uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 1 , w szczególności jego art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 38 lit. d),
(1) Produkty przywożone z państwa trzeciego mogą być wprowadzane do obrotu w Unii jako produkty ekologiczne, jeżeli są objęte świadectwem kontroli wystawionym przez właściwe organy, organy kontroli lub jednostki certyfikujące uznanego państwa trzeciego bądź przez uznany organ kontroli lub uznaną jednostkę certyfikującą. Zgodnie z działaniem 12. określonym w Planie działania na rzecz przyszłości produkcji ekologicznej w Unii Europejskiej 2 Komisja opracowała elektroniczny system certyfikacji w odniesieniu do przywozu produktów ekologicznych, który stanowi moduł włączony do zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (TRACES) ustanowionego decyzją Komisji 2003/24/WE 3 . Aby poprawić funkcjonowanie elektronicznego systemu certyfikacji, należy stosować kwalifikowaną pieczęć elektroniczną w systemie TRACES do celów zatwierdzania świadectw kontroli na potrzeby rozporządzenia Komisji (WE) nr 1235/2008 4 .
(2) W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 ustanowiono wykaz państw trzecich, których systemy produkcji i środki kontroli w odniesieniu do produkcji ekologicznej produktów rolnych uznawane są za równoważne z tymi ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007.
(3) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Australię zmienił się adres internetowy jej właściwego organu. Zmieniły się ponadto nazwy jednostek certyfikujących: "Australian Certified Organic Pty Ltd" oraz "NASAA Certified Organic (NCO)".
(4) Zgodnie z informacją przekazaną przez Chile podmiot "ARGENCERT" przestał być uznawany przez organy chilijskie jako jednostka certyfikująca i należy go usunąć z wykazu. Zmieniła się nazwa podmiotu "BIO CERTIFI-CADORA SERVICIOS LIMITADA".
(5) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zawiera wykaz organów kontrolnych i jednostek certyfikujących uprawnionych do przeprowadzania kontroli i wydawania w państwach trzecich świadectw do celów równoważności.
(6) Podmiot "BAȘ AK Ekolojik Ürünler Kontrol ve Sertifikasyon Hizmetleri Tic. Ltd" poinformował Komisję o zmianie swego adresu.
(7) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek podmiotu "CCPB Srl" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów A na Benin, Wybrzeże Kości Słoniowej i Togo, dla kategorii produktów D na Wietnam, a dla kategorii produktów D i E na Seszele i Hongkong.
(8) Komisja przeprowadziła dochodzenia w sprawie domniemanych nieprawidłowości w odniesieniu do kilku partii produktów z Kazachstanu, Mołdawii, Rosji, Turcji i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które zostały certyfikowane jako ekologiczne przez podmiot "Control Union Certifications". Podmiot "Control Union Certifications" nie dostarczył na czas wyczerpujących odpowiedzi na szereg wniosków o udzielenie informacji przedłożonych przez Komisję. Ponadto podmiot "Control Union Certifications" nie zdołał wykazać identyfikowalności i ekologicznego statusu tych produktów. Poza tym podmiot "Control Union Certifications" wydał świadectwo kontroli dla produktów, których klasyfikacja została wcześniej obniżona przez właściwe organy danego państwa członkowskiego do produktów tradycyjnych, z powodu istnienia pozostałości pestycydów. Komisja podjęła zatem decyzję o wycofaniu uznania podmiotu "Control Union Certifications" zgodnie z art. 12 ust. 2 akapit pierwszy lit. c), d) i f) rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 dla wszystkich kategorii produktów w odniesieniu do Kazachstanu, Mołdawii, Rosji, Turcji i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W związku z tym wpisy dotyczące tych państw należy usunąć z wykazu uznanych jednostek certyfikujących i organów kontrolnych w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 w odniesieniu do podmiotu "Control Union Certifications".
(9) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek podmiotu "Ecocert SA" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów D na Kosowo.
(10) Komisja otrzymała wniosek podmiotu "Florida Certified Organic Growers and Consumers, Inc. (FOG), DBA as Quality Certification Services (QCS)" o zmianę adresu.
(11) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek podmiotu "IBD Certificações Ltda" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów A i D na Kolumbię, Ekwador i Peru.
(12) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek podmiotu "Organización Internacional Agropecuaria" o zmianę specyfikacji. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest rozszerzenie zakresu geograficznego uznania tego podmiotu dla kategorii produktów A i D na Rosję oraz dla kategorii produktów E -na Argentynę.
(13) Podmioty "Organska Kontrola" i "Quality Assurance International" zgłosiły Komisji zmianę swoich adresów.
(14) W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/39 5 znajduje się błędne odniesienie do podmiotu "Letis S.A" jako uznanej jednostki certyfikującej dla produktów kategorii B w odniesieniu do Belize, Brazylii, Kolumbii, Kostaryki, Republiki Dominikańskiej, Gwatemali, Hondurasu, Panamy i Salwadoru. Należy sprostować ten błąd.
(15) W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/39 znajduje się błędne odniesienie do podmiotu "Organic Control System" jako uznanej jednostki certyfikującej dla produktów kategorii E w odniesieniu do Republiki Macedonii Północnej. Należy sprostować również ten błąd.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie (WE) nr 1235/2008.
(17) Skreślenie podmiotu "Letis S.A" jako uznanej jednostki certyfikującej dla produktów kategorii B w odniesieniu do Belize, Brazylii, Kolumbii, Kostaryki, Republiki Dominikańskiej, Gwatemali, Hondurasu, Panamy i Salwadoru oraz skreślenie podmiotu "Organic Control System" jako uznanej jednostki certyfikującej dla produktów kategorii E w odniesieniu do Republiki Macedonii Północnej powinno stosować się z mocą wsteczną od dnia wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/39.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.77.67 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/446 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do ustaleń dotyczących przywozu produktów ekologicznych z krajów trzecich |
| Data aktu: | 19/03/2019 |
| Data ogłoszenia: | 20/03/2019 |
| Data wejścia w życie: | 09/04/2019, 31/01/2019 |