Rozporządzenie wykonawcze 2019/2153 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 319/2014

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/2153
z dnia 16 grudnia 2019 r.
w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 319/2014

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 126 ust. 4,

po konsultacji z zarządem Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 przychody Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją") obejmują między innymi opłaty wnoszone przez wnioskodawców ubiegających się o certyfikaty wydawane przez Agencję oraz przez ich posiadaczy, a także przez osoby, które zarejestrowały w Agencji deklaracje, jak również honoraria z tytułu publikacji, rozstrzygania odwołań, kształcenia oraz wszelkich innych usług świadczonych przez Agencję.

(2) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 319/2014 2  ustanowiono opłaty i honoraria pobierane przez Agencję. Należy jednakże dostosować taryfy w celu uzyskania zwrotu kosztów, unikając jednocześnie nagromadzenia znaczących nadwyżek, zgodnie z przepisami art. 126 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(3) W tym względzie należy uwzględnić prognozy Agencji dotyczące jej obciążenia pracą, związanych z tym kosztów i innych istotnych czynników.

(4) Opłaty i honoraria przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być ustalane w sposób przejrzysty, sprawiedliwy, niedyskryminujący i jednolity.

(5) Bez uszczerbku dla zasady pokrycia kosztów ustanowionej w art. 126 rozporządzenia (UE) 2018/1139 opłaty i honoraria pobierane przez Agencję nie powinny zagrażać konkurencyjności odnośnej branży unijnej. Analogicznie ich wysokość powinna być ustalana z należytym uwzględnieniem możliwości płatniczych danej osoby prawnej lub fizycznej, w szczególności w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw.

(6) Choć podstawowym celem Agencji powinno być zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, to - wykonując powierzone jej zadania - powinna ona również w pełni uwzględniać ich efektywność pod względem kosztów, uwzględniając zakres tych zadań po wejściu w życie rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz zasoby, którymi dysponuje.

(7) Agencja powinna mieć możliwość pobierania opłat i honorariów z tytułu procedur certyfikacyjnych lub świadczenia innych usług, które nie są szczegółowo wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia, ale które wchodzą w zakres rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(8) Umowy, o których mowa w art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139, powinny stanowić podstawę oceny rzeczywistego obciążenia pracą związanego z przeprowadzaniem certyfikacji wyrobów państw trzecich. Zasadniczo proces zatwierdzania przez Agencję certyfikatów wydanych przez państwo trzecie, z którym Unia ma stosowną umowę, jest opisany w takiej umowie i powinien powodować inne obciążenie pracą niż obciążenie pracą wymagane w przypadku działań certyfikacyjnych realizowanych przez Agencję.

(9) Należy ustanowić terminy płatności opłat i honorariów pobieranych na mocy niniejszego rozporządzenia.

(10) Aby egzekwowanie pobierania opłat i honorariów było jak najpełniejsze, należy ustanowić odpowiednie środki zaradcze w przypadku niewywiązania się z płatności i ryzyka niewywiązania się z płatności.

(11) Usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach państw członkowskich nie może być czynnikiem dyskryminującym. W związku z tym koszty podróży związane z procedurami certyfikacyjnymi prowadzonymi na rzecz takich przedsiębiorstw powinny być sumowane, a następnie dzielone między wnioskodawców.

(12) Wnioskodawcy powinni mieć możliwość zwrócenia się o oszacowanie kwoty do zapłaty za procedury certyfikacyjne oraz usługi, aby zwiększyć jej przewidywalność. W niektórych przypadkach oszacowanie może wymagać od Agencji przeprowadzenia uprzedniej analizy technicznej. Biorąc pod uwagę koszt takiej analizy, uzasadnione jest, aby Agencja była odpowiednio wynagradzana za jej przeprowadzenie.

(13) Zasadne jest, aby płatność pełnej kwoty honorariów z tytułu odwołania od decyzji Agencji była wstępnym warunkiem dopuszczenia odwołania.

(14) Chociaż niniejsze rozporządzenie powinno umożliwić sektorowi przewidywanie poziomu opłat i honorariów, do uiszczenia których będzie zobowiązany, należy regularnie sprawdzać, czy poziom ten należy poddać przeglądowi, zgodnie z art. 126 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(15) Przed wprowadzeniem jakiejkolwiek zmiany opłat należy skonsultować się z zainteresowanymi stronami i przekazać im informacje na temat sposobu obliczania opłat. Tego rodzaju informacje powinny dawać zainteresowanym stronom wyobrażenie o kosztach ponoszonych przez Agencję oraz o jej produktywności.

(16) Weryfikacja taryf powinna odbywać się zgodnie procedurą umożliwiającą wprowadzenie zmian bez zbędnej zwłoki na podstawie doświadczeń Agencji wynikających ze stosowania niniejszego rozporządzenia, ciągłego monitorowania zasobów i metod pracy oraz ciągłej oceny potrzeb finansowych.

(17) Należy uchylić rozporządzenie (UE) nr 319/2014, nie naruszając przepisów przejściowych.

(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa czynności, za które pobierane są opłaty i honoraria należne Agencji, oraz ustanawia kwotę opłat i honorariów, a także sposób ich płatności.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:

a)
"opłaty" oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i płatne przez wnioskodawców z tytułu procedur certyfikacyjnych;
b)
"honoraria" oznaczają kwoty pobierane przez Agencję za świadczone usługi inne niż procedury certyfikacyjne;
c)
"procedura certyfikacyjna" oznacza wszelkie działania realizowane przez Agencję bezpośrednio lub pośrednio w celu wydania, utrzymania lub wprowadzenia zmian do certyfikatów zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi przyjętymi na podstawie tego rozporządzenia;
d)
"usługa" oznacza wszelkie realizowane przez Agencję działania inne niż procedury certyfikacyjne, w tym dostawę towarów;
e)
"wnioskodawca" oznacza dowolną osobę fizyczną lub prawną zwracającą się o możliwość skorzystania z procedury certyfikacyjnej lub usługi świadczonej przez Agencję;
f)
"cykl rozliczeniowy" oznacza powtarzające się 12-miesięczne okresy mające zastosowanie do projektów wieloletnich i do zadań związanych z nadzorem. Okres ten rozpoczyna się:
1)
w odniesieniu do opłat i honorariów wymienionych w tabelach 1-6 w części I załącznika - w dniu otrzymania wniosku;
2)
w odniesieniu do opłat wymienionych w tabeli 8 w części I załącznika - w dniu 1 czerwca po wydaniu certyfikatu;
3)
w odniesieniu do opłat za zatwierdzenie wymienionych w tabelach 9-15 w części I załącznika - w dniu otrzymania wniosku;
4)
w odniesieniu do opłat za sprawowanie nadzoru wymienionych w tabelach 9-15 w części I załącznika - w dniu wydania certyfikatu.
Artykuł  3

Ustalanie opłat i honorariów

1. 
Opłaty i honoraria są wymagane i pobierane wyłącznie przez Agencję zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
2. 
W przypadkach, w których niniejsze rozporządzenie nie przewiduje inaczej, opłaty i honoraria oblicza się według stawki godzinowej wskazanej w części II załącznika.
3. 
Państwa członkowskie nie pobierają opłat za procedury wchodzące w zakres kompetencji Agencji, nawet jeśli wykonują je w imieniu Agencji. Agencja zwraca państwom członkowskim koszty poniesione w związku z procedurami, które wykonują w jej imieniu.
4. 
Opłaty i honoraria są określane i pobierane w euro.
5. 
Kwoty, o których mowa w częściach I, II i IIa załącznika, są indeksowane ze skutkiem od dnia 1 stycznia każdego roku o wskaźnik inflacji zgodnie z metodą określoną w części IV załącznika.
6. 
Na zasadzie odstępstwa od opłat, o których mowa w załączniku, opłaty za procedury certyfikacyjne realizowane w ramach umowy dwustronnej między Unią Europejską a państwem trzecim mogą podlegać specjalnym postanowieniom określonym w danej umowie dwustronnej.
Artykuł  4

Uiszczanie opłat i honorariów

1. 
Agencja ustanawia zasady uiszczania opłat i honorariów, określając warunki, zgodnie z którymi Agencja nalicza kwoty z tytułu procedur certyfikacyjnych i usług. Agencja publikuje te zasady na swojej stronie internetowej.
2. 
Wnioskodawca musi uiścić należną kwotę w całości w terminie 30 dni kalendarzowych od daty zgłoszenia faktury do wnioskodawcy.
3. 
W przypadku gdy płatność z tytułu faktury nie została otrzymana przez Agencję z upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, Agencja może naliczać odsetki za każdy dzień kalendarzowy opóźnienia.
4. 
Stopa oprocentowania równa jest stopie stosowanej przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do jego głównych operacji refinansowania, opublikowanej w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obowiązującej w pierwszym dniu kalendarzowym miesiąca, na który przypada termin płatności, powiększonej o osiem punktów procentowych.
Artykuł  5

Odrzucenie lub zakończenie rozpatrywania wniosku z powodów finansowych

1. 
Nie naruszając swojego regulaminu wewnętrznego, Agencja może:
a)
odrzucić wniosek, jeżeli należne opłaty lub honoraria nie wpłynęły z upływem terminu przewidzianego w art. 4 ust. 2;
b)
odrzucić wniosek lub zakończyć jego rozpatrywanie, jeżeli istnieją dowody na to, że zdolność finansowa wnioskodawcy jest zagrożona, chyba że wnioskodawca przedstawi gwarancję bankową lub wpłaci wadium;
c)
odrzucić lub zakończyć rozpatrywanie wniosku w przypadkach, o których mowa w art. 8 ust. 4 akapit drugi;
d)
odrzucić wniosek o przekazanie certyfikatu, w przypadku gdy zobowiązania płatnicze wynikające z przeprowadzonych procedur certyfikacyjnych lub usług świadczonych przez Agencję nie zostały wypełnione.
2. 
Przed podjęciem działań zgodnie z ust. 1 Agencja konsultuje się w ich sprawie z wnioskodawcą.
Artykuł  6

Koszty podróży

1. 
W przypadku gdy procedura certyfikacyjna lub usługa jest realizowana, w całości lub w części, poza terytorium państw członkowskich, wnioskodawca jest zobowiązany pokryć koszty podróży według wzoru: d = v + a + h - e.
2. 
Na potrzeby wzoru, o którym mowa w ust. 1, stosuje się następujące zasady:

d = należne koszty podróży,

v = koszty transportu,

a = określone oficjalnie przez Komisję standardowe stawki "diet" uwzględniających zakwaterowanie, posiłki, przejazdy lokalne w miejscu delegacji i wydatki różne 3 ),

h = czas podróży (standardowa liczba godzin podróży na miejsce docelowe ustalona przez Agencję) według stawki godzinowej określonej w części II załącznika 4 ; w przypadku podróży służbowych związanych z kilkoma projektami kwota ta zostanie odpowiednio podzielona,

e (e-komponent) = średnie koszty podróży na terytorium państw członkowskich, obejmujące średnie koszty transportu i średni czas spędzony w środkach transportu na terytorium państw członkowskich, przemnożone przez stawkę godzinową określoną w części II załącznika. Podlega corocznej weryfikacji i indeksacji.

3. 
Koszty podróży poniesione w związku ze świadczeniem usług, o których mowa w art. 14 ust. 2, są naliczane wyłącznie zgodnie z częścią IIa załącznika.
Artykuł  7

Kosztorys finansowy

1. 
Na żądanie wnioskodawcy i z zastrzeżeniem ust. 2, Agencja przedstawia kosztorys finansowy.
2. 
W przypadkach, w których ze względu na spodziewaną złożoność projektu przygotowanie powyższego kosztorysu finansowego będzie wiązać się z koniecznością przeprowadzenia przez Agencję uprzedniej analizy technicznej, koszt tej analizy będzie naliczany na podstawie stawki godzinowej określonej w umowie, która zostanie podpisana między wnioskodawcą a Agencją.
3. 
Na żądanie wnioskodawcy działania zostają zawieszone do czasu dostarczenia przez Agencję wymaganego kosztorysu i jego akceptacji przez wnioskodawcę.
4. 
Kosztorys finansowy zostaje zmieniony przez Agencję, jeśli okaże się, że dana procedura jest prostsza i szybsza do przeprowadzenia, niż było to przewidziane na początku, lub przeciwnie - gdy jej przeprowadzenie jest bardziej złożone i wymaga więcej czasu, niż można to było przewidzieć.

ROZDZIAŁ  II

OPŁATY

Artykuł  8

Przepisy ogólne dotyczące uiszczania opłat

1. 
Przeprowadzenie procedury certyfikacyjnej jest uzależnione od uprzedniego uiszczenia całości należnej opłaty, chyba że Agencja postanowi inaczej po należytym uwzględnieniu związanego z tym ryzyka finansowego. Agencja może zafakturować opłatę jednorazowo po otrzymaniu wniosku lub w momencie rozpoczęcia się rocznego okresu bądź okresu nadzoru.
2. 
Opłata za daną procedurę certyfikacyjną uiszczana przez wnioskodawcę składa się z jednego z następujących elementów:
a)
opłaty zryczałtowanej określonej w części I załącznika;
b)
opłaty zmiennej.
3. 
Opłatę zmienną, o której mowa w ust. 2 lit. b), ustala się poprzez pomnożenie rzeczywistej liczby przepracowanych godzin przez stawkę godzinową określoną w części II załącznika.
4. 
W przypadku gdy jest to uzasadnione okolicznościami technicznymi związanymi z opłatami określonymi w niniejszym rozporządzeniu, Agencja może, z zastrzeżeniem uzyskania zgody wnioskodawcy:
a)
przeklasyfikować wniosek w ramach kategorii określonych w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
b)
przeklasyfikować kilka wniosków w jeden wniosek, pod warunkiem że wnioski te dotyczą tego samego projektu typu, a ich przedmiot stanowi jeden lub większa liczba spośród poniższych elementów, w dowolnej kombinacji:
(i)
istotne zmiany;
(ii)
poważne naprawy; lub
(iii)
uzupełniające certyfikaty typu.

W przypadku gdy wnioskodawca nie zgadza się na proponowaną zmianę klasyfikacji, Agencja może odrzucić dany wniosek lub wnioski lub zakończyć ich rozpatrywanie.

Artykuł  9

Okresy płatności

1. 
Opłaty określone w tabelach 1, 2 i 3 w części I załącznika są pobierane za wniosek i za okres 12 miesięcy. W odniesieniu do okresu po upływie pierwszych 12 miesięcy opłaty wynoszą 1/365 odpowiedniej opłaty rocznej za kolejny dzień.
2. 
Opłaty określone w tabeli 4 w części I załącznika są pobierane za wniosek.
3. 
Opłaty określone w tabeli 8 w części I załącznika są pobierane za okres 12 miesięcy.
4. 
Opłaty określone w tabelach 9-14 w części I załącznika są pobierane w następujący sposób:
a)
opłaty za zatwierdzenie pobiera się za wniosek;
b)
opłaty za sprawowanie nadzoru pobiera się za okres 12 miesięcy.

Wszelkie zmiany dotyczące organizacji, które mają wpływ na jej zatwierdzenie, skutkują ponownym wyliczeniem opłaty należnej za sprawowanie nadzoru w okresie kolejnych 12 miesięcy następujących po zatwierdzeniu zmiany.

5. 
W przypadkach, o których mowa w art. 2 lit. f) ppkt 2, opłaty za okres od dnia wydania certyfikatu do początku następującego po nim pierwszego cyklu rozliczeniowego oblicza się pro-rata temporis na podstawie tabeli 8 w części I załącznika.
6. 
Jeżeli przeklasyfikowanie wniosku prowadzi do zmiany mających zastosowanie opłat, opłaty oblicza się ponownie w następujący sposób:
a)
w przypadku opłat pobieranych za wniosek opłatę oblicza się ponownie od daty otrzymania wniosku;
b)
w przypadku opłat pobieranych za wniosek i za okres 12 miesięcy opłatę oblicza się ponownie w odniesieniu do bieżącego cyklu rozliczeniowego i kolejnych okresów.
c)
w przypadku gdy Agencja dokonuje przeklasyfikowania kilku wniosków w jeden wniosek zgodnie z art. 8 ust. 4, opłata jest ponownie obliczana od dnia uznanego za odnoszący się do przeklasyfikowania.
Artykuł  10

Odrzucenie wniosków, zakończenie i przerwanie prowadzenia procedur związanych z wnioskami

1. 
W przypadku odrzucenia wniosku lub zakończenia bądź przerwania procedury związanej z wnioskiem, mające zastosowanie opłaty wraz z powiązanymi kosztami podróży i wszelkimi innymi należnymi kwotami są należne w całości w momencie, gdy Agencja kończy prowadzenie procedury.
2. 
W przypadku odrzucenia wniosku lub zakończenia prowadzenia procedury związanej z wnioskiem, kwotę stanowiącą saldo należnych opłat oblicza się w następujący sposób:
a)
w przypadku opłat, o których mowa w tabelach 1, 2 i 3 w części I załącznika, pobieranych za wniosek i za okres 12 miesięcy, saldo należnych opłat za trwający cykl rozliczeniowy wynosi 1/365 odpowiedniej opłaty rocznej za dzień. W odniesieniu do okresów poprzedzających trwający 12-miesięczny okres mające zastosowanie opłaty pozostają należne;
b)
w odniesieniu do opłat, o których mowa w tabelach 4 i 15 w części I załącznika, oraz opłat stałych, o których mowa w części II załącznika, pobieranych za wniosek, saldo wszelkich należnych opłat wynosi 50 % mającej zastosowanie opłaty;
c)
w odniesieniu do opłat, o których mowa w tabelach 9-14 w części I załącznika, pobieranych za wniosek, saldo wszelkich należnych opłat oblicza się na podstawie stawki godzinowej, ale nie może ono przekraczać mającej zastosowanie opłaty zryczałtowanej;
d)
w odniesieniu do opłat, o których mowa w części II załącznika, pobieranych na podstawie stawki godzinowej, saldo wszelkich należnych opłat oblicza się na podstawie stawki godzinowej;
e)
w odniesieniu do opłat niewymienionych w lit. a)-d) należne saldo oblicza się na podstawie stawki godzinowej, chyba że zostanie to uzgodnione inaczej pomiędzy wnioskodawcą a Agencją.
3. 
Jeżeli przerwanie prowadzenia procedury związanej z wnioskiem staje się skuteczne w trakcie pierwszego cyklu rozliczeniowego, opłaty za dany cykl rozliczeniowy nie podlegają zwrotowi. Jeżeli takie przerwanie prowadzenia procedury staje się skuteczne po pierwszym cyklu rozliczeniowym, saldo wszelkich należnych opłat oblicza się zgodnie z kryteriami określonymi w ust. 2 lit. a). Jeżeli w następstwie przerwania prowadzenia procedury związanej z wnioskiem Agencja wznawia prowadzenie tej procedury, automatycznie po upływie okresu przerwy wybranego przez wnioskodawcę lub wcześniej na żądanie wnioskodawcy, Agencja pobiera nową opłatę, niezależnie od opłat już uiszczonych za przerwaną procedurę.
4. 
Do celów niniejszego rozporządzenia:
a)
uznaje się, że zakończenie prowadzenia procedury na życzenie wnioskodawcy staje się skuteczne z dniem otrzymania wniosku;
b)
uznaje się, że zakończenie prowadzenia procedury z inicjatywy Agencji staje się skuteczne z dniem powiadomienia wnioskodawcy o decyzji dotyczącej zakończenia prowadzenia procedury;
c)
uznaje się, że przerwanie prowadzenia procedury na życzenie wnioskodawcy staje się skuteczne w dniu wskazanym przez wnioskodawcę, lecz nie wcześniej niż w dniu otrzymania wniosku przez Agencję.
5. 
Opłaty uiszczone za procedurę związaną z wnioskiem, której przeprowadzanie zostało zakończone, nie są uwzględniane w odniesieniu do jakiejkolwiek kolejnej procedury, nawet jeśli ma ona taki sam charakter jak zakończona procedura.
Artykuł  11

