uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/ EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 127 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych działań kontrolnych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich w celu weryfikacji zgodności z prawodawstwem Unii między innymi obszaru bezpieczeństwa żywności na wszystkich etapach procesu produkcji, przetwarzania i dystrybucji. W szczególności w rozporządzeniu tym przewidziano, że określone zwierzęta i towary mogą być wprowadzane na terytorium Unii wyłącznie z państwa trzeciego lub regionu państwa trzeciego, które występują w wykazie sporządzonym w tym celu przez Komisję.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/625 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi z państw trzecich lub ich regionów w celu zapewnienia ich zgodności z odpowiednimi wymogami ustanowionymi w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, lub z wymogami uznawanymi za co najmniej równoważne. W art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 ustanowiono przepisy dotyczące niektórych zwierząt i towarów, które muszą pochodzić wyłącznie z państw trzecich lub ich regionów umieszczonych w wykazie, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625. Wymogi, które należy uwzględnić w wykazie, określono w art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625, oprócz bardziej ogólnych wymogów dotyczących umieszczenia w wykazie określonych w art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625.
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/626 3 ustanowiono wykazy państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, bądź zawarto odniesienia do takich wykazów, w celu zapewnienia zgodności z wymogami bezpieczeństwa żywności określonymi w art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 i art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/626 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r.
(4) W art. 12 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/626 zezwala się na wprowadzanie na terytorium Unii przesyłek ślimaków określonych w pkt 6.2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 4 pod pewnymi warunkami, o ile takie przesyłki pochodzą z państw trzecich lub ich regionów wymienionych w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/626.
(5) Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 853/2004 produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym inne gatunki ślimaków przeznaczone do spożycia przez ludzi, mogą być przywożone do Unii wyłącznie, gdy dane państwo trzecie lub jego regiony znajdą się w wykazie ustanowionym w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/626.
(6) Do czasu umieszczenia w takim wykazie zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/626 przywóz takich ślimaków jest dozwolony zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (UE) 2017/185 5 , w którym przewidziano odstępstwo dotyczące wymogów w zakresie zdrowia publicznego w odniesieniu do przywozu produktów pochodzenia zwierzęcego, określonych w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i który obowiązuje do dnia 31 grudnia 2020 r. Aby uniknąć zakłóceń w handlu po dniu 31 grudnia 2020 r., należy umieścić te gatunki ślimaków w wykazie państw trzecich lub ich regionów, ustanowionym w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/626.
(7) W dniu 31 stycznia 2019 r. Armenia zwróciła się o umieszczenie jej w wykazie państw trzecich, z których państwa członkowskie zezwalają na przywóz do Unii ślimaków przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Armenia przedstawiła gwarancje w zakresie zgodności z wymogami określonymi w art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625 i art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 w celu uzyskania zezwolenia na wprowadzanie do Unii ślimaków. Należy zatem umieścić Armenię w wykazie państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii ślimaków, znajdującym się w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/626.
(8) W art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/626 mowa jest o wykazie państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii żelatyny i kolagenu. W art. 14 dopuszcza się wprowadzanie do Unii żelatyny i kolagenu uzyskanych z bydła, owiec, kóz, świń, koni i drobiu jedynie z tych państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolony jest przywóz do Unii świeżego mięsa niektórych gatunków zwierząt kopytnych oraz mięsa drobiowego.
(9) Dodatkowo w art. 14 ogranicza się wprowadzanie do Unii takiej żelatyny i kolagenu w oparciu o ograniczenia w zakresie zdrowia zwierząt mające zastosowanie do świeżego mięsa. Te ostatnie ograniczenia nie są właściwe, ponieważ proces produkcji żelatyny i kolagenu wyklucza występowanie takich zagrożeń dla zdrowia zwierząt. Należy zatem zastosować mniej rygorystyczne podejście w odniesieniu do wprowadzania do Unii żelatyny i kolagenu z państw trzecich lub ich regionów wyłącznie w oparciu o zgodność z wymogami dotyczącymi wprowadzania do Unii zwierząt i towarów określonymi w rozporządzeniu (UE) 2017/625 i rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/625.
(10) W art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/626 mowa jest o wykazie państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii owadów. Artykuł ten odnosi się do państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie owadów zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 6 i które wymieniono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 7 . W art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/626 nie określono jednak konkretnie państw trzecich lub ich regionów posiadających takie zezwolenie. Należy zatem zawrzeć odniesienie do konkretnego wykazu państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii tych owadów, znajdującego się w konkretnym załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/626. Państwa trzecie lub ich regiony powinny uzyskać zezwolenie na wprowadzanie do Unii owadów i zostać umieszczone w wykazie tylko wówczas, gdy przedstawią one wystarczające gwarancje, że spełniają wymogi określone w art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625 i art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625.
(11) W dniu 8 października 2019 r. Kanada przedstawiła wystarczające gwarancje, aby uzyskać zezwolenie na wprowadzanie do Unii owadów.
(12) W dniu 28 sierpnia 2019 r. Szwajcaria przedstawiła wystarczające gwarancje, aby uzyskać zezwolenie na wprowadzanie do Unii owadów.
(13) W dniu 11 września 2019 r. Korea Południowa przedstawiła wystarczające gwarancje, aby uzyskać zezwolenie na wprowadzanie do Unii owadów.
(14) Należy zatem umieścić Kanadę, Szwajcarię i Koreę Południową w wykazie jako państwa, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii owadów, i odpowiednio zmienić art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/626.
(15) Ponieważ rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/626 stosuje się ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty w celu uniknięcia zakłóceń w handlu, w szczególności w zakresie wprowadzania do Unii przesyłek żelatyny i kolagenu.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.308.72 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/1981 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/626 w odniesieniu do wykazów państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii Europejskiej ślimaków, żelatyny i kolagenu oraz owadów przeznaczonych do spożycia przez ludzi |
| Data aktu: | 28/11/2019 |
| Data ogłoszenia: | 29/11/2019 |
| Data wejścia w życie: | 02/12/2019, 14/12/2019 |