(4-metylopentano-2-ilo)fenylo]- 1H-pirazolo-4-karboksyamidu; 2'-[(RS)-1,3-dimetylobutylo]-5-fluoro-1,3-dimetylopirazolo-4-karboksyanilidu; penflufenu,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca iprowalikarbu (ISO); [(2S)-3-metylo-1-{[1-(4-metylofenylo)etylo] amino}-1-oksobutan-2-ylo]karbaminianu izopropylu,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca siltiofamu (ISO); N-alilo-4,5-dimetylo-2-(trimetylosililo)tiofeno-3- karboksyamidu,
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca ekstraktu z margosy [tłoczony na zimno olej z łuskanych nasion Azadi- ra:hta Indica, ekstrahowany ditlenkiem węgla w stanie nadkrytycznym],
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca kwasu azotowego ...% [C > 70 %],
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca oktametylocyklotetrasiloksanu; [D4],
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca pirymifosu metylowego (ISO); tiofosforanu O-[2-(dietyloamino)-6- metylopirymidyn-4-ylo] O,O-dimetylu,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca fosfanu, fosfiny,
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca dichlorodioktylocyny;
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca 10-etylo-4,4-dioktylo-7-okso-8-oksa-3,5-ditia-4-cynianotetradeka- nonianu 2-etyloheksylu; [DOTE],
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca ołowiu,
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca 2-butoksyetanolu; eteru monobutylowego glikolu etylenowego,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca m-bis(2,3-epoksypropoksy)benzenu; eteru diglicydowego rezorcy- nolu; eteru diglicydowego rezorcyny,
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca tribenuronu metylu (ISO); 2-[N-(4-metoksy-6-metylo-1,3,5-tria- zyn-2-ylo)-N-metylokarbamoilosulfamoilo]benzoesanu metylu,
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca azoksystrobiny (ISO); (E)-2-{2-[6-(2-cyjanofenoksy)pirymidyn-4- yloksy]fenylo}-3-metoksyakrylanu metylu,
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca etofumesatu (ISO); metanosulfonianu (RS)-2-etoksy-2,3-dihydro-3,3- dimetylobenzofuran-5-ylu,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca 2,4-dinitrofenolu,
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca mezotrionu (ISO); 2-[4-(metylosulfonylo)-2-nitrobenzoilo]-cyklo- heksano- 1,3-dionu,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca oktylinonu (ISO); 2-oktylo-2H-izotiazol-3-onu; [OIT],
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca hymeksazolu (ISO); 3-hydroksy-5-metyloizoksazolu,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca heksytiazoksu (ISO); trαns-5-(4-chlorofenylo)-N-cykloheksylo-4- metylo-2-okso-3-tiazolidyno-karboksyamidu,
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca pimetrozyny (ISO); (E)-4,5-dihydro-6-metylo-4-(3-pirydylometylenoa- mino)-1,2,4-triazyn-3(2H)-onu,
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca imiprotrinu (ISO); masy reakcyjnej: [2,4-diokso-(2-propyn-1-ylo)imidazolidyn-3-ylo]metylo(1R)-:is-chryzantemianu; [2,4-diokso-(2-propyn-1-ylo)imidazolidyn-3-ylo]metylo(1 R)-trαns-chryzantemianu,
- opinia z dnia 14 września 2018 r. dotycząca oksymu butanonu; oksymu ketonu etylowo-metylowego,
- opinia z dnia 8 czerwca 2018 r. dotycząca nadtlenku bis(α,α-dimetylobenzylu),
- opinia z dnia 9 marca 2018 r. dotycząca rozgałęzionych heksatriakontanów,
- opinia z dnia 30 listopada 2018 r. dotycząca 2-(1-(dietyloaminohydroksyfenylo)metanoilo)benzoesanu heksylu; 2-[4-(dietyloamino)-2-hydroksybenzoilo]benzoesanu heksylu.
(3) W odniesieniu do substancji ołów (numer CAS: 7439-92-1, numery indeksowe: 082-013-00-1 (ołów w postaci proszku; [cząstki wielkości < 1 mm]); oraz 082-014-00-7 (ołów w postaci litej; [cząstki wielkości ≥ 1 mm]), RAC zaproponował w swojej opinii z dnia 30 listopada 2018 r. zastosowanie tej samej klasyfikacji pod względem zagrożeń dla środowiska w odniesieniu do ołowiu w postaci proszku i w postaci litej. Jednakże ze względu na wolniejsze tempo rozpuszczania ołowiu w postaci litej, plastyczną strukturę ołowiu, specyficzną intencjonalną produkcję proszku i odmienną klasyfikację pod względem zagrożeń dla środowiska w przypadku postaci litej i postaci w proszku w odniesieniu do pozycji w załączniku VI dotyczących innych metali, RAC powinien przeprowadzić dalszą ocenę tego, czy w odniesieniu do ołowiu w postaci litej i ołowiu w postaci proszku zastosować tę samą klasyfikację pod względem zagrożeń dla środowiska. Ponadto udostępniono nowe dane naukowe sugerujące, że klasyfikacja pod względem zagrożeń dla środowiska ołowiu w postaci litej zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii RAC może nie być właściwa. W związku z tym klasyfikacja pod względem zagrożeń dla środowiska w przypadku ołowiu w postaci litej nie zostanie włączona do załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 do czasu, gdy RAC będzie miał możliwość wydania zmienionej opinii.
(4) W odniesieniu do substancji 2-butoksyetanol; eter monobutylowy glikolu etylenowego; (numer CAS: 111-76-2) udostępniono nowe dane naukowe dotyczące klasy zagrożenia "ostra toksyczność (wdychanie)", sugerujące, że klasyfikacja w przypadku tej klasy zagrożenia, zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii RAC, która opiera się na starszych danych, może nie być właściwa. Dlatego też ta klasa zagrożenia nie powinna zostać zmieniona w załączniku VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 do czasu, gdy RAC będzie miał możliwość wydania zmienionej opinii na podstawie nowych informacji; wszystkie inne klasy zagrożeń objęte opinią RAC powinny natomiast zostać włączone.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1272/2008.
(6) Nie należy natychmiast wymagać zgodności z nową lub zaktualizowaną zharmonizowaną klasyfikacją, ponieważ dostawcy będą potrzebować czasu na dostosowanie oznakowania i opakowań substancji i mieszanin do nowej lub zmienionej klasyfikacji oraz na sprzedaż istniejących zapasów zgodnie z wcześniejszymi wymogami regulacyjnymi. Okres ten jest również niezbędny, aby zapewnić dostawcom wystarczająco dużo czasu na podjęcie działań wymaganych w celu zapewnienia ciągłej zgodności z innymi wymogami prawnymi w następstwie zmian wprowadzonych na mocy niniejszego rozporządzenia. Wymogi te mogą obejmować wymogi określone w art. 22 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 lub wymogi określone w art. 50 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 4 .
(7) Dostawcy powinni jednak mieć możliwość dobrowolnego stosowania nowych przepisów dotyczących klasyfikacji, oznakowania i pakowania przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia. Jest to zgodne z podejściem przyjętym na podstawie art. 61 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.261.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1182 zmieniające, w celu dostosowania do postępu naukowo-technicznego, część 3 załącznika VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin |
| Data aktu: | 19/05/2020 |
| Data ogłoszenia: | 11/08/2020 |
| Data wejścia w życie: | 31/08/2020, 01/03/2022 |