uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 28 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 5 i art. 16,
(1) Rozporządzenie (UE) 2017/1369 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących etykietowania lub zmiany skali etykiet grup produktów przedstawiających znaczny potencjał oszczędności energii i, w stosownych przypadkach, innych zasobów.
(2) Przepisy dotyczące etykietowania energetycznego telewizorów zostały ustanowione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1062/2010 2 .
(3) W komunikacie Komisji COM(2016) 773 final 3 (plan prac dotyczący ekoprojektu) ustanowionym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 4 określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzeniu środka wykonawczego, jak również przy przeglądzie rozporządzenia Komisji (WE) nr 642/2009 5 i rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1062/2010.
(4) Środki z planu prac dotyczącego ekoprojektu mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Wyświetlacze elektroniczne są jedną z grup produktów wymienionych w planie prac.
(5) Telewizory należą do grup produktów wymienionych w art. 11 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/1369, w odniesieniu do których Komisja powinna przyjąć akt delegowany wprowadzający etykietę ze zmienioną skalą od A do G.
(6) Rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1062/2010 nałożono na Komisję obowiązek dokonania przeglądu rozporządzenia w świetle postępu technologicznego.
(7) Komisja dokonała przeglądu rozporządzenia (UE) nr 1062/2010 zgodnie z jego art. 7 oraz przeanalizowała techniczne, ekologiczne i ekonomiczne aspekty telewizorów i innych wyświetlaczy elektronicznych, w tym monitorów i wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści, a także faktyczną wiedzę użytkowników na temat różnych elementów oznakowania oraz ich zachowania z nimi związane. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii i z państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i zaprezentowano Forum Konsultacyjnemu ustanowionemu na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(8) Z przeglądu wynika, że te same wymogi dotyczące telewizorów powinny również mieć zastosowanie do monitorów, ponieważ funkcje takich wyświetlaczy i telewizorów się pokrywają. Ponadto cyfrowe wyświetlacze przeznaczone do przekazu treści są wyraźnie wymienione w komisyjnym planie prac dotyczącym ekoprojektu na lata 2016-2019, który należy uwzględnić w ramach przeglądu obowiązujących przepisów dotyczących telewizorów. Zakres niniejszego rozporządzenia powinien zatem obejmować wyświetlacze elektroniczne, w tym telewizory, monitory i cyfrowe wyświetlacze przeznaczone do przekazu treści.
(9) W 2016 r. roczne zużycie energii elektrycznej przez odbiorniki telewizyjne w Unii stanowiło ponad 3 % zużycia energii elektrycznej w Unii. Przewiduje się, że w 2030 r. przewidywane zużycie energii przez telewizory, monitory i cyfrowe wyświetlacze przeznaczone do przekazu treści w ramach dotychczasowego scenariusza postępowania będzie zbliżone do 100 TWh/rok. Szacuje się, że niniejsze rozporządzenie, wraz z towarzyszącym mu rozporządzeniem dotyczącym ekoprojektu, do 2030 r. pozwoli zmniejszyć całkowite roczne zużycie energii końcowej do 39 TWh/rok.
(10) Funkcja kodowania w szerokim zakresie dynamicznym (HDR) może prowadzić do innego wykorzystania energii, co może wskazywać na konieczność stosowania osobnego wskaźnika efektywności energetycznej w przypadku takiej funkcji.
(11) Informacje zamieszczone na etykietach wyświetlaczy elektronicznych objętych zakresem niniejszego rozporządzenia należy uzyskiwać przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i powtarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 6 .
(12) Uznając wzrost sprzedaży produktów związanych z energią za pośrednictwem internetowych platform hostingowych zamiast za pośrednictwem stron internetowych dostawców lub sprzedawców, należy wyjaśnić, że internetowe platformy sprzedaży powinny być odpowiedzialne za umożliwianie wyeksponowania etykiety zapewnionej przez dostawcę w bliskiej odległości od ceny. Powinny one informować sprzedawców o tym obowiązku, ale nie powinny być odpowiedzialne za dokładność lub treść dostarczonej etykiety i karty informacyjnej produktu. Jednakże w zastosowaniu art. 14 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 w sprawie handlu elektronicznego takie internetowe platformy hostingowe powinny działać bezzwłocznie w celu odebrania lub zablokowania dostępu do informacji o danym produkcie, jeżeli mają wiedzę o braku zgodności (np. o braku etykiety, niekompletnej lub niepoprawnej etykiecie lub niepoprawnej karcie informacyjnej produktu), przykładowo, jeżeli zostały poinformowane przez organ nadzoru rynku. Dostawca prowadzący sprzedaż bezpośrednio użytkownikom końcowym poprzez swoją stronę internetową jest objęty obowiązkami sprzedawcy w zakresie sprzedaży na odległość, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(13) Wyświetlacze elektroniczne wystawiane na targach powinny być opatrzone etykietą energetyczną, jeżeli pierwszy egzemplarz danego modelu został już wprowadzony do obrotu lub zostaje wprowadzany do obrotu na targach.
(14) W celu poprawy skuteczności niniejszego rozporządzenia produkty, które automatycznie zmieniają swoją efektywność w warunkach badania w celu poprawy deklarowanych parametrów, powinny być zakazane.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu zostały omówione przez forum konsultacyjne i ekspertów państw członkowskich zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(16) Należy uchylić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1062/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.48.7).
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 340/2021 z dnia 17 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.50.18).
- zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.48.7).
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 340/2021 z dnia 17 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
- zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 11 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.48.7).
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 340/2021 z dnia 17 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.315.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego wyświetlaczy elektronicznych i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1062/2010 |
| Data aktu: | 11/03/2019 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/11/2020, 25/12/2019, 01/03/2021 |