uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 285 dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie, które nie skorzystały z możliwości przewidzianej w art. 14 drugiej dyrektywy Rady 67/228/EWG 2 , mogą przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza kwoty 5 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej.
(2) Decyzją wykonawczą Rady 2013/677/UE 3 upoważniono Luksemburg, w drodze środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo"), do przyznania zwolnienia z VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 25 000 EUR. Środek stanowiący odstępstwo został zatwierdzony do dnia 31 grudnia 2016 r.
(3) Decyzja wykonawcza 2013/677/UE została zmieniona decyzją wykonawczą Rady (UE) 2017/319 4 upoważniającą Luksemburg do zwolnienia z VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza 30 000 EUR. Upoważnienie to ma zastosowanie do dnia 31 grudnia 2019 r. lub do dnia wejścia w życie dyrektywy zmieniającej art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza. Dyrektywa taka nie została jeszcze przyjęta.
(4) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 2 maja 2019 r., Luksemburg zwrócił się o upoważnienie do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo po dniu 31 grudnia 2019 r., z jednoczesnym podwyższeniem progu z 30 000 EUR do 35 000 EUR.
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 21 czerwca 2019 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Luksemburg. Pismem z dnia 24 czerwca 2019 r. Komisja powiadomiła Luksemburg, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(6) Z informacji przekazanych przez Luksemburg wynika, że uzasadnienie środka stanowiącego odstępstwo pozostaje w dużej mierze niezmienione. Środek stanowiący odstępstwo ogranicza obciążenie administracyjne i koszty przestrzegania przepisów zarówno dla małych przedsiębiorstw, jak i dla organów podatkowych, i w związku z tym przyczynia się do uproszczenia procedury poboru VAT. Luksemburg szacuje, że podniesienie progu zwolnienia do 35 000 EUR może mieć wpływ na 1106 podatników, co stanowi 1,5 % podatników VAT zarejestrowanych w Luksemburgu w 2017 r. Taki wzrost progu spowodowałby zatem dalsze zmniejszenie obciążeń administracyjnych i kosztów przestrzegania przepisów oraz przyczyniłby się do uproszczenia procedury poboru podatku.
(7) Ten środek stanowiący odstępstwo jest i pozostanie dla podatników całkowicie nieobowiązkowy. Podatnicy nadal będą mogli wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(8) Według informacji przedstawionych przez Luksemburg podwyższenie progu środka stanowiącego odstępstwo będzie miało jedynie nieznaczny wpływ na ogólną kwotę dochodów podatkowych pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji.
(9) Środek stanowiący odstępstwo o podwyższonym progu nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT, ponieważ Luksemburg dokona obliczenia rekompensaty zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 5 .
(10) Biorąc pod uwagę potencjalny pozytywny wpływ środka stanowiącego odstępstwo na zmniejszenie obciążeń administracyjnych i kosztów przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw oraz dla organów podatkowych, a także brak znaczącego wpływu na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Luksemburg do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo na kolejny okres oraz do podwyższenia progu do 35 000 EUR w odniesieniu do tego okresu.
(11) Przedłużenie okresu obowiązywania środka stanowiącego odstępstwo powinno być ograniczone w czasie. Okres obowiązywania powinien być wystarczający, aby umożliwić ocenę skuteczności i adekwatności progu. Należy zatem upoważnić Luksemburg do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2022 r. Jeżeli jednak przyjęta zostanie dyrektywa zmieniajaca art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, a data, od której mają mieć zastosowanie przepisy krajowe niezbędne do wykonania takiej dyrektywy, będzie wcześniejsza niż 31 grudnia 2022 r., środek stanowiący odstępstwo powinien przestać obowiązywać, gdy zaczną obowiązywać wspomniane przepisy krajowe.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/677/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| K. MIKKONEN | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.332.155 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/2210 zmieniająca decyzję wykonawczą Rady 2013/677/UE w sprawie upoważnienia Luksemburga do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 19/12/2019 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2019 |