uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 1,
(1) Dyrektywa 2002/32/WE stanowi, że zakazane jest stosowanie produktów przeznaczonych na paszę, w których zawartość niepożądanych substancji przekracza maksymalne zawartości określone w załączniku I do tej dyrektywy.
(2) Właściwe organy i zainteresowane podmioty działające na rynku pasz przekazały dane, z których wynika, że maksymalna zawartość arsenu ogółem w materiałach paszowych pochodzenia roślinnego wynosząca 2 mg/kg nie jest możliwa do osiągnięcia w przypadku materiałów paszowych leonardyt i torf. Aby zapewnić zaopatrzenie, należy zatem zwiększyć maksymalną zawartość arsenu ogółem w tych materiałach paszowych. Zwiększenie to nie spowoduje negatywnego wpływu na zdrowie zwierząt ani ludzi, jako że maksymalna zawartość ustanowiona dla arsenu w mieszankach paszowych uzupełniających i mieszankach paszowych pełnoporcjowych nie ulega zmianie.
(3) Zainteresowane podmioty działające na rynku pasz przekazały dane, z których wynika, że maksymalna zawartość arsenu ogółem w dodatkach paszowych należących do grupy funkcjonalnej związków pierwiastków śladowych wynosząca 30 mg/kg nie jest możliwa do osiągnięcia w przypadku pierwiastka śladowego trihydroksychlorek dimanganu. Należy zatem zwiększyć maksymalną zawartość arsenu ogółem w trihydroksychlorku dimanganu w oparciu o dane uzyskane metodą analityczną spektrometrii mas z jonizacją w plazmie indukcyjnie sprzężonej (ICP-MS). Laboratorium referencyjne UE ds. metali i związków azotowych potwierdziło, że metoda ta zapewnia prawidłowe wyniki w odniesieniu do obecności arsenu w pierwiastkach śladowych. Zwiększenie to nie spowoduje negatywnego wpływu na zdrowie zwierząt ani ludzi, jako że maksymalna zawartość ustanowiona dla arsenu w mieszankach paszowych uzupełniających i mieszankach paszowych pełnoporcjowych nie ulega zmianie.
(4) Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej, we współpracy z zainteresowanymi stronami, zbadało pewne ustalenia dotyczące fluoru w morskich algach wapiennych. W wyniku tego badania ustalono, że w niektórych przypadkach występowanie w zakresie tła fluoru w morskich algach wapiennych przekracza maksymalną zawartość ustanowioną dla fluoru w morskich algach wapiennych. Należy zatem zwiększyć maksymalną zawartość fluoru w morskich algach wapiennych z 1 000 mg/kg do 1 250 mg/kg. Zwiększenie to nie spowoduje negatywnego wpływu na zdrowie zwierząt ani ludzi, jako że maksymalna zawartość ustanowiona dla fluoru w mieszankach paszowych uzupełniających i mieszankach paszowych pełnoporcjowych nie ulega zmianie.
(5) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/2229 2 zmieniono załącznik I do dyrektywy 2002/32/WE w odniesieniu do między innymi ołowiu. Dla zachowania przejrzystości zastąpiono całą pozycję dotyczącą ołowiu. W przypadku tego zastąpienia w wykazie materiałów paszowych, w odniesieniu do których stosuje się maksymalną zawartość wynoszącą 15 mg/kg, błędnie pominięto materiał paszowy wapienne muszle morskie. W rozporządzeniu (UE) 2017/2229 ustanowiono również nową maksymalną zawartość dla ołowiu w tlenku dimiedzi. Jednak nazwą tego dodatku stosowaną przez Międzynarodową Unię Chemii Czystej i Stosowanej (IUPAC) jest tlenek miedzi(I). Zgodnie z zaleceniem Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("EFSA") zawartym w opinii w sprawie tlenku miedzi 3 w odniesieniu do tego dodatku należy stosować nazwę tlenek miedzi(I), co nie miało miejsca w angielskiej, słowackiej i włoskiej wersji językowej rozporządzenia. Błędy te należy sprostować.
(6) Niektóre materiały paszowe należące do kategorii "ryby, inne zwierzęta wodne i ich produkty pochodne" są wprowadzane do obrotu jako wilgotny materiał paszowy w puszkach do bezpośredniego karmienia psów i kotów. Ponieważ ten wilgotny materiał paszowy w puszkach zastępuje mieszankę paszową, należy w odniesieniu do niego stosować taką samą maksymalną zawartość rtęci jak maksymalna zawartość stosowana w odniesieniu do mieszanek paszowych, jako że zmiana ta nie wpływa niekorzystnie na zdrowie zwierząt.
(7) EFSA przyjął oświadczenie naukowe na temat obecności wolnego gossypolu w całych nasionach bawełny 4 . Stwierdził on, że nie jest konieczne uaktualnienie opinii naukowej dotyczącej zagrożeń dla zdrowia zwierząt związanych z obecnością gossypolu jako niepożądanej substancji w paszach. Biorąc pod uwagę dane dotyczące występowania określone w tym oświadczeniu, należy ustanowić większą maksymalną zawartość wolnego gossypolu w materiale paszowym nasiona bawełny. Zwiększenie to nie spowoduje negatywnego wpływu na zdrowie zwierząt, jako że maksymalna zawartość ustanowiona dla wolnego gossypolu w mieszankach paszowych pełnoporcjowych nie ulega zmianie.
(8) W dyrektywie 2002/32/WE ustanowiono maksymalną zawartość dla dioksyn, sumy dioksyn i dioksynopodobnych PCB oraz niedioksynopodobnych PCB jedynie w niektórych dodatkach paszowych należących do grup funkcjonalnych spoiw i środków przeciwzbrylających. Jednakże ostatnie ustalenia zgłoszone za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach wskazują na wysoki poziom dioksyn i dioksynopodobnych PCB w innych dodatkach paszowych należących do tej grupy funkcjonalnej. Należy zatem ustanowić maksymalną zawartość dla dioksyn i PCB we wszystkich dodatkach paszowych należących do grup funkcjonalnych spoiw i środków przeciwzbrylających. Ponadto te maksymalne zawartości powinny mieć zastosowanie również w przypadku, gdy te same dodatki paszowe są dozwolone w grupach funkcjonalnych "Substancje służące do kontroli zanieczyszczenia radionuklidami" i "Substancje redukujące zanieczyszczenie paszy mikotoksynami".
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2002/32/WE.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.289.32 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2019/1869 w sprawie zmiany i sprostowania załącznika I do dyrektywy 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do maksymalnych zawartości niektórych substancji niepożądanych w paszach |
| Data aktu: | 07/11/2019 |
| Data ogłoszenia: | 08/11/2019 |
| Data wejścia w życie: | 28/11/2019 |