united kingdom
ukraine

Rozporządzenie wykonawcze 2019/1842 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do dalszych ustaleń dotyczących dostosowań przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1842
z dnia 31 października 2019 r.
ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do dalszych ustaleń dotyczących dostosowań przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 3 , w szczególności jej art. 10a ust. 21,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/87/WE ustanawia system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii w celu wspierania redukcji emisji gazów cieplarnianych w sposób racjonalny pod względem kosztów oraz skuteczny gospodarczo. W jej art. 10a przewidziano przejściowy przydział bezpłatnych uprawnień.

(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/331 4  ustanawia przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na podstawie art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady na czwarty okres rozliczeniowy 2021-2030.

(3) Zgodnie z art. 10a ust. 20 dyrektywy 2003/87/WE przydziały bezpłatnych uprawnień do emisji instalacjom, których działalność zwiększyła się lub zmniejszyła, co stwierdzono na podstawie średniej kroczącej z dwóch lat, o więcej niż 15 % w porównaniu z historycznymi poziomami działalności, mają być symetrycznie dostosowywane. Aby wdrożyć dostosowania przydziału uprawnień do emisji w związku ze zmianami w działalności, z uwagi na fakt, że instalacje podzielono na podin-stalacje zgodnie z art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, należy porównać te zmiany z historycznymi poziomami działalności podinstalacji.

(4) Gromadzenie danych wysokiej jakości i zweryfikowanych niezależnie jest niezbędne w celu dostosowania przydziału bezpłatnych uprawnień. Należy zapewnić spójność w zakresie dokładności i jakości monitorowanych i raportowanych danych w celu określenia przydziału bezpłatnych uprawnień. W tym celu należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące raportowania w zakresie poziomów działalności na poziomie podinstalacji, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331. Dane zebrane od prowadzących instalację zgodnie z tymi zasadami powinny odzwierciedlać rzeczywistą eksploatację podinstalacji.

(5) Prowadzący instalację powinni co roku przekazywać wymagane dane. Dane powinny być monitorowane zgodnie z wymogami dotyczącymi monitorowania na podstawie art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331.

(6) W celu zapewnienia spójności między weryfikacją rocznych sprawozdań na temat wielkości emisji zgodnie z art. 15 dyrektywy 2003/87/WE a danymi na poziomie działań, a także w celu wykorzystania synergii, należy stosować ramy prawne określone za pomocą środków zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2067 5 .

(7) Aby zapobiec manipulacjom lub nadużywaniu systemu w celu dostosowania przydziałów, uniknąć nadmiernego obciążenia administracyjnego i zapewnić, aby zmiany przydziału były wprowadzane w sposób skuteczny, niedyskryminacyjny i jednolity, dalsze ustalenia dotyczące dostosowania przydziału bezpłatnych uprawnień dla podinstalacji powinny mieć zastosowanie w przypadku, gdy poziom działalności zwiększył się lub zmniejszył o ponad 15 % w porównaniu z historycznymi poziomami działalności. Średni poziom działalności należy zdefiniować jako średnią arytmetyczną dwóch rocznych poziomów działalności z pełnych dwóch lat kalendarzowych działalności. Pierwszym rokiem obliczania średniego poziomu działalności powinien być pierwszy rok każdego okresu przydziału. Jeżeli porównanie historycznego poziomu działalności i średniego poziomu działalności wykazuje różnicę o więcej niż 15 %, wówczas przydział bezpłatnych uprawnień powinien zostać skorygowany o dokładną wartość procentową zmiany poziomu działalności. Jeżeli późniejsza zmiana poziomu działalności ma miejsce w tym samym przedziale 5 %, tj. powyżej 15 %, wówczas przydział powinien pozostać taki sam. Jeżeli późniejsza zmiana wykracza poza przedział 5 %, w którym dokonano poprzedniego dostosowania (np. 20-25 %, 25-30 % itd.), w takim przypadku dostosowanie powinno również stanowić dokładną wartość procentową zmiany średniego poziomu działalności.

(8) Aby uniknąć nadmiernego obciążenia administracyjnego, wprowadzenie dostosowań należy brać pod uwagę, w przypadku gdy zmiany w poziomie działalności podinstalacji doprowadzą do rocznego dostosowania poziomu przydziału bezpłatnych uprawnień dla podinstalacji o przynajmniej 100 uprawnień.

(9) Aby zapobiec manipulacjom lub nadużyciom systemu oraz zapewnić, aby zmiany przydziałów były wprowadzane w sposób skuteczny, niedyskryminacyjny i jednolity, nowe instalacje i nowe podinstalacje powinny być traktowane w taki sam sposób.

(10) Art. 10a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE wymaga wprowadzenia przejściowych zharmonizowanych środków w odniesieniu do przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w sposób, który dostarcza zachęt do redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz do stosowania energooszczędnych technologii. W celu utrzymania zachęt do redukcji emisji podczas określania dalszych ustaleń dotyczących dostosowania przydziałów bezpłatnych uprawnień do emisji dla podinstalacji, których działalność zwiększyła się lub zmniejszyła o ponad 15 % w porównaniu z historycznymi poziomami działalności, należy również rozważyć zmiany w eksploatacji podinstalacji inne niż zmiany w poziomie działalności. Powinno to obejmować poprawę efektywności energetycznej, zmiany w zakresie dostaw ciepła, zamienność paliwa i energii elektrycznej, produkcję chemikaliów o wysokich wartościach, zmiany w produkcji chlorku winylu oraz odzyskiwanie energii gazów odlotowych. Aby zmaksymalizować zachęty do redukcji emisji, należy uwzględnić takie zmiany na poziomie podinstalacji.