Zawieszenie lub cofnięcie certyfikatów

1. 
Jeżeli nieuregulowane opłaty nie zostały otrzymane z upływem terminu przewidzianego w art. 4 ust. 2, Agencja może zawiesić lub cofnąć odpowiedni certyfikat po skonsultowaniu się z jego posiadaczem.
2. 
Jeżeli Agencja zawiesza certyfikat, ponieważ posiadacz certyfikatu nie spełnia mających zastosowanie wymagań lub nie uiścił opłaty rocznej lub opłaty za sprawowanie nadzoru, Agencja - niezależnie od takiego zawieszenia - nadal fakturuje opłatę roczną lub opłatę za sprawowanie nadzoru w jednej racie na początku okresu rocznego lub okresu sprawowania nadzoru. Agencja może cofnąć odpowiedni certyfikat, jeżeli posiadacz certyfikatu nie wywiąże się ze swoich zobowiązań płatniczych w terminie jednego roku od daty powiadomienia o zawieszeniu. Przywrócenie certyfikatu jest uzależnione od uprzedniej wpłaty salda należnych opłat za okres zawieszenia wraz z wszelkimi innymi kwotami należnymi w danym momencie.
3. 
Jeżeli Agencja cofa certyfikat, ponieważ posiadacz certyfikatu nie spełnia mających zastosowanie wymagań lub nie uiścił opłaty rocznej lub opłaty za sprawowanie nadzoru, saldo wszelkich należnych opłat za trwający cykl rozliczeniowy oblicza się w następujący sposób:
a)
w przypadku zryczałtowanych opłat rocznych lub za sprawowanie nadzoru pobieranych za certyfikat i za okres 12 miesięcy saldo wszelkich należnych opłat wynosi 1/365 odpowiedniej opłaty zryczałtowanej za dzień;
b)
w przypadku opłat rocznych lub opłat za sprawowanie nadzoru pobieranych na podstawie stawki godzinowej saldo wszelkich należnych opłat oblicza się na podstawie stawki godzinowej.

Kwoty, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a) i b), oraz wszelkie koszty podróży i wszelkie inne należne kwoty są należne w całości w dniu, w którym cofnięcie staje się skuteczne.

Artykuł  12

Zwrot lub przekazanie certyfikatów i dezaktywacja szkoleniowych urządzeń symulacji lotu

1. 
Jeżeli posiadacz certyfikatu zwraca certyfikat, saldo wszelkich opłat należnych za trwający 12-miesięczny okres oblicza się w następujący sposób:
a)
w przypadku zryczałtowanych opłat rocznych lub za sprawowanie nadzoru pobieranych za certyfikat i za okres 12 miesięcy saldo wszelkich należnych opłat wynosi 1/365 odpowiedniej rocznej opłaty zryczałtowanej za dzień;
b)
w przypadku opłat rocznych lub opłat za sprawowanie nadzoru pobieranych na podstawie stawki godzinowej saldo wszelkich opłat oblicza się na podstawie stawki godzinowej.

Kwoty, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a) i b), oraz wszelkie koszty podróży i wszelkie inne należne kwoty są należne w całości w dniu, w którym zwrot staje się skuteczny.

2. 
W przypadku przekazania certyfikatu opłaty, o których mowa w tabelach 8-15, są wymagalne od nowego posiadacza certyfikatu od cyklu rozliczeniowego, który następuje po dacie, w której przekazanie staje się skuteczne.
3. 
W przypadkach, o których mowa w tabeli 14 w części I załącznika, opłata za sprawowanie nadzoru nad urządzeniem w odniesieniu do szkoleniowego urządzenia symulacji lotu jest zmniejszana pro-rata temporis za okresy dezaktywacji mające miejsce na żądanie wnioskodawcy.
Artykuł  13

Procedura certyfikacyjna na zasadzie wyjątku

W przypadku gdy przeprowadzenie danej procedury certyfikacyjnej wymaga przydzielenia kategorii personelu lub liczby pracowników, które nie byłyby normalnie przydzielone przez Agencję, gdyby postępowała ona według swoich standardowych procedur, na zasadzie wyjątku stosuje się korektę pobieranej opłaty.

ROZDZIAŁ  III

HONORARIA

Artykuł  14

Przepisy ogólne dotyczące uiszczania honorariów

1. 
Wysokość honorariów pobieranych przez Agencję zgodnie z częścią II załącznika jest fakturowana według obowiązującej stawki godzinowej.
2. 
Honoraria za świadczenie usług szkoleniowych, w tym w odniesieniu do kosztów podróży, pobiera się zgodnie z częścią IIa załącznika.
Artykuł  15

Moment pobierania honorariów i terminy płatności

1. 
O ile Agencja nie postanowi inaczej, po należytym uwzględnieniu ryzyka finansowego, honoraria są pobierane przed zrealizowaniem danej usługi.
2. 
Honoraria określone w tabeli 6 pkt 1 w części I załącznika są pobierane za wniosek i za okres 12 miesięcy. W odniesieniu do okresu po upływie pierwszych 12 miesięcy honoraria wynoszą 1/365 odpowiedniego honorarium rocznego za kolejny dzień.
3. 
Honoraria określone w tabelach 5 i 6 (pkt 2) w części I załącznika są pobierane za wniosek.
4. 
Jeżeli przeklasyfikowanie wniosku prowadzi do zmiany mających zastosowanie honorariów, honoraria oblicza się ponownie ze skutkiem od daty otrzymania wniosku.
Artykuł  16

Odrzucenie wniosków, zakończenie i przerwanie prowadzenia procedur związanych z wnioskami

1. 
W przypadku odrzucenia wniosku lub zakończenia bądź przerwania procedury związanej z wnioskiem, mające zastosowanie honoraria wraz z powiązanymi kosztami podróży i wszelkimi innymi należnymi kwotami są należne w całości w momencie, gdy Agencja kończy prowadzenie procedury.
2. 
W przypadku odrzucenia wniosku lub zakończenia prowadzenia procedury związanej z wnioskiem, kwotę stanowiącą saldo należnych honorariów oblicza się w następujący sposób:
a)
w odniesieniu do honorariów, o których mowa w tabeli 6 (pkt 1) w części I załącznika, pobieranych za wniosek i za okres 12 miesięcy, saldo należnych opłat za trwający 12-miesięczny okres wynosi 1/365 odpowiedniego rocznego honorarium za dzień. W odniesieniu do okresów poprzedzających trwający 12-miesięczny okres mające zastosowanie honoraria pozostają należne;
b)
w odniesieniu do honorariów, o których mowa w tabelach 5 i 6 (pkt 2) w części I załącznika, oraz honorariów stałych, o których mowa w części II załącznika, pobieranych za wniosek, saldo wszelkich należnych honorariów wynosi 50 % mającego zastosowanie honorarium;
c)
w odniesieniu do honorariów, o których mowa w części II załącznika, pobieranych na podstawie stawki godzinowej, saldo wszelkich należnych honorariów oblicza się na podstawie stawki godzinowej;
d)
w odniesieniu do honorariów niewymienionych w powyższych literach należne saldo oblicza się na podstawie stawki godzinowej, chyba że zostanie to uzgodnione inaczej pomiędzy wnioskodawcą a Agencją.
3. 
Jeżeli przerwanie prowadzenia procedury związanej z wnioskiem staje się skuteczne w trakcie pierwszego cyklu rozliczeniowego, honoraria za dany cykl rozliczeniowy nie podlegają zwrotowi. Jeżeli takie przerwanie prowadzenia procedury staje się skuteczne po pierwszym cyklu rozliczeniowym, saldo wszelkich należnych honorariów oblicza się zgodnie z kryteriami określonymi w ust. 2 lit. a). Jeżeli w następstwie przerwania prowadzenia procedury związanej z wnioskiem Agencja wznawia prowadzenie tej procedury, automatycznie po upływie okresu przerwy wybranego przez wnioskodawcę lub wcześniej na żądanie wnioskodawcy, Agencja pobiera nowe honorarium, niezależnie od honorariów już uiszczonych za przerwaną procedurę.
4. 
Do celów niniejszego rozporządzenia:
a)
uznaje się, że zakończenie prowadzenia procedury na życzenie wnioskodawcy staje się skuteczne z dniem otrzymania wniosku;
b)
uznaje się, że zakończenie prowadzenia procedury z inicjatywy Agencji staje się skuteczne z dniem powiadomienia wnioskodawcy o decyzji dotyczącej zakończenia prowadzenia procedury;
c)
uznaje się, że przerwanie prowadzenia procedury na życzenie wnioskodawcy staje się skuteczne w dniu wskazanym przez wnioskodawcę, lecz nie wcześniej niż w dniu otrzymania wniosku przez Agencję.
5. 
Honoraria uiszczone za procedurę związaną z wnioskiem, której przeprowadzanie zostało zakończone, nie są uwzględniane w odniesieniu do jakiejkolwiek kolejnej procedury, nawet jeśli ma ona taki sam charakter jak zakończona procedura.

