Rozporządzenie wykonawcze 2019/365 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i formularzy na potrzeby wymiany informacji na temat kar, środków i dochodzeń zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/365
z dnia 13 grudnia 2018 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i formularzy na potrzeby wymiany informacji na temat kar, środków i dochodzeń zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia, aby Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) otrzymywał kompletne i dokładne informacje na temat środków administracyjnych i karnych zastosowanych w związku z naruszeniami przepisów rozporządzenia (UE) 2015/2365 oraz na temat dochodzeń karnych wszczętych w związku z tymi naruszeniami, należy określić wspólne procedury i formularze na potrzeby przekazywania tych informacji.

(2) W celu uniknięcia ewentualnego powielania przekazywanych informacji oraz konfliktów kompetencji między szeregiem organów zobowiązanych do przekazywania informacji w poszczególnych państwach członkowskich w każdym państwie członkowskim należy wyznaczyć pojedynczy punkt kontaktowy do celów wymiany informacji z ESMA.

(3) Aby w rocznych sprawozdaniach na temat kar, środków i dochodzeń publikowanych przez ESMA można było zawrzeć wymowne informacje, z informacji przekazywanych przez właściwe organy za pomocą specjalnych formularzy powinno wyraźnie wynikać, które przepisy rozporządzenia (UE) 2015/2365 naruszono.

(4) Właściwy organ powinien przekazywać ESMA kopię decyzji o nałożeniu kary administracyjnej lub zastosowaniu środka administracyjnego oraz jasne streszczenie istotnych elementów tej decyzji. W celu ograniczenia jednak obciążeń sprawozdawczych w przypadku, gdy dane kary lub środki administracyjne zgłoszono już ESMA na podstawie art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2365, właściwe organy należy jedynie zobowiązać do uwzględniania w przekazywanych informacjach jednoznacznego odniesienia do tej kary lub tego środka.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA zgodnie z procedurą określoną w art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(6) Zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem standardowych formularzy i procedur dla odpowiednich właściwych organów, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do ich zakresu i skutków, biorąc pod uwagę, że adresatami niniejszych wykonawczych standardów technicznych są właściwe organy krajowe państw członkowskich, a nie uczestnicy rynku.

(7) ESMA zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Punkty kontaktowe

1. 
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) wyznacza pojedynczy punkt kontaktowy odpowiedzialny za przyjmowanie informacji, o których mowa w art. 25 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365, oraz prowadzenie korespondencji we wszelkich sprawach związanych z odbiorem tych informacji. Szczegółowe informacje dotyczące wspomnianego punktu kontaktowego udostępnia się na stronie internetowej ESMA.
2. 
Właściwe organy każdego państwa członkowskiego wyznaczają właściwy dla danego państwa członkowskiego pojedynczy punkt kontaktowy odpowiedzialny za prowadzenie korespondencji we wszelkich sprawach związanych z przekazywaniem informacji, o których mowa w art. 25 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365. Właściwe organy powiadamiają ESMA o tych punktach kontaktowych.
Artykuł  2

Coroczne przekazywanie informacji zbiorczych

1. 
Punkty kontaktowe, wyznaczone przez właściwe organy dla poszczególnych państw członkowskich zgodnie z art. 1 ust. 2, przekazują ESMA informacje, o których mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365, z wykorzystaniem formularza zawartego w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Kopie decyzji o nałożeniu kar administracyjnych i zastosowaniu innych środków administracyjnych, a także streszczenia tych decyzji podlegają przekazaniu, chyba że daną karę lub dany środek zgłoszono już ESMA na podstawie art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2365. Kopie decyzji przekazuje się jako załącznik do wiadomości e-mail zawierającej odpowiedni formularz.
2. 
Punkty kontaktowe, wyznaczone przez właściwe organy dla poszczególnych państw członkowskich zgodnie z art. 1 ust. 2, przekazują ESMA informacje, o których mowa w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365, z wykorzystaniem formularza zawartego w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
3. 
Formularze, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują okres sprawozdawczy wynoszący jeden rok kalendarzowy i wraz z wszelkimi załącznikami wypełnia się je elektronicznie i przesyła pocztą elektroniczną do punktu kontaktowego ESMA najpóźniej do dnia 31 marca następnego roku.

