uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249 ust. 1,
(1) Komisja prowadzi dochodzenia administracyjne, postępowania przeddyscyplinarne, dyscyplinarne i postępowania w sprawie zawieszenia na podstawie art. 86 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej 1 oraz zgodnie z jego załącznikiem IX oraz decyzją Komisji C(2004) 1588 2 . Zadania te leżą głównie w gestii Biura Dochodzeń i Postępowań Dyscyplinarnych Komisji ("IDOC"), która to dyrekcja jest częścią Dyrekcji Generalnej ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa. Postępowania dyscyplinarne mogą obejmować postępowania prowadzone przez Komisję Dyscyplinarną Komisji zgodnie z art. 17 załącznika IX do regulaminu pracowniczego.
(2) W kontekście tych działań odpowiednie służby Komisji gromadzą i przetwarzają odpowiednie informacje. Informacje te obejmują dane osobowe, w szczególności dane dotyczące tożsamości i zachowania oraz dane kontaktowe. Odpowiednie służby Komisji przekazują dane osobowe innym służbom Komisji zgodnie z zasadą ograniczonego dostępu.
(3) Dane osobowe przechowuje się w zabezpieczonych środowiskach fizycznych i elektronicznych, aby uniemożliwić bezprawny dostęp do tych danych oraz przekazywanie ich osobom z naruszeniem zasady ograniczonego dostępu. Po zakończeniu przetwarzania dane są przechowywane zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisji 3 .
(4) Przy wykonywaniu swoich zadań Komisja jest zobowiązana do poszanowania praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu, a także praw przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 , które zastąpiło rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . Jednocześnie Komisja jest zobowiązana przestrzegać ścisłych zasad poufności i tajemnicy zawodowej oraz zapewnić poszanowanie praw procesowych osób objętych dochodzeniem i świadków, w szczególności domniemania niewinności danej osoby.
(5) W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725 z potrzebą zapewnienia skuteczności dochodzeń administracyjnych oraz postępowań przeddyscyplinarnych, dyscyplinarnych i postępowań w sprawie zawieszenia, jak również pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 ust. 1 lit. c), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725 daje Komisji możliwość ograniczenia zastosowania art. 14-17, 19, 20 i 35, a także zasady przejrzystości ustanowionej w art. 4 ust. 1 lit. a), o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-17, 19, 20 i 35 tego rozporządzenia.
(6) Może to w szczególności dotyczyć przekazania danej osobie informacji o przetwarzaniu danych osobowych na początku postępowania administracyjnego. Przekazanie takich informacji może wpłynąć na zdolność Komisji do prowadzenia dochodzenia administracyjnego, na przykład ze względu na to, że dana osoba mogłaby zniszczyć dowody zanim zostaną one zbadane przez Komisję lub wpływać na potencjalnych świadków zanim zostaną oni przesłuchani. Podobnie zapewnienie dostępu do danych osobowych na etapach procedury, na których dana osoba nie ma dostępu do akt, np. podczas oceny wstępnej lub dochodzenia administracyjnego, mogłoby spowodować ujawnienie informacji, które mogłyby negatywnie wpłynąć na przebieg dochodzenia administracyjnego. W obu przypadkach ograniczenie praw danej osoby może być konieczne do zabezpieczenia funkcji kontrolnych, inspekcyjnych lub regulacyjnych związanych z wykonywaniem władzy publicznej w przypadku, gdy w grę wchodzi ważny cel leżący w ogólnym interesie publicznym Unii, a mianowicie zapewnienie, aby pracownicy Komisji przestrzegali regulaminowych obowiązków i postępowali etycznie.
(7) Konieczne może być również ograniczenie prawa dostępu danej osoby do danych osobowych w przypadku, gdy taki dostęp spowodowałby ujawnienie informacji o świadku lub sygnaliście, którzy zwrócili się o nieujawnianie ich tożsamości. W takim przypadku Komisja może podjąć decyzję o ograniczeniu dostępu do oświadczenia dotyczącego danej osoby w celu ochrony praw i wolności danego świadka lub sygnalisty.
