uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 6,
(1) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/2031 2 ma być stosowana od dnia następującego po dniu, w którym Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, chyba że umowa o wystąpieniu wejdzie w życie przed tą datą. W decyzji tej przewidziano jej wygaśnięcie w dniu 30 marca 2020 r.
(2) W dniu 29 października 2019 r., w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem, Rada Europejska przyjęła decyzję (UE) 2019/1810 3 przedłużającą okres przewidziany w art. 50 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej do dnia 31 stycznia 2020 r. Z powodu tego dalszego przedłużenia okres stosowania decyzji wykonawczej (UE) 2018/2031 nie byłby wystarczająco długi, aby zapewnić członkom rozliczającym i klientom mającym siedzibę w Unii niezbędną pewność i przewidywalność prawa w przypadku, gdyby Zjednoczone Królestwo wystąpiło z Unii bez umowy.
(3) Na dzień 31 grudnia 2018 r. wartość nominalna nierozliczonych instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym wynosiła w skali ogólnoświatowej ponad 500 bln EUR, z czego instrumenty pochodne na stopę procentową stanowiły ponad 75 %, tej kwoty a walutowe instrumenty pochodne - niemal 20 %. Około 30 % wszystkich instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest denominowanych w euro i innych walutach Unii. Rynek centralnego rozliczania instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest wysoce skoncentrowany, co dotyczy w szczególności rynku centralnego rozliczania instrumentów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym denominowanych w euro, z których ponad 90 % jest rozliczanych w jednym CCP mającym siedzibę w Zjednoczonym Królestwie. W 2017 r. w tym CCP rozliczono 97 % instrumentów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym denominowanych w euro, co wskazuje, że uczestnicy rynku podejmują kroki w celu przygotowania się do wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii.
(4) Przyczyny leżące u podstaw decyzji wykonawczej (UE) 2018/2031 pozostają jednak aktualne. W szczególności utrzymują się potencjalne zagrożenia dla stabilności finansowej Unii i jej państw członkowskich w przypadku wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy, które to zagrożenia będą prawdopodobnie nadal aktualne po dniu 30 marca 2020 r. Ponadto członkowie rozliczający i klienci mający siedzibę w Unii potrzebują pewności i przewidywalności prawa przez wystarczająco długi okres po ewentualnym wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy. Nadal jednak pozostają aktualne również powody, dla których wspomnianą decyzję ograniczono czasowo, w szczególności jeśli chodzi o niepewność co do przyszłych stosunków między Zjednoczonym Królestwem a Unią, a także potencjalny wpływ na stabilność finansową Unii i jej państw członkowskich oraz na integralność jednolitego rynku. Należy zatem utrzymać w mocy decyzję wykonawczą (UE) 2018/2031 przez określony czas.
(5) Należy zatem zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/2031, aby zapewnić jej stosowanie przez okres jednego roku.
(6) Komisja będzie w dalszym ciągu monitorować, czy warunki leżące u podstaw decyzji wykonawczej (UE) 2018/2031 są nadal spełniane w okresie obowiązywania tej decyzji wykonawczej.
(7) Biorąc ponadto pod uwagę zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012 przyjęte przez Parlament Europejski i Radę, które wejdą w życie, zanim niniejsza decyzja przestanie mieć zastosowanie, wszelkie potencjalne dalsze decyzje będą uwzględniać warunki panujące na rynkach finansowych i zmiany zaistniałe na tych rynkach, a także ekspozycję członków rozliczających i klientów mających siedzibę w Unii na ryzyko koncentracji stwarzane przez CCP z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie. W przypadku uznania takiej ekspozycji za szkodliwą dla stabilności finansowej Unii ewentualne kolejne decyzje mogą mieć na celu złagodzenie ryzyka systemowego dla Unii poprzez ograniczenie dostępu tych członków rozliczających i klientów do niektórych produktów, rodzajów działalności lub usług oferowanych przez CCP mających siedzibę w Zjednoczonym Królestwie. W związku z tym Komisja planuje ogłosić swój zamiar najpóźniej na sześć miesięcy przed datą wygaśnięcia.
(8) Niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym, aby zapewnić pewność prawa członkom rozliczającym i klientom mającym siedzibę w Unii.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.332.157 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/2211 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/2031 stwierdzającą, na ograniczony okres, że ramy regulacyjne mające zastosowanie do kontrahentów centralnych w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej są równoważne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 |
| Data aktu: | 19/12/2019 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 24/12/2019 |