uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2019/1021 wdraża zobowiązania Unii wynikające z Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych 2 (zwanej dalej "konwencją") oraz z Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych 3 (zwanego dalej "protokołem").
(2) Załącznik A do konwencji ("eliminacja") zawiera wykaz chemikaliów, których każda ze stron konwencji jest zobowiązana zakazać lub w odniesieniu do których powinna wprowadzić środki prawne i administracyjne niezbędne do wyeliminowania ich produkcji, stosowania, przywozu i wywozu.
(3) Konferencja Stron Konwencji, na mocy art. 8 ust. 9 konwencji, postanowiła na swoim dziewiątym posiedzeniu zmienić załącznik A do konwencji w celu włączenia kwasu perfluorooktanowego ("PFOA"), jego soli i związków pochodnych do tego załącznika. Zmiana ta zawiera szereg szczególnych wyłączeń.
(4) Należy zatem wprowadzić zmiany do części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021, która zawiera wykaz substancji wymienionych w konwencji i w protokole, jak również substancji wymienionych wyłącznie w konwencji, w celu włączenia do wykazu PFOA, jego soli i związków pochodnych.
(5) PFOA, jego sole i związki pochodne zostały wymienione w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , z zastrzeżeniem pewnych odstępstw. Odstępstwa te zostały ocenione przez Komitet ds. Przeglądu Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych ("POPRC"), w wyniku czego nie wszystkie z nich zostały zalecone Konferencji Stron. W związku z tym decyzja przyjęta przez Konferencję Stron (SC-9/12) zawiera niektóre, ale nie wszystkie odstępstwa uprzednio przyznane na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Biorąc pod uwagę, że ocena POPRC była oparta na bardziej aktualnych informacjach oraz uwzględniając decyzję Rady (UE) 2019/639 5 , w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1021 należy zezwolić na stosowanie jedynie tych szczególnych wyłączeń, które zostały przyznane na mocy konwencji i które są potrzebne w Unii.
(6) Konferencja Stron Konwencji zdecydowała podczas swego dziewiątego posiedzenia o szczególnym wyłączeniu, które nie jest uwzględnione w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Dotyczy ono stosowania bromku perfluorooktylu zawierającego jodek perfluorooktylu na potrzeby wytwarzania produktów farmaceutycznych. Biorąc pod uwagę, że informacje na ten temat nie były dostępne w momencie umieszczania PFOA, jego soli i związków pochodnych w wykazie w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 oraz biorąc pod uwagę późniejszą ocenę przeprowadzoną przez Europejską Agencję Chemikaliów 6 , uznaje się za stosowne dodanie tego szczególnego wyłączenia do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021.
(7) Aby wzmocnić stosowanie i egzekwowanie w Unii przepisów art. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1021, należy ustalić wartość dopuszczalną dla PFOA, jego soli i związków pochodnych występujących jako niezamierzone śladowe skażenie w substancjach, mieszaninach i wyrobach. Tę wartość dopuszczalną należy ustalić na poziomie 0,025 mg/kg dla PFOA, w tym jego soli, i na poziomie 1 mg/kg dla pojedynczych związków pochodnych lub ich połączeń. Jeśli chodzi o zastosowania, w których nie można obecnie przestrzegać wspomnianych stężeń granicznych, należy ustalić wyższe stężenia graniczne, z zastrzeżeniem dokonania przeglądu przez Komisję w ciągu 2 lat, w celu obniżenia limitów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1021.
(9) Biorą pod uwagę, że niektóre odstępstwa przyznane uprzednio dla ograniczenia PFOA, jego soli i związków pochodnych, zawartego w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, są nadal niezbędne dla przemysłu przez okres przejściowy, ale nie znajdują się wśród szczególnych wyłączeń zawartych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1021, takie odstępstwa powinny mieć zastosowanie do dnia 3 grudnia 2020 r., który to dzień jest dniem wejścia w życie zmiany załącznika A do konwencji sztokholmskiej dotyczącej PFOA, jego soli i związków pochodnych.
(10) Ograniczenie dotyczące PFOA, jego soli i związków pochodnych w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, które Komisja planuje obecnie skreślić, miało zacząć obowiązywać od dnia 4 lipca 2020 r. Celem zapewnienia spójności i sprawniejszego wdrożenia rozporządzenia (UE) 2019/1021 niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od tej samej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.188I.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/784 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021, jeśli chodzi o umieszczenie w wykazie kwasu perfluorooktanowego (PFOA), jego soli i związków pochodnych |
| Data aktu: | 08/04/2020 |
| Data ogłoszenia: | 15/06/2020 |
| Data wejścia w życie: | 04/07/2020, 05/07/2020 |