(11) W celu lepszego dostosowania zmian produkcji do przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji, nie należy wydawać uprawnień do emisji dla podinstalacji zgłaszających zaprzestanie działalności począwszy od roku następującego po zaprzestaniu działalności.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do przydziału bezpłatnych uprawnień zgodnie z art. 10a dyrektywy 2003/87/WE w odniesieniu do okresu rozliczeniowego 2021-2030.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"średni poziom działalności" oznacza, w odniesieniu do każdej podinstalacji, średnią arytmetyczną powiązanych rocznych poziomów działalności dla dwóch lat kalendarzowych poprzedzających złożenie raportu, o którym mowa w art. 3 ust. 1;
1a) 6
 "średni oczekiwany poziom działalności" oznacza, w odniesieniu do każdej podinstalacji, średnią arytmetyczną powiązanych rocznych oczekiwanych poziomów działalności, ustalonych na podstawie metody określonej w załączniku I, dla dwóch lat kalendarzowych poprzedzających złożenie raportu, o którym mowa w art. 3 ust. 1;
2)
"instalacja dotychczas działająca" oznacza instalację dotychczas działającą w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331;
3)
"podinstalacja objęta wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple" oznacza podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple zdefiniowaną w art. 2 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331;
4)
"podinstalacja objęta wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie" oznacza podinstalację objętą wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie w rozumieniu art. 2 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331;
4a) 7
 »podinstalacja wytwarzająca emisje procesowe« oznacza podinstalację wytwarzającą emisje procesowe w rozumieniu art. 2 ust. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331;
5)
"okres, na który przydzielane są uprawnienia" oznacza okres, na który przydzielane są uprawnienia w rozumieniu art. 2 ust. 15 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331;
6)
"grupa" oznacza grupę zdefiniowaną w art. 2 pkt 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 8 .
Artykuł  3

Wymogi sprawozdawczości

1.  9
 Począwszy od 2021 r. prowadzący instalacje, którym przyznano bezpłatne uprawnienia, zgodnie z art. 10a dyrektywy 2003/87/WE w odniesieniu do okresu rozliczeniowego 2021-2030, składają roczne raporty na temat poziomu działalności każdej podinstalacji w poprzednim roku kalendarzowym. W latach 2021 i 2026 raport ten zawiera dane dotyczące dwóch lat poprzedzających jego złożenie.

Raporty dotyczące nowych instalacji, o których mowa w art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, można składać w ciągu roku następującego po pierwszym dniu działalności.

2.  10
 Właściwy organ może wymagać od prowadzących instalacje, aby w raporcie dotyczącym poziomu działalności, o którym mowa w akapicie pierwszym, przekazywali również dane na temat wszelkich dodatkowych parametrów zawartych w załączniku IV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331.
3.  11
 Raport dotyczący poziomu działalności przedkłada się do dnia 31 marca każdego roku właściwemu organowi dokonującemu przydziału bezpłatnych uprawnień, chyba że właściwy organ wyznaczył wcześniejszy termin na przedstawienie tego raportu. Przedkłada się go wraz ze sprawozdaniem z weryfikacji na temat raportu dotyczącego poziomu działalności wydanym na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067.

Właściwy organ może zawiesić wydawanie bezpłatnych uprawnień do emisji dla instalacji, dopóki właściwy organ nie stwierdzi, że nie ma wymogu dostosowania przydziału dla tej instalacji albo Komisja przyjmie decyzję zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 dotyczącą dostosowań przydziału dla tej instalacji.

Właściwy organ może zawiesić wydawanie bezpłatnych uprawnień do emisji dla instalacji, dopóki właściwy organ nie stwierdzi, że nie ma wymogu dostosowania przydziału dla tej instalacji albo Komisja przyjmie decyzję zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 dotyczącą dostosowań przydziału dla tej instalacji.

Właściwy organ zawiesza wydawanie bezpłatnych uprawnień do emisji w każdej z następujących sytuacji:

a)
prowadzący instalację nie przedstawił żadnego zweryfikowanego raportu dotyczącego poziomu działalności;
b)
sprawozdanie z weryfikacji na temat raportu dotyczącego poziomu działalności zawiera wniosek, o którym mowa w art. 27 ust. 1 akapit pierwszy lit. b), c) lub d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067.

Każde zawieszenie przydziału uprawnień zgodnie z akapitem trzecim niniejszego ustępu pozostaje w mocy, dopóki właściwy organ nie stwierdzi, że nie ma wymogu dostosowania przydziału dla tej instalacji, lub dopóki Komisja nie przyjmie decyzji zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 dotyczącej dostosowania przydziału dla danej instalacji.

Właściwy organ może nałożyć na prowadzących instalacje i weryfikatorów obowiązek stosowania szablonów elektronicznych lub określonych formatów plików do celów składania raportów dotyczących poziomu działalności.

4.  12
 Właściwy organ ocenia raport dotyczący poziomu działalności, o którym mowa w ust. 1-3 niniejszego artykułu, zgodnie z wymogami określonymi w art. 7-12 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331. Właściwy organ może dokonać zachowawczego oszacowania wartości każdego parametru w jednej z następujących sytuacji:
a)
(uchylona);
b)
przedłożona wartość zