Rozporządzenie wykonawcze 2019/2102 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2452 w odniesieniu do ujawniania informacji wykorzystywanych do obliczania korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/2102
z dnia 27 listopada 2019 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2452 w odniesieniu do ujawniania informacji wykorzystywanych do obliczania korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 56,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/981 2  zmieniono rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 3  w celu wprowadzenia dalszych zasad dotyczących odroczonych podatków dochodowych, aby zapewnić równe warunki działania w Unii. Aby uwzględnić te zmiany, należy dostosować niektóre wzory formularzy ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2452 4 .

(2) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2452.

(3) Zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35 zawierające wymóg ujawniania informacji wykorzystywanych do obliczania korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat mają być stosowane od dnia 1 stycznia 2020 r. Zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu wprowadza się w celu uwzględnienia tych wymogów w odpowiednich wzorach formularzy ustanowionych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2452. Niniejsze rozporządzenie należy zatem stosować od tego samego dnia.

(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

(5) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 5 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2452 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
2)
w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2452 wprowadza się następujące zmiany:
1)
we wzorze formularza S.25.01.21 "Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla podmiotów stosujących formułę standardową" dodaje się następujące tabele:

"Podejście do stawki podatkowej

Tak/Nie
C0109
Podejście oparte na średniej stawce podatkowej R0590

Obliczanie zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)

LAC DT
C0130"
LAC DT R0640
LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego R0650
LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu R0660
LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący R0670
LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe R0680
Maksymalna LAC DT R0690
2)
we wzorze formularza S.25.02.21 "Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla podmiotów stosujących formułę standardową i częściowy model wewnętrzny" dodaje się następujące tabele:

"Podejście do stawki podatkowej

Tak/Nie

Tak/Nie
C0109
Podejście oparte na średniej stawce podatkowej R0590

Obliczanie zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)

LAC DT
C0130"
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT R0640
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego R0650
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu R0660
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący R0670
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe R0680
Kwota/wartość szacunkowa maksymalnej LAC DT R0690
3)
we wzorze formularza S.25.03.21 "Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla zakładów stosujących pełny model wewnętrzny" dodaje się następujące tabele:

"Podejście do stawki podatkowej

Tak/Nie
C0109
Podejście oparte na średniej stawce podatkowej R0590

Obliczanie zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)

LAC DT
C0130"
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT R0640
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego R0650
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu R0660
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący R0670
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe R0680
Kwota/wartość szacunkowa maksymalnej LAC DT R0690

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2452 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w sekcji "S.25.01 - Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla podmiotów stosujących formułę standardową" w tabeli dodaje się następujące wiersze:
"Podejście do stawki podatkowej
R0590/C0109 Podejście oparte na średniej stawce podatkowej Należy wykorzystać jedną opcji z poniższej listy zamkniętej:

1 - Tak

2 - Nie

3 - Nie dotyczy, ponieważ LAC DT nie jest stosowana (w tym przypadku pozycje od R0640 do R0690 nie mają zastosowania) Zob. EIOPA Guidelines on loss-absorbing capacity of technical provisions and deferred taxes (Wytyczne EIOPA dotyczące zdolności rezerw technicznoubezpieczeniowych i odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat) (EIOPA-BoS-14/177) (*)

