uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 11 ust. 4 i art. 14 ust. 5,
1. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) Rozporządzeniem (EWG) nr 2474/93 2 ("pierwotne dochodzenie") Rada nałożyła ostateczne cło antydumpingowe w wysokości 30,6 % na przywóz rowerów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL"). Od tego czasu przeprowadzono szereg dochodzeń w sprawie ochrony handlu, zmieniając pierwotne środki.
(2) Rozporządzeniem (UE) nr 502/2013 3 Rada, w następstwie przeglądu okresowego na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia podstawowego, zmieniła środki. W toku tego dochodzenia nie zastosowano kontroli wyrywkowej w odniesieniu do producentów eksportujących w ChRL oraz utrzymano stawkę cła antydumpingowego dla całego kraju w wysokości 48,5 %, ustanowioną na podstawie marginesu dumpingu w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1095/2005 4 .
(3) Obecnie obowiązującymi środkami są środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1379 5 .
2. OBECNE DOCHODZENIE
(4) W dniu 27 maja 2019 r. Komisja otrzymała wniosek o wszczęcie przeglądu pod kątem nowego eksportera na podstawie art. 11 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. Wniosek został złożony przez przedsiębiorstwo Universal Cycle Corporation (Guangzhou) Co. Ltd. ("wnioskodawca"), będące producentem eksportującym rowery w ChRL, którego wywóz do Unii podlega ostatecznemu cłu antydumpingowemu w wysokości 48,5 %. Wnioskodawca twierdził, że nie dokonywał wywozu rowerów do Unii w okresie objętym dochodzeniem, na podstawie którego wprowadzono środki antydumpingowe (od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r.), że rozpoczął wywóz produktu objętego przeglądem do Unii od września 2018 r. oraz że nie był powiązany z żadnym z eksportujących producentów rowerów, którzy podlegają obowiązującym środkom.
(5) Komisja zbadała dowody prima facie dostarczone przez wnioskodawcę i uznała je za wystarczające do uzasadnienia wszczęcia przeglądu zgodnie z art. 11 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. Po umożliwieniu przedstawienia uwag producentom unijnym Komisja wszczęła, w drodze rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2149 6 , przegląd rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1379 w odniesieniu do wnioskodawcy.
(6) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2149 cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1379 zostało uchylone w odniesieniu do wnioskodawcy. Równocześnie na podstawie art. 11 ust. 4 i art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego i zgodnie z tym, co zostało określone w art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2149, Komisja poleciła organom celnym rejestrowanie przywozu wnioskodawcy.
(7) W dniu 9 stycznia 2020 r. wnioskodawca oficjalnie wycofał wniosek o przeprowadzenie przeglądu pod kątem nowego eksportera. W związku z tym Komisja uznała, że obecne dochodzenie powinno zostać zakończone.
3. UJAWNIENIE USTALEŃ
(8) Komisja poinformowała zainteresowane strony o swoim zamiarze zakończenia dochodzenia przeglądowego, nałożenia ostatecznego cła antydumpingowego na przywóz Universal Cycle Corporation (Guangzhou) Co. Ltd oraz nałożenia tego cła z mocą wsteczną na przywóz objęty wymogiem rejestracji na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2149. Zainteresowane strony miały możliwość przedstawienia uwag. Nie otrzymano żadnych uwag.
4. NAŁOŻENIE CEŁ ANTYDUMPINGOWYCH Z MOCĄ WSTECZNĄ
(9) W świetle przedstawionych powyżej ustaleń Komisja stwierdziła, że należy zakończyć przegląd dotyczący przywozu rowerów produkowanych przez wnioskodawcę i pochodzących z ChRL. W związku z tym należy zakończyć rejestrację przywozu wnioskodawcy i należy nałożyć z mocą wsteczną na ten przywóz ogólnokrajowe cło obowiązujące wobec wszystkich pozostałych przedsiębiorstw (48,5 %), nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1379, licząc od dnia wszczęcia przeglądu.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia podstawowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji Ursula | |
| VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.213.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/966 kończące przegląd pod kątem nowego eksportera dotyczący rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1379 nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz rowerów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w odniesieniu do jednego chińskiego producenta eksportującego, nakładające cło w odniesieniu do przywozu tego producenta i kończące rejestrację tego przywozu |
| Data aktu: | 01/07/2020 |
| Data ogłoszenia: | 06/07/2020 |