2009/138/WE(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 grudnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 10, art. 244 ust. 6 akapit trzeci oraz art. 245 ust. 6 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2450 2 ustanowiono wzory formularzy, z których zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji oraz ich grupy muszą korzystać na potrzeby przekazywania organom nadzoru informacji niezbędnych do celów prowadzenia nadzoru.
(2) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2018/1221 3 zmieniono rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 4 w celu dostosowania ram ostrożnościowych mających zastosowanie do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji do wprowadzenia prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji. Aby zagwarantować, że organy nadzoru będą otrzymywały niezbędne informacje na temat tych i innych sekurytyzacji, należy dostosować odpowiednie wzory formularzy określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2450, tak aby uwzględnić te zmiany.
(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/981 5 zmieniono rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35, aby wprowadzić szereg uproszczeń przy obliczaniu kapitałowego wymogu wypłacalności. Uproszczenia te dotyczą między innymi metody opartej na ocenie ze względu na pierwotne ryzyko przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania. Nadzór nad stosowaniem uproszczeń wymaga określonych informacji w różnych wzorach formularzy. W celu uwzględnienia tych zmian należy zatem dostosować odpowiednie wzory formularzy i powiązane instrukcje określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2450.
(4) Rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/981 wprowadzono między innymi nowe wymogi dotyczące informacji, które należy przekazać organom nadzoru w regularnym sprawozdaniu dla organów nadzoru oraz w sprawozdaniu na temat wypłacalności i kondycji finansowej w odniesieniu do uznawania zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania obecnych strat. Aby zapewnić właściwy nadzór ze strony organów nadzoru, informacje te powinny być uzupełnione o informacje ilościowe, ustrukturyzowane i porównywalne we wzorach formularzy. W celu uwzględnienia tych zmian należy zatem dostosować odpowiednie wzory formularzy określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2450.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2450.
(6) Instrukcje zawarte we wzorze formularza "S.25.02 - Kapitałowy wymóg wypłacalności - dla podmiotów stosujących formułę standardową i częściowy model wewnętrzny" zawarte w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2450 zawierają błąd, który może prowadzić do dostarczenia niespójnych lub wprowadzających w błąd informacji. W celu zagwarantowania spójności instrukcji dotyczących informacji, które należy zgłaszać w odniesieniu do grup i indywidualnych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, instrukcje te należy poprawić.
(7) Zmiany przewidziane w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/981 wymagają przekazywania informacji dotyczących obliczania zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat. Zmiany te mają mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2020 r. Zmiany wzorów formularzy określonych w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2450, które zostały wprowadzone w celu odzwierciedlenia tych wymogów informacyjnych, nie powinny zatem być wiążące przed dniem 1 stycznia 2020 r. Ważne jest jednak, aby informacje dotyczące obliczania zdolności odroczonych podatków dochodowych do pokrywania strat mogły być przekazywane, na zasadzie dobrowolności, od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Przewodniczący |
|
Jean-Claude JUNCKER |