ROZDZIAŁ  IV

ODWOŁANIA

Artykuł  17

Rozpatrywanie odwołań

1. 
Za rozpatrywanie odwołań wniesionych zgodnie z art. 108 rozporządzenia (UE) 2018/1139 pobiera się honoraria. Kwoty honorariów wylicza się zgodnie z metodą określoną w części III załącznika. Odwołanie jest dopuszczalne wyłącznie, jeżeli honorarium z tytułu odwołania zostało uiszczone w terminie, o którym mowa w ust. 3.
2. 
Osoba prawna wnosząca odwołanie przedkłada Agencji podpisane przez upoważnionego pracownika zaświadczenie określające obroty wnoszącego odwołanie. Zaświadczenie to przedkłada się Agencji wraz z odwołaniem.
3. 
Honoraria z tytułu odwołania są uiszczane zgodnie ze stosowną procedurą ustanowioną przez Agencję, w terminie 60 dni kalendarzowych od dnia, w którym złożono odwołanie w Agencji.
4. 
Jeżeli odwołanie rozstrzygane jest na korzyść wnoszącego odwołanie, honoraria uiszczone z tytułu odwołania zostają zwrócone przez Agencję.

ROZDZIAŁ  V

PROCEDURY AGENCJI

Artykuł  18

Przepisy ogólne

Agencja dokonuje rozróżnienia przychodów i wydatków, które wynikają z realizowanych procedur certyfikacyjnych i świadczonych usług, oraz z drugiej strony przychodów i wydatków, które można przypisać do działań finansowanych z innych źródeł przychodów.

W tym celu:

a)
opłaty i honoraria pobierane przez Agencję są lokowane na oddzielnym rachunku i stanowią przedmiot oddzielnej księgowości;
b)
Agencja ustala i stosuje księgowość analityczną przychodów i wydatków.
Artykuł  19

Ocena i rewizja

1. 
Agencja przedstawia co roku Komisji, zarządowi i organowi doradczemu reprezentującemu zainteresowane strony, ustanowionemu zgodnie z art. 98 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139, informacje o składnikach stanowiących podstawę do określania wysokości opłat. Informacje te powinny w szczególności obejmować podział kosztów w poprzednich i następnych latach.
2. 
Agencja dokonuje okresowo oceny załącznika w celu sprawdzenia, czy istotne informacje dotyczące założeń leżących u podstaw przewidywanych przychodów i wydatków Agencji są należycie odzwierciedlone w kwotach opłat lub honorariów pobieranych przez Agencję.
3. 
W razie potrzeby niniejsze rozporządzenie poddaje się przeglądowi, w szczególności uwzględniając przychody Agencji i odpowiednie koszty.
4. 
Agencja konsultuje się z organem doradczym reprezentującym zainteresowane strony, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z art. 126 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139 przed wydaniem opinii, oraz podaje powody każdej proponowanej zmiany.

ROZDZIAŁ  VI

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Artykuł  20

Uchylenie

Rozporządzenie (UE) nr 319/2014 traci moc, nie naruszając art. 21 ust. 5.

Artykuł  21

Przepisy przejściowe

1. 
Opłata roczna oraz opłaty za sprawowanie nadzoru, określone w tabelach 1, 2, 3, 8-13 i 15 w części I załącznika, mają zastosowanie do wszelkich procedur certyfikacyjnych będących w toku w chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia od kolejnego cyklu rozliczeniowego rozpoczynającego się po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
2. 
Stawki godzinowe określone w części II załącznika stosuje się od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do wszelkich procedur, które znajdują się w toku w chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia i w odniesieniu do których opłaty lub honoraria obliczane są na podstawie stawki godzinowej.
3. 
W przypadkach, o których mowa w tabelach 5 i 6 w części I załącznika, jak również w odniesieniu do opłat za zatwierdzenie organizacji i opłat za zatwierdzenie kwalifikacji urządzenia, o których mowa w tabeli 14 w części I załącznika, oraz niezależnie od tych przepisów, opłaty i honoraria związane z wnioskami będącymi w toku w chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oblicza się zgodnie z częścią II załącznika do momentu zakończenia procedur wynikających z tych wniosków.
4. 
W przypadkach, o których mowa w tabeli 14 w części I załącznika, innych niż określone w ust. 3, opłaty, o których mowa w tabeli, stosuje się od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
5. 
Z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 4, opłaty i honoraria z tytułu cykli rozliczeniowych będących w toku w chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oblicza się zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 319/2014.
Artykuł  22

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

SPIS TREŚCI

Część I:Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane

Część II:Procedury certyfikacyjne lub usługi, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe

Część IIa:Honoraria za świadczenie usług szkoleniowych

Część III:Honoraria z tytułu odwołań

Część IV:Roczny wskaźnik inflacji

Część V:Nota wyjaśniająca

CZĘŚĆ  I

Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane

Tabela 1

Certyfikaty typu, ograniczone certyfikaty typu i autoryzacje Europejskiej Normy Technicznej

(o których mowa w podczęściach B i O sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012) (1)

Opłata zryczałtowana (EUR)
Sterowane z pokładu statki powietrzne poziomego startu i lądowania (HTOL)
powyżej 150 000 kg 2 055 230
powyżej 55 000 kg do 150 000 kg 1 693 040
powyżej 22 000 kg do 55 000 kg 564 350
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym HPA powyżej 2 730 kg do 5 700 kg) 420 700
powyżej 2 730 kg do 5 700 kg (w tym HPA powyżej 1 200 kg do 2 730 kg) 139 980
powyżej 1 200 kg do 2 730 kg (w tym HPA do 1 200 kg) 15 890
do 1 200 kg 5 300
Sterowane z pokładu statki powietrzne pionowego startu i lądowania (VTOL)
duże 476 100
średnie 190 450
małe 23 850
bardzo lekkie 23 850
balony 7 380
sterowce duże 42 950
sterowce średnie 16 360
sterowce małe 8 190
Napęd
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW 405 310
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW 270 170
silniki nieturbinowe 36 920
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B 18 460
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg 12610
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg 3 600
napęd śmigłowy klasy CS-22J 1800
Części i wyposażenie nieinstalowane
wartość powyżej 20 000 EUR 9 300
wartość od 2 000 do 20 000 EUR 5 320
wartość poniżej 2 000 EUR 3 090
pomocnicze źródło zasilania (APU) 221 120
(') Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).

Tabela 2

Uzupełniające certyfikaty typu

(o których mowa w podczęści Ε sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana (EUR)
Skomplikowane znaczące Znaczące Standardowe Proste
Sterowane z pokładu statki powietrzne poziomego startu i lądowania (HTOL)
powyżej 150 000 kg 952 500 76 480 16 330 4 650
powyżej 55 000 kg do 150 000 kg 680 880 45 900 13 060 3 660
powyżej 22 000 kg do 55 000 kg 378 140 30 600 9 790 3 330
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym ΗΡΑ powyżej 2 730 kg do 5 700 kg) 290 420 18 360 6 540 3 330
powyżej 2 730 kg do 5 700 kg (w tym ΗΡΑ powyżej 1 200 kg do 2 730 kg) 119970 5 610 2 580 1290
powyżej 1 200 kg do 2 730 kg (w tym ΗΡΑ do 1200 kg) 6 140 1970 1230 610
do 1 200 kg 3 630 310 310 310
Sterowane z pokładu statki powietrzne pionowego startu i lądowania (VTOL)
duże 321 710 58 950 8 840 2 950
średnie 188 500 29 480 5 900 2 360
małe 15 080 11 800 4 420 1 480
bardzo lekkie 9 610 1 110 490 310
Pozostałe sterowane z pokładu statki powietrzne
balony 3 630 1 050 490 310
sterowce duże 37 700 15 970 12 780 6 390
sterowce średnie 15 090 4 910 3 930 1 970
sterowce małe 7 520 2 460 1 970 990
Napęd
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW 190 090 14 740 8 840 5 900
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW 185 830 8 840 6 940 4 630
silniki nieturbinowe 34 710 3 440 1 540 770
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B 17 410 1 730 770 370
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg 7 020 2 460 1 230 610
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg 2 140 1 840 920 470
napęd śmigłowy klasy CS-22J 1 080 920 470 230
Części i wyposażenie nieinstalowane
wartość powyżej 20 000 EUR - - - -
wartość od 2 000 do 20 000 EUR - - - -
wartość poniżej 2 000 EUR - - - -
pomocnicze źródło zasilania (APU) 136 280 7 370 4 920 2 460

