KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Ujednolicona struktura i ujednolicony format danych na potrzeby rejestrowania i sprawozdawczości w odniesieniu do producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) we wszystkich państwach członkowskich przyczyni się do zmniejszenia obciążeń administracyjnych producentów prowadzących działalność na poziomie Unii lub na poziomie kilku państw członkowskich.
(2) W celu zharmonizowania praktyk stosowanych przez państwa członkowskie w zakresie rejestrowania i sprawozdawczości format rejestrowania i sprawozdawczości powinien być stosowany przez wszystkich producentów, w tym producentów będących dostawcami EEE za pomocą środków porozumiewania się na odległość, lub przez autoryzowanych przedstawicieli, jeżeli zostali wyznaczeni, oraz we wszystkich rejestrach sporządzonych w państwach członkowskich zgodnie z art. 16 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE.
(3) Format rejestrowania i sprawozdawczości powinien określać główne elementy informacji wymagane przy rejestracji i składaniu sprawozdań przez producentów lub autoryzowanych przedstawicieli, jeżeli zostali oni wyznaczeni, zgodnie z art. 16 ust. 2 i załącznikiem X do dyrektywy 2012/19/UE. Powinien on również umożliwiać zażądanie przez państwo członkowskie, w którym producent jest zarejestrowany i składa sprawozdania, dostarczenia ograniczonych dodatkowych informacji. W celu uniknięcia dodatkowych obciążeń administracyjnych takie żądanie dotyczące dodatkowych informacji powinno odnosić się wyłącznie do pozycji wcześniej określonych jako takie w ramach danego formatu.
(4) Chociaż zgodnie z częścią B.5 załącznika X do dyrektywy 2012/19/UE każdy producent lub autoryzowany przedstawiciel, jeżeli został wyznaczony, ma obowiązek składania sprawozdania w odniesieniu do ilości zużytego EEE zebranego selektywnie, poddanego recyklingowi (w tym, przygotowanego do ponownego użycia), odzyskowi i unieszkodliwionego w danym państwie członkowskim lub przemieszczonego wewnątrz Unii lub poza Unię, odpowiednie informacje, które mają być przekazane Komisji, są zbierane w państwach członkowskich z różnych źródeł. W tym kontekście harmonizacja formatów sprawozdawczości mogłaby spowodować wzrost obciążenia administracyjnego dla producentów, przy czym nie byłaby konieczna w odniesieniu do celu obecnego rozporządzenia wykonawczego.
(5) Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od daty, która pozwoli na dokonanie niezbędnych ustaleń praktycznych w odniesieniu do rejestrów i producentów lub ich autoryzowanych przedstawicieli, i powinny mieć zastosowanie od początku roku kalendarzowego.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: