Decyzja 2019/2226 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/2226
z dnia 23 października 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Urzędu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Urzędowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0098/2019),
-
uwzględniając decyzję z dnia 26 marca 2019 r. 3  odraczającą udzielenie absolutorium za rok budżetowy 2017, jak również odpowiedzi dyrektora wykonawczego Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu,
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 439/2010 z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie utworzenia Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu 6 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 8 , w szczególności jego art. 105,
-
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając drugie sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0011/2019),
1.
odmawia udzielenia dyrektor wykonawczej Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektor wykonawczej Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
David Maria SASSOLI Klaus WELLE
Przewodniczacy Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/2227

z dnia 23 października 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając drugie sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0011/2019),
A.
mając na uwadze, że wszystkie zdecentralizowane agencje Unii powinny być przejrzyste i w pełni odpowiadać przed obywatelami Unii za fundusze powierzone im jako organom Unii;
B.
mając na uwadze, że rola Parlamentu w odniesieniu do absolutorium z wykonania budżetu jest określona w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w rozporządzeniu finansowym i w ramowym rozporządzeniu finansowym;
1.
podkreśla znaczenie odpowiedzialnego i przejrzystego wykonania budżetu Unii;
2.
przypomina o roli Parlamentu w procedurze udzielania absolutorium uregulowanej w TFUE, rozporządzeniu finansowym i Regulaminie Parlamentu;

Uzasadnienie wydania negatywnej opinii na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń za rok budżetowy 2017

3.
przypomina, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") systematyczne przypadki istotnej niezgodności płatności z regulaminem finansowym Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu i innymi obowiązującymi zasadami i przepisami dotyczą głównie płatności związanych z postępowaniami o udzielenie zamówienia publicznego i z procedurami naboru; ubolewa ponadto nad faktem, że systematyczny charakter tych niezgodności świadczy o nieodpowiednim systemie kontroli wewnętrznej; głęboko ubolewa, że łączny poziom błędu w tych niezgodnych z przepisami płatnościach wyniósł co najmniej 7,7 mln EUR, czyli 10,3 % łącznej kwoty płatności dokonanych przez Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (zwany dalej "Urzędem") w 2017 r.;

Wyniki dochodzenia Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)

4.
wyraża ubolewanie z powodu ustaleń OLAF-u dotyczących nieprawidłowości w postaci naruszenia procedur udzielania zamówień, sprzeniewierzenia środków unijnych, złego zarządzania, nadużywania stanowiska w kwestiach dotyczących zasobów ludzkich, naruszania przepisów o ochronie danych, nękania i niewłaściwego zachowania wobec pracowników w 2017 r.; ponownie wzywa Urząd, aby poinformował organ udzielający absolutorium o działaniach następczych w zakresie środków zaproponowanych przez OLAF; wyraża zrozumienie dla wniosku Urzędu o przedstawienie bardziej szczegółowego sprawozdania w odpowiednich ramach ze względu na kwestie poufności i ochrony danych;
5.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję zarządu Urzędu z dnia 6 czerwca 2018 r. o zwolnieniu dyrektora wykonawczego z jego obowiązków ze skutkiem natychmiastowym; podkreśla jednak, że budżet na rok budżetowy 2017 wykonano pod nadzorem poprzedniego kierownictwa Urzędu; podkreśla, że niniejsze sprawozdanie dotyczy procedury udzielania absolutorium za rok budżetowy 2017; z zadowoleniem przyjmuje mianowanie tymczasowego dyrektora wykonawczego w dniu 6 czerwca 2018 r. oraz nowego dyrektora wykonawczego w dniu 16 czerwca 2019 r.; dostrzega zaangażowanie nowego dyrektora wykonawczego w przeprowadzenie ważnych reform zapewniających solidne zarządzanie; docenia pozytywne przesłanie i zamiar ścisłej współpracy w przyszłości, wyrażone przez nowego dyrektora wykonawczego podczas wysłuchania publicznego w dniu 4 września 2019 r.;

Działania następcze w związku z absolutorium za rok 2016 oraz pierwszym sprawozdaniem w sprawie absolutorium za rok 2017

