Decyzja 2019/2226 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/2226
z dnia 23 października 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Urzędu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Urzędowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0098/2019),
-
uwzględniając decyzję z dnia 26 marca 2019 r. 3  odraczającą udzielenie absolutorium za rok budżetowy 2017, jak również odpowiedzi dyrektora wykonawczego Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu,
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 439/2010 z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie utworzenia Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu 6 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 8 , w szczególności jego art. 105,
-
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając drugie sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0011/2019),
1.
odmawia udzielenia dyrektor wykonawczej Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu absolutorium z wykonania budżetu Urzędu za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektor wykonawczej Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
David Maria SASSOLI Klaus WELLE
Przewodniczacy Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/2227

z dnia 23 października 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając drugie sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0011/2019),
A.
mając na uwadze, że wszystkie zdecentralizowane agencje Unii powinny być przejrzyste i w pełni odpowiadać przed obywatelami Unii za fundusze powierzone im jako organom Unii;
B.
mając na uwadze, że rola Parlamentu w odniesieniu do absolutorium z wykonania budżetu jest określona w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w rozporządzeniu finansowym i w ramowym rozporządzeniu finansowym;
1.
podkreśla znaczenie odpowiedzialnego i przejrzystego wykonania budżetu Unii;
2.
przypomina o roli Parlamentu w procedurze udzielania absolutorium uregulowanej w TFUE, rozporządzeniu finansowym i Regulaminie Parlamentu;

Uzasadnienie wydania negatywnej opinii na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń za rok budżetowy 2017

3.
przypomina, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") systematyczne przypadki istotnej niezgodności płatności z regulaminem finansowym Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu i innymi obowiązującymi zasadami i przepisami dotyczą głównie płatności związanych z postępowaniami o udzielenie zamówienia publicznego i z procedurami naboru; ubolewa ponadto nad faktem, że systematyczny charakter tych niezgodności świadczy o nieodpowiednim systemie kontroli wewnętrznej; głęboko ubolewa, że łączny poziom błędu w tych niezgodnych z przepisami płatnościach wyniósł co najmniej 7,7 mln EUR, czyli 10,3 % łącznej kwoty płatności dokonanych przez Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (zwany dalej "Urzędem") w 2017 r.;

Wyniki dochodzenia Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)

4.
wyraża ubolewanie z powodu ustaleń OLAF-u dotyczących nieprawidłowości w postaci naruszenia procedur udzielania zamówień, sprzeniewierzenia środków unijnych, złego zarządzania, nadużywania stanowiska w kwestiach dotyczących zasobów ludzkich, naruszania przepisów o ochronie danych, nękania i niewłaściwego zachowania wobec pracowników w 2017 r.; ponownie wzywa Urząd, aby poinformował organ udzielający absolutorium o działaniach następczych w zakresie środków zaproponowanych przez OLAF; wyraża zrozumienie dla wniosku Urzędu o przedstawienie bardziej szczegółowego sprawozdania w odpowiednich ramach ze względu na kwestie poufności i ochrony danych;
5.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję zarządu Urzędu z dnia 6 czerwca 2018 r. o zwolnieniu dyrektora wykonawczego z jego obowiązków ze skutkiem natychmiastowym; podkreśla jednak, że budżet na rok budżetowy 2017 wykonano pod nadzorem poprzedniego kierownictwa Urzędu; podkreśla, że niniejsze sprawozdanie dotyczy procedury udzielania absolutorium za rok budżetowy 2017; z zadowoleniem przyjmuje mianowanie tymczasowego dyrektora wykonawczego w dniu 6 czerwca 2018 r. oraz nowego dyrektora wykonawczego w dniu 16 czerwca 2019 r.; dostrzega zaangażowanie nowego dyrektora wykonawczego w przeprowadzenie ważnych reform zapewniających solidne zarządzanie; docenia pozytywne przesłanie i zamiar ścisłej współpracy w przyszłości, wyrażone przez nowego dyrektora wykonawczego podczas wysłuchania publicznego w dniu 4 września 2019 r.;

