uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 5 i art. 63 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 2 ustanowiono przepisy dotyczące zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu pasz i żywności niepochodzących od zwierząt, wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia ("wykaz"), w wyznaczonym miejscu wprowadzenia ("DPE") na terytoria wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 882/2004.
(2) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 669/2009 państwa członkowskie są zobowiązane do przedkładania Komisji co pół roku sprawozdania dotyczącego przesyłek pasz i żywności wymienionych w wykazie, zawierającego dane dotyczące każdej przesyłki, liczbę przesyłek, z których pobrano próbki do badań, oraz wyniki kontroli urzędowych przeprowadzonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009. Niektóre państwa członkowskie dobrowolnie rejestrują wspólnotowe dokumenty wejścia, wydane przez ich odpowiednie właściwe organy zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009, w zintegrowanym skomputeryzowanym systemie weterynaryjnym (TRACES) ustanowionym na mocy decyzji Komisji 2003/24/WE 3 i 2004/292/WE 4 , przekazując w ten sposób Komisji dane dotyczące każdej przesyłki, liczbę przesyłek, z których pobrano próbki do badań, oraz wyniki kontroli urzędowych przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 669/2009. Obowiązek sprawozdawczy należy zatem uznawać za spełniony, jeżeli państwa członkowskie rejestrują w systemie TRACES wspólnotowe dokumenty wejścia wydane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009 w okresie sprawozdawczym określonym w tym rozporządzeniu.
(3) W art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 669/2009 przewidziano okres przejściowy, podczas którego mogą być stopniowo realizowane minimalne wymogi dotyczące DPE, a kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie mogą być przeprowadzane w miejscach kontroli innych niż DPE. Ten okres przejściowy przedłużono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 718/2014 5 do dnia 14 sierpnia 2019 r. w oczekiwaniu na wyniki przeglądu przepisów mających zastosowanie do DPE i ogólnie do kontroli granicznych. W wyniku tego przeglądu przyjęto rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 6 , które ma być stosowane od dnia 14 grudnia 2019 r. Rozporządzenie to stanowi, że mają zostać przyjęte akty delegowane określające, w jakich przypadkach i na jakich warunkach kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie przesyłek towarów podlegających tymczasowemu zwiększeniu liczby kontroli urzędowych mogą być przeprowadzane przez właściwe organy w punktach kontroli innych niż punkty kontroli granicznej. Ponieważ przepisy te mają być stosowane od dnia 14 grudnia 2019 r., należy przedłużyć okres przejściowy do dnia poprzedzającego tę datę.
(4) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 669/2009 wykaz zawarty w załączniku I do tego rozporządzenia poddaje się regularnemu przeglądowi, co najmniej dwa razy w roku, uwzględniając źródła informacji wymienione w tym artykule.
(5) Istnieje potrzeba dokonania zmiany wykazu, na którą wskazują: fakt wystąpienia oraz znaczenie niedawnych incydentów związanych z żywnością zgłaszanych poprzez system wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach ustanowiony na mocy rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do pasz i żywności niepochodzących od zwierząt oraz półroczne sprawozdania dotyczące przesyłek pasz i żywności niepochodzących od zwierząt, przedkładane Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 669/2009.
(6) W szczególności w odniesieniu do przesyłek bakłażanów z Republiki Dominikańskiej, fasoli z Kenii oraz papryki (innej niż słodka) z Ugandy stosowne źródła informacji wskazują na powstanie nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem pozostałościami pestycydów, co wymaga wprowadzenia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Ponadto w odniesieniu do przesyłek pieprzu czarnego z Brazylii, słodkiej papryki z Chin oraz nasion sezamu z Etiopii stosowne źródła informacji wskazują na powstanie nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi w związku z możliwym zanieczyszczeniem salmonellą, co wymaga wprowadzenia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Należy zatem dodać do wykazu pozycje dotyczące tych przesyłek.
(7) Ponadto należy skreślić pozycje dotyczące towarów, co do których dostępne informacje wskazują na ogólnie zadowalający poziom zgodności z odpowiednimi wymogami bezpieczeństwa przewidzianymi w przepisach Unii i wobec których zwiększony poziom kontroli urzędowych nie jest już z tego powodu uzasadniony. Należy zatem skreślić z wykazu pozycję dotyczącą ananasów z Beninu.
(8) Należy również zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do towarów, w przypadku których stosowne źródła informacji wskazują na stopień niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii uzasadniający zwiększony poziom kontroli urzędowych. Należy zatem odpowiednio zmienić pozycje w wykazie dotyczące słodkiej papryki i papryki (innej niż słodka) z Egiptu, papryki (innej niż słodka) z Indii i Pakistanu, papryki (słodkiej lub innej niż słodka) ze Sri Lanki oraz orzechów laskowych z Gruzji.
(9) Zakres pozycji dotyczącej orzechów laskowych z Gruzji powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia form produktu innych niż obecnie wymienione, w przypadku gdy te inne formy stwarzają takie samo zagrożenie. Należy zatem zmienić istniejącą pozycję dotyczącą orzechów laskowych z Gruzji, tak aby obejmowała ona mąkę, mączkę i proszek z orzechów laskowych oraz orzechy laskowe inaczej przetworzone lub zakonserwowane.
(10) W celu zapewnienia spójności i jasności należy zastąpić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 669/2009 tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.9.77 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/35 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 669/2009 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt |
| Data aktu: | 08/01/2019 |
| Data ogłoszenia: | 11/01/2019 |
| Data wejścia w życie: | 14/01/2019 |