KOMITET WSPÓŁPRACY CELNEJ,uwzględniając Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej ("WAP"), z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, w szczególności art. 41 ust. 4 protokołu 1 do tej umowy,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 1 ("przejściową EPA") stosuje się tymczasowo od dnia 14 maja 2012 r. między Unią a Republiką Madagaskaru, Republiką Mauritiusu, Republiką Seszeli i Republiką Zimbabwe.
(2) Protokół 1 do przejściowej EPA dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej zawiera reguły pochodzenia dotyczące przywozu produktów pochodzących z państw AWP do Unii.
(3) Zgodnie z art. 42 ust. 1 protokołu 1 do przejściowej EPA odstępstwa od reguł pochodzenia przyznaje się, jeżeli uzasadnia je rozwój istniejących gałęzi przemysłu w państwach AWP.
(4) W dniu 2 października 2017 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 2/2017 Komitetu Współpracy Celnej AWP-UE [2017/1924] 2 przyznającą odstępstwo od reguł pochodzenia w odniesieniu do słonego atuna przywożonego do Unii od dnia 2 października 2017 r. do dnia 1 października 2018 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 protokołu 1 do przejściowej EPA. Jednak wykorzystanie kwoty objętej odstępstwem było niskie ze względu na opóźnienie w uzyskaniu zamówień.
(5) Mauritius wystąpił z wnioskiem o przyznanie nowego odstępstwa od reguł pochodzenia w odniesieniu do 100 ton solonego atuna objętego pozycją HS 0305 69, przywożonego do Unii w okresie od października 2018 r. do października 2019 r. zgodnie z art. 42 protokołu 1 do przejściowej EPA. W swoim wniosku Mauritius ponownie wskazuje, że nie ma atuna pochodzącego z Unii ani Mauritiusa oraz że atun z innych państw należących do grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku ("grupa państw AKP") nie spełnia wymogów dotyczących jakości i regularnego zaopatrzenia. W związku z tym Mauritius, na potrzeby swojego przemysłu przetwórczego, musi nadal zaopatrywać się w surowce o innym pochodzeniu. Mauritius przewiduje, że będzie w stanie w pełni wykorzystać wnioskowaną kwotę na okres 2018/2019.
(6) Odstępstwo przyczyniłoby się do rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw oraz pozwoliłoby na dywersyfikację maurytyjskiego sektora owoców morza, który opiera się głównie na produktach z tuńczyka. Mauritius wskazał, że wartość przewidywanego wywozu na mocy odstępstwa wynosi 390 000 EUR. Wartość przywozu produktów rybołówstwa objętych działem HS 03 z Mauritiusa do Unii w 2017 r. wyniosła 21 217 843 EUR. Niewielkie
ilości tego przywozu, stanowiące pod względem wartości tylko 1,84 %, oraz ograniczony okres, w odniesieniu do którego wnioskuje się o odstępstwo, nie powodują poważnego zagrożenia sektora gospodarki Unii ani jednego lub większej liczby państw członkowskich.
(7) W związku z tym właściwe jest przyznanie Mauritiusowi odstępstwa w odniesieniu do 100 ton solonego atuna, które to odstępstwo pozwala istniejącej gałęzi przemysłu na kontynuację wywozu do Unii przez ograniczony okres jednego roku.
(8) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 3 określono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi. Zasady te należy stosować do administrowania ilością, w odniesieniu do której niniejsza decyzja przyznaje odstępstwo.
(9) Aby umożliwić skuteczne monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, władze Mauritiusa powinny regularnie powiadamiać Komisję o szczegółach wystawionych świadectw przewozowych EUR.1,
STANOWI, CO NASTĘPUJE: