Rozporządzenie wykonawcze 2020/1030 określające specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny dla roku referencyjnego 2021 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/1030
z dnia 15 lipca 2020 r.
określające specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu "Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny" dla roku referencyjnego 2021 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie europejskiej statystyki gospodarczej uchylające 10 aktów prawnych w dziedzinie statystyki gospodarczej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1 i art. 17 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić właściwe wdrożenie tematu "Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny", wymienionego w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2152, Komisja powinna określić zmienne, jednostkę miary, populację statystyczną, klasyfikacje i podziały oraz termin przekazywania danych, aby uzyskać dane dotyczące wykorzystania ICT i handlu elektronicznego, które są porównywalne i zharmonizowane między państwami członkowskimi.

(2) Państwa członkowskie powinny przekazywać raporty jakości i dotyczące metadanych w odniesieniu do krajowych statystycznych rejestrów przedsiębiorstw i wszystkich statystyk gospodarczych. W związku z tym konieczne jest określenie zasad, zawartości i terminów składania tych sprawozdań.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W odniesieniu do tematu "Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny", o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2152, państwa członkowskie przekazują dane zgodnie ze specyfikacjami technicznymi wymogów dotyczących danych dla roku referencyjnego 2021 zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Roczny raport dotyczący metadanych w odniesieniu do tematu "Wykorzystywanie ICT i handel elektroniczny", o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2152, przekazuje się Komisji (Eurostatowi) do dnia 31 maja 2021 r.

Roczny raport jakości w odniesieniu do tematu "Wykorzystywanie ICT i handel elektroniczny", o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2152, przekazuje się Komisji (Eurostatowi) do dnia 5 listopada 2021 r.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu "Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny"

Obowiązkowe/fakultatywne Zakres (filtr) Zmienna
Obowiązkowe zmienne (i) dla wszystkich przedsiębiorstw: 1) podstawowa działalność gospodarcza przedsiębiorstwa, w poprzednim roku kalendarzowym

2) średnia liczba pracowników i osób pracujących na własny rachunek, w poprzednim roku kalendarzowym

3) całkowity przychód (bez VAT), w poprzednim roku kalendarzowym

4) liczba pracowników i osób pracujących na własny rachunek lub odsetek całkowitej liczby pracowników i osób pracujących na własny rachunek, które mają dostęp do internetu w celach służbowych

(ii) dla przedsiębiorstw, w których pracownicy i osoby pracujące na własny rachunek mają dostęp do internetu w celach służbowych: 5) połączenie z internetem: korzystanie z dowolnego rodzaju stałego łącza

6) korzystanie z następujących mediów społecznościowych: portale społecznościowe

7) korzystanie z następujących mediów społecznościowych: blog przedsiębiorstwa lub mikroblogi

8) korzystanie z następujących mediów społecznościowych: strony internetowe lub aplikacje służące do udostępniania treści multimedialnych

9) korzystanie z następujących mediów społecznościowych: narzędzia dzielenia się wiedzą typu wiki

10) sprzedaż internetowa towarów lub usług za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji przedsiębiorstw (w tym ekstranetu), w poprzednim roku kalendarzowym

11) sprzedaż internetowa towarów lub usług za pośrednictwem internetowych platform handlowych lub aplikacji, w poprzednim roku kalendarzowym

12) sprzedaż w systemie EDI (przyjmowanie zleceń złożonych za pośrednictwem wiadomości w ramach elektronicznej wymiany danych) towarów lub usług, w poprzednim roku kalendarzowym

13) korzystanie z oprogramowania ERP

14) korzystanie z oprogramowania CRM w celu zarządzania gromadzeniem, przechowywaniem i udostępnianiem klientom informacji na temat różnych funkcji biznesowych

15) korzystanie z oprogramowania CRM w celu zarządzania analizą informacji o klientach do celów marketingowych (takich jak ustalanie cen, promocja sprzedaży, wybór kanałów dystrybucji)

16) zakup usług w chmurze

17) korzystanie z wzajemnie połączonych urządzeń lub systemów, które mogą być monitorowane lub zdalnie sterowane przez internet (internet rzeczy)

18) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji wykonującej analizę języka pisanego (eksploracja tekstów)

19) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji przekładającej język mówiony na format nadający się do odczytu maszynowego (rozpoznawanie mowy)

20) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji generującej język pisany lub mówiony (generowanie języka naturalnego)

21) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji identyfikującej przedmioty lub osoby w oparciu o obrazy (rozpoznawanie obrazu, przetwarzanie obrazu)

22) korzystanie z technik uczenia maszynowego (np. uczenie pogłębione) w celu analizy danych

23) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji automatyzującej różne procedury postępowania lub wspierającej procesy decyzyjne (oprogramowanie do zrobotyzowanej automatyzacji procesów oparte na sztucznej inteligencji)

24) korzystanie z technologii sztucznej inteligencji umożliwiających fizyczne przemieszczanie maszyn na podstawie autonomicznych decyzji opartych na obserwacji otoczenia (autonomiczne roboty, pojazdy, drony)

(iii) dla przedsiębiorstw korzystających z dowolnego rodzaju stałego łącza internetowego: 25) maksymalna zapisana w umowie prędkość pobierania danych najszybszego stałego połączenia internetowego w przedziałach: [0 Mbit/s, < 30 Mbit/s], [30 Mbit/s, < 100 Mbit/s], [100 Mbit/s, < 500 Mbit/s], [500 Mbit/s, < 1 Gbit/s], [≥ 1 Gbit/s]
(iv) dla przedsiębiorstw, które dokonywały sprzedaży internetowej, w poprzednim roku kalendarzowym: 26) wartość sprzedaży internetowej towarów lub usług lub odsetek całkowitego przychodu, jaki stanowiła sprzedaż internetowa towarów i usług, w poprzednim roku kalendarzowym

27) odsetek całkowitej sprzedaży internetowej, jaki stanowiła sprzedaż internetowa na rzecz klientów indywidualnych (Business to Consumers: B2C), w poprzednim roku kalendarzowym

28) odsetek całkowitej sprzedaży internetowej, jaki stanowiła sprzedaż internetowa na rzecz innych przedsiębiorstw (Business to Business: B2B) oraz na rzecz sektora publicznego (między przedsiębiorcami i organami publicznymi: B2G), w poprzednim roku kalendarzowym

29) sprzedaż internetowa na rzecz klientów zlokalizowanych kraju, w poprzednim roku kalendarzowym

30) sprzedaż internetowa na rzecz klientów zlokalizowanych w innych państwach członkowskich, w poprzednim roku kalendarzowym

31) sprzedaż internetowa na rzecz klientów zlokalizowanych w innych państwach świata, w poprzednim roku kalendarzowym

(v) dla przedsiębiorstw, które dokonywały sprzedaży towarów lub usług za pośrednictwem swoich stron internetowych lub aplikacji lub za pośrednictwem internetowych platform handlowych lub aplikacji, w poprzednim roku kalendarzowym: 32) odsetek całkowitej sprzedaży internetowej, jaki stanowiła sprzedaż przez strony internetowe lub aplikacje przedsiębiorstwa, w poprzednim roku kalendarzowym

33) odsetek całkowitej sprzedaży internetowej, jaki stanowiła sprzedaż przez internetowe platformy handlowe lub aplikacje, w poprzednim roku kalendarzowym

(vi) dla przedsiębiorstw, które dokonywały sprzedaży internetowej na rzecz klientów zlokalizowanych w co najmniej dwóch z następujących obszarów geograficznych: ten sam kraj, inne państwa członkowskie lub inne państwa świata, w poprzednim roku kalendarzowym: 34) odsetek wartości sprzedaży internetowej generowanej za pośrednictwem sprzedaży na rzecz klientów zlokalizowanych w kraju, w poprzednim roku kalendarzowym

35) odsetek wartości sprzedaży internetowej generowanej za pośrednictwem sprzedaży na rzecz klientów zlokalizowanych w innych państwach członkowskich, w poprzednim roku kalendarzowym

36) odsetek wartości sprzedaży internetowej generowanej za pośrednictwem sprzedaży na rzecz klientów zlokalizowanych w innych państwach świata, w poprzednim roku kalendarzowym

(vii) dla przedsiębiorstw, które dokonywały sprzedaży internetowej do innych państw członkowskich, w poprzednim roku kalendarzowym: 37) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: wysokie koszty dostawy lub zwrotu produktów, w poprzednim roku kalendarzowym

38) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: trudności związane z rozstrzyganiem reklamacji i sporów, w poprzednim roku kalendarzowym

39) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: dostosowanie oznakowania produktów w celu sprzedaży do innych państw członkowskich, w poprzednim roku kalendarzowym

40) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: brak znajomości języków obcych do celów komunikacji z klientami w innych państwach członkowskich, w poprzednim roku kalendarzowym

41) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: ograniczenia ze strony partnerów handlowych przedsiębiorstwa dotyczące sprzedaży do niektórych państw członkowskich, w poprzednim roku kalendarzowym

42) trudności ze sprzedażą do innych państw członkowskich: trudności związane z systemem VAT w innych państwach członkowskich (takie jak niepewność dotycząca opodatkowania podatkiem VAT w różnych krajach), w poprzednim roku kalendarzowym

(viii) dla przedsiębiorstw, które dokonywały sprzedaży w systemie EDI, w poprzednim roku kalendarzowym: 43) wartość sprzedaży towarów lub usług w systemie EDI lub odsetek łącznego przychodu wygenerowanego przez sprzedaż towarów i usług w systemie EDI, w poprzednim roku kalendarzowym

44) sprzedaż za pośrednictwem wiadomości typu EDI na rzecz klientów zlokalizowanych w kraju, w poprzednim roku kalendarzowym

45) sprzedaż za pośrednictwem wiadomości typu EDI na rzecz klientów zlokalizowanych w innym państwie członkowskim, w poprzednim roku kalendarzowym

46) sprzedaż za pośrednictwem wiadomości typu EDI na rzecz klientów zlokalizowanych w innych państwach świata, w poprzednim roku kalendarzowym

(ix) dla przedsiębiorstw dokonujących zakupu usług w chmurze wykorzystywanych przez internet: 47) zakup poczty elektronicznej jako usługi w chmurze

48) zakup oprogramowania biurowego (takiego jak edytory tekstów lub arkusze kalkulacyjne) jako usługi w chmurze

49) zakup oprogramowania finansowego lub księgowego jako usługi w chmurze

50) zakup oprogramowania do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) jako usługi w chmurze

51) zakup oprogramowania do zarządzania relacjami z klientem (CRM) jako usługi w chmurze

52) zakup oprogramowania zabezpieczającego (takiego jak program antywirusowy, sterownik dostępu do sieci) jako usługi w chmurze

53) zakup hostingu baz(-y) danych przedsiębiorstwa jako usługi w chmurze

54) zakup usługi przechowywania plików jako usługi w chmurze

55) zakup mocy obliczeniowej do napędzania własnego oprogramowania przedsiębiorstwa jako usługi w chmurze

56) zakup usług niezbędnych w celu opracowania, testowania lub wdrożenia aplikacji (np. dodatki do oprogramowania, dostęp do API) jako usługi w chmurze

(x) dla przedsiębiorstw korzystających z wzajemnie połączonych urządzeń lub systemów, które mogą być monitorowane lub zdalnie sterowane przez internet (internet rzeczy): 57) do celów związanych z zarządzaniem zużyciem energii (np. inteligentne: liczniki, termostaty lub oświetlenie)

58) do celów związanych z zabezpieczeniem pomieszczeń (np. inteligentne: systemy alarmowe, czujniki dymu, zamki do drzwi lub kamery bezpieczeństwa)

59) do celów związanych z procesami produkcyjnymi (np. czujniki lub identyfikatory RFID, które są monitorowa- ne/kontrolowane przez internet i wykorzystywane do monitorowania lub automatyzacji procesu)

60) do celów związanych z zarządzaniem logistyką (np. czujniki monitorowane/kontrolowane przez internet w celu śledzenia produktów lub pojazdów w ramach zarządzania magazynami)

61) do celów związanych z przewidywaniem awarii (np. czujniki monitorowane/kontrolowane przez internet w celu monitorowania potrzeb w zakresie konserwacji maszyn lub pojazdów)

62) do celów związanych z obsługą klienta (np. inteligentne kamery lub czujniki monitorowane/kontrolowane przez internet w celu monitorowania aktywności klientów lub zapewnienia im spersonalizowanego doświadczenia zakupowego)

63) do innych celów

(xi) dla przedsiębiorstw korzystających z technologii sztucznej inteligencji, w szczególności w odniesieniu do obowiązkowych zmiennych 18- 24, cel stosowania: 64) do celów związanych z marketingiem lub sprzedażą (np. chatboty oparte na przetwarzaniu języka naturalnego na potrzeby obsługi klienta, profilowanie klientów, optymalizacja cen, indywidualne oferty marketingowe, badania rynku oparte na uczeniu się maszyn)

