Decyzja wykonawcza 2020/980 upoważniająca Niemcy do zastosowania odstępstwa od niektórych wymogów technicznych określonych w załącznikach II i V do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 w odniesieniu do statków pasażerskich Innogy i Alsterwasser

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/980
z dnia 6 lipca 2020 r.
upoważniająca Niemcy do zastosowania odstępstwa od niektórych wymogów technicznych określonych w załącznikach II i V do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 w odniesieniu do statków pasażerskich Innogy i Alsterwasser

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 4435)

(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 9 lipca 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniającą dyrektywę 2009/100/WE i uchylającą dyrektywę 2006/87/WE 1 , w szczególności jej art. 25 ust. 1 lit. b),

po konsultacji z komitetem ustanowionym na podstawie art. 7 dyrektywy Rady 91/672/EWGz dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie wzajemnego uznawania krajowych patentów żeglarskich uprawniających do przewozu rzeczy i osób żeglugą śródlądową 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niemcy powiadomiły Komisję o zamiarze odstępstwa od niektórych wymogów technicznych określonych w załącznikach II i V do dyrektywy (UE) 2016/1629 w odniesieniu do statków pasażerskich Innogy i Alsterwasser.

(2) Proponowane odstępstwo dotyczy stosowania technologii ogniw paliwowych z metanolem jako paliwa dla statków pasażerskich Innogy i Alsterwasser.

(3) Ogniwa paliwowe stanowią obiecującą technologię w kontekście zrównoważonego rozwoju i paliw alternatywnych dla statków.

(4) Dzięki badaniom i projektom pilotażowym realizowanym obecnie w ramach oceny dostępne są różne nowe rozwiązania w zakresie ogniw paliwowych w transporcie morskim, które wykazały znaczny potencjał dalszego rozszerzania zastosowania (FCShip, Felicitas, METHAPU i MC-WAP).

(5) Proponowane odstępstwo sprzyja innowacjom i wykorzystaniu nowych technologii w żegludze śródlądowej dzięki pilotażowemu zastosowaniu technologii ogniw paliwowych w statkach żeglugi śródlądowej.

(6) Takie testy są częścią procesu rozwoju technologii i są jedyną możliwą drogą do przejścia do etapu produkcji.

(7) Specyfikacje techniczne dla statków żeglugi śródlądowej zostały określone w europejskiej normie ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (norma ES-TRIN) 3 , ustanowionej przez CESNI. Obecnie stosowana norma ES-TRIN 2017/1 nie zawiera przepisów dotyczących stosowania metanolu jako paliwa dla statków żeglugi śródlądowej.

(8) W przypadku braku przepisów regulujących stosowanie metanolu jako paliwa dla statków żeglugi śródlądowej, należy zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa proponowanego stosowania metanolu jako paliwa.

(9) Władze Niemiec wyjaśniły, że odpowiedni poziom bezpieczeństwa można osiągnąć za pomocą środków określonych w załączniku do niniejszej decyzji.

(10) Środki te opracowano z uwzględnieniem obecnych przepisów rozdziału 30 ES-TRIN (przepisy szczególne mające zastosowanie do jednostek wyposażonych w napęd lub systemy pomocnicze działające na paliwo o temperaturze zapłonu 55 °C lub niższej) oraz załącznika 8 do normy ES-TRIN (przepisy dodatkowe mające zastosowanie do jednostek wyposażonych w układy napędowe lub pomocnicze, o temperaturze zapłonu 55 °C lub niższej).

(11) Komisja oceniła wykorzystanie technologii ogniw paliwowych z metanolem jako paliwa dla statków pasażerskich i sprawdziła czy poziom bezpieczeństwa proponowanego odstępstwa jest odpowiedni w oparciu o badanie techniczne przeprowadzone przez grupę roboczą ds. wymogów technicznych Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI). Wyniki tego badania technicznego przedstawiono w projektach zaleceń CESNI nr 3/2017 i nr 4/2017 z dnia 28 września 2019 r.

(12) W ocenie ryzyka załączonej do projektów zaleceń określono i oceniono potencjalne zagrożenia wynikające z wykorzystania metanolu jako paliwa i eksploatacji systemu ogniw paliwowych na pokładzie statku pasażerskiego, uwzględniając istniejące środki ochronne. W wyniku oceny ryzyka stwierdzono, że eksploatację, bunkrowanie i konserwację systemu można bezpiecznie przeprowadzać z uwzględnieniem planowanych środków i procedur określonych w projekcie zaleceń.

(13) Na podstawie wyników badania technicznego przeprowadzonego przez grupę roboczą ds. wymogów technicznych CESNI Komisja uważa, że o ile spełnione są warunki określone w projekcie zaleceń grupy roboczej ds. wymogów technicznych CESNI zapewniony jest odpowiedni poziom bezpieczeństwa. W celu zapewnienia jasności i pewności prawa warunki te należy określić w załączniku do niniejszej decyzji.

(14) Odstępstwo dotyczy wydania unijnego świadectwa zdolności żeglugowej do celów prób obejmujących nowe specyfikacje techniczne stanowiące odstępstwo od przepisów załącznika 8 do normy ES-TRIN 2017/1, i jest przyznawane na czas ograniczony, tj. do dnia 1 października 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niemcy mogą zastosować odstępstwo od wymagań technicznych określonych w załączniku 8 do normy ES-TRIN 2017/1, zgodnie z warunkami określonymi w załączniku do niniejszej decyzji 4 , w odniesieniu do następujących statków pasażerskich:

Innogy, z niepowtarzalnym europejskim numerem identyfikacyjnym statku 04804940,
Alsterwasser, z niepowtarzalnym europejskim numerem identyfikacyjnym statku 04807190.
Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 1 października 2022 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Adina VÄLEAN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 118.
2 Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 29.
3 Europejska norma ustanawiająca wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej http://cesni.eu/en/documents/es-trin-2017/
4 Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej, wraz z załącznikami, jest dostępny na stronie: https://ec.europa.eu/transport/modes/ inland/vessels_en.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.220.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/980 upoważniająca Niemcy do zastosowania odstępstwa od niektórych wymogów technicznych określonych w załącznikach II i V do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 w odniesieniu do statków pasażerskich Innogy i Alsterwasser
Data aktu: 06/07/2020
Data ogłoszenia: 09/07/2020