(8) Aby zapewnić poufność i skuteczność dochodzeń administracyjnych, postępowań przeddyscyplinarnych, dyscyplinarnych, postępowań w sprawie zawieszenia i jednocześnie przestrzegać norm w zakresie ochrony danych osobowych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których Komisja może ograniczyć prawa osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. c), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(9) Przepisy wewnętrzne powinny mieć zastosowanie do wszystkich procesów przetwarzania danych realizowanych przez Komisję w ramach wykonywania jej zadań, w tym do procesów przetwarzania prowadzonych przed wszczęciem dochodzenia administracyjnego oraz w trakcie działań polegających na pomocy i współpracy ze strony Komisji na rzecz organów krajowych i organizacji międzynarodowych poza jej działalnością.
(10) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja powinna informować - w sposób przejrzysty i spójny, w formie informacji o ochronie danych publikowanych na stronie internetowej Komisji - wszystkie osoby fizyczne o swoich działaniach obejmujących przetwarzanie ich danych osobowych oraz o ich prawach. Komisja powinna ponadto indywidualnie informować w odpowiedniej formie osoby, których dane dotyczą, objętych dochodzeniem administracyjnym lub postępowaniem przeddyscyplinarnym lub dyscyplinarnym lub postępowaniem w sprawie zawieszenia.
(11) Aby utrzymać skuteczną współpracę Komisja może być ponadto zmuszona ograniczyć stosowanie praw osób, których dane dotyczą, celem ochrony procesów przetwarzania dokonywanych przez inne instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii lub organów państw członkowskich i państw trzecich i organizacji międzynarodowych. W związku z tym Komisja powinna skonsultować się z tymi instytucjami, organami, jednostkami organizacyjnymi i organizacjami międzynarodowymi w kwestii stosownych podstaw nałożenia ograniczeń oraz w kwestii konieczności i proporcjonalności ograniczeń, chyba że zagroziłoby to działaniom Komisji.
(12) Komisja może również ograniczyć udzielanie informacji osobom, których dane dotyczą, i stosowanie innych praw tych osób w odniesieniu do danych osobowych otrzymywanych od państw trzecich lub organizacji międzynarodowych, aby wywiązać się z obowiązku współpracy z tymi państwami lub organizacjami, a tym samym chronić ważny cel leżący w ogólnym interesie publicznym Unii. W pewnych okolicznościach interes lub prawa podstawowe osoby, której dane dotyczą, mogą jednak przeważać nad interesem współpracy międzynarodowej.
(13) Komisja powinna rozpatrywać wszystkie ograniczenia w sposób przejrzysty i każde zastosowanie ograniczeń rejestrować w odpowiednim systemie rejestracji.
(14) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administratorzy mogą wstrzymać przekazanie informacji, pominąć je lub odmówić go z powodów zastosowania ograniczenia w stosunku do osoby, której dane dotyczą, jeżeli przekazanie tych informacji w jakikolwiek sposób zagroziłoby celowi tego ograniczenia. Dotyczy to w szczególności ograniczeń praw przewidzianych w art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(15) Komisja powinna regularnie dokonywać przeglądu nałożonych ograniczeń w celu zapewnienia, aby prawa osoby, której dane dotyczą, do uzyskania informacji zgodnie z art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725 były ograniczone tylko tak długo, jak długo takie ograniczenia są konieczne, aby umożliwić Komisji prowadzenie dochodzeń administracyjnych, postępowań przeddyscyplinarnych, dyscyplinarnych lub postępowań w sprawie zawieszenia.
(16) W przypadku ograniczenia innych praw osoby, której dane dotyczą, administrator danych powinien w poszczególnych przypadkach ocenić, czy poinformowanie o ograniczeniu zagrażałoby jego celowi.
(17) Inspektor ochrony danych Komisji Europejskiej powinien przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją,
(18) Europejski Inspektor Ochrony Danych wydał opinię w dniu 5 grudnia 2018 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.32.9 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2019/165 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dotyczą dane, oraz ograniczenia przez Komisję niektórych ich praw w zakresie ochrony danych w kontekście dochodzeń administracyjnych, postępowań przeddyscyplinarnych, dyscyplinarnych i postępowań w sprawie zawieszenia |
| Data aktu: | 01/02/2019 |
| Data ogłoszenia: | 04/02/2019 |
| Data wejścia w życie: | 07/02/2019 |