Formularze, o których mowa w ust. 1 i 2, przekazuje się po raz pierwszy w 2018 r. za lata kalendarzowe 2016 i 2017.

Artykuł  3

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Formularz do celów przekazywania zbiorczych i szczegółowych informacji dotyczących wszystkich nałożonych kar administracyjnych i innych środków administracyjnych

Zbiorcze i szczegółowe informacje dotyczące wszystkich kar administracyjnych i innych środków administracyjnych nałożonych przez [nazwa właściwego organu] w [rok] r. na podstawie art. [...] [nazwa aktu prawnego]

NADAWCA:

Państwo członkowskie:

Właściwy organ:

Adres:

(Dane kontaktowe osoby wyznaczonej do kontaktów)

Imię i nazwisko:

Telefon:

E-mail:

ADRESAT:

ESMA

(Dane kontaktowe osoby wyznaczonej do kontaktów)

Imię i nazwisko:

Telefon:

E-mail:

Okres sprawozdawczy:

Szanowny Panie/Szanowna Pani! [proszę wybrać odpowiednią formę]

________________________________________________________________________

Zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365 pragniemy przekazać ESMA zbiorcze i szczegółowe informacje dotyczące wszystkich kar administracyjnych i innych środków administracyjnych nałożonych przez [nazwa właściwego organu] w [rok] r.

Zbiorcze informacje przedstawiono w poniższej tabeli:

Przepisy rozporządzenia (UE) 2015/2365, w związku

z którymi nałożono kary administracyjne/zastosowano

środki administracyjne

Liczba nałożonych kar/zastosowanych środków w okresie sprawozdawczym Wartość kar

pieniężnych

nałożonych w okresie

sprawozdawczym

[numer artykułu, ustępu, akapitu] [liczba kar/środków] [wartość kar pieniężnych 3 ]
Kary/środki ogółem 4 [łączna liczba kar/środków] [całkowita wartość kar pieniężnych]

Szczegółowe informacje dotyczące każdego środka i każdej kary uwzględnionych w powyższej tabeli przedstawiono poniżej.

Po pierwsze, zgłosiliśmy już ESMA zgodnie z art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2365 następujące środki i kary nałożone w [rok] г.:

[Wykaz wszystkich środków i kar zgłoszonych w odpowiednim okresie]

Po drugie, jako osobny(-e) załącznik(i) do wiadomości e-mail zawierającej niniejszy formularz przekazujemy kopie decyzji w sprawie następujących środków i kar nałożonych w [PROSZĘ WSTAWIĆ ROK] г.:

[Wykaz wszystkich środków i kar, w odniesieniu do których przekazuje się kopie decyzji]

Po trzecie, prezentujemy poniżej streszczenia następujących środków i kar:

[Proszę wymienić kolejno (1, 2, 3 itd.) każdy środek i karę, dla których przedstawiono streszczenie, a streszczenie umieścić pod środkiem lub karą, których dotyczy.]

1. [Odniesienie do pierwszego środka/pierwszej kary wymienionych powyżej]

[Streszczenie środka/kary]

2. [Odniesienie do drugiego środka/drugiej kary wymienionych powyżej]

[Streszczenie środka/kary]

[W przypadku trzeciego i kolejnego streszczenia proszę kontynuować wyliczanie, stosując powyższy format.]

