uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając Protokół nr 19 w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej załączony do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 5 ust. 3,
uwzględniając notyfikację, zgodnie z art. 5 ust. 2 Protokołu nr 19 w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej, przez rząd Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, pismem z dnia 1 października 2018 r. skierowanym do przewodniczącego Rady, że nie chce uczestniczyć we wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie utworzenia europejskiej sieci oficerów łącznikowych ds. imigracji,
(1) Zjednoczone Królestwo uczestniczyło w rozporządzeniu Rady (WE) nr 377/2004 1 zmienionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 493/2011 z dnia 5 kwietnia 2011 r. 2 .
(2) W dniu 1 października 2018 r., w wymaganym terminie trzech miesięcy, Zjednoczone Królestwo notyfikowało przewodniczącemu Rady, że nie chce uczestniczyć w przyjęciu przekształconej wersji rozporządzenia (WE) nr 377/2004, zaproponowanej przez Komisję w dniu 16 maja 2018 r. i którą Rada otrzymała we wszystkich wymaganych wersjach językowych w dniu 2 lipca 2018 r.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 377/2004 ma na celu wzmocnienie współpracy między oficerami łącznikowymi ds. imigracji oddelegowanymi do państw trzecich, zwłaszcza poprzez ustanowienie obowiązku tworzenia lokalnych lub regionalnych sieci między oficerami łącznikowymi ds. imigracji, a także propagowanie korzystania ze specjalnego e-narzędzia umożliwiającego regularną wymianę informacji w ramach sieci lokalnych oraz poprzez ustanowienie systemu sprawozdawczości dotyczącej działalności sieci oficerów łącznikowych ds. imigracji w postaci składanych dwa razy do roku sprawozdań Prezydencji, bez wprowadzania wymogu stosowania jakichkolwiek systemów operacyjnych lub bezpośredniej interakcji z jakimikolwiek przepisami zawartymi w innych instrumentach prawnych stanowiących część dorobku Schengen.
(4) Wniosek z dnia 16 maja 2018 r. dotyczący przekształcenia rozporządzenia (WE) nr 377/2004, mający na celu poprawę koordynacji i optymalizację wykorzystania oficerów łącznikowych ds. imigracji, w tym nowych europejskich oficerów łącznikowych oddelegowanych do państw trzecich, aby skuteczniej realizować priorytety UE w dziedzinie migracji, nie odbiega od charakteru obecnego rozporządzenia (WE) nr 377/2004 w zakresie, w jakim dotyczy to jego specyficznej interakcji z innymi częściami dorobku Schengen.
(5) Wniosek dotyczący przekształcenia rozporządzenia (WE) nr 377/2004, podobnie jak obecne rozporządzenie (WE) nr 377/2004, mogą w związku z tym być uważane za samodzielny środek w ramach dorobku Schengen, który nie jest funkcjonalnie powiązany z innymi instrumentami prawnymi, które stanowią część dorobku Schengen.
(6) W tym wyjątkowym przypadku oraz w świetle charakteru samodzielnego środka w ramach dorobku Schengen obecnego rozporządzenia (WE) nr 377/2004, można uznać, że jeżeli Zjednoczone Królestwo nie uczestniczy już w obecnym rozporządzeniu, lub w jakichkolwiek dalszych zmianach do niego, ale nadal uczestniczy w pozostałym dorobku Schengen, w którym uczestniczy obecnie zgodnie z decyzją Rady 2000/365/WE 3 , to zapewniałoby to możliwie jak najszersze uczestnictwo Zjednoczonego Królestwa, bez poważnego wpływu na praktyczną operacyjność innych części dorobku Schengen i przy jednoczesnym poszanowaniu ich spójności.
(7) Art. 8 ust. 2 decyzji 2000/365/WE powinien zatem, zgodnie z art. 5 ust. 3 Protokołu nr 19, przestać mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, w odniesieniu do obecnego rozporządzenia (WE) nr 377/2004, oraz jakichkolwiek dalszych zmian do tego rozporządzenia, w tym również wniosku dotyczącego przekształcenia rozporządzenia (WE) nr 377/2004, od dnia wejścia w życie zaproponowanego przekształcenia rozporządzenia (WE) nr 377/2004.
(8) W związku z powyższym pkt 6 załącznika I do decyzji Rady 2004/926/WE 4 w odniesieniu do rozporządzenia (WE) nr 377/2004, zgodnie z art. 5 ust. 3 Protokołu nr 19, również przestaje mieć zastosowanie z dniem wejścia w życie zaproponowanego przekształcenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| F. MOGHERINI | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.51.7 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2019/304 w sprawie notyfikacji przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej chęci zaprzestania stosowania niektórych przepisów dorobku Schengen zawartych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 377/2004 w sprawie utworzenia sieci oficerów łącznikowych ds. imigracji |
| Data aktu: | 18/02/2019 |
| Data ogłoszenia: | 22/02/2019 |
| Data wejścia w życie: | 23/02/2019 |