65) do celów związanych z procesami produkcji (np. przewidywanie awarii w oparciu o uczenie się maszyn, narzędzia służące do klasyfikacji produktów lub wykrywanie wad produktów w oparciu o rozpoznawanie obrazów, autonomiczne drony do nadzoru produkcji, do celów bezpieczeństwa lub do zadań związanych z inspekcją, prace montażowe wykonywane przez autonomiczne roboty)

66) do celów związanych z pracami administracyjnymi w przedsiębiorstwie (np. wirtualni asystenci w oparciu o uczenie się maszyn lub przetwarzanie języka naturalnego, konwersja głosu na tekst w oparciu o rozpoznawanie mowy na potrzeby sporządzania dokumentów, zautomatyzowane planowanie lub planowanie w oparciu o uczenie się maszyn, tłumaczenie maszynowe)

67) do celów związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwami (np. uczenie się maszyn w celu analizy danych i pomocy w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych lub innych, sprzedaż lub prognozowanie biznesowe w oparciu o uczenie się maszyn, ocena ryzyka w oparciu o uczenie się maszyn)

68) do celów związanych z logistyką (np. autonomiczne roboty do rozwiązań typu "pick and pack" w magazynach, optymalizacja trasy w oparciu o uczenie się maszyn, autonomiczne roboty do wysyłki, śledzenia, dystrybucji i sortowania przesyłek, autonomiczne drony do dostarczania przesyłek)

69) do celów związanych z bezpieczeństwem ICT (np. rozpoznawanie twarzy w oparciu o rozpoznawanie obrazów w celu uwierzytelniania użytkowników ICT, wykrywanie cyberataków i zapobieganie cyberatakom w oparciu o uczenie się maszyn)

70) do celów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi lub rekrutacją (np. wstępna selekcja kandydatów, automatyzacja rekrutacji w oparciu o uczenie się maszyn, profilowanie pracowników lub ocena wyników w oparciu o uczenie się maszyn, chatboty oparte na przetwarzaniu języka naturalnego do celów rekrutacji lub wspierania zarządzania zasobami ludzkimi)

Fakultatywne zmienne (i) dla przedsiębiorstw, w których pracownicy i osoby pracujące na własny rachunek mają dostęp do internetu w celach służbowych: 1) zapewnienie urządzeń przenośnych, które umożliwiają połączenie mobilne z internetem za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej, w celach służbowych

2) posiadanie strony internetowej

(ii) dla przedsiębiorstw zapewniających pracownikom i osobom pracującym na własny rachunek urządzenia przenośne, które umożliwiają połączenie mobilne z internetem za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej, w celach służbowych: 3) liczba pracowników lub osób pracujących na własny rachunek bądź odsetek całkowitej liczby pracowników lub osób pracujących na własny rachunek, które korzystają w celach służbowych z zapewnionych przez przedsiębiorstwo urządzeń przenośnych umożliwiających połączenie mobilne z internetem za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej
(iii) dla przedsiębiorstw posiadających stronę internetową: 4) strona internetowa przedsiębiorstwa zawiera opis towarów lub usług, informacje o cenach

5) strona internetowa przedsiębiorstwa umożliwia składanie zamówień lub dokonywanie rezerwacji online, np. koszyk

6) strona internetowa przedsiębiorstwa przewiduje możliwość personalizacji lub projektowania zamówień przez użytkowników

7) strona internetowa przedsiębiorstwa umożliwia śledzenie lub sprawdzenie statusu złożonych zamówień

8) strona internetowa przedsiębiorstwa umożliwia dostosowanie zawartości strony dla regularnych użytkowników

9) strona internetowa przedsiębiorstwa zawiera linki lub odniesienia do profili przedsiębiorstwa w mediach społecz- nościowych

(iv) dla przedsiębiorstw, które dokonywały sprzedaży internetowej za pośrednictwem stron internetowych lub internetowych platform handlowych, w poprzednim roku kalendarzowym: 10) liczba internetowych platform handlowych, za pośrednictwem których przedsiębiorstwo dokonywało sprzedaży internetowej, w poprzednim roku kalendarzowym: jedna, dwie, więcej niż dwie
(v) dla przedsiębiorstw, które dokonywały sprzedaży internetowej za pośrednictwem co najmniej dwóch internetowych platform handlowych, w poprzednim roku kalendarzowym: 11) informacja, czy więcej niż połowa przychodów uzyskanych ze sprzedaży przez internetowe platformy handlowe pochodziła tylko z jednej platformy, w poprzednim roku kalendarzowym
(vi) dla przedsiębiorstw korzystających z technologii sztucznej inteligencji, w szczególności w odniesieniu do obowiązkowych zmiennych 18-24: 12) korzystanie z oprogramowania lub systemów sztucznej inteligencji opracowanych przez własnych pracowników (w tym pracowników zatrudnionych w spółkach dominujących lub stowarzyszonych)

13) korzystanie z komercyjnego oprogramowania lub komercyjnych systemów sztucznej inteligencji zmodyfikowanych przez własnych pracowników (w tym pracowników zatrudnionych w spółkach dominujących lub stowarzyszonych)

14) korzystanie z otwartego oprogramowania lub otwartych systemów sztucznej inteligencji zmodyfikowanych przez własnych pracowników (w tym pracowników zatrudnionych w spółkach dominujących lub stowarzyszonych)

15) korzystanie z komercyjnego oprogramowania lub systemów sztucznej inteligencji, które zakupiono gotowe do użytkowania (uwzględniając oprogramowanie lub systemy posiadające wbudowane algorytmy sztucznej inteligencji)

16) korzystanie z oprogramowania lub systemów sztucznej inteligencji opracowanych lub zmodyfikowanych na zlecenie przez podmioty zewnętrzne

(vii) dla przedsiębiorstw, które nie korzystały z technologii sztucznej inteligencji, w szczególności w odniesieniu do obowiązkowych zmiennych 18-24: 17) rozważenie korzystania z technologii sztucznej inteligencji, w szczególności w odniesieniu do obowiązkowych zmiennych 18-24
(viii) dla przedsiębiorstw, które nie korzystały z technologii sztucznej inteligencji, ale je rozważały, w szczególności w odniesieniu do obowiązkowych zmiennych 18- 24: 18) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji, ponieważ koszty wydają się zbyt wysokie

19) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji, ponieważ w przedsiębiorstwie brakuje odpowiedniej wiedzy fachowej

20) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji z powodu niezgodności z istniejącym sprzętem, oprogramowaniem lub systemami

21) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji z powodu trudności związanych z dostępnością lub jakością niezbędnych danych

22) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji z uwagi na obawy dotyczące naruszenia ochrony danych i prywatności

23) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji z powodu braku jasności co do konsekwencji prawnych (np. odpowiedzialności w przypadku szkód spowodowanych wykorzystaniem sztucznej inteligencji)

24) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji ze względów etycznych

25) nie korzystano z technologii sztucznej inteligencji, ponieważ nie są one użyteczne dla przedsiębiorstwa

Populacja statystyczna Zakres działalności:

Sekcje NACE C -J, L-N oraz grupa 95.1 Zakres klas wielkości:

Przedsiębiorstwa posiadające co najmniej 10 pracowników oraz osób pracujących na własny rachunek. Przedsiębiorstwa z liczbą pracowników oraz osób pracujących na własny rachunek mniejszą niż 10 mogą podlegać zakresowi badania nieobowiązkowo.

Podziały Podział na rodzaje działalności

do celów obliczania agregatów krajowych

- agregaty sekcji i grupy NACE C+D+E+F+G+H+I+J+L+M+N+95.1, D+E

- sekcje NACE: C, F, G, H, I, J, L, M, N

- działy NACE: 47, 55

- agregaty działów NACE: 10+11 + 12+13+14+15+16+17+18, 19+20+21+22+23, 24+25, 26+27+28+29+30+31 + 32+33

- agregaty działów i grup:

26.1+26.2+26.3+26.4+26.8+46.5+58.2+61+62+63.1+95.1

wyłącznie do celu włączenia do wartości ogółem dla Europy

- sekcje NACE: D, E

- działy NACE: 19, 20, 21, 26, 27, 28, 45, 46, 61, 72, 79

- grupa NACE:

95.1

- agregaty działów NACE: 10+11+12, 13+14+15, 16+17+18, 22+23, 29+30, 31 + 32+33, 58+59+60, 62+63, 69+70+71, 73+74+75, 77+78 +80+81+82

Klasa wielkości wyodrębniona pod względem liczby pracowników i osób pracujących na własny rachunek: 10+, 10-49, 50-249, 250+; nieobowiązkowo: 0-9, 0-1, 2-9

Termin przekazania danych 5 października 2021 r.
1 Dz.U. L 327 z 17.12.2019, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.227.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/1030 określające specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny dla roku referencyjnego 2021 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152
Data aktu: 15/07/2020
Data ogłoszenia: 16/07/2020
Data wejścia w życie: 05/08/2020