Rozporządzenie delegowane 2019/2123 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących przypadków, w których kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie niektórych towarów mogą być przeprowadzane w punktach kontroli, a kontrole dokumentacji mogą być przeprowadzane w pewnej odległości od punktów kontroli granicznej, oraz warunków, na jakich może się to odbywać

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/2123
z dnia 10 października 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących przypadków, w których kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie niektórych towarów mogą być przeprowadzane w punktach kontroli, a kontrole dokumentacji mogą być przeprowadzane w pewnej odległości od punktów kontroli granicznej, oraz warunków, na jakich może się to odbywać
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. a) i e),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 ustanowiono ramy kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych mających na celu weryfikację przestrzegania unijnych przepisów dotyczących łańcucha rolno-spożywczego. Ramy te obejmują kontrole urzędowe zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii z państw trzecich.

(2) W tym względzie, w celu zapewnienia skutecznego przeprowadzania kontroli urzędowych oraz właściwego kontrolowania ryzyka, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej powinny móc umożliwiać przeprowadzanie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia (UE) 2017/625, w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków.

(3) Z tych samych powodów powinno to dotyczyć również przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i podlegającej środkom określonym w aktach, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. d), e) i f) tego rozporządzenia.

(4) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 2  i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 884/2014 3  ustanowiono między innymi przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich - w odniesieniu do przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i objętej tymi rozporządzeniami - w punkcie kontroli innym niż wyznaczony punkt wprowadzenia. W szczególności w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 884/2014 ustanowiono warunki dotyczące zezwalania na przemieszczenie przesyłki do wyznaczonego miejsca przywozu w celu przeprowadzenia kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, przepisy dotyczące dokumentów, które muszą towarzyszyć przesyłce do wyznaczonego miejsca przywozu, obowiązki informacyjne ciążące na właściwych organach w wyznaczonych punktach wprowadzenia i na podmiotach odpowiedzialnych za przesyłkę oraz przepisy mające zastosowanie w przypadku, gdy podmiot postanowi zmienić wyznaczone miejsce przywozu po opuszczeniu przez przesyłkę wyznaczonego punktu wprowadzenia. Rozporządzenia te tracą moc ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r. i wspomniane powyżej przepisy należy zastąpić niniejszym rozporządzeniem. Aby zapewnić skuteczne przeprowadzanie kontroli urzędowych i odpowiednią identyfikowalność przesyłek, w przepisach ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy również w pełni wykorzystać możliwości wymiany informacji na temat kontroli urzędowych i identyfikowalności przesyłek stwarzane przez system zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych ("IMSOC") lub istniejące systemy krajowe.

(5) Na wniosek podmiotu właściwe organy w punkcie kontroli granicznej powinny pod pewnymi warunkami zezwalać na przemieszczenie przesyłki danych towarów do punktu kontroli innego niż punkt kontroli granicznej, wyznaczonego dla tej kategorii towarów. W takim przypadku podmiot powinien przekazać właściwym organom nazwę punktu kontroli, do którego należy przemieścić przesyłkę, i jego kod w zintegrowanym skomputeryzowanym systemie weterynaryjnym (TRACES).

(6) W zakresie niezbędnym do przeprowadzenia skutecznych kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich właściwe organy w punkcie kontroli granicznej powinny móc zwrócić się do podmiotu o przemieszczenie towarów do punktu kontroli innego niż punkt kontroli granicznej. W takich przypadkach właściwe organy w punkcie kontroli granicznej powinny uzyskać zgodę podmiotu przed zezwoleniem na przemieszczenie do punktu kontroli. Uzyskanie zgody podmiotu powinno być konieczne ze względu na koszty transportu ponoszone przez podmiot lub też dla uniknięcia sytuacji, w których przesyłki zawierające łatwo psujące się towary byłyby przemieszczane do punktu kontroli, który nie znajduje się w odpowiedniej odległości od punktu kontroli granicznej.

(7) Aby ograniczyć ryzyko dla zdrowia roślin lub dla zdrowia publicznego, należy zezwalać na przemieszczenie do punktu kontroli przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów oraz żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt w oparciu o zadowalający wynik kontroli dokumentacji w punkcie kontroli granicznej.

