KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał niektórych substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Wymóg ten nie dotyczy zastosowań wymienionych w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono różne kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Ołów jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE. W lipcu 2015 r., zgodnie z art. 5 ust. 3 dyrektywy 2011/65/UE, Komisja otrzymała wniosek o przyznanie wyłączenia dla kategorii 11, które ma zostać wymienione w załączniku III, w odniesieniu do stosowania ołowiu w łożyskach i tulejach w silnikach spalinowych zasilanych olejem napędowym lub paliwem gazowym stosowanych w niedrogowych urządzeniach do użytku profesjonalnego.
(4) Łożyska i tuleje zawierające ołów są niezbędne do osiągnięcia zadowalającego poziomu niezawodności pod względem odporności na zatarcie, zdolności dostosowania, zdolności wchłaniania twardych cząstek i odporności na zanieczyszczenia w dużych silnikach oraz silnikach działających w trudnych lub wymagających warunkach, które mają być stosowane w niedrogowych urządzeniach do użytku profesjonalnego, takich jak ruchome sprężarki powietrza, ruchome urządzenia spawalnicze lub ruchome dźwigi.
(5) Obecnie na rynku nie są dostępne alternatywy bezołowiowe, które zapewniłyby wystarczający poziom niezawodności w obszarach zastosowania silników niedrogowych urządzeń do użytku profesjonalnego.
(6) Ze względu na brak niezawodnych zamienników zastąpienie lub wyeliminowanie ołowiu jest naukowo i technicznie niewykonalne w przypadku niektórych zastosowań silników niedrogowych urządzeń do użytku profesjonalnego. Wyłączenie jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 i w związku z tym nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w tym rozporządzeniu. Należy zatem przyznać wyłączenie w odniesieniu do stosowania ołowiu w łożyskach i tulejach w silnikach spalinowych zasilanych olejem napędowym lub paliwem gazowym stosowanych w niedrogowych urządzeniach do użytku profesjonalnego, poprzez dodanie nowej pozycji 42 w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE. Aby uniknąć pokrywania się zakresów wyłączeń w załączniku III oraz w celu zapewnienia jasności prawa, należy dodać, że zastosowania objęte pozycją 6c) w załączniku III są wyłączone z zakresu nowej pozycji 42 w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE.
(7) Ponieważ w przypadku przedmiotowych zastosowań na rynku nie są jeszcze dostępne niezawodne alternatywy, ani najprawdopodobniej nie będą one dostępne na rynku w najbliższej przyszłości, wyłączenie dla kategorii 11 w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE powinno zostać przyznane na maksymalny okres ważności wynoszący pięć lat, począwszy od dnia 22 lipca 2019 r., kiedy to kategoria 11 wejdzie w zakres art. 4 ust. 1 dyrektywy 2011/65/UE. Biorąc pod uwagę wyniki trwających prac nad znalezieniem niezawodnego zamiennika, jest mało prawdopodobne, aby czas trwania wyłączenia miał negatywny wpływ na innowacyjność.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: