uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 6,
(1) Państwa członkowskie poinformowały Komisję o trudnościach w odnowieniu niektórych certyfikatów podmiotów kolejowych odpowiedzialnych za utrzymanie, ze względu na środki przyjęte w związku z pandemią COVID-19.
(2) Odnowienie certyfikatów podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie lub certyfikatów w odniesieniu do funkcji utrzymania, które są zlecane na zasadzie outsourcingu, w zakresie obejmującym wagony towarowe, wydanych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 445/2011 2 , w przypadku gdy ich ważność dopiero co wygasła lub ma wkrótce wygasnąć, może nie być możliwe ze względu na przyjęcie tych środków, które stały się konieczne w obliczu pandemii COVID-19 i które zostały wprowadzone w życie z dniem 1 marca 2020 r. w niektórych państwach członkowskich. W szczególności organy certyfikujące podmioty odpowiedzialne za utrzymanie mogą nie być w stanie przeprowadzić w stosownym czasie wszystkich prac wstępnych wymaganych do odnowienia certyfikatów podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie lub certyfikatów w zakresie funkcji utrzymania, które są zlecane na zasadzie outsourcingu, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 445/2011 albo - od dnia 16 czerwca 2020 r. - z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/779 3 .
(3) W celu zapewnienia ciągłości działania ważność certyfikatów podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie oraz certyfikatów w odniesieniu do funkcji utrzymania, które są zlecane na zasadzie outsourcingu, wydanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 445/2011, która wygasa w okresie pomiędzy dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., należy przedłużyć o kolejne 6 miesięcy. Nie powinno to stanowić przeszkody dla stosowania art. 7 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 445/2011 w przypadku, gdy organ certyfikujący uzna, że dany podmiot odpowiedzialny za utrzymanie przestaje spełniać wymogi, na podstawie których wydał on certyfikat podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie lub certyfikat w odniesieniu do funkcji utrzymania, które są zlecane na zasadzie outsourcingu.
(4) Ze względu na pandemię COVID-19 należy pozostawić więcej czasu na wdrożenie wymogów dotyczących elementów krytycznych dla bezpieczeństwa i zastosowanie nowego systemu do pojazdów innych niż wagony towarowe. W związku z tym należy dostosować przepisy przejściowe w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/779.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 445/2011 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/779.
(6) W okresie od dnia 1 marca 2020 r. ważność niektórych certyfikatów podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie mogła już wygasnąć. Aby uniknąć niepewności prawnej, przedłużenie okresu ważności certyfikatów podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie powinno zatem mieć zastosowanie od dnia 1 marca 2020 r.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 4 .
(8) Aby zapewnić, by środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były skuteczne, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.188.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/780 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 445/2011 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/779 w odniesieniu do środków mających na celu przedłużenie ważności niektórych certyfikatów podmiotów kolejowych odpowiedzialnych za utrzymanie oraz do niektórych przepisów przejściowych w wyniku pandemii COVID-19 |
| Data aktu: | 12/06/2020 |
| Data ogłoszenia: | 15/06/2020 |
| Data wejścia w życie: | 16/06/2020 |