united kingdom
ukraine

Decyzja wykonawcza 2020/759 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/588 w celu umożliwienia stosowania wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/759
z dnia 8 czerwca 2020 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/588 w celu umożliwienia stosowania wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 października 2019 r. producenci ŠKODA AUTO a.s., FORD-Werke GmbH, Groupe RENAULT, FCA Italy S.p.A., SEAT S.A., Volkswagen AG, Automobiles Citroen, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA oraz OPEL Automobile GmbH wspólnie przedłożyli wniosek, o którym mowa w art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 , dotyczący zmiany decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/588 3  w celu rozszerzenia zakresu zatwierdzenia technologii innowacyjnej w odniesieniu do jej stosowania w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi.

(2) Ze względu na rosnący udział samochodów osobowych napędzanych gazem płynnym (LPG) lub sprężonym gazem ziemnym (CNG) wnioskodawcy zażądali w szczególności, aby zakresem decyzji wykonawczej (UE) 2016/588 objąć również stosowanie wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych w takich samochodach oraz aby odpowiednio dostosować niektóre współczynniki w metodach badania.

(3) Komisja oceniła wniosek zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 4  (wersja z lipca 2018 r.) 5 . Komisja uznała, że wniosek jest uzasadniony w odniesieniu do pojazdów napędzanych LPG i CNG i w związku z tym sprawność minimalna wysokosprawnego alternatora 12-woltowego stosowanego w takich pojazdach powinna zostać dostosowana, aby uwzględnić zastosowanie tej innowacyjnej technologii w pojazdach, które mogą być zasilane wspomnianymi paliwami.

(4) Uznaje się to również za właściwe i zgodne z innymi decyzjami w sprawie zatwierdzenia uwzględniającymi również sytuację w przypadku pojazdów, które mogą być zasilane paliwem E85. W odniesieniu do takich pojazdów należy w szczególności wyjaśnić, że ze względu na ograniczoną dostępność paliwa E85 na rynku unijnym nie jest właściwe czynienie rozróżnienia między tym paliwem a benzyną w celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki zastosowaniu wysokosprawnego alternatora 12-woltowego.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2016/588,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiana

W decyzji wykonawczej (UE) 2016/588 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) jego sprawność wynosi co najmniej:

(i) 73,8 % dla pojazdów zasilanych benzyną lub paliwem E85, innych niż turbodoładowane;

(ii) 73,4 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych benzyną lub paliwem E85;

(iii) 74,2 % dla pojazdów zasilanych olejem napędowym;

(iv) 74,6 % dla pojazdów zasilanych gazem płynnym (LPG), innych niż turbodoładowane;

(v) 74,1 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych LPG;

(vi) 76,3 % dla pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), innych niż turbodoładowane;

(vii) 75,7 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych CNG.";

2)
w art. 3 dodaje się ustępy w brzmieniu:

"3. W przypadku gdy innowacyjna technologia jest zainstalowana w pojeździe dwupaliwowym lub pojeździe typu flex-fuel organ udzielający homologacji zapisuje oszczędności CO2 w następujący sposób:

a) dla pojazdów dwupaliwowych wykorzystujących benzynę i paliwa gazowe - wartość oszczędności CO2 w odniesieniu do LPG lub CNG;

b) dla pojazdów typu flex-fuel wykorzystujących benzynę i paliwo E85 - wartość oszczędności CO2 w odniesieniu do benzyny.

4. Poświadczone oszczędności CO2 odpowiadające kodowi ekoinnowacji nr 17 można uwzględniać jedynie przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji producentów do roku kalendarzowego 2020 włącznie.";

3)
w załączniku tabele 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"Tabela 2

Zużycie mocy skutecznej

Rodzaj silnika Zużycie mocy skutecznej (Vpe) [l/kWh]
Silniki benzynowe/E85 0,264
Silniki benzynowe/E85 z turbodoładowaniem 0,280
Silniki na olej napędowy 0,220
Silniki na LPG 0,342
Silniki na LPG z turbodoładowaniem 0,363
Zużycie mocy skutecznej (Vpe) [m3/kWh]
Silniki na CNG (G20) 0,259
Silniki na CNG (G20) z turbodoładowaniem 0,275

Tabela 3

Współczynnik konwersji paliw

Rodzaj paliwa Współczynnik konwersji
[100 g CO2/l] [g CO2/l]
Silniki benzynowe/E85 23,3 2330
Silniki na olej napędowy 26,4 2640
Silniki na LPG 16,3 1629
[100 g CO2/m3] [g CO2/m3]
Silniki na CNG (G20) 18,0 1795"
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/588 z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie zatwierdzenia technologii stosowanej w wysokos- prawnych alternatorach 12 woltowych jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 101 z 16.4.2016, s. 25).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.179.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/759 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/588 w celu umożliwienia stosowania wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi
Data aktu: 08/06/2020
Data ogłoszenia: 09/06/2020
Data wejścia w życie: 29/06/2020