Rozporządzenie wykonawcze 2019/2102 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2452 w odniesieniu do ujawniania informacji wykorzystywanych do obliczania korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/2102
z dnia 27 listopada 2019 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2452 w odniesieniu do ujawniania informacji wykorzystywanych do obliczania korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 56,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/981 2  zmieniono rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 3  w celu wprowadzenia dalszych zasad dotyczących odroczonych podatków dochodowych, aby zapewnić równe warunki działania w Unii. Aby uwzględnić te zmiany, należy dostosować niektóre wzory formularzy ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2452 4 .

(2) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2452.

(3) Zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35 zawierające wymóg ujawniania informacji wykorzystywanych do obliczania korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat mają być stosowane od dnia 1 stycznia 2020 r. Zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu wprowadza się w celu uwzględnienia tych wymogów w odpowiednich wzorach formularzy ustanowionych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2452. Niniejsze rozporządzenie należy zatem stosować od tego samego dnia.

(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

(5) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 5 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2452 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
2)
w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2452 wprowadza się następujące zmiany:
1)
we wzorze formularza S.25.01.21 "Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla podmiotów stosujących formułę standardową" dodaje się następujące tabele:

"Podejście do stawki podatkowej

Tak/Nie
C0109
Podejście oparte na średniej stawce podatkowej R0590

Obliczanie zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)

LAC DT
C0130"
LAC DT R0640
LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego R0650
LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu R0660
LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący R0670
LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe R0680
Maksymalna LAC DT R0690
2)
we wzorze formularza S.25.02.21 "Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla podmiotów stosujących formułę standardową i częściowy model wewnętrzny" dodaje się następujące tabele:

"Podejście do stawki podatkowej

Tak/Nie

Tak/Nie
C0109
Podejście oparte na średniej stawce podatkowej R0590

Obliczanie zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)

LAC DT
C0130"
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT R0640
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego R0650
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu R0660
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący R0670
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe R0680
Kwota/wartość szacunkowa maksymalnej LAC DT R0690
3)
we wzorze formularza S.25.03.21 "Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla zakładów stosujących pełny model wewnętrzny" dodaje się następujące tabele:

"Podejście do stawki podatkowej

Tak/Nie
C0109
Podejście oparte na średniej stawce podatkowej R0590

Obliczanie zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)

LAC DT
C0130"
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT R0640
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego R0650
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu R0660
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący R0670
Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe R0680
Kwota/wartość szacunkowa maksymalnej LAC DT R0690

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2452 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w sekcji "S.25.01 - Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla podmiotów stosujących formułę standardową" w tabeli dodaje się następujące wiersze:
"Podejście do stawki podatkowej
R0590/C0109 Podejście oparte na średniej stawce podatkowej Należy wykorzystać jedną opcji z poniższej listy zamkniętej:

1 - Tak

2 - Nie

3 - Nie dotyczy, ponieważ LAC DT nie jest stosowana (w tym przypadku pozycje od R0640 do R0690 nie mają zastosowania) Zob. EIOPA Guidelines on loss-absorbing capacity of technical provisions and deferred taxes (Wytyczne EIOPA dotyczące zdolności rezerw technicznoubezpieczeniowych i odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat) (EIOPA-BoS-14/177) (*)

Obliczanie korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)
R0640/C0130 LAC DT Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, określona w art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35. Kwota LAC w tej pozycji powinna być taka sama jak wartość w pozycji R0150/C0100 w sekcji S.25.01.
R0650/C0130 LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego
R0660/C0130 LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu
R0670/C0130 LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na rok przyszły
R0680/C0130 LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na lata następujące po roku przyszłym
R0690/C0130 Maksymalna LAC DT Maksymalna kwota LAC DT, która mogłaby zostać udostępniona, przed dokonaniem oceny, czy wzrost aktywów netto z tytułu odroczonego podatku dochodowego można wykorzystać do celów korekty, jak przewidziano w art. 207 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35
(*) Wytyczne EIOPA-BoS-14/177 z dnia 2 lutego 2015 r. w sprawie zdolności rezerw technicznoubezpieczeniowych i odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (https://eiopa.europa.eu/publications/eiopa-guidelines/guidelines-on-the-loss-absor-bing-capacity-of-technical-provisions-and-deferred-taxes).";
2)
w sekcji "S.25.02 - Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla podmiotów stosujących formułę standardową i częściowy model wewnętrzny", w tabeli dodaje się następujące wiersze:
"Podejście do stawki podatkowej
R0590/C0109 Podejście oparte na średniej stawce podatkowej Należy wykorzystać jedną opcji z poniższej listy zamkniętej:

1 - Tak

2 - Nie

3 - Nie dotyczy, ponieważ LAC DT nie jest stosowana (w tym przypadku pozycje od R0640 do R0690 nie mają zastosowania) Zob. EIOPA Guidelines on loss-absorbing capacity of technical provisions and deferred taxes (Wytyczne EIOPA dotyczące zdolności rezerw technicznoubezpieczeniowych i odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat) (EIOPA-BoS-14/177)

Obliczanie korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)
R0640/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35. Kwota LAC w tej pozycji powinna być taka sama jak wartość w pozycji R0310/C0100 w sekcji S.25.02.
R0650/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego Kwota/wartość szacunkowa zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego
R0660/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu Kwota/wartość szacunkowa zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu
R0670/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na rok przyszły
R0680/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na lata następujące po roku przyszłym
R0690/C0130 Kwota/wartość szacunkowa maksymalnej LAC DT Maksymalna kwota LAC DT, która mogłaby zostać udostępniona, przed dokonaniem oceny, czy wzrost aktywów netto z tytułu odroczonego podatku dochodowego można wykorzystać do celów korekty, jak przewidziano w art. 207 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35"
3)
w sekcji "S.25.03 - Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla grup stosujących pełny model wewnętrzny" w tabeli dodaje się następujące wiersze:
"R0590/C0109 Podejście oparte na średniej stawce podatkowej Należy wykorzystać jedną opcji z poniższej listy zamkniętej:

1 - Tak

2 - Nie

3 - Nie dotyczy, ponieważ LAC DT nie jest stosowana (w tym przypadku pozycje od R0640 do R0690 nie mają zastosowania) Zob. EIOPA Guidelines on loss-absorbing capacity of technical provisions and deferred taxes (Wytyczne EIOPA dotyczące zdolności rezerw technicznoubezpieczeniowych i odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat) (EIOPA-BoS-14/177)

Obliczanie korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat (ang. loss absorbing capacity of deferred taxes, LAC DT)
R0640/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, określona w art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35. Kwota LAC w tej pozycji powinna być taka sama jak wartość w pozycji R0310/C0100 w sekcji S.25.02.
R0650/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego Kwota/wartość szacunkowa zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego
R0660/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona odniesieniem do prawdopodobnego przyszłego zysku ekonomicznego podlegającego opodatkowaniu Kwota/wartość szacunkowa zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona odwróceniem ujęcia zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego
R0670/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, rok bieżący Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na rok przyszły
R0680/C0130 Kwota/wartość szacunkowa LAC DT uzasadniona przeniesieniem strat na wcześniejsze okresy, lata przyszłe Kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, obliczona zgodnie z art. 207 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, uzasadniona zyskami z lat ubiegłych Kwota strat przypisanych na lata następujące po roku przyszłym
R0690/C0130 Kwota/wartość szacunkowa maksymalnej LAC DT Maksymalna kwota zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat, która mogłaby zostać udostępniona, przed dokonaniem oceny, czy wzrost aktywów netto z tytułu odroczonego podatku dochodowego można wykorzystać do celów korekty, jak przewidziano w art. 207 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35"
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/981 z dnia 8 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 161 z 18.6.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz. U. L 12 z 17.1.2015, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2452 z dnia 2 grudnia 2015 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur, formatów i wzorów formularzy dotyczących sprawozdania na temat wypłacalności i kondycji finansowej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE (Dz.U. L 347 z 31.12.2015, s. 1285).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.318.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/2102 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2452 w odniesieniu do ujawniania informacji wykorzystywanych do obliczania korekty z tytułu zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat
Data aktu: 27/11/2019
Data ogłoszenia: 10/12/2019
Data wejścia w życie: 01/01/2020, 30/12/2019