Obliczanie korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)
R0640/C0130 LAC DT Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, określona w art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35. Kwota LAC w tej pozycji powinna być taka sama jak wartość w pozycji R0150/C0100 w sekcji S.25.01.
R0650/C0130 LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego
R0660/C0130 LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu
R0670/C0130 LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na rok przyszły
R0680/C0130 LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na lata następujące po roku przyszłym
R0690/C0130 Maksymalna LAC DT Maksymalna kwota LAC DT, która mogłaby zostać udostępniona, przed dokonaniem oceny, czy wzrost aktywów netto z tytułu odroczonego podatku dochodowego można wykorzystać do celów korekty, jak przewidziano w art. 207 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35
(*) Wytyczne EIOPA-BoS-14/177 z dnia 2 lutego 2015 r. w sprawie zdolności rezerw technicznoubezpieczeniowych i odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (https://eiopa.europa.eu/publications/eiopa-guidelines/guidelines-on-the-loss-absor-bing-capacity-of-technical-provisions-and-deferred-taxes).";
2)
w sekcji "S.25.02 - Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla podmiotów stosujących formułę standardową i częściowy model wewnętrzny", w tabeli dodaje się następujące wiersze:
"Podejście do stawki podatkowej
R0590/C0109 Podejście oparte na średniej stawce podatkowej Należy wykorzystać jedną opcji z poniższej listy zamkniętej:

1 - Tak

2 - Nie

3 - Nie dotyczy, ponieważ LAC DT nie jest stosowana (w tym przypadku pozycje od R0640 do R0690 nie mają zastosowania) Zob. EIOPA Guidelines on loss-absorbing capacity of technical provisions and deferred taxes (Wytyczne EIOPA dotyczące zdolności rezerw technicznoubezpieczeniowych i odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat) (EIOPA-BoS-14/177)

Obliczanie korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)
R0640/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35. Kwota LAC w tej pozycji powinna być taka sama jak wartość w pozycji R0310/C0100 w sekcji S.25.02.
R0650/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego Kwota/wartość szacunkowa zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego
R0660/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu Kwota/wartość szacunkowa zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu
R0670/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na rok przyszły
R0680/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na lata następujące po roku przyszłym
R0690/C0130 Kwota/wartość szacunkowa maksymalnej LAC DT Maksymalna kwota LAC DT, która mogłaby zostać udostępniona, przed dokonaniem oceny, czy wzrost aktywów netto z tytułu odroczonego podatku dochodowego można wykorzystać do celów korekty, jak przewidziano w art. 207 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35"
3)
w sekcji "S.25.03 - Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla grup stosujących pełny model wewnętrzny" w tabeli dodaje się następujące wiersze:
"R0590/C0109 Podejście oparte na średniej stawce podatkowej Należy wykorzystać jedną opcji z poniższej listy zamkniętej:

1 - Tak

2 - Nie

3 - Nie dotyczy, ponieważ LAC DT nie jest stosowana (w tym przypadku pozycje od R0640 do R0690 nie mają zastosowania) Zob. EIOPA Guidelines on loss-absorbing capacity of technical provisions and deferred taxes (Wytyczne EIOPA dotyczące zdolności rezerw technicznoubezpieczeniowych i odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat) (EIOPA-BoS-14/177)

Obliczanie korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)
R0640/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, określona w art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35. Kwota LAC w tej pozycji powinna być taka sama jak wartość w pozycji R0310/C0100 w sekcji S.25.02.
R0650/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego Kwota/wartość szacunkowa zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego
R0660/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu Kwota/wartość szacunkowa zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego
R0670/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na rok przyszły
R0680/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na lata następujące po roku przyszłym
R0690/C0130 Kwota/wartość szacunkowa maksymalnej LAC DT Maksymalna kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, która mogłaby zostać udostępniona, przed dokonaniem oceny, czy wzrost aktywów netto z tytułu odroczonego podatku dochodowego można wykorzystać do celów korekty, jak przewidziano w art. 207 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35"
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/981 z dnia 8 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 161 z 18.6.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz. U. L 12 z 17.1.2015, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2452 z dnia 2 grudnia 2015 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur, formatów i wzorów formularzy dotyczących sprawozdania na temat wypłacalności i kondycji finansowej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE (Dz.U. L 347 z 31.12.2015, s. 1285).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.318.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/2102 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2452 w odniesieniu do ujawniania informacji wykorzystywanych do obliczania korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat
Data aktu: 27/11/2019
Data ogłoszenia: 10/12/2019
Data wejścia w życie: 01/01/2020, 30/12/2019