(8) W celu zapewnienia identyfikowalności przesyłek właściwe organy w punkcie kontroli powinny informować właściwe organy w punkcie kontroli granicznej o przybyciu przesyłki. W przypadku braku takich informacji właściwe organy w punkcie kontroli granicznej powinny sprawdzić u właściwych organów kontroli, czy przesyłka przybyła do punktu kontroli, a jeżeli z tego sprawdzenia wynika, że przesyłka nie przybyła, powinny informować organy celne i inne organy, o których mowa w art. 75 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, i przeprowadzać dalsze badanie w celu ustalenia rzeczywistej lokalizacji przesyłki.

(9) Aby właściwe organy mogły przeprowadzić skuteczne kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, przesyłki te powinny zostać przemieszczone z punktów kontroli granicznej do punktów kontroli. Przemieszczenie to powinno odbywać się w taki sposób, aby nie powodować zarażenia ani zakażenia innych roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów. Z tego względu podmioty powinny zapewnić, aby opakowania lub środki transportu były zamknięte lub zaplombowane podczas przemieszczania do punktu kontroli. W określonych przypadkach właściwe organy powinny móc zezwalać, aby opakowania lub środki transportu przesyłek drewna drzew iglastych nie były zamknięte ani zaplombowane podczas ich transportu z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli, jeżeli spełnione są określone warunki. W takich przypadkach drewno drzew iglastych znajdujące się w przesyłkach powinno pochodzić z uprawy lub produkcji na obszarze geograficznym państwa trzeciego, jeżeli państwo to ma granicę lądową z państwem członkowskim objętym odpowiedzialnością właściwego organu oraz jeżeli wiadomo, że drewno to ma ten sam status fitosanitarny w tym państwie trzecim i w tym państwie członkowskim.

(10) W celu zorganizowania skutecznych kontroli urzędowych właściwe organy, w tym organy celne, którym państwo członkowskie powierzyło odpowiedzialność za przeprowadzanie kontroli urzędowych, lub właściwe organy w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, powinny móc przeprowadzać kontrole dokumentacji w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej.

(11) W celu zapewnienia skutecznego przeprowadzania kontroli urzędowych w punkcie wprowadzenia do Unii innym niż punkt kontroli granicznej właściwe organy, w tym organy celne, którym państwo członkowskie powierzyło odpowiedzialność za przeprowadzanie kontroli urzędowych, powinny móc przeprowadzać kontrole dokumentacji w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, które podlegają kontrolom o zmniejszonej częstotliwości określonej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1756/2004 4 .

(12) Decyzją Komisji 2010/313/UE 5  zezwolono na przeprowadzanie kontroli bezpośrednich na podstawie rozporządzenia (WE) nr 669/2009 na zatwierdzonym terenie podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze i działających na rynku pasz na Cyprze. Podobnie decyzją Komisji 2010/458/UE 6  zezwolono na przeprowadzanie kontroli bezpośrednich na podstawie rozporządzenia (WE) nr 669/2009 na zatwierdzonym terenie podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze i działających na rynku pasz na Malcie. Ponieważ niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do dziedzin objętych tymi decyzjami, należy uchylić decyzje 2010/313/UE i 2010/458/UE ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.

(13) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również mieć zastosowanie od tego dnia przez wzgląd na spójność i pewność prawa. Jednakże zgodnie z art. 165 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625 stosowanie przepisów ustanowionych na podstawie art. 53 ust. 1 lit. e) może rozpocząć się najwcześniej po 12 miesiącach od ich przyjęcia, jeżeli chodzi o przesyłki roślinnych, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia. Z tego względu do dnia 13 grudnia 2020 r. potrzebne byłyby środki przejściowe dotyczące odpowiednich przepisów dyrektywy 2000/29/WE 7 . Ten okres jednego roku jest niezbędny, aby dać podmiotom i właściwym organom dodatkowy czas na wdrożenie określonych wymogów.

(14) Ponieważ niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do dziedzin objętych dyrektywą Komisji 2004/103/WE 8  związanych z roślinami, produktami roślinnymi i innymi przedmiotami, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625, należy uchylić tę dyrektywę od dnia 14 grudnia 2020 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

1. 
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące przypadków, w których - i warunków, na których -właściwe organy mogą przeprowadzać:
a)
kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej w odniesieniu do:
(i)
przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 74 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 9 , oraz przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów podlegających środkowi nadzwyczajnemu określonemu w aktach przyjętych zgodnie z art. 28 ust. 1, art. 30 ust. 1, art. 40 ust. 3, art. 41 ust. 3, art. 49 ust. 1, art. 53 ust. 3 i art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/2031;
(ia) 10
 przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w ppkt (i), które podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 11 ;
(ii) 12
 przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i podlegającej środkom określonym w aktach, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. d), e) i f) rozporządzenia (UE) 2017/625, w tym przesyłek produktów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848;
b) 13
 kontrole dokumentacji w pewnej odległości od punktów kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek:
2
(i)
roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 74 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031;
2
(ii)
roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w ppkt (i), które podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.
2. 
Właściwe organy znajdujące się w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej, w tym w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej i w punkcie wprowadzenia do Unii, przeprowadzają operacje podczas kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz po tych kontrolach zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/2130 14 .
Artykuł  1a  15

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"kontrole bezpieczeństwa żywności i paszy" oznaczają kontrole urzędowe przeprowadzane w celu weryfikacji przestrzegania przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) 2017/625;
2)
"kontrole fitosanitarne" oznaczają kontrole urzędowe przeprowadzane w celu weryfikacji przestrzegania przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2017/625;
3)
"kontrole ekologiczne" oznaczają kontrole urzędowe, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2306 16 .

ROZDZIAŁ  I

Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie przeprowadzane w punktach kontroli innych niż punkty kontroli granicznej

Artykuł  2

Warunki dotyczące przeprowadzania kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej

1.  17
 Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie w celu weryfikacji przestrzegania przepisów Unii dotyczących bezpieczeństwa żywności, bezpieczeństwa paszy i środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin mogą być przeprowadzane w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
podmiot, dokonując wcześniejszego powiadomienia zgodnie z art. 56 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, lub właściwy organ w punkcie kontroli granicznej wskazał we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia ("CHED") punkt kontroli, w którym mają być przeprowadzane kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie;
b)
wynik kontroli dokumentacji przeprowadzonej przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej jest zadowalający;
c)
właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odnotowały w dokumencie CHED swoje zezwolenie na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli;
d)
przed opuszczeniem punktu kontroli granicznej przez przesyłkę podmiot powiadomił właściwe organy w punkcie kontroli, w którym mają być przeprowadzone kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie, o spodziewanym czasie przybycia przesyłki i o środku transportu, wypełniając i przekazując w tym celu odrębny dokument CHED do systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych ("IMSOC");
e)
podmiot przewiózł przesyłkę z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli pod dozorem celnym bez rozładowywania towarów podczas transportu;
f)
podmiot zapewnił, aby kopia dokumentu CHED, o którym mowa w lit. c), w formie papierowej lub elektronicznej, towarzyszyła przesyłce do punktu kontroli;
g)
podmiot zapewnił, aby:
(i)
przesyłkom roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 74 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, przesyłkom roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów podlegających środkowi nadzwyczajnemu określonemu w aktach przyjętych zgodnie z art. 28 ust. 1, art. 30 ust. 1, art. 40 ust. 3, art. 41 ust. 3, art. 49 ust. 1, art. 53 ust. 3 i art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/2031 oraz przesyłkom żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o której mowa w art. 47 ust. 1 lit. e) i f) rozporządzenia (UE) 2017/625, towarzyszyła do punktu kontroli poświadczona kopia świadectw urzędowych, o których mowa w art. 50 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, wydana zgodnie z art. 50 ust. 2 tego rozporządzenia;
(ii)
przesyłkom żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i podlegającej środkom określonym w aktach, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. e) i f) rozporządzenia (UE) 2017/625, towarzyszyła do punktu kontroli poświadczona kopia wyników analiz laboratoryjnych przeprowadzonych przez właściwe organy państwa trzeciego, wydana zgodnie z art. 50 ust. 2 tego rozporządzenia;
h)
podmiot wskazał numer referencyjny dokumentu CHED, o którym mowa w lit. c), w zgłoszeniu celnym złożonym do organów celnych do celów przemieszczenia przesyłki do punktu kontroli i zachował kopię tego dokumentu CHED do dyspozycji organów celnych, jak określono w art. 163 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 18 .
2. 
Wymóg, o którym mowa w ust. 1 lit. g) ppkt (i) oraz (ii), zgodnie z którym przesyłce ma towarzyszyć poświadczona kopia, nie ma zastosowania, jeżeli odpowiednie świadectwa urzędowe lub wyniki analiz laboratoryjnych zostały przekazane do systemu IMSOC przez właściwe organy państwa trzeciego lub wprowadzone do systemu IMSOC przez podmiot, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej sprawdziły, że odpowiadają one oryginalnym świadectwom lub wynikom analiz laboratoryjnych.
3. 
Jeżeli właściwy organ danego państwa członkowskiego zarządza istniejącym systemem krajowym, w którym odnotowuje się wyniki kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich, ust. 1 lit. d) i h) nie ma zastosowania do przesyłek opuszczających punkt kontroli granicznej w drodze do punktu kontroli w obrębie tego samego państwa członkowskiego, pod warunkiem że spełnione są następujące wymogi:
a)
informacje o spodziewanym czasie przybycia przesyłki do punktu kontroli oraz o rodzaju środka transportu są dostępne w istniejącym systemie krajowym;
b)
istniejący system krajowy spełnia następujące warunki:
(i)
zapewnia terminowe poinformowanie organów celnych i podmiotu o zezwoleniu, o którym mowa w ust. 1 lit. c), oraz właściwych organów w punkcie kontroli granicznej o przybyciu przesyłki do punktu kontroli;
(ii)
wymienia dane elektroniczne z systemem IMSOC, w tym informacje o odrzuceniach przesyłek oraz informacje, które umożliwiają jednoznaczną identyfikację każdej przesyłki, na przykład za pomocą niepowtarzalnego numeru referencyjnego;
(iii)
zapewnia, aby ostateczne wypełnienie dokumentu CHED, o którym mowa w ust. 1 lit. c), mogło nastąpić wyłącznie po wymianie danych elektronicznych i potwierdzeniu przez system IMSOC.
4.  19
 Właściwe organy mogą przeprowadzać następujące kontrole urzędowe w punkcie kontroli wskazanym w dokumencie CHED innym niż punkt kontroli granicznej, chyba że w polu 30 świadectwa kontroli, o którym mowa w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306 (C(2021) 7387) ("świadectwo kontroli"), zaznaczono pole "Przesyłki nie można dopuścić do obrotu":
a)
kontrole fitosanitarne w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ia) niniejszego rozporządzenia;
b)
kontrole bezpieczeństwa żywności i paszy w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ii) niniejszego rozporządzenia, które to produkty podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.
Artykuł  2a  20

Warunki przeprowadzania kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w punktach kontroli innych niż punkty kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek niektórych produktów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848

1. 
Właściwe organy mogą przeprowadzać kontrole ekologiczne w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ia), oraz przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ii), które to produkty podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848, w punkcie kontroli wskazanym w świadectwie kontroli, innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
punkt kontroli, w którym mają być przeprowadzane kontrole ekologiczne w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, został wskazany w świadectwie kontroli przez podmiot odpowiedzialny za przesyłkę przy wcześniejszym powiadomieniu zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2307 *  albo przez właściwy organ w punkcie kontroli granicznej;
b)
wynik kontroli ekologicznych w formie kontroli dokumentacji przeprowadzanych przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej jest zadowalający;
c)
właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odnotowały w polu 26 świadectwa kontroli swoje zezwolenie na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli;
d)
właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odnotowały w dokumencie CHED swoje zezwolenie na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli w celu przeprowadzenia kontroli bezpieczeństwa żywności i paszy w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich lub w celu przeprowadzenia kontroli fitosanitarnych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, stosownie do przypadku;
e)
zanim przesyłka opuści punkt kontroli granicznej, właściwy organ w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialny za kontrole ekologiczne informuje właściwy organ w punkcie kontroli odpowiedzialny za kontrole ekologiczne o przybyciu przesyłki, przedkładając w zintegrowanym skomputeryzowanym systemie weterynaryjnym (TRACES) świadectwo kontroli;
f)
podmiot przewiózł przesyłkę z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli pod dozorem celnym bez rozładowywania towarów podczas transportu;
g)
podmiot zapewnił, aby przesyłkom roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ia), oraz przesyłkom żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ii), które to produkty podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848, towarzyszyła do punktu kontroli poświadczona kopia świadectwa kontroli;
h)
podmiot wskazał numer referencyjny świadectwa kontroli w zgłoszeniu celnym złożonym organom celnym do celów przemieszczenia przesyłki do punktu kontroli i zachowywał kopię tego świadectwa do dyspozycji organów celnych, o czym mowa w art. 163 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
2. 
Wymóg dołączania do przesyłki poświadczonej kopii świadectwa kontroli, o którym mowa w ust. 1 lit. g), nie ma zastosowania, jeżeli świadectwo to zostało wydane w systemie TRACES przez organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą w państwie trzecim zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/2306 lub wprowadzone do systemu TRACES przez podmiot, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej sprawdziły, że odpowiada ono oryginalnemu świadectwu kontroli.
Artykuł  3

Kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt przeprowadzane w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej

1.  21
 Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ii), mogą być przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:
a)
podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wystąpił do właściwych organów w punkcie kontroli granicznej o przeprowadzenie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich w punkcie kontroli, który został wyznaczony dla danej kategorii towarów w tej przesyłce, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zezwalają na przemieszczenie przesyłki do tego punktu kontroli;
b)
właściwe organy w punkcie kontroli granicznej postanowiły, że kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie mają zostać przeprowadzone w punkcie kontroli, który został wyznaczony dla danej kategorii towarów w tej przesyłce, a podmiot nie sprzeciwia się tej decyzji.
2. 
Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie, o których mowa w ust. 1, przeprowadzane są przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:
a)
właściwy organ w punkcie kontroli granicznej nie wydał zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 lit. a);
b)
podmiot sprzeciwia się decyzji o przemieszczeniu przesyłki do punktu kontroli, o którym mowa w ust. 1 lit. b).
3.  22
 Właściwe organy mogą przeprowadzać kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie w odniesieniu do przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (ii), które to produkty podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848, w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli oprócz jednego z warunków określonych w ust. 1 niniejszego artykułu:
a)
podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wystąpił o przemieszczenie do punktu kontroli w celu przeprowadzenia zarówno kontroli bezpieczeństwa żywności i paszy w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, jak i kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich;
b)
w przypadku gdy przesyłka została wybrana przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zarówno do kontroli bezpieczeństwa żywności i paszy w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, jak i do kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zezwoliły na takie przemieszczenie lub postanowiły o takim przemieszczeniu, stosownie do przypadku, w odniesieniu do wszystkich tych kontroli. Kontrole te przeprowadza się w tym samym punkcie kontroli, który musi zostać wyznaczony dla danej kategorii towarów w przesyłce i musi znajdować się w państwie członkowskim, w którym przesyłka ma zostać dopuszczona do obrotu.
4.  23
 W przypadku gdy przesyłki są przemieszczane do punktu kontroli zgodnie z ust. 3, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialne za kontrole bezpieczeństwa żywności i paszy odnotowują przemieszczenie w dokumencie CHED, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialne za kontrole ekologiczne odnotowują przemieszczenie w świadectwie kontroli.
Artykuł  4

Kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów przeprowadzane w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej

1. 
Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie mogą być przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek:
a)
roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 74 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031;
b)
roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów podlegających środkowi nadzwyczajnemu określonemu w aktach przyjętych zgodnie z art. 28 ust. 1, art. 30 ust. 1, art. 40 ust. 3, art. 41 ust. 3, art. 49 ust. 1, art. 53 ust. 3 i art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
c) 24
 roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w lit. a) i b), które podlegają kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.
2. 
Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie, o których mowa w ust. 1, mogą być przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:
a)
podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wystąpił do właściwych organów w punkcie kontroli granicznej o przeprowadzenie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich w punkcie kontroli, który został wyznaczony dla danej kategorii towarów w tej przesyłce, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zezwalają na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli;
b)
właściwe organy w punkcie kontroli granicznej postanowiły, że kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie mają zostać przeprowadzone w punkcie kontroli, który został wyznaczony dla danej kategorii towarów w tej przesyłce, a podmiot nie sprzeciwia się tej decyzji.
3. 
Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie, o których mowa w ust. 1, przeprowadzane są przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:
a)
właściwy organ w punkcie kontroli granicznej nie wydał zezwolenia, o którym mowa w ust. 2 lit. a);
b)
podmiot sprzeciwia się decyzji o przemieszczeniu przesyłki do punktu kontroli, o którym mowa w ust. 2 lit. b).
4.  25
 W odniesieniu do roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w ust. 1 lit. c), kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie mogą być przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, w przypadku gdy oprócz jednego z warunków określonych w ust. 2 ma zastosowanie, co następuje:
a)
podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wystąpił o przemieszczenie do punktu kontroli w celu przeprowadzenia zarówno kontroli fitosanitarnych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, jak i kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich;
b)
w przypadku gdy przesyłka została wybrana przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zarówno do kontroli fitosanitarnych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, jak i do kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zezwoliły na takie przemieszczenie lub postanowiły o takim przemieszczeniu, stosownie do przypadku, w odniesieniu do wszystkich tych kontroli. Kontrole te przeprowadza się w tym samym punkcie kontroli, który musi zostać wyznaczony dla danej kategorii towarów w przesyłce i musi znajdować się w państwie członkowskim, w którym przesyłka ma zostać dopuszczona do obrotu.
5.  26
 W przypadku gdy przesyłki są przemieszczane do punktu kontroli zgodnie z ust. 4, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialne za kontrole fitosanitarne odnotowują przemieszczenie w dokumencie CHED, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialne za kontrole ekologiczne odnotowują przemieszczenie w świadectwie kontroli.
Artykuł  5

Szczegółowe warunki dotyczące kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów

1. 
Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie mogą być przeprowadzane w punkcie kontroli w odniesieniu do przesyłek, o których mowa w art. 4 ust. 1, pod warunkiem że podmiot zapewnił, aby opakowanie lub środek transportu przesyłek były zamknięte lub zaplombowane w taki sposób, że podczas przemieszczania przesyłek do punktu kontroli nie mogą one powodować zarażenia ani zakażenia innych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów agrofagami wymienionymi jako agrofagi kwarantannowe dla Unii lub jako regulowane agrofagi niekwarantannowe dla Unii, o których mowa w art. 5 ust. 2 i art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, oraz, w przypadku stref chronionych, odpowiednimi agrofagami wymienionymi w wykazie ustanowionym na podstawie art. 32 ust. 3 tego rozporządzenia.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 właściwe organy w punkcie kontroli granicznej, w którym następuje wprowadzenie, mogą zezwolić, aby opakowanie lub środek transportu przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów nie były zamknięte ani zaplombowane, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
przesyłka składa się z drewna drzew iglastych pochodzącego z uprawy lub produkcji na obszarze geograficznym państwa trzeciego, w którym państwo to ma granicę lądową z państwem członkowskim objętym odpowiedzialnością właściwego organu, oraz wiadomo, że drewno to ma ten sam status fitosanitarny w tym państwie trzecim i w tym państwie członkowskim;
b)
przesyłki drewna drzew iglastych są przewożone do punktu kontroli znajdującego się w tym samym państwie członkowskim, w którym znajduje się punkt kontroli granicznej, w którym następuje wprowadzenie;
c)
przesyłki drewna drzew iglastych nie stwarzają, podczas przewozu do punktu kontroli, szczególnego ryzyka rozprzestrzenienia się agrofagów kwarantannowych dla Unii ani agrofagów podlegających środkom przyjętym na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031;
d)
właściwy organ zapewnia, aby przed opuszczeniem terytorium danego państwa członkowskiego drewno to było przetworzone w taki sposób, by nie stwarzało ryzyka fitosanitarnego.
3. 
Państwa członkowskie, które stosują przepisy, o których mowa w ust. 2:
a)
informują Komisję i pozostałe państwa członkowskie o danym obszarze państwa trzeciego oraz o statusie fitosanitarnym tego obszaru;
b)
przedkładają co roku sprawozdanie zawierające informacje o ilościach drewna drzew iglastych, którego to dotyczy, i o wynikach kontroli urzędowych tego drewna.
Artykuł  6

Operacje podczas kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej oraz po tych kontrolach

1. 
Po zezwoleniu przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli wskazanego w dokumencie CHED lub po postanowieniu przez nie o tym przemieszczeniu podmiot odpowiedzialny za przesyłkę nie może przedstawić przesyłki do kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w punkcie kontroli innym niż punkt wskazany w dokumencie CHED, chyba że właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zezwolą na przemieszczenie przesyłki do innego punktu kontroli zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. a) i art. 4 ust. 2 lit. a).
2. 
Właściwe organy w punkcie kontroli potwierdzają przybycie przesyłki właściwym organom w punkcie kontroli granicznej, wypełniając w tym celu w systemie IMSOC dokument CHED, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a).
3. 
Właściwe organy w punkcie kontroli ostatecznie wypełniają odrębny dokument CHED, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. d), lub w przypadku, gdy zastosowanie ma art. 2 ust. 3 - dokument CHED, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. c), odnotowując w nim w tym celu wynik kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz wszelkie decyzje dotyczące przesyłki podjęte zgodnie z art. 55 rozporządzenia (UE) 2017/625.
4. 
Podmiot podaje numer referencyjny ostatecznie wypełnionego dokumentu CHED, o którym mowa w ust. 3, w zgłoszeniu celnym, które jest składane do organów celnych w odniesieniu do przesyłki, i zachowuje kopię tego dokumentu CHED do dyspozycji organów celnych jako dokument uzupełniający, o którym mowa w art. 163 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
5. 
Jeżeli właściwe organy w punkcie kontroli granicznej nie otrzymały - w ciągu 15 dni od dnia, w którym zezwolono na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli - potwierdzenia przybycia przesyłki od właściwych organów w punkcie kontroli, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej:
a)
sprawdzają u właściwych organów w punkcie kontroli, czy przesyłka przybyła do punktu kontroli;
b)
jeżeli ze sprawdzenia, o którym mowa w lit. a), wynika, że przesyłka nie przybyła do punktu kontroli, informują organy celne i inne organy, o których mowa w art. 75 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, o nieotrzymaniu potwierdzenia przybycia przesyłki do miejsca przeznaczenia;
c)
przeprowadzają dalsze badanie w celu ustalenia rzeczywistej lokalizacji towarów we współpracy z organami celnymi i innymi organami, o których mowa w art. 75 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625.
6.  27
 W odniesieniu do przesyłek przemieszczanych do punktu kontroli w celu przeprowadzenia kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich właściwe organy w miejscu kontroli:
a)
potwierdzają przybycie przesyłki właściwym organom w punkcie kontroli granicznej odpowiedzialnym za kontrole ekologiczne za pośrednictwem systemu TRACES;
b)
odnotowują w świadectwie kontroli wynik kontroli ekologicznych w formie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz decyzję w sprawie przesyłki zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306.

ROZDZIAŁ  II

Kontrole dokumentacji przeprowadzane w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej

Artykuł  7  28

Kontrole dokumentacji w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów przeprowadzane w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej

Kontrole dokumentacji w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), wprowadzanych na terytorium Unii mogą być przeprowadzane przez jedne z poniższych organów:

a)
jeżeli przesyłki przybywają do punktu kontroli granicznej - właściwe organy znajdujące się w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej lub w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, pod warunkiem że znajdują się one w tym samym państwie członkowskim, w którym znajduje się punkt kontroli granicznej, do którego przybyła przesyłka;
b)
jeżeli przesyłki podlegają kontrolom o zmniejszonej częstotliwości określonej w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2017/625, i przybywają do punktu wprowadzenia innego niż punkt kontroli granicznej - właściwe organy w punkcie wprowadzenia na terytorium Unii.
Artykuł  8

Warunki dotyczące przeprowadzania kontroli dokumentacji w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, przeprowadzanych w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej

1. 
Przeprowadzanie kontroli dokumentacji, o których mowa w art. 7, musi odbywać się zgodnie z następującymi warunkami:
a)
właściwe organy, o których mowa w art. 7, przeprowadzają kontrole dokumentacji w odniesieniu do:
(i)
świadectw urzędowych i wyników badań laboratoryjnych wprowadzonych do systemu IMSOC przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej, do którego przybyła przesyłka;
(ii)
świadectw urzędowych i wyników badań laboratoryjnych wprowadzonych do systemu IMSOC przez podmiot, jeżeli właściwe organy w punkcie kontroli granicznej sprawdziły, że odpowiadają one oryginalnym świadectwom lub wynikom badań laboratoryjnych;
(iii)
świadectw urzędowych i wyników badań laboratoryjnych przekazanych do systemu IMSOC przez właściwe organy państw trzecich; lub
(iv)
oryginalnych świadectw urzędowych, jeżeli właściwe organy, o których mowa w art. 7, są częścią wyznaczonego punktu kontroli granicznej, o którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1012 29 ;
(v) 30
 w przypadku roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c) niniejszego rozporządzenia - świadectwa kontroli, o którym mowa w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/ 2306;
b)
przesyłka nie może zostać przewieziona przez podmiot z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli w celu przeprowadzenia kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, dopóki właściwe organy, o których mowa w art. 7, nie poinformują właściwych organów w punkcie kontroli granicznej o zadowalających wynikach kontroli dokumentacji.
2.  31
 Jeżeli przesyłki roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów mają zostać przewiezione przez podmiot do punktu kontroli w celu przeprowadzenia kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich, stosuje się art. 2, 2a, 4 i 5.
3. 
Przesyłka roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów może zostać przewieziona przez podmiot z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli w celu przeprowadzenia kontroli dokumentacji, pod warunkiem że punkt kontroli znajduje się pod nadzorem tego samego właściwego organu co punkt kontroli granicznej.

