Decyzja wykonawcza 2019/2174 w sprawie występowania warunków rynkowych, w rozumieniu art. 35 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317, w odniesieniu do niektórych terminalowych służb żeglugi powietrznej w portach lotniczych Alicante i Ibiza (Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2174
z dnia 17 grudnia 2019 r.
w sprawie występowania warunków rynkowych, w rozumieniu art. 35 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317, w odniesieniu do niektórych terminalowych służb żeglugi powietrznej w portach lotniczych Alicante i Ibiza

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 8919)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 19 grudnia 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 2 , w szczególności jego art. 35 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 29 lipca 2019 r. Hiszpania powiadomiła Komisję o planowanej decyzji tego państwa członkowskiego, zgodnie z którą niektóre z terminalowych służb żeglugi powietrznej w portach lotniczych Alicante i Ibiza mają podlegać warunkom rynkowym ("planowana decyzja Hiszpanii"). Usługi te dotyczą ruchu lotniczego związanego z kontrolą lotniska. Planowana decyzja Hiszpanii dotyczy trzeciego okresu odniesienia w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.

(2) Na podstawie art. 35 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 oraz na podstawie szczegółowej oceny pod kątem wszystkich warunków określonych w załączniku X do tego rozporządzenia hiszpańskie władze uznają, że przedmiotowe usługi podlegają warunkom rynkowym. Hiszpańskie władze przeprowadziły konsultacje z przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej, jak również z innymi zainteresowanymi stronami, takimi jak operatorzy portów lotniczych i instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej.

(3) W ocenie hiszpańskich władz uwzględniono wszystkie sześć kryteriów określonych w załączniku X do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. Zgodnie z pkt 6 tego załącznika wspomniane kryteria zostały ocenione odrębnie w odniesieniu do każdego portu lotniczego. W przypadku kryteriów określonych w pkt 1 i 2 tego załącznika hiszpańskie władze stwierdziły, że nie istnieją znaczące przeszkody uniemożliwiające instytucjom zapewniającym służby oferowanie służb ruchu lotniczego w ramach kontroli lotniska. Projekt umowy o zapewnienie służb przewiduje warunki i procedury, zgodnie z którymi porty lotnicze mogą rozwiązać umowę i korzystać z własnych służb. Ocena hiszpańskich władz wykazała również, że istnieją procedury umożliwiające przenoszenie pracowników i aktywów do innej spółki. Jeśli chodzi o załącznik X pkt 3, należy odnotować, że hiszpańskie władze zorganizowały zaproszenie do składania wniosków, w ramach którego zastosowano istniejącą już procedurę udzielenia zamówienia na zapewnienie przedmiotowych służb. W momencie rozpoczęcia procedury w Hiszpanii działało osiem różnych certyfikowanych instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, które stanowiły wiarygodne alternatywne instytucje zapewniające służby, mogące uczestniczyć w procedurze udzielenia zamówienia. Niektóre spośród tych instytucji już wcześniej zapewniały służby żeglugi powietrznej. Jeżeli chodzi o kryterium określone w załączniku X pkt 4 porty lotnicze Alicante i Ibiza podlegają presji handlowej i faktycznie aktywnie konkurują ze sobą w zakresie ruchu turystycznego. Wybrany oferent jest odrębny i niezależny od obecnego dostawcy trasowych służb żeglugi powietrznej, co gwarantuje osobną rachunkowość i sprawozdawczość, o czym mowa w załączniku X pkt 5.

(4) Komisja zbadała planowaną decyzję Hiszpanii oraz ocenę leżącą u jej podstaw i doszła do wniosku, że ocena warunków rynkowych w zakresie zapewnienia służb kontroli ruchu lotniczego dla lotniska, zgłoszona przez Hiszpanię w dniu 29 lipca 2019 r., została przeprowadzona zgodnie z warunkami ustanowionymi w załączniku X do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1  3

Ocena warunków rynkowych w zakresie zapewniania służb kontroli ruchu lotniczego dla lotniska w hiszpańskiej strefie pobierania opłat terminalowych w portach lotniczych Alicante i Ibiza w trzecim i czwartym okresie odniesienia w rozumieniu art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, notyfikowana przez Hiszpanię w dniach 29 lipca 2019 r. i 25 czerwca 2024 r., została przeprowadzona zgodnie z warunkami ustanowionymi w załączniku X do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.

Władze hiszpańskie muszą upewnić się, że warunki określone w art. 11 rozporządzenia (UE) 2024/2803 są spełnione od daty rozpoczęcia stosowania tego rozporządzenia, i bez zbędnej zwłoki poinformować o tym Komisję.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VĂLEAN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10.
2 Dz.U. L 56 z 25.2.2019, s. 1.
3 Art. 1 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/876 z dnia 14 marca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.876) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.329.95

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/2174 w sprawie występowania warunków rynkowych, w rozumieniu art. 35 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317, w odniesieniu do niektórych terminalowych służb żeglugi powietrznej w portach lotniczych Alicante i Ibiza (Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)
Data aktu: 17/12/2019
Data ogłoszenia: 19/12/2019