a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i obrotu handlowego w Unii są znaczące, które mają istotny wpływ na środowisko i które wykazują znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia tego wpływu poprzez ulepszenie ich projektu bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W komunikacie Komisji COM(2016) 773 2 (plan prac dotyczący ekoprojektu) ustanowionym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. Urządzenia chłodnicze z funkcją sprzedaży bezpośredniej należą do grup produktów związanych z energią, które traktuje się priorytetowo w kontekście przeprowadzania badań przygotowawczych i ewentualnego przyjęcia środków.
(3) Środki z planu prac dotyczącego ekoprojektu mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Urządzenia chłodnicze z funkcją sprzedaży bezpośredniej są jedną z grup produktów wymienionych w planie prac; szacuje się, że w przypadku tych urządzeń poziom rocznych oszczędności energii końcowej wyniesie 48 TWh w 2030 r.
(4) Komisja przeprowadziła dwa badania przygotowawcze obejmujące charakterystykę techniczną, ekologiczną i ekonomiczną urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej zazwyczaj stosowanych w Unii. Badania te przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami z Unii i państw trzecich. Wyniki badań zostały opublikowane i przedstawione Forum Konsultacyjnemu ds. Ekoprojektu powołanemu na podstawie art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(5) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do następujących urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej: szaf chłodniczych (zamrażarek lub chłodziarek) stosowanych w supermarketach, chłodziarek napojów, zamrażarek do lodów, witryn do lodów gałkowych i chłodniczych automatów sprzedających.
(6) Do celów niniejszego rozporządzenia za najważniejszy aspekt środowiskowy związany z urządzeniami chłodniczymi z funkcją sprzedaży bezpośredniej uznano zużycie energii w fazie użytkowania. Wspomniane zużycie energii można obniżyć bez zwiększania łącznego kosztu zakupu i eksploatacji tych produktów, korzystając z opłacalnych, niezastrzeżonych prawnie technologii. Za istotne uznano również emisje bezpośrednie z czynników chłodniczych oraz dostępność części zamiennych.
(7) Ponieważ czynniki chłodnicze podlegają rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 3 , w niniejszym rozporządzeniu nie określono żadnych konkretnych wymogów dotyczących czynników chłodniczych. Ponadto rosnące w ostatnim dziesięcioleciu wykorzystanie czynników chłodniczych o niskim współczynniku ocieplenia globalnego na rynku unijnym pokazuje, że producenci rozpoczęli już stopniowe przechodzenie na czynniki chłodnicze o ograniczonym wpływie na środowisko, bez konieczności podejmowania dodatkowej interwencji politycznej w postaci ekoprojektu.
(8) Roczne zużycie energii przez produkty objęte niniejszym rozporządzeniem w Unii oszacowano w 2015 r. na poziomie 65 TWh, co stanowi ekwiwalent 26 mln ton CO2. Przewiduje się, że zużycie energii przez urządzenia chłodnicze z funkcją sprzedaży bezpośredniej przy zachowaniu dotychczasowego scenariusza postępowania zmniejszy się do 2030 r. Przewidywane jest jednak wyhamowanie tego spadku, o ile wymogi dotyczące ekoprojektu nie zostaną ustanowione.
(9) Minibarów i urządzeń do przechowywania wina z funkcją sprzedaży nie należy uznawać za urządzenia chłodnicze z funkcją sprzedaży bezpośredniej, a zatem należy wyłączyć je z zakresu niniejszego rozporządzenia; są one natomiast objęte zakresem rozporządzenia Komisji (UE) 2019/2019 4 .
(10) Pionowe szafy ze statycznym układem chłodzenia stanowią profesjonalne urządzenia chłodnicze, a ich definicje znajdują się w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1095 5 , dlatego też należy wyłączyć je z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(11) Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do produktów o różnych parametrach technicznych i funkcjach. Z tego powodu wymogi dotyczące efektywności energetycznej określa się na podstawie funkcji urządzeń. W tym podejściu funkcjonalnym proponuje się minimalny podział kategorii urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej, co będzie jasnym sygnałem dla rynków sugerującym istnienie bardziej/mniej energooszczędnych rodzajów urządzeń chłodniczych z taką samą funkcją sprzedaży bezpośredniej. W przypadku niewydajnych rodzajów urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej trudniejsze będzie uzyskanie określonej klasy efektywności energetycznej lub mogą one wręcz nie spełniać minimalnych wymogów w zakresie efektywności energetycznej.
(12) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, COM(2015) 614 final 6 (plan działania dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym), oraz w planie prac dotyczącym ekoprojektu podkreślono znaczenie wykorzystania struktury ekoprojektu na potrzeby wspierania bardziej zasobooszczędnej gospodarki o obiegu zamkniętym. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 7 odnosi się do dyrektywy 2009/125/WE, w której wskazano, że wymogi dotyczące ekoprojektu powinny ułatwiać ponowne użycie, demontaż i odzysk zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) poprzez rozwiązywanie problemów na wcześniejszym etapie. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem określać odpowiednie do tego celu wymogi.
(13) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć wiarygodnymi, dokładnymi i odtwarzalnymi metodami. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym, jeśli są dostępne, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 8 .
(14) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(15) W celu ułatwienia kontroli zgodności producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni dostarczać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(16) Do celów nadzoru rynku producenci powinni mieć możliwość odwołania się do bazy danych o produktach, jeżeli dokumentacja techniczna, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/2018 9 zawiera te same informacje.
(17) W celu poprawy skuteczności niniejszego rozporządzenia oraz w celu ochrony konsumentów produkty, których wydajność zmienia się automatycznie w warunkach testowych, aby poprawić deklarowane parametry, powinny być zakazane.
(18) Oprócz prawnie wiążących wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy określić poziomy referencyjne dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje o efektywności ekologicznej na przestrzeni cyklu życia produktów, które podlegają niniejszemu rozporządzeniu, były powszechnie i łatwo dostępne, zgodnie z dyrektywą 2009/125/WE załącznik I pkt 3 ppkt 2.
(19) Przegląd niniejszego rozporządzenia powinien obejmować ocenę celowości i skuteczności jego przepisów w osiąganiu założonych celów. Harmonogram przeglądu powinien umożliwiać wdrożenie wszystkich przepisów.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10.
2 Komunikat Komisji: Plan pracy dotyczący ekoprojektu 2016-2019, COM(2016) 773 final z 30.11.2016 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 195).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2019 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 643/2009 (zob. s. 187 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1095 z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla szaf chłodniczych lub mroźniczych, schładzarek lub zamrażarek szokowych, urządzeń skraplających i agregatów do oziębiania cieczy (Dz.U. L 177 z 8.7.2015, s. 19).
6 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Zamknięcie obiegu - plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym, COM(2015) 614 final, z 2.12.2015.
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2018 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej (zob. s. 155 niniejszego Dziennika Urzędowego).
10 Art. 1 ust. 3 lit. d) zmieniona przez pkt 1 sprostowania z dnia 25 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.65.91).
11 Art. 1 ust. 3 lit. e) zmieniona przez art. 8 pkt 1 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
12 Art. 2 pkt 21 zmieniony przez art. 8 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 1).
14 Art. 2 pkt 29 dodany przez art. 8 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
15 Art. 2 pkt 30 dodany przez art. 8 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
16 Art. 8 lit. e) zmieniona przez pkt 2 sprostowania z dnia 25 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.65.91).
17 Załącznik I zmieniony przez art. 8 pkt 3 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
18 Załącznik III zmieniony przez art. 8 pkt 3 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
19 Załącznik IV zmieniony przez art. 8 pkt 3 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.