6.
przypomina umotywowaną decyzję Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2018 r. 9  w sprawie odmowy udzielenia dyrektorowi wykonawczemu Urzędu absolutorium za rok budżetowy 2016; przypomina, że w dniu 26 marca 2019 r. Parlament postanowił odroczyć udzielenie Urzędowi absolutorium za 2017 r.;
7.
z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Urzędu z działań następczych dotyczące uwag Parlamentu za rok budżetowy 2017, w szczególności środki naprawcze podjęte przez zarząd Urzędu, tymczasowego dyrektora wykonawczego i nowego dyrektora wykonawczego w celu poprawy struktury zarządzania Urzędem oraz jego skuteczności, przywrócenia przejrzystości i budowania zaufania; popiera i docenia środki nakreślone przez plan działania Urzędu w zakresie zarządzania na rok 2019; wzywa Urząd, aby regularnie i publicznie informował organ udzielający absolutorium o wdrażaniu tego planu działania;
8.
uznaje starania i docenia postępy poczynione w zakresie wdrażania systemów kontroli wewnętrznej, w tym kontroli operacji związanych z udzielaniem zamówień i wydatkami; popiera decyzję o ograniczeniu i szybkim zaprzestaniu outsourcingu doradztwa prawnego poprzez utworzenie wewnętrznej służby prawnej; popiera uwagi Trybunału dotyczące potrzeby dalszych działań naprawczych;
9.
z zadowoleniem odnotowuje wdrożenie przez Urząd dwóch trzecich działań naprawczych w zakresie procedur udzielania zamówień, w szczególności w odniesieniu do płatności w ramach nieprawidłowych procedur udzielania zamówień, a także zakończenie nowych otwartych procedur, które zostały skontrolowane przez Trybunał bez zgłaszania uwag;
10.
z zadowoleniem przyjmuje wprowadzony ambitny plan zatrudnienia i jego pozytywny wpływ na obsadzanie wolnych stanowisk kierowniczych i innych etatów; z zadowoleniem odnotowuje wdrożenie nowych środków mających na celu zapobieganie nękaniu, poprawę samopoczucia pracowników i zmniejszenie rotacji; wzywa Urząd do szybkiego zakończenia naboru w pełnej zgodności z odpowiednimi procedurami prawnymi oraz do zapewnienia regularnych działań następczych w odniesieniu do osiągniętych wyników;
11.
zauważa z zadowoleniem, że większość członków zarządu opublikowała swoje deklaracje o braku konfliktu interesów oraz życiorysy na stronie internetowej Urzędu; wzywa tych członków, którzy jeszcze tego nie uczynili, do jak najszybszego opublikowania swoich życiorysów; z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie nowego kierownictwa w upowszechnianie wiedzy oraz zapobieganie wszelkim potencjalnym sytuacjom konfliktu interesów, identyfikowanie ich i rozwiązywanie; wzywa Urząd do opracowania i wdrożenia w tym kontekście kompleksowej strategii, która zostanie przedstawiona w kolejnym planie działania w zakresie zarządzania, oraz do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z osiągniętych wyników;
12.
z uznaniem odnotowuje środki, jakie nowe kierownictwo Urzędu zamierza podjąć w celu zachęcania i ochrony sygnalistów; przypomina, że bezpieczne środowisko dla sygnalistów jest kluczowym elementem zapobiegania nielegalnym i bezprawnym praktykom oraz ich ujawniania i zwalczania; oczekuje szybkiego przyjęcia wewnętrznych zasad i wytycznych dotyczących sygnalistów oraz efektu "drzwi obrotowych", wzywa też Urząd do dalszego informowania o osiągniętych wynikach;
13.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 10  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 116.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 116.
3 Dz.U. L 249 z 27.9.2019, s. 182.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
6 Dz.U. L 132 z 29.5.2010, s. 11.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1.
9 Dz.U. L 331 z 28.12.2018, s. 213.
10 Dz.U. L 249 z 27.9.2019, s. 361.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.333.137

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/2226 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017
Data aktu: 23/10/2019
Data ogłoszenia: 27/12/2019