uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 5 i art. 16,
(1) Rozporządzenie (UE) 2017/1369 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących etykietowania lub zmiany skali etykiet grup produktów przedstawiających znaczny potencjał oszczędności energii i, w stosownych przypadkach, innych zasobów.
(2) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1061/2010 2 ustanowiono przepisy dotyczące etykietowania energetycznego pralek dla gospodarstw domowych.
(3) Dyrektywą Komisji 96/60/WE 3 ustanowiono przepisy dotyczące etykietowania energetycznego pralko-suszarek dla gospodarstw domowych.
(4) Komunikat Komisji COM(2016) 773 final 4 (plan prac dotyczący ekoprojektu) ustanowiony przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 5 , ustanawia priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1015/2010 6 , rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1061/2010 i dyrektywy 96/60/WE.
(5) Szacuje się, że środki z planu prac dotyczącego ekoprojektu mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Pralki i pralko-suszarki dla gospodarstw domowych znajdują się wśród grup produktów wymienionych w planie prac, a roczne oszczędności energii elektrycznej z nimi związane szacuje się na 2,5 TWh, co doprowadziłoby do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 0,8 Mt ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie oraz szacunkowych oszczędności wody wynoszących 711 mln m3 w 2030 r.
(6) Pralki dla gospodarstw domowych oraz pralko-suszarki dla gospodarstw domowych należą do grup produktów wymienionych w art. 11 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/1369, w odniesieniu do których Komisja powinna przyjąć akt delegowany w celu wprowadzenia etykiety ze zmienioną skalą od A do G.
(7) Komisja przeprowadziła przegląd rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1061/2010 zgodnie z wymogiem zawartym w jego art. 7 i w dyrektywie 96/60/WE oraz przeanalizowała jego aspekty techniczne, środowiskowe i gospodarcze, jak również rzeczywiste zachowanie konsumenta. Przegląd został przeprowadzony w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii oraz państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i zaprezentowano Forum Konsultacyjnemu ustanowionemu na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(8) Z przeglądu wynika, że istnieje potrzeba wprowadzenia zmienionych wymogów dotyczących etykietowania energetycznego pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych oraz że mogą one zostać ustanowione na mocy tego samego rozporządzenia w sprawie etykietowania energetycznego. Zakres niniejszego rozporządzenia powinien zatem obejmować pralki dla gospodarstw domowych oraz pralko-suszarki dla gospodarstw domowych.
(9) Pralki oraz pralko-suszarki nieprzeznaczone dla gospodarstw domowych mają inne cechy i zastosowania. Są one przedmiotem innych działań regulacyjnych, w szczególności dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , i nie powinny być objęte zakresem niniejszego rozporządzenia. Niniejsze rozporządzenie dotyczące pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych powinno mieć zastosowanie do pralek i pralko-suszarek o tych samych parametrach technicznych, bez względu na konfigurację, w jakiej są eksploatowane.
(10) Aspekty środowiskowe dotyczące pralek i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych, które zostały określone jako istotne do celów niniejszego rozporządzenia, to zużycie energii i wody na etapie użytkowania, wytwarzanie odpadów po upływie końca przydatności do użycia, emisje do powietrza i wody na etapie produkcji (związane z wydobyciem i przetwarzaniem surowców) oraz na etapie użytkowania (związane ze zużyciem energii elektrycznej).
(11) Z przeglądu wynika, że zużycie energii elektrycznej i wody przez produkty objęte niniejszym rozporządzeniem można jeszcze bardziej zmniejszyć, wdrażając środki dotyczące etykiety energetycznej koncentrujące się na lepszym różnicowaniu produktów, aby zapewnić zachęty dla dostawców do dalszej poprawy efektywności energetycznej i zasobooszczędności pralek i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych, a także lepiej reagując na oczekiwania konsumentów dotyczące korzystania z programów prania lub pełnych programów prania i suszenia, szczególnie w odniesieniu do czasu ich trwania.
(12) Etykietowanie energetyczne pralek i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych umożliwia konsumentom dokonywanie świadomych wyborów dotyczących zakupu bardziej energo- i zasobooszczędnych urządzeń. Zrozumienie i waga informacji umieszczonych na etykiecie zostały potwierdzone w specjalnym sondażu wśród konsumentów przeprowadzonym zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(13) Pralki dla gospodarstw domowych i pralko-suszarki dla gospodarstw domowych, które są eksponowane na targach, powinny być opatrzone etykietą energetyczną, jeżeli pierwszy egzemplarz danego modelu został już wprowadzony do obrotu lub jest wprowadzony do obrotu w czasie takich targów.
(14) Odpowiednie parametry produktu należy mierzyć przy użyciu wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym, jeśli są dostępne, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 8 .
(15) Uznając wzrost sprzedaży produktów związanych z energią za pośrednictwem sklepów internetowych i platform sprzedaży internetowej, a nie bezpośrednio od dostawców, należy sprecyzować, że dostawcy usług hostingowych sklepów internetowych i platform sprzedaży internetowej powinni być odpowiedzialni za wyświetlanie w pobliżu ceny etykiety dostarczonej przez dostawcę. Powinny one informować dostawców o tym obowiązku, ale nie powinny być odpowiedzialne za dokładność lub treść dostarczonej etykiety i karty informacyjnej produktu. Jednakże w zastosowaniu art. 14 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 w sprawie handlu elektronicznego takie internetowe platformy hostingowe powinny działać bezzwłocznie w celu odebrania lub zablokowania dostępu do informacji o danym produkcie, jeżeli mają wiedzę o braku zgodności (np. o braku etykiety, niekompletnej lub niepoprawnej etykiecie lub niepoprawnej karcie informacyjnej produktu), przykładowo, jeżeli zostały poinformowane przez organ nadzoru rynku. Dostawca prowadzący sprzedaż bezpośrednio użytkownikom końcowym poprzez swoją stronę internetową jest objęty obowiązkami sprzedawcy w zakresie sprzedaży na odległość, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu zostały omówione przez forum konsultacyjne i z ekspertami państw członkowskich zgodnie z art. 17 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(17) Należy uchylić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1061/2010 i dyrektywę 96/60/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.50.19).
- zmieniony przez pkt 2 i 3 sprostowania z dnia 26 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.229).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.50.19).
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 340/2021 z dnia 17 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.315.29 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego pralek i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1061/2010 i dyrektywę Komisji 96/60/WE |
| Data aktu: | 11/03/2019 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 25/12/2019, 01/11/2020, 01/03/2021 |