a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 14 sierpnia 2019 r. weszło w życie nowe rozporządzenie (UE) 2019/1241 w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych. W załączniku V do powyższego rozporządzenia określono szczególne przepisy dotyczące środków technicznych ustanowionych na szczeblu regionalnym dla Morza Północnego oraz cieśnin Skagerrak i Kattegat, które obejmują również zasady dotyczące rozmiarów oczka sieci, związanych z nimi warunków oraz przyłowów. W art. 15 tego rozporządzenia upoważniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych w celu zmiany, uzupełnienia, uchylenia lub odstąpienia od środków technicznych określonych w załącznikach do rozporządzenia (UE) 2019/1241, w tym do celów doraźnych zamknięć i przenoszenia się.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2019/1241 ustanowiono ramowe środki techniczne, które powinny przyczynić się do osiągnięcia celów WPRyb polegających na dokonywaniu połowów na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu, ograniczaniu niechcianych połowów i eliminacji odrzutów oraz przyczynianiu się do osiągnięcia dobrego stanu środowiska, jak określono w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE 2 . Tego rodzaju środki techniczne powinny w szczególności przyczyniać się do zapewnienia ochrony osobników młodocianych i skupisk tarłowych gatunków morskich poprzez wykorzystywanie selektywnych narzędzi połowowych i stosowanie środków służących unikaniu niechcianych połowów.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2019/1241 nie przewidziano środków przejściowych. W związku z tym, aby zapewnić zgodność między niniejszym rozporządzeniem delegowanym, rozporządzeniem Komisji (UE) nr 724/2010 3 a rozporządzeniem (UE) 2019/1241, które uchyliło sekcję 3 w tytule IV rozdziału IV rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 4 , konieczne jest stosowanie warunków ustanowionych w rozporządzeniu (UE) 2019/1241, przy jednoczesnym uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, których to dotyczy.
(4) W oparciu o informacje dostarczone przez państwa członkowskie Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) pozytywnie ocenił 5 informacje przedstawione przez grupę regionalną na poparcie środków technicznych zawartych we wspólnej rekomendacji. Wspomniana wspólna rekomendacja została opracowana i przedłożona przez państwa członkowskie oraz poddana ocenie przez STECF przed wejściem w życie rozporządzenia (UE) 2019/1241, i w związku z tym nie uwzględniono w niej odniesień do tego rozporządzenia. Mimo to, z uwagi na powyższe wyjątkowe okoliczności, Komisja uważa, że z informacji dostępnych na tym etapie we wspólnej rekomendacji i ocenie STECF nie wynika, by proponowane dodatkowe środki techniczne były niezgodne z wymogami ustanowionymi w odniesieniu do środków technicznych w art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(5) Jeżeli państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu połowami uznają, że potrzebne są środki w celu zapewnienia ochrony skupisk młodocianych osobników poprzez doraźne zamknięcie łowisk, Komisja, zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1241, jest uprawniona do przyjęcia takich środków w drodze aktów delegowanych na podstawie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez te państwa członkowskie.
(6) W art. 19 rozporządzenia (UE) 2019/1241 określono konkretne elementy, które należy uwzględnić we wspólnej rekomendacji dotyczącej wprowadzenia doraźnych zamknięć.
(7) Zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2019/1241 wspólna rekomendacja przedkładana w związku z wprowadzaniem doraźnych zamknięć obejmuje mechanizmy kontroli i monitorowania. W uzgodnionym protokole wniosków przyjętych przez Unię Europejską i Norwegię w dniu 6 września 2018 r. określono procedury i metodykę pobierania próbek do celów wprowadzania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej (Pandalus borealis) w cieśninie Skagerrak.
(8) Bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w cieśninie Skagerrak mają Belgia, Dania, Francja, Niderlandy, Niemcy, Szwecja i Zjednoczone Królestwo. Po konsultacjach z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego wyżej wymienione państwa członkowskie przedłożyły Komisji w dniu 7 marca 2019 r. wspólną rekomendację w sprawie aktu delegowanego wdrażającego do prawa Unii środki określone w tym uzgodnionym protokole. Wspólna rekomendacja została zmieniona w dniu 26 sierpnia 2019 r.
(9) W dniu 31 lipca 2019 r. przeprowadzono konsultacje z Grupą Ekspertów ds. Rybołówstwa.
(10) STECF uznał, że proponowany system doraźnego zamknięcia może przynieść korzyści w zakresie ochrony zgodnie z celem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 6 . W związku z tym wprowadzenie powyższego systemu w cieśninie Skagerrak, zgodnie ze specyfikacjami określonymi we wspólnej rekomendacji przedłożonej przez grupę z Scheveningen, wydaje się właściwe. Skuteczność systemu doraźnego zamknięcia powinna podlegać uważnemu monitorowaniu i ocenie zgodnie z mechanizmem przeglądu określonym we wspólnej rekomendacji. W ramach systemu należy ustanowić specjalny program monitorowania kratownic kombinowanych składających się z kratownicy sortującej według rozmiaru i kratownicy Nordmøre, aby zapewnić stałe utrzymanie połowów małych osobników z rodzaju Pandalus poniżej poziomu progowego.
(11) We wspólnej rekomendacji sugeruje się, że statki poławiające krewetkę północną przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczka sieci 35-69 mm wyposażonych w kratownice sortujące Nordmøre o maksymalnym rozstawie prętów wynoszącym 19 mm powinny mieć możliwość kontynuowania połowów tego gatunku w obszarach objętych doraźnym zamknięciem.