Tabela 3

Poważne zmiany i poważne naprawy

(o których mowa w podczęściach D i M sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana (EUR)
Opłata modelowa (1) Skomplikowane znaczące Znaczące Standardowe Proste
Sterowane z pokładu statki powietrzne poziomego startu i lądowania (HTOL)
powyżej 150 000 kg 100 000 800 000 78 010 14 330 5 110
powyżej 55 000 kg do 150 000 kg 59 880 479 050 39 030 10 750 3 290
powyżej 22 000 kg do 55 000 kg 39 910 319 280 31 230 7 170 2 560
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym HPA powyżej 2 730 kg do 5 700 kg) 31 930 255 450 19 520 3 580 2 560
powyżej 2 730 kg do 5 700 kg (w tym HPA powyżej 1 200 kg do 2 730 kg) 15 110 120 900 5 360 2 500 1 240
powyżej 1 200 kg do 2 730 kg (w tym HPA do 1 200 kg) 530 4 230 1 360 610 310
do 1 200 kg 450 3 630 310 310 310
Sterowane z pokładu statki powietrzne pionowego startu i lądowania (VTOL)
duże 30 160 241 280 53 440 10 690 3 560
średnie 18 850 150 800 28 500 7 120 2 490
małe 1 890 15 080 11 410 5 340 1 430
bardzo lekkie 1 130 9 060 1 050 490 490
Pozostałe sterowane z pokładu statki powietrzne
balony 450 3 630 1 050 490 490
sterowce duże 3 770 30 160 14 250 10 690 7 120
sterowce średnie 1 510 12 060 3 930 2 940 1 970
sterowce małe 750 6 030 1 970 1 470 990
Napęd
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW 13 130 105 040 9 840 3 620 2 180
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW 11 310 90 480 5 340 1 810 1 090
silniki nieturbinowe 1 890 15 110 1 600 740 500
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B 940 7 550 740 370 370
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg 470 3 780 1 320 500 500
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg 150 1 160 1 000 470 470
napęd śmigłowy klasy CS-22J 70 590 500 160 160
Części i wyposażenie nieinstalowane
wartość powyżej 20 000 EUR - - - - -
wartość od 2 000 do 20 000 EUR - - - - -
wartość poniżej 2 000 EUR - - - - -
pomocnicze źródło zasilania (APU) 8 760 70 070 3 690 1 230 740
(1) Opłata modelowa obejmuje dodanie modelu do projektu typu i jest pobierana od aplikacji i modelu. Musi ona być powiązana z wnioskiem o standardową, znaczącą lub skomplikowaną znaczącą zmianę. Mającą zastosowanie kategorię opłat dla każdego wniosku i modelu określa się za pomocą kategorii opłat przypisanych do odpowiedniego projektu typu.

Tabela 4

Drobne zmiany i drobne naprawy

(o których mowa w podczęściach D i M sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana (1) (EUR)
Sterowane z pokładu statki powietrzne poziomego startu i lądowania (HTOL)
powyżej 150 000 kg 1 890
powyżej 55 000 kg do 150 000 kg 1 890
powyżej 22 000 kg do 55 000 kg 1 890
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym HPA powyżej 2 730 kg do 5 700 kg) 1 890
powyżej 2 730 kg do 5 700 kg (w tym HPA powyżej 1 200 kg do 2 730 kg) 610
powyżej 1 200 kg do 2 730 kg (w tym HPA do 1 200 kg) 500
do 1 200 kg 310
Sterowane z pokładu statki powietrzne pionowego startu i lądowania (VTOL)
duże 970
średnie 970
małe 970
bardzo lekkie 490
Pozostałe sterowane z pokładu statki powietrzne
balony 490
sterowce duże 1 720
sterowce średnie 970
sterowce małe 970
Napęd
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW 1 270
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW 1 270
silniki nieturbinowe 610
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B 370
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg 500
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg 470
napęd śmigłowy klasy CS-22J 320
Części i wyposażenie nieinstalowane
wartość powyżej 20 000 EUR 1 860
wartość od 2 000 do 20 000 EUR 1 070
wartość poniżej 2 000 EUR 620
pomocnicze źródło zasilania (APU) 490
(1) Opłaty określone w niniejszej tabeli nie mają zastosowania do drobnych zmian i drobnych napraw dokonywanych przez organizacje projektujące zgodnie z pkt 21.A.263 lit. c) ppkt 2 podczęści J w sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012.

Tabela 5

Wsparcie certyfikacji na potrzeby zatwierdzenia

Usługa mająca na celu zapewnienie wsparcia związanego z zatwierdzeniem/akceptacją przez organ państwa trzeciego certyfikatu EASA oraz pomocy technicznej związanej z działaniami mającymi na celu ustalenie zgodności

Pakiet usług Honorarium zryczałtowane (EUR)
duże 2 500
średnie 1 000
małe 250

Tabela 6

Rada Kontroli Obsługi Technicznej (MRB)

Usługa mająca na celu zapewnienie wsparcia związanego z zatwierdzeniem sprawozdania Rady Kontroli Obsługi Technicznej i zmian do niego

Honorarium zryczałtowane (EUR)
1 - Wstępne sprawozdanie MRB
statki powietrzne CS 25 350 000
statki powietrzne CS 27 i CS 29 150 000
Uzupełniające certyfikaty typu 50 000
2 - Rewizja sprawozdań MRB
CS-25 powyżej 150 000 kg 120 000
CS-25 powyżej 55 000 kg do 150 000 kg 100 000
CS-25 powyżej 22 000 kg do 55 000 kg 80 000
CS-25 powyżej 5 700 kg do 22 000 kg 40 000
statki powietrzne CS 27 i CS 29 30 000
Uzupełniające certyfikaty typu 20 000

Tabela 7

Operatorzy z państw trzecich

(o których mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 452/2014) (1)

Opłata zryczałtowana (EUR)
kontrola na miejscu (2) 19 000
techniczne posiedzenie w Kolonii 10 000
(1)Rozporządzenie Komisji (UE) nr 452/2014 z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 133 z 6.5.2014, s. 1).

(2) Z wyłączeniem kosztów podróży (do pobrania oprócz wyżej wymienionej opłaty zryczałtowanej).

Tabela 8

Opłaty roczne pobierane od posiadaczy certyfikatów typu EASA, ograniczonych certyfikatów typu EASA, autoryzacji Europejskiej Normy Technicznej EASA oraz innych certyfikatów typu lub autoryzacji Europejskiej Normy Technicznej akceptowanych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1139

(o których mowa w podczęściach B i O sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana (EUR)
Konstrukcja z UE Konstrukcja spoza UE
Sterowane z pokładu statki powietrzne poziomego startu i lądowania (HTOL)
powyżej 150 000 kg 1 155 160 360 270
powyżej 55 000 kg do 150 000 kg 975 480 274 490
powyżej 22 000 kg do 55 000 kg 293 940 110 140
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym HPA powyżej 2 730 kg do 5 700 kg) 48 050 16 320
powyżej 2 730 kg do 5 700 kg (w tym HPA powyżej 1 200 kg do 2 730 kg) 5 320 1 770
powyżej 1 200 kg do 2 730 kg (w tym HPA do 1 200 kg) 2 460 830
do 1 200 kg 230 70
Sterowane z pokładu statki powietrzne pionowego startu i lądowania (VTOL)
duże 102 930 37 740
średnie 57 190 21 280
małe 23 880 8 670
bardzo lekkie 3 700 1 230
Pozostałe sterowane z pokładu statki powietrzne
balony 840 360
sterowce duże 4 000 1 330
sterowce średnie 2 460 820
sterowce małe 1 970 660
Napęd
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW 120 090 32 140
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW 58 180 27 450
silniki nieturbinowe 1 120 140
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B 610 310
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg 420 220
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg 240 50
napęd śmigłowy klasy CS-22J 230 70
Części i wyposażenie nieinstalowane
wartość powyżej 20 000 EUR 2 440 680
wartość od 2 000 do 20 000 EUR 1 290 460
wartość poniżej 2 000 EUR 520 420
pomocnicze źródło zasilania (APU) 87 880 10 510

W drodze odstępstwa od powyższej tabeli stosuje się następujące zasady:

A.
W przypadku transportowych wersji statków powietrznych posiadających własny certyfikat typu stosuje się współczynnik 0,85 wysokości opłaty należnej w odniesieniu do równoważnej wersji pasażerskiej.
B.
W przypadku posiadaczy wielu certyfikatów typu EASA lub wielu ograniczonych certyfikatów typu EASA, autoryzacji Europejskiej Normy Technicznej EASA lub wielu innych certyfikatów typu lub autoryzacji Europejskiej Normy Technicznej stosuje się obniżkę opłaty rocznej o 25 % do czwartego i kolejnych certyfikatów podlegających tej samej opłacie zryczałtowanej w tej samej kategorii opłat wskazanej w tabeli powyżej.
C.
Stawkę godzinową określoną w części II załącznika do wysokości pełnej opłaty za odpowiednią kategorię opłat pobiera się w następujących przypadkach:
1.
w przypadku statków powietrznych
a.
które są wyłączone z produkcji od ponad 20 lat, lub
b.
których na całym świecie wyprodukowano mniej niż 50 sztuk, lub
c.
których na całym świecie wyprodukowano 50 lub więcej sztuk, pod warunkiem że posiadacz certyfikatu wykaże, że na całym świecie w eksploatacji znajduje się mniej niż 50 sztuk;
2.
w przypadku silników i śmigieł
a.
które są wyłączone z produkcji od ponad 20 lat, lub
b.
których na całym świecie wyprodukowano mniej niż 100 sztuk,
c.
których na całym świecie wyprodukowano 100 lub więcej sztuk, pod warunkiem że posiadacz certyfikatu wykaże, że dane silniki lub śmigła zainstalowane są w mniej niż 50 statkach powietrznych będących w eksploatacji;
3.
w przypadku części i wyposażenia nieinstalowanego
a.
które są wyłączone z produkcji od ponad 15 lat, lub
b.
których na całym świecie wyprodukowano mniej niż 400 sztuk, lub
c.
których na całym świecie wyprodukowano 400 lub więcej sztuk, pod warunkiem że posiadacz certyfikatu wykaże, że dane części lub wyposażenie nieinstalowane zainstalowane są w mniej niż 50 statkach powietrznych będących w eksploatacji.

