uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 6, art. 30 ust. 2 akapit trzeci i art. 38 lit. c), d) i e),
(1) Pandemia COVID-19 oraz znaczne ograniczenia przemieszczania wprowadzone w państwach członkowskich i państwach trzecich w formie środków krajowych stanowią dla państw członkowskich i podmiotów gospodarczych wyjątkowe i bezprecedensowe wyzwanie związane z przeprowadzaniem kontroli zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 834/2007 oraz rozporządzeniami Komisji (WE) nr 889/2008 2 i (WE) nr 1235/2008 3 .
(2) Na podstawie informacji otrzymanych od państw członkowskich należy odstąpić od niektórych przepisów rozporządzeń (WE) nr 889/2008 i (WE) nr 1235/2008.
(3) W odniesieniu do kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych objętych zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 4 rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/466 5 zezwala państwom członkowskim na stosowanie środków tymczasowych w celu ograniczenia ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt i roślin oraz dobrostanu zwierząt w konkretnej sytuacji związanej z COVID-19 do dnia 1 sierpnia 2020 r.
(4) W szczególności niektóre państwa członkowskie i zainteresowane strony poinformowały Komisję, że ich zdolność do weryfikowania integralności produktów ekologicznych jest utrudniona ze względu na te ograniczenia i wynikające z nich zakłócenia. Zazwyczaj w celu przeprowadzenia kontroli fizycznych do celów kontroli urzędowych pracownicy właściwych organów lub w stosownych przypadkach organów kontrolnych i jednostek certyfikujących muszą przeprowadzać wizyty u podmiotów gospodarczych lub pokonywać duże odległości. Jako że podróżowanie i przeprowadzanie kontroli fizycznych nie jest obecnie dozwolone lub jest znacznie ograniczone ze względu na środki krajowe, właściwy organ lub w stosownych przypadkach organ kontrolny lub jednostka certyfikująca powinny mieć zamiast tego możliwość oparcia swoich kontroli na kontroli dokumentów i stosowania wszelkich dostępnych środków porozumiewania się na odległość w tym okresie. W odniesieniu do podmiotów gospodarczych niskiego ryzyka, określonych w ramach procedury oceny ryzyka przeprowadzonej przez właściwy organ lub w stosownych przypadkach przez organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą, jak określono w art. 27 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007, kontrole fizyczne należy zastąpić takimi kontrolami dokumentów. Ponadto ograniczenia przemieszczania opóźniły coroczne wizyty kontrolne, utrudniając tym samym właściwym organom lub w stosownych przypadkach organom kontrolnym lub jednostkom certyfikującym wypełnianie obowiązków w zakresie przeprowadzania dodatkowych wyrywkowych wizyt kontrolnych i niezapowiedzianych inspekcji oraz pobierania próbek w odniesieniu do określonych podmiotów gospodarczych.
(5) Podmioty gospodarcze powinny nadal mieć możliwość przystąpienia do systemu produkcji ekologicznej. W oczekiwaniu na wznowienie normalnych działań kontrolnych po zakończeniu stosowania środków krajowych związanych z pandemią COVID-19 właściwy organ lub w stosownych przypadkach organ kontrolny lub jednostka certyfikująca powinny jednak mieć możliwość odroczenia kontroli fizycznych i oparcia się na kontrolach dokumentów, w tym kontrolach przeprowadzanych przy użyciu dostępnych środków porozumiewania się na odległość do czasu, gdy dane działania będą mogły zostać wznowione.
(6) Sprawą najwyższej wagi jest kontynuowanie przeprowadzania na czas postępowań wyjaśniających w sprawie domniemanych naruszeń i nieprawidłowości związanych z regułami produkcji ekologicznej. W związku z tym należy zapewnić, aby takie postępowania były przeprowadzane z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków, a jednocześnie dać organom kontrolnym i jednostkom certyfikującym możliwość przeprowadzenia niezbędnych kontroli fizycznych na późniejszym etapie.
(7) Ograniczenia przemieszczania stosowane przez państwa członkowskie w związku z pandemią COVID-19 uniemożliwiają obecnie terminową komunikację między państwami członkowskimi, między organami kontrolnymi a państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a Komisją w sprawie postępowań wyjaśniających prowadzonych w celu ustalenia pochodzenia stwierdzonych nieprawidłowości lub naruszeń. W związku z tym należy przedłużyć niektóre terminy.
(8) Ograniczenie przemieszczania stosowane obecnie przez państwa członkowskie w związku z pandemią COVID-19 może mieć również wpływ na możliwość przeprowadzania przez właściwe organy corocznych inspekcji jednostek certyfikujących, którym zostały przekazane zadania związane z kontrolą. Konieczne jest wyjaśnienie, że właściwy organ może zamiast tego stosować tymczasowo audyt nadzorczy.
(9) Ponadto, w związku ze środkami wprowadzonymi w celu ochrony zdrowia ludzi, poważne ograniczenia nałożone na transport wpływają na usługi kurierskie, w ramach których dostarczana jest wydrukowana i ręcznie podpisana wersja papierowa świadectwa kontroli wymaganego dla przywożonych przesyłek. Z tego powodu konieczne jest również odstąpienie od odpowiednich przepisów rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 w odniesieniu do obowiązku posiadania papierowej wersji świadectwa kontroli.
(10) Niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać do końca września 2020 r. Należy jednak zezwolić, by - w odniesieniu do podmiotów gospodarczych niskiego ryzyka, określonych w ramach procedury oceny ryzyka przeprowadzonej przez właściwy organ lub w stosownych przypadkach przez organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą jak określono w art. 27 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 - odnośne kontrole fizyczne zostały zastąpione kontrolami dokumentów do końca grudnia 2020 r. W świetle informacji otrzymanych od kilku państw członkowskich należy przewidzieć stosowanie niniejszego rozporządzenia z mocą wsteczną od dnia 1 marca 2020 r. Ponadto w roku 2020 oblicza się liczbę próbek, dodatkowych wyrywkowych wizyt kontrolnych i niezapowiedzianych inspekcji. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(11) Po wybuchu pandemii COVID-19 w Chinach państwo to wprowadziło ograniczenia dotyczące podróży od początku stycznia 2020 r. Z tego powodu należy przewidzieć wcześniejszą datę rozpoczęcia stosowania w odniesieniu do działań kontrolnych, które miały miejsce w Chinach.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1667/2020 z dnia 10 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.377.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 772/2021 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.165.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1325/2021 z dnia 10 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.288.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1667/2020 z dnia 10 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.377.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 772/2021 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.165.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1325/2021 z dnia 10 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.288.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.217.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/977 wprowadzające odstępstwa od rozporządzeń (WE) nr 889/2008 i (WE) nr 1235/2008 w odniesieniu do kontroli produkcji produktów ekologicznych w związku z pandemią COVID-19 |
| Data aktu: | 07/07/2020 |
| Data ogłoszenia: | 08/07/2020 |
| Data wejścia w życie: | 09/07/2020, 01/03/2020, 01/01/2020 |