(12) W rozporządzeniu (UE) nr 724/2010 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące wdrażania doraźnego zamykania niektórych łowisk na Morzu Północnym i w cieśninie Skagerrak Art. 7 rozporządzenia (UE) nr 724/2010 stanowi, że jeżeli odsetek młodocianych osobników osiąga określony poziom progowy, nadbrzeżne państwo członkowskie, którego to dotyczy, zakazuje prowadzenia połowów na przedmiotowym obszarze przy pomocy narzędzi połowowych innych niż: włoki pelagiczne, okrężnice, sieci dryfujące i wędy kalmarowe do połowu śledzi, makreli i ostroboków; więcierze; dragi do połowu przegrzebków; i sieci skrzelowe.
(13) STECF dokonał oceny włoków dennych o rozmiarze oczka sieci 35-69 mm stosowanych do połowów krewetki północnej i wyposażonych w kratownicę sortującą Nordmøre o maksymalnym rozstawie prętów wynoszącym 19 mm, i stwierdził, że włoki te są wysoce selektywne i skuteczne w zmniejszaniu przyłowów młodocianych osobników ryb 7 . W świetle tej opinii należy dodać stosowanie tego narzędzia połowowego, stosowanego do połowów krewetki północnej, do wykazu wyłączonych narzędzi połowowych określonego w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 724/2010.
(14) STECF potwierdził skuteczność kratownic Nordmøre w zmniejszaniu przyłowów młodocianych osobników ryb, zauważa jednak, że jeśli chodzi o minimalizowanie połowów młodocianych krewetek północnych, skuteczność narzędzi wyposażonych w kratownice kombinowane Nordmøre wymaga potwierdzenia. Jak wynika z opinii STECF, należy ustanowić szczegółowe programy monitorowania w celu sprawdzenia, czy narzędzia te pozwalają na stałe utrzymywanie udziału połowów młodocianych krewetek północnych na niskim poziomie.
(15) STECF potwierdza korzyści w zakresie ochrony wynikające ze stosowania narzędzi wyposażonych w kratownice Nordmøre do połowów homarca (Nephrops norvegicus). W świetle tej opinii i w związku z potwierdzoną skutecznością powyższego narzędzia połowowego w minimalizowaniu przyłowów dorsza, należy dodać jego zastosowanie do połowów homarca do wykazu wyłączonych narzędzi połowowych określonego w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 724/2010.
(16) STECF zauważa jednak, że skuteczność takich urządzeń w odniesieniu do połowów homarca zależy od struktury długości gatunków stanowiących przyłów podczas operacji połowowych i że struktura ta będzie miała decydujący wpływ na to, czy osiągnięte zostaną poziomy progowe połowu. Aby zapewnić stałe utrzymywanie przyłowów młodocianych osobników poniżej poziomu progowego przy pomocy powyższych narzędzi oraz aby umożliwić państwom członkowskim gromadzenie dodatkowych danych zgodnie ze wskazówkami STECF, operacje połowowe przy użyciu takich narzędzi w obszarach zamkniętych powinny podlegać specjalnemu programowi monitorowania.
(17) Jeśli chodzi o istotę sprawy, w świetle wszystkich powyższych ustaleń Komisja uważa, że dodanie tego narzędzia do wykazu narzędzi wyłączonych w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 724/2010, aby umożliwić jego czasowe wyłączenie, jest pragmatyczne, a jednocześnie ostrożne, biorąc pod uwagę fakt, że niepodjęcie tego kroku uniemożliwiłoby gromadzenie danych. Ponadto potwierdzono, że kratownice Nordmøre stosowane do połowów homarca skutecznie utrzymują przyłowy dorsza na bardzo niskim poziomie. Biorąc pod uwagę obecny stan stada dorsza w Morzu Północnym, Komisja uznaje zatem stosowanie takich narzędzi połowowych za odpowiednie w celu ograniczenia w jak największym stopniu niechcianych połowów dorsza.
(18) Biorąc pod uwagę, że rozporządzenie (UE) 2019/1241 uchyliło sekcję 3 w tytule IV rozdziału IV rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 8 , czyli przepis upoważniający, na podstawie którego przyjęto rozporządzenie (UE) nr 724/2010, co utrudnia wprowadzanie dalszych zmian w tym akcie, oraz ze względu na konieczność zapewnienia wdrożenia środków zawartych w uzgodnionym protokole zgodnie ze wspólną rekomendacją, należy przyjąć niezbędne zmiany poprzez dodanie odpowiedniego przepisu w drodze niniejszego rozporządzenia delegowanego.
(19) Środki proponowane we wspólnej rekomendacji są zgodne z art. 18 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 9 , a także z art. 15 ust. 2, 4 i 5 i art. 19 rozporządzenia (UE) 2019/1241 i mogą w związku z tym zostać włączone do niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej) (Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 724/2010 z dnia 12 sierpnia 2010 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące wdrażania doraźnego zamykania niektórych łowisk na Morzu Północnym i w cieśninie Skagerrak (Dz.U. L 213 z 13.8.2010, s. 1).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 43 z 22.12.2009, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 z dnia 4 lipca 2018 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dennych w Morzu Północnym oraz połowów eksploatujących te stada, określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w Morzu Północnym oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 676/2007 i (WE) nr 1342/2008 (Dz.U. L 179 z 16.7.2018, s. 1).
8 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 43 z 22.12.2009, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
10 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1473/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.325.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2021 r.
11 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1473/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.325.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2021 r.
12 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1473/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.325.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2021 r.
13 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 1473/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.325.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2021 r.
14 Art. 6 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 1473/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.325.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2021 r.
15 Art. 11 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1473/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.325.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2021 r.
16 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 1473/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.325.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2021 r.
17 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 1473/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.325.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2021 r.
18 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. c rozporządzenia nr 1473/2021 z dnia 30 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.325.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2021 r.