Kryteria ustanowione w pkt C ocenia się na podstawie odniesienia do dnia 1 stycznia roku, w którym rozpoczyna się dany cykl rozliczeniowy.

Okres, w którym faktura dotycząca opłaty z tytułu ciągłej zdatności do lotu może zostać skorygowana z mocą wsteczną, uwzględniając tabelę i powyższe odstępstwa, jest ograniczony do jednego roku od daty jej wystawienia.

Tabela 9 A

Zatwierdzanie organizacji projektujących (DOA)

(o których mowa w podczęści J sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)

Opłata za zatwierdzenie (EUR)
1 A 1B 2 A 1C 2B 3 A 2C 3B 3C
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 10 14 400 11 330 8 470 5 720 4 430
10 do 49 40 510 28 930 17 360 11 580 -
50 do 399 179 410 134 600 89 620 68 660 -
400 do 999 358 820 269 030 224 220 188 770 -
1 000 do 2 499 717 640 - - - -
2 500 do 4 999 1 076 300 - - - -
5 000 do 7 000 1 152 600
powyżej 7 000 5 979 800 - - - -
Opłata za sprawowanie nadzoru (EUR)
1 A 1B 2 A 1C 2B 3 A 2C 3B 3C
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 10 7 200 5 670 4 240 2 860 2 210
10 do 49 20 260 14 470 8 680 5 780 -
50 do 399 78 060 58 590 38 930 31 250 -
400 do 999 156 260 117 230 97 650 85 920 -
1 000 do 2 499 312 520 - - - -
2 500 do 4 999 468 780 - - - -
5 000 do 7 000 995 500
powyżej 7 000 2 604 820 - - - -

Tabela 9B

Alternatywne procedury zatwierdzania organizacji projektujących

(o których mowa w podczęści J sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)

Kategoria Opis Opłata (EUR)
1 A Certyfikat typu 7 940
1B Certyfikat typu -

wyłącznie ciągła zdatność do lotu

3 180
2 A Uzupełniające certyfikaty typu (STC) lub poważne naprawy 6 350
2B STC lub poważne naprawy - wyłącznie ciągła zdatność do lotu 2 650
3 A ETSOA 6 350
3B ETSOA - wyłącznie ciągła zdatność do lotu 3 180

Tabela 10

Zatwierdzanie organizacji produkujących

(o których mowa w podczęści G sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)

Opłata za zatwierdzenie (EUR)
Produkt o najwyższej cenie poniżej 5 000 EUR (1) Produkt o najwyższej cenie

między 5 000 i

100 000 EUR (1)

Produkt o najwyższej cenie powyżej 100 000 EUR (1)
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 100 20 650 39 710 55 600
od 100 do 499 31 770 63 540 111 200
od 500 do 999 59 570 119 140 238 280
od 1 000 do 4 999 158 850 317 700 794 250
od 5 000 do 20 000 595 670 1 191 380 2 779 880
powyżej 20 000 992 810 1 985 630 3 971 250
Opłata za sprawowanie nadzoru (EUR)
Produkt o najwyższej cenie poniżej 5 000 EUR (1) Produkt o najwyższej cenie

między 5 000 i

100 000 EUR (1)

Produkt o najwyższej cenie powyżej 100 000 EUR (1)
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 100 13 770 26 480 37 070
od 100 do 499 21 180 42 360 74 120
od 500 do 999 39 710 79 430 158 580
Od 1 000 do 4 999 105 900 211 800 529 500
od 5 000 do 20 000 397 130 794 290 1 853 250
powyżej 20 000 625 000 1 323 750 2 647 500
(1) Wartość (jak podano w odpowiednich cenach wykazu producenta) najdroższego produktu, części lub wyposażenia nieinstalowanego, które są objęte zatwierdzonym zakresem działalności wynikającym z POA (wykaz zdolności) posiadacza zatwierdzenia organizacji produkującej EASA

Tabela 11

Zatwierdzanie organizacji obsługi technicznej

(o którym mowa w podsekcji F załącznika I (część M) i w załączniku II (część 145) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014) (1)

Opłata za zatwierdzenie (2) (EUR) Opłata za sprawowanie nadzoru (2) (EUR)
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 5 3 700 2 830
od 5 do 9 6 150 4 920
od 10 do 49 24 620 15 250
od 50 do 99 39 400 30 500
od 100 do 499 52 660 40 770
od 500 do 999 72 720 56 300
powyżej 999 102 100 79 000
A 1 20 980 16 240
A 2 4 780 3 700
A 3 9 540 7 380
A 4 950 740
B 1 9 540 7 380
B 2 4 780 3 700
B 3 950 740
C/D 950 740
(1)Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).

(2) Na należną opłatę składa się opłata zryczałtowana wynikająca z liczby zaangażowanych pracowników oraz opłata zryczałtowana (opłaty zryczałtowane) wynikająca (wynikające) z oceny technicznej.

(3) W przypadku organizacji posiadających kilka ocen A lub B nalicza się jedynie opłatę najwyższą. W przypadku organizacji posiadających jedną lub kilka ocen C lub D dla każdej oceny nalicza się opłatę wynikającą z "oceny C/D".

Tabela 12

Zatwierdzanie organizacji szkoleniowych w zakresie obsługi technicznej

(o którym mowa w załączniku IV (część 147) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014)

Opłata za zatwierdzenie (EUR) Opłata za sprawowanie nadzoru (EUR)
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 5 3 700 2 830
od 5 do 9 10 460 8 120
od 10 do 49 22 510 20 820
od 50 do 99 43 750 34 660
powyżej 99 57 610 52 950
Opłata za: 3 530 2 650
- zatwierdzenie procedury MTOE "w innej lokalizacji" (1)

- drugi obiekt i kolejny dodatkowy obiekt (2)(3)

3 530 2 650
Opłata za drugi kurs szkoleniowy i kolejny dodatkowy kurs szkoleniowy (2)(3) 3 530 -
(1) Zgodnie z podsekcją B sekcji A załącznika IV (część 147) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014.

(2) W przypadku początkowego zatwierdzenia organizacji - opłaty mające zastosowanie za obiekt i za kurs. Pierwszy obiekt i pierwszy kurs szkoleniowy są wliczone w opłatę za zatwierdzenie związaną z zaangażowanymi pracownikami.

(3) W odniesieniu do już zatwierdzonych organizacji, które składają wnioski dotyczące dodatkowych obiektów lub kursów szkoleniowych, odpowiednią opłatę pobiera się za każdy obiekt lub kurs szkoleniowy.

Tabela 13

Zatwierdzanie organizacji zarządzających ciągłą zdatnością do lotu z państwa trzeciego

(o którym mowa w podsekcji G w załączniku I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014)

Opłata zryczałtowana (1) (EUR)
Opłata za zatwierdzenie 52 950
Opłata za sprawowanie nadzoru 52 950
Ocena techniczna Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2) (EUR) - Zatwierdzenie początkowe Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2) (EUR) - Nadzór
A1 = samoloty powyżej 5 700 kg 13 240 13 240
A2 = samoloty do 5 700 kg 6 620 6 620
A3 = śmigłowce 6 620 6 620
A4: wszystkie pozostałe 6 620 6 620
(1) Na należną opłatę składa się opłata zryczałtowana oraz opłata zryczałtowana wynikająca z oceny technicznej.

(2) W przypadku organizacji posiadających kilka ocen A nalicza się jedynie opłatę najwyższą.

Tabela 14

Szkoleniowe urządzenia symulacji lotu (FSTD) i wykorzystujące je organizacje

(o których mowa w podczęści FSTD części ARA oraz w podczęści FSTD części ORA rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011, z późniejszymi zmianami) (1)

Opłata za zatwierdzenie organizacji (EUR)
Opłata zryczałtowana za lokalizację 12 350
Opłata za zatwierdzenie kwalifikacji urządzenia (EUR)
Jeden silnik oraz pojedynczy zestaw i konfiguracja wyposażenia Podwójny silnik lub podwójny zestaw i konfiguracja wyposażenia 3 + silnik lub 3 + konfiguracja wyposażenia
Pełny symulator lotu (FFS) 32 110 39 520 45 940
Urządzenie do szkolenia lotniczego (FTD) 13 590 16 070 22 480
Samolot jednosilnikowy tłokowy lub równoważny Samolot wielosilnikowy tłokowy lub równoważny Samolot jedno- lub wielosilnikowy turbośmigłowy lub turbowentylatorowy lub równoważny
Urządzenie do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) 9 880 13 590 18 530
Opłata za sprawowanie nadzoru nad organizacją (EUR)
Opłata zryczałtowana za lokalizację (kompleksowa) 5 560
Opłata zryczałtowana za lokalizację (niekompleksowa) 2 780
Opłata za sprawowanie nadzoru nad urządzeniem (EUR)
Pełny symulator lotu (FFS) 9 130
Pełny symulator lotu (FFS) - tylko samolot - z zastrzeżeniem zawarcia umowy dwustronnej (2) 2 800
Urządzenie do szkolenia lotniczego (FTD) 5 210
Samolot jednosilnikowy tłokowy lub równoważny Samolot wielosilnikowy tłokowy lub równoważny Samolot jedno- lub wielosilnikowy turbośmigłowy lub turbowentylatorowy lub równoważny
Urządzenie do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) 3 710 4 940 7 410
Rozszerzony program oceny (EEP) - opłata za sprawowanie nadzoru nad organizacją (EUR)
Opłata zryczałtowana za lokalizację (kompleksowa) 11 120
Opłata zryczałtowana za lokalizację (niekompleksowa) 5 560
Opłata za sprawowanie nadzoru nad urządzeniem (EUR)
3-letnie EEP
Pełny symulator lotu (FFS) 4 090
Urządzenie do szkolenia lotniczego (FTD) 2 440
Samolot jednosilnikowy tłokowy lub równoważny Samolot wielosilnikowy tłokowy lub równoważny Samolot jedno- lub wielosilnikowy turbośmigłowy lub turbowentylatorowy lub równoważny
Urządzenie do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) 1 900 2 310 3 300
2-letnie EEP
Pełny symulator lotu (FFS) 5 310
Urządzenie do szkolenia lotniczego (FTD) 3 170
Urządzenie do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) 2 350 2 970 4 330
(1)Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).

