uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4,
(1) W dniu 17 października 2019 r. producenci ŠKODA AUTO a.s., FORD-Werke GmbH, Groupe RENAULT, FCA Italy S.p.A., SEAT S.A., Volkswagen AG, Automobiles Citroen, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA oraz OPEL Automobile GmbH wspólnie przedłożyli wniosek, o którym mowa w art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 , dotyczący zmiany decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/588 3 w celu rozszerzenia zakresu zatwierdzenia technologii innowacyjnej w odniesieniu do jej stosowania w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi.
(2) Ze względu na rosnący udział samochodów osobowych napędzanych gazem płynnym (LPG) lub sprężonym gazem ziemnym (CNG) wnioskodawcy zażądali w szczególności, aby zakresem decyzji wykonawczej (UE) 2016/588 objąć również stosowanie wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych w takich samochodach oraz aby odpowiednio dostosować niektóre współczynniki w metodach badania.
(3) Komisja oceniła wniosek zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 4 (wersja z lipca 2018 r.) 5 . Komisja uznała, że wniosek jest uzasadniony w odniesieniu do pojazdów napędzanych LPG i CNG i w związku z tym sprawność minimalna wysokosprawnego alternatora 12-woltowego stosowanego w takich pojazdach powinna zostać dostosowana, aby uwzględnić zastosowanie tej innowacyjnej technologii w pojazdach, które mogą być zasilane wspomnianymi paliwami.
(4) Uznaje się to również za właściwe i zgodne z innymi decyzjami w sprawie zatwierdzenia uwzględniającymi również sytuację w przypadku pojazdów, które mogą być zasilane paliwem E85. W odniesieniu do takich pojazdów należy w szczególności wyjaśnić, że ze względu na ograniczoną dostępność paliwa E85 na rynku unijnym nie jest właściwe czynienie rozróżnienia między tym paliwem a benzyną w celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki zastosowaniu wysokosprawnego alternatora 12-woltowego.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2016/588,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.179.13 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/759 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/588 w celu umożliwienia stosowania wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi |
| Data aktu: | 08/06/2020 |
| Data ogłoszenia: | 09/06/2020 |
| Data wejścia w życie: | 29/06/2020 |