uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin 1 , w szczególności jego art. 113,
po konsultacji z Radą Administracyjną Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin,
(1) Art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1238/95 2 stanowi, że przewodniczący Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin (Urzędu) może zezwolić na inne formy uiszczania opłat i dopłat oraz ustanawia wykaz tych innych form płatności. W celu zwiększenia elastyczności i uproszczenia procedur właściwe jest włączenie takiego wykazu innych form płatności do przepisów dotyczących metod pracy ustanowionych przez Radę Administracyjną Urzędu na podstawie art. 36 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 2100/94.
(2) Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1238/95 określa datę, którą należy uznać za datę otrzymania płatności. W oparciu o doświadczenia w zakresie przetwarzania płatności należy wyjaśnić, że pełna kwota przelewu ma zostać wprowadzona na rachunek bankowy Urzędu w celu zapewnienia, by nie istniały żadne zaległe zobowiązania wobec Urzędu.
(3) Art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1238/95 zobowiązuje osobę, która dokonała wpłaty na rzecz Urzędu, do wskazania na piśmie swojego nazwiska i celu płatności. Jeżeli nie można ustalić celu płatności, Urząd wysyła przypomnienie w terminie dwóch miesięcy. Aby zwiększyć skuteczność przetwarzania płatności, należy skrócić ten termin z dwóch miesięcy do jednego miesiąca.
(4) Art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1238/95 ustanawia opłatę za wniosek. Aby zachęcić do korzystania z internetowego elektronicznego systemu składania wniosków prowadzonego przez Urząd, należy zwiększyć opłatę za składanie wniosków za pomocą innych środków, takich jak wnioski na papierze, z 650 EUR do 800 EUR. Ponadto z doświadczeń w praktyce wynika, że korzystanie z internetowego elektronicznego systemu składania wniosków stałoby się bardziej skuteczne, gdyby zostało uzupełnione obowiązkowym wykorzystaniem internetowej platformy komunikacyjnej Urzędu na potrzeby wszelkiej dalszej wymiany z Urzędem.
(5) Zgodnie z art. 7 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1238/95 Urząd zatrzymuje kwotę 150 EUR z opłaty za wniosek, jeżeli wniosek nie jest ważny zgodnie z art. 50 rozporządzenia (WE) nr 2100/94. W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych należy zwrócić całą opłatę za wniosek.
(6) W odniesieniu do opłaty rocznej art. 9 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1238/95 stanowi, że Urząd nie dokonuje zwrotu żadnych płatności dokonanych w celu utrzymania obowiązującego wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin. Doświadczenie pokazuje, że w celu zwiększenia przejrzystości można przewidzieć zwrot w przypadku, gdy Urząd otrzymał zrzeczenie się w okresie między datą płatności a dniem, w którym przypada rocznica przyznania prawa.
(7) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 1238/95 określa poziom opłat za zorganizowanie i przeprowadzenie badania technicznego odmiany, będącej przedmiotem wniosku o wspólnotowe prawo do ochrony odmian roślin ("opłata za badanie"), płatnych na rzecz Urzędu.
(8) Rada Administracyjna Urzędu postanowiła zastosować zasadę zwrotu kosztów w wysokości 100 %, tak aby koszty urzędów badających były zwracane na podstawie średnich rzeczywistych kosztów badań.
(9) Ponadto z doświadczeń dotyczących badań technicznych wynika, że opłaty za badanie mogą z czasem ulec zmianie w przypadku niektórych grup kosztów. Opłaty pobierane przez Urząd powinny zatem odzwierciedlać w odniesieniu do poszczególnych grup kosztów całkowitą kwotę opłat wypłacaną przez Urząd na rzecz urzędów badających. W odniesieniu do wszystkich grup kosztów, których to dotyczy, opłaty określone w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1238/95 powinny zatem zostać zmienione.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1238/95.
(11) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 kwietnia 2020 r., aby zapewnić Urzędowi i zainteresowanym stronom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do tych zmian.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Wspólnotowego Systemu Ochrony Odmian Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.308.58 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/1978 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1238/95 w odniesieniu do opłat na rzecz Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin |
| Data aktu: | 26/11/2019 |
| Data ogłoszenia: | 29/11/2019 |
| Data wejścia w życie: | 19/12/2019, 01/04/2020 |