(2) Dotyczy wyłącznie symulatorów lotu (-ów) znajdujących się w państwie trzecim w stosunku do umowy dwustronnej.

Tabela 15

Akceptowanie zatwierdzeń równoważnych zatwierdzeniom uzyskanym na mocy przepisów części 145 i części 147 zgodnie z odpowiednimi umowami dwustronnymi

Opłata zryczałtowana (EUR)
Nowe zatwierdzenia, za wniosek 900
Kontynuacja dotychczasowych zatwierdzeń, za okres 12 miesięcy 900

CZĘŚĆ  II

Procedury certyfikacyjne lub usługi, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe

Stawka godzinowa
Stosowana stawka godzinowa (w EUR/h) 247
Stawki godzinowe w zależności od danej procedury (1):
Produkcja bez zatwierdzenia rzeczywista liczba godzin
Przekazanie certyfikatów rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla centrum medycyny lotniczej rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla organizacji zarządzania ruchem lotniczym (ATM)/służby żeglugi powietrznej (ANS) rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla organizacji szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego rzeczywista liczba godzin
Zatwierdzanie sprawozdań operacyjnej rady oceniającej rzeczywista liczba godzin
Wsparcie certyfikacji na potrzeby zatwierdzenia: usługi indywidualne rzeczywista liczba godzin
Szkoleniowe urządzenia symulacji lotu: inne działania specjalne rzeczywista liczba godzin
Zmiany do alternatywnych procedur zatwierdzania organizacji projektującej rzeczywista liczba godzin
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla statków powietrznych CS-25 6 godzin
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla pozostałych statków powietrznych 2 godziny
Alternatywne sposoby spełnienia wymagań dyrektywy dotyczącej zdatności do lotu (AMOC) 4 godziny
Zatwierdzenie warunków lotu do zezwolenia na lot 3 godziny
Jeden numer seryjny podstawowego STC 2 godziny
Administracyjne ponowne wydanie dokumentu bez interwencji technicznej 1 godzina
Kontrola zdolności 1 godzina
(1) Niniejszy wykaz procedur nie jest wyczerpujący. Wykaz procedur w niniejszej części podlega okresowej rewizji. Nieuwzględnienia danej procedury w niniejszej części nie należy automatycznie rozumieć jako wskazania, że nie może ona zostać zrealizowana przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego.

CZĘŚĆ  IIa

Honoraria za świadczenie usług szkoleniowych

A. 

Usługi szkoleniowe, za które pobierane są honoraria

1.
Z zastrzeżeniem przepisów pkt B, honoraria za usługi szkoleniowe świadczone przez pracowników Agencji w ramach pełnionych przez nich funkcji pobiera się w następujący sposób:
a)
w przypadku szkolenia stacjonarnego, w Agencji lub na miejscu, oraz szkolenia online, zgodnie z odpowiednimi kwotami określonymi w dodatku;
b)
w przypadku innych rodzajów usług szkoleniowych lub związanych z nimi wniosków - zgodnie ze stawką godzinową określoną w dodatku.
2.
Usługi w zakresie szkoleń stacjonarnych świadczone przez usługodawców kontraktowych, w Agencji lub na miejscu, są naliczane na podstawie całkowitego kosztu każdego kursu podzielonego przez średnią wielkość klasy.
3.
W odniesieniu do usług szkoleniowych odbywających się poza siedzibą EASA, w przypadku gdy organizacja składająca wniosek o szkolenie nie zapewnia odpowiednich placówek szkoleniowych, pobiera się powiązane koszty bezpośrednie.

B. 

Zwolnienie z opłat przewidzianych w dodatku

Agencja może przyznać zwolnienie z opłat przewidzianych w dodatku za usługi szkoleniowe świadczone na rzecz:
a)
krajowych organów lotnictwa, organizacji międzynarodowych lub innych kluczowych zainteresowanych stron, w przypadku gdy zapewnione jest świadczenie przez nie usług szkoleniowych o równoważnych korzyściach na rzecz Agencji;
b)
publicznych lub prywatnych uniwersytetów lub podobnych organizacji, jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:
-
usługi szkoleniowe stanowią część programu studiów prowadzących do uzyskania dyplomu studiów licencjackich lub podyplomowych w dziedzinie związanej z lotnictwem;
-
program studiów ma minimalny okres trwania wynoszący 1 rok akademicki;
-
głównym celem lub efektem programu nie jest zapewnienie wstępnego ani ciągłego szkolenia specjalistów w dziedzinie lotnictwa lub w powiązanych dziedzinach;
c)
osób, które wspierają lub uczestniczą w działaniach Agencji i potrzebują szkolenia, aby zapewnić znajomość procesów Agencji i specjalistycznych narzędzi związanych z tymi działaniami.

C. 

Zwrot kosztów podróży

1.
Niezależnie od jakiegokolwiek zwolnienia przyznanego zgodnie z pkt B i z zastrzeżeniem przepisów pkt 3, odbiorca usług szkoleniowych lub usług związanych ze szkoleniami świadczonych na miejscu zwraca koszty podróży pracowników Agencji prowadzących szkolenie, zgodnie ze wzorem d = v + a + h.
2.
Na potrzeby wzoru, o którym mowa w pkt 1, stosuje się następujące zasady:

d = należne koszty podróży;

v = koszty transportu;

a = określone oficjalnie przez Komisję standardowe stawki "diet" uwzględniających zakwaterowanie, posiłki, przejazdy lokalne w miejscu delegacji i wydatki różne 5 ;

h = czas podróży (standardowa liczba godzin podróży na miejsce docelowe ustalona przez Agencję) według stawki godzinowej określonej w części II załącznika 6 ; w przypadku delegacji związanych z kilkoma projektami kwota ta zostanie odpowiednio podzielona.

3.
Organy, organizacje lub zainteresowane strony, o których mowa w pkt B lit. a), mogą zostać zwolnione ze zwrotu kosztów podróży, o których mowa w pkt 1, jeżeli świadczą usługi szkoleniowe na miejscu lub usługi związane ze szkoleniami w siedzibie Agencji wiążące się z koniecznością podróży równoważnych podróżom koniecznym do prowadzenia usług szkoleniowych na miejscu lub usług szkoleniowych świadczonych przez Agencję w siedzibie tych podmiotów.

Dodatek do części IIa

Szkolenie stacjonarne Czas trwania szkolenia w dniach
0,5 1 1,5 2 2,5 3 4 5
Indywidualna opłata szkoleniowa (EUR/dzień) 440 710 925 1 088 1 263 1 425 1 725 2 000
Opłata za sesję (EUR/dzień) 3 500 5 700 7 400 8 700 10 100 11 400 13 800 16 000
Szkolenia online Czas trwania szkolenia w godzinach
1 2 3 4 5 6 7 8
Indywidualna opłata szkoleniowa (EUR/godzinę) 50 100 150 200 250 300 350 400
Inne usługi szkoleniowe: Stawka godzinowa zgodnie z częścią II niniejszego załącznika.

CZĘŚĆ  III

Honoraria z tytułu odwołań

Honoraria z tytułu odwołań nalicza się w następujący sposób: stałą kwotę honorarium mnoży się przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju honorarium pobieranego od danej osoby lub organizacji.
Stała kwota honorarium 10 000 (EUR)
Rodzaj honorarium pobieranego od osób fizycznych Współczynnik
0,10
poniżej 100 001 0,25
od 100 001 do 1 200 000 0,50
od 1 200 001 do 2 500 000 0,75
od 2 500 001 do 5 000 000 1,00
od 5 000 001 do 50 000 000 2,50
od 50 000 001 do 500 000 000 5,00
od 500 000 001 do 1 000 000 000 7,50
powyżej 1 000 000 000 10,00

CZĘŚĆ  IV

Roczny wskaźnik inflacji

Stosowany roczny wskaźnik inflacji: "wskaźnik HICP podawany przez EUROSTAT (wszystkie pozycje - Unia Europejska wszystkie kraje" (2015 = 100) Zmiana procentowa/średnia z 12 miesięcy
Wartość wskaźnika, którą należy przyjąć: wartość wskaźnika na 3 miesiące przed zastosowaniem indeksacji

CZĘŚĆ  V

Nota wyjaśniająca

1)
"Specyfikacje certyfikacji (CS)" określone w niniejszym załączniku są warunkami przyjętymi zgodnie z art. 76 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139 i opublikowanymi na stronie internetowej Agencji (https://www.easa.europa.eu/document-library/certification-specifications).
2)
"VTOL" odnosi się do wiropłatów lub wszelkich innych statków powietrznych cięższych od powietrza, które posiadają zdolność pionowego startu lub pionowego lądowania. "HTOL" odnosi się do statków powietrznych cięższych od powietrza, które nie są VTOL.
3)
"Duży statek powietrzny VTOL" odnosi się do statków powietrznych CS-29 i CS-27 CAT A. "Lekki statek powietrzny VTOL" odnosi się do statków powietrznych CS-27 o maksymalnej masie startowej (MTOW) poniżej 3 175 kg, w których miejsca ograniczają się do 4 siedzeń, włącznie z pilotem. "Średni statek powietrzny (VTOL)" odnosi się do pozostałych statków powietrznych CS-27.
4)
Statki powietrzne o wysokich osiągach (HPA) w kategorii masy do 5 700 kg to samoloty o Mmo powyżej 0,6 lub maksymalnej operacyjnej wysokości bezwzględnej powyżej 25 000 stóp (ft). Nalicza się im kwoty, jak dla jednej kategorii powyżej kategorii określonej według ich maksymalnej masy startowej, ale bez wychodzenia poza kategorię "powyżej 5 700 kg do 22 000 kg".
5)
"Sterowce małe" odnoszą się do:
-
wszystkich sterowców na ogrzane powietrze niezależnie od ich wielkości,
-
sterowców gazowych do objętości 2 000 m3;

"sterowce średnie" odnoszą się do sterowców gazowych o objętości powyżej 2 000 m3 do 15 000 m3;

"sterowce duże" odnoszą się do sterowców gazowych o objętości powyżej 15 000 m3.

6)
W tabelach 1, 4 i 8 w części I załącznika wartości podane w sekcji "części i wyposażenie nieinstalowane" odnoszą się do odpowiednich cen z wykazu producenta. W tabeli 10 w części I produkt o najwyższej cenie odpowiada wartości (określonej w odpowiednich cenach wykazu producenta) najdroższego produktu, części lub wyposażenia nieinstalowanego, które są objęte zatwierdzonym zakresem działalności wynikającym z POA (wykaz zdolności) posiadacza zatwierdzenia organizacji produkującej EASA.
7)
W przypadku opłat pobieranych zgodnie z tabelami 2- 4 i 8 w części I załącznika odpowiednią kategorię opłat za wniosek określa się za pomocą kategorii opłat przypisanych do odpowiedniego projektu typu. Jeżeli wiele modeli jest certyfikowanych w ramach jednego projektu typu, zastosowanie ma kategoria opłat większości tych modeli. W przypadku równego podziału między różne kategorie opłat stosuje się wyższą kategorię opłat. W przypadku wniosków odnoszących się do kilku projektów typu (AML) stosuje się najwyższą kategorię opłat.
8)
Jeżeli wniosek zawiera koncepcję utworzenia listy zatwierdzonych modeli, stosuje się odpowiednią opłatę powiększoną o 20 %. Do celów rewizji listy zatwierdzonych modeli stosuje się opłaty wymienione w tabelach 2, 3 i 4 w części I załącznika.
9)
W tabelach 2 i 3 w części I załącznika "proste", "standardowe", "znaczące" i "skomplikowane znaczące" dotyczą następujących elementów:
Proste Standardowe Znaczące Skomplikowane znaczące
Uzupełniający certyfikat typu (STC) EASA STC, poważna zmiana projektowa lub naprawa, związana jedynie z obecnie stosowanymi i sprawdzonymi metodami uzasadnienia, w odniesieniu do których pełny zestaw danych (opis, lista kontrolna zgodności i dokumentacja zgodności) może zostać przekazany w momencie składania wniosku, w kontekście których wnioskodawca posiada udokumentowane doświadczenie i które kierownik odpowiedzialny za certyfikację projektu może ocenić samodzielnie lub przy ograniczonym wsparciu specjalisty z jednej dyscypliny Pozostałe STC, poważne zmiany projektowe lub naprawy Termin "znaczące" zdefiniowano w pkt 21.A.101 lit. b) załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 (i podobnie - FAA 14CFR 21.101 lit. b)). "Skomplikowana znacząca zmiana" oznacza każdą znaczącą zmianę (zob. wytyczne dot. pkt 21.A.101 w załączniku I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012) zawierającą co najmniej dwa powody uzasadniające jej klasyfikację jako znaczącą (przykłady kryteriów na podstawie wytycznych dot. pkt 21.A.101 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012: zmiana konfiguracji ogólnej, zmiana zasad konstrukcyjnych, założenia stosowane do celów certyfikacji zostały unieważnione) lub

każda znacząca zmiana dotycząca co najmniej dwóch przykładów opisanych jako znacząca zmiana (tabele w kolumnie "Opis zmian" w dodatku 2 do wytycznych dot. pkt 21.A.101 w załączniku I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012).

Jeżeli jest to uzasadnione wyjątkowymi okolicznościami technicznymi, Agencja może przeklasyfikować skomplikowany znaczący wniosek na znaczący.

Poważne zmiany projektowe EASA
Poważne naprawy EASA Nie dotyczy Nie dotyczy
10)
W tabeli 5 w części I załącznika pojęcie "małe" odnosi się do wniosków, które są obsługiwane bez zaangażowania technicznego, "duże" odnosi się do pomocy w zatwierdzaniu dużych samolotów, dużych wiropłatów i silników turbinowych, "średnie" odnosi się do pomocy w zatwierdzaniu mającej zastosowanie do innych kategorii produktów, jak również części i wyposażenia nieinstalowanego. Za pomoc techniczną/wsparcie techniczne związane z działaniami mającymi na celu ustalenie zgodności i pomoc w zatwierdzaniu pobiera się opłatę za usługę indywidualną, jeżeli Agencja potwierdzi, że wymagany wysiłek znacznie przekracza ustalone wcześniej pakiety usług.
11)
W tabeli 9 A w części I załącznika wyróżniono następujące kategorie organizacji projektujących:
Zakres zatwierdzenia organizacji projektującej Grupa A Grupa B Grupa C
DOA 1

Posiadacze certyfikatów typu ETSOA-APU

Bardzo skomplikowane/ duże Skomplikowane/małe i średnie Mniej skomplikowane/bardzo małe
DOA 2 STC/zmiany/naprawy Bez ograniczeń Z ograniczeniami (dziedziny techniki) Z ograniczeniami (wielkość statku powietrznego)
ETSO A (z wyłączeniem APU) Bardzo skomplikowane/ duże Skomplikowane/małe i średnie Mniej skomplikowane/bardzo małe
DOA 3 drobne zmiany/naprawy Bez ograniczeń Z ograniczeniami (dziedziny techniki) Z ograniczeniami (wielkość statku powietrznego)
12)
W tabelach 9 A, 10, 11 i 12 w części I załącznika liczba pracowników brana pod uwagę jest liczbą pracowników zaangażowanych w działania wchodzące w zakres umowy.
13)
W tabeli 14 "lokalizacja" oznacza miejsce (lub miejsca), w których odbywa się zarządzanie działaniami organizacji lub prowadzenie ich.

W tym celu:

-
główne miejsce prowadzenia działalności (PPoB) jest uznawane za lokalizację, niezależnie od wszelkich operacji z użyciem FSTD;
-
każdy adres, inny niż PPoB, gdzie obsługiwane są FSTD, uważany jest za dodatkową lokalizację, jeżeli w tym miejscu wyznaczony jest pracownik ds. zgodności.

W przypadku rozszerzenia na lokalizację, tj. gdy lokalizacja znajduje się w odpowiedniej odległości od lokalizacji, która pozwala kierownictwu na zapewnienie zgodności bez konieczności wyznaczenia dodatkowych osób, nie pobiera się dodatkowej opłaty za sprawowanie nadzoru.

Ponieważ każda organizacja ma swoją specyfikę, przeprowadza się odpowiednio dostosowane analizy w celu oceny złożoności organizacji, biorąc pod uwagę liczbę pracowników, wielkość i zakres, w tym liczbę FSTD, ich poziomy oraz liczbę symulowanych typów statków powietrznych.

EEP2: Zgodnie z pkt ORA.FSTD.225 okres 12 miesięcy wydłuża się do maksymalnie 24 miesięcy.

EEP3: Zgodnie z pkt ORA.FSTD.225 okres 12 miesięcy wydłuża się do maksymalnie 36 miesięcy.

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 319/2014 z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 593/2007 (Dz.U. L 93 z 28.3.2014, s. 58).
3 Zob. "Aktualne dzienne stawki diet" podane na stronie internetowej Komisji: EuropeAid (http://ec.europa.eu/europeaid/work/procedures/implementation/per_diems/index_en.htm).
4 Zob. "Standardowa liczba godzin" podana w "Standardowym wykazie czasu podróży" na stronie internetowej Agencji (https://www easa.europa.eu/).
5 Zob. "Aktualne dzienne stawki diet" podane na stronie internetowej Komisji: EuropeAid (https://ec.europa.eu/europeaid/work/procedures/implementation/per_diems/index_pl.htm_pl).
6 Zob. "Standardowa liczba godzin" podana w "Standardowym wykazie czasu podróży" na stronie internetowej Agencji (https://www.easa.europa.eu/).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.327.36

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/2153 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 319/2014
Data aktu: 16/12/2019
Data ogłoszenia: 17/12/2019
Data wejścia w życie: 01/01/2020