ROZDZIAŁ  III

Przepisy końcowe

Artykuł  9

Uchylenia

1. 
Dyrektywa Komisji 2004/103/WE traci moc ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2020 r.
2. 
Decyzje Komisji 2010/313/UE i 2010/458/UE tracą moc ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r.
Artykuł  10

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r.

Art. 4. ust. 1 lit. a), art. 7 i art. 8 stosuje się od dnia 14 grudnia 2020 r.

Art. 2. ust. 3 stosuje się do dnia 13 grudnia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Przewodniczący
Jean-Claude JUNCKER
1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 669/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt i zmieniające decyzję 2006/504/WE (Dz.U. L 194 z 25.7.2009, s. 11).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 884/2014 z dnia 13 sierpnia 2014 r. nakładające specjalne warunki dotyczące przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności z niektórych państw trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia aflatoksynami i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1152/2009 (Dz.U. L 242 z 14.8.2014, s. 4).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1756/2004 z dnia 11 października 2004 r. określające szczegółowe warunki dla wymaganych dowodów oraz kryteria rodzaju i poziomu redukcji kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 6).
5 Decyzja Komisji 2010/313/UE z dnia 7 czerwca 2010 r. zezwalająca na kontrole bezpośrednie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009, prowadzone na zatwierdzonym terenie podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo paszowe lub żywnościowe na Cyprze (Dz.U. L 140 z 8.6.2010, s. 28).
6 Decyzja Komisji 2010/458/UE z dnia 18 sierpnia 2010 r. zezwalająca na kontrole bezpośrednie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009, prowadzone na zatwierdzonym terenie podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo paszowe lub żywnościowe na Malcie (Dz.U. L 218 z 19.8.2010, s. 26).
7 Dyrektywa Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1).
8 Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE (Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4).
10 Art. 1 ust. 1 lit. ia) dodany przez art. 5 pkt 1 lit. a ppkt (i) rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).
12 Art. 1 ust. 1 lit. a) pkt ii) zmieniony przez art. 5 pkt 1 lit. a ppkt (i) rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
13 Art. 1 ust. 1 lit. b zmieniona przez art. 5 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
14 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2130 z dnia 25 listopada 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące operacji przeprowadzanych podczas kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz po tych kontrolach w odniesieniu do zwierząt i towarów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej (zob. s. 128 niniejszego Dziennika Urzędowego).
15 Art. 1a dodany przez art. 5 pkt 2 rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
16 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2306 z dnia 21 października 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 o przepisy dotyczące kontroli urzędowych w odniesieniu do przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii oraz o przepisy dotyczące świadectwa kontroli (Dz.U. L 461 z 27.12.2021, s. 13).
17 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 5 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
19 Art. 2 ust. 4 dodany przez art. 5 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
20 Art. 2a dodany przez art. 5 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2307 z dnia 21 października 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące dokumentów i powiadomień wymaganych w przypadku produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii (Dz.U. L 461 z 27.12.2021, s. 30).";
21 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 5 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
22 Art. 3 ust. 3 dodany przez art. 5 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
23 Art. 3 ust. 4 dodany przez art. 5 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
24 Art. 4 ust. 1 lit. c dodana przez art. 5 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
25 Art. 4 ust. 4 dodany przez art. 5 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
26 Art. 4 ust. 5 dodany przez art. 5 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
27 Art. 6 ust. 6 dodany przez art. 5 pkt 7 rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
28 Art. 7 zmieniony przez art. 5 pkt 8 rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
29 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1012 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 przez ustanowienie odstępstw od przepisów dotyczących wyznaczania punktów kontroli i od minimalnych wymogów dotyczących punktów kontroli granicznej (Dz.U. L 165 z 21.6.2019, s. 4).
30 Art. 8 ust. 1 lit. a) pkt v) dodany przez art. 5 pkt 9 lit. a rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
31 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 5 pkt 9 lit. b rozporządzenia nr 2021/2305 z dnia 21 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.461.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.321.64

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/2123 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących przypadków, w których kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie niektórych towarów mogą być przeprowadzane w punktach kontroli, a kontrole dokumentacji mogą być przeprowadzane w pewnej odległości od punktów kontroli granicznej, oraz warunków, na jakich może się to odbywać
Data aktu: 10/10/2019
Data ogłoszenia: 12/12/2019
Data wejścia w życie: 14/12/2020, 14/12/2019, 01/01/2020, 13/12/2023