Z poważaniem

[podpis]

ZAŁĄCZNIK  II

Formularz do celów przekazywania zanonimizowanych zbiorczych danych dotyczących wszystkich wszczętych dochodzeń karnych oraz nałożonych sankcji karnych

Zanonimizowane zbiorcze dane dotyczące wszystkich wszczętych dochodzeń karnych oraz nałożonych sankcji karnych w [rok] r. na podstawie art. [...] [nazwa aktu prawnego]

NADAWCA:

Państwo członkowskie:

Właściwy organ:

Adres:

(Dane kontaktowe osoby wyznaczonej do kontaktów)

Imię i nazwisko:

Telefon:

E-mail:

ADRESAT:

ESMA

(Dane kontaktowe osoby wyznaczonej do kontaktów)

Imię i nazwisko:

Telefon:

E-mail:

Okres sprawozdawczy:

Szanowny Panie/Szanowna Pani! [proszę wybrać odpowiednią formę]

Zgodnie z art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 pragniemy przekazać ESMA zanonimizowane zbiorcze informacje dotyczące wszystkich dochodzeń karnych wszczętych i sankcji karnych nałożonych przez [państwo członkowskie] w [rok] r.

________________________________________________________________________

Zbiorcze informacje przedstawiono w poniższej tabeli:

Dochodzenia karne:

Przepisy rozporządzenia (UE) 2015/2365, w związku z którymi wszczęto dochodzenia Liczba dochodzeń w okresie sprawozdawczym
[numer artykułu, ustępu, akapitu] [liczba dochodzeń]
Dochodzenia ogółem [łączna liczba dochodzeń 5 ]

Nałożone sankcje karne:

Przepisy rozporządzenia (UE) 2015/2365, w związku z którymi nałożono sankcje karne Liczba sankcji karnych nałożonych

w okresie sprawozdawczym

Wartość kar

pieniężnych

nałożonych

w okresie

sprawozdawczym

[numer artykułu, ustępu, akapitu] [liczba sankcji karnych] [wartość kar pieniężnych 6 ]
Sankcje karne ogółem 7 [łączna liczba sankcji karnych] [całkowita wartość kar pieniężnych]

Z poważaniem

[podpis]

1 Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
3 Proszępodaćwartośćw euro lub w walucie krajowej. Jeśli dane kary odnosząsięnie tylko do naruszeńodpowiednich przepisów artykułów rozporzrozporząądzeniadzenia(UE) 2015/2365, lecz także do naruszeńinnych przepisów, przy każdej wartości proszędopisaćwzmiankę"WARTOŚĆZBIORCZA".
4 Ponieważkary/środki mogązostaćnałożone w związku z więcej niżjednym przepisem, suma poszczególnych wierszy(odpowiadających liczbie kar lub środków bądźwartości kar pieniężnych) może nie odpowiadaćłącznej liczbie kar lub środków bądźcałkowitej wartości nałożonych kar pieniężnych.
5 Ponieważdochodzenia mogąbyćwszczęte w związku z więcej niżjednym przepisem, suma poszczególnych wierszy może nie odpowiadaćliczbie dochodzeńogółem.
6 Proszępodaćwartośćw euro lub w walucie krajowej. Jeśli dane kary pieniężne odnosząsięnie tylko do naruszeńodpowiednich przepisów artykułów rozporzrozporząądzeniadzenia(UE) 2015/2365, lecz także do naruszeńinnych przepisów, przy każdej wartości proszędopisaćwzmiankę"WARTOŚĆZBIORCZA".
7 Ponieważsankcje karne mogązostaćnałożone w związku z więcej niżjednym przepisem, suma poszczególnych wierszy (odpowiadających liczbie sankcji bądźwartości kar pieniężnych) może nie odpowiadaćłącznej liczbie nałożonych sankcji bądźcałkowitej wartości nałożonych kar pieniężnych.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.81.128

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/365 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i formularzy na potrzeby wymiany informacji na temat kar, środków i dochodzeń zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365
Data aktu: 13/12/2018
Data ogłoszenia: 22/03/2019
Data wejścia w życie: 11/04/2019