Działania następcze w związku z absolutorium za rok 2016 oraz pierwszym sprawozdaniem w sprawie absolutorium za rok 2017

6.
przypomina umotywowaną decyzję Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2018 r. 9  w sprawie odmowy udzielenia dyrektorowi wykonawczemu Urzędu absolutorium za rok budżetowy 2016; przypomina, że w dniu 26 marca 2019 r. Parlament postanowił odroczyć udzielenie Urzędowi absolutorium za 2017 r.;
7.
z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Urzędu z działań następczych dotyczące uwag Parlamentu za rok budżetowy 2017, w szczególności środki naprawcze podjęte przez zarząd Urzędu, tymczasowego dyrektora wykonawczego i nowego dyrektora wykonawczego w celu poprawy struktury zarządzania Urzędem oraz jego skuteczności, przywrócenia przejrzystości i budowania zaufania; popiera i docenia środki nakreślone przez plan działania Urzędu w zakresie zarządzania na rok 2019; wzywa Urząd, aby regularnie i publicznie informował organ udzielający absolutorium o wdrażaniu tego planu działania;
8.
uznaje starania i docenia postępy poczynione w zakresie wdrażania systemów kontroli wewnętrznej, w tym kontroli operacji związanych z udzielaniem zamówień i wydatkami; popiera decyzję o ograniczeniu i szybkim zaprzestaniu outsourcingu doradztwa prawnego poprzez utworzenie wewnętrznej służby prawnej; popiera uwagi Trybunału dotyczące potrzeby dalszych działań naprawczych;
9.
z zadowoleniem odnotowuje wdrożenie przez Urząd dwóch trzecich działań naprawczych w zakresie procedur udzielania zamówień, w szczególności w odniesieniu do płatności w ramach nieprawidłowych procedur udzielania zamówień, a także zakończenie nowych otwartych procedur, które zostały skontrolowane przez Trybunał bez zgłaszania uwag;
10.
z zadowoleniem przyjmuje wprowadzony ambitny plan zatrudnienia i jego pozytywny wpływ na obsadzanie wolnych stanowisk kierowniczych i innych etatów; z zadowoleniem odnotowuje wdrożenie nowych środków mających na celu zapobieganie nękaniu, poprawę samopoczucia pracowników i zmniejszenie rotacji; wzywa Urząd do szybkiego zakończenia naboru w pełnej zgodności z odpowiednimi procedurami prawnymi oraz do zapewnienia regularnych działań następczych w odniesieniu do osiągniętych wyników;
11.
zauważa z zadowoleniem, że większość członków zarządu opublikowała swoje deklaracje o braku konfliktu interesów oraz życiorysy na stronie internetowej Urzędu; wzywa tych członków, którzy jeszcze tego nie uczynili, do jak najszybszego opublikowania swoich życiorysów; z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie nowego kierownictwa w upowszechnianie wiedzy oraz zapobieganie wszelkim potencjalnym sytuacjom konfliktu interesów, identyfikowanie ich i rozwiązywanie; wzywa Urząd do opracowania i wdrożenia w tym kontekście kompleksowej strategii, która zostanie przedstawiona w kolejnym planie działania w zakresie zarządzania, oraz do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z osiągniętych wyników;
12.
z uznaniem odnotowuje środki, jakie nowe kierownictwo Urzędu zamierza podjąć w celu zachęcania i ochrony sygnalistów; przypomina, że bezpieczne środowisko dla sygnalistów jest kluczowym elementem zapobiegania nielegalnym i bezprawnym praktykom oraz ich ujawniania i zwalczania; oczekuje szybkiego przyjęcia wewnętrznych zasad i wytycznych dotyczących sygnalistów oraz efektu "drzwi obrotowych", wzywa też Urząd do dalszego informowania o osiągniętych wynikach;
13.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 10  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 116.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 116.
3 Dz.U. L 249 z 27.9.2019, s. 182.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
6 Dz.U. L 132 z 29.5.2010, s. 11.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1.
9 Dz.U. L 331 z 28.12.2018, s. 213.
10 Dz.U. L 249 z 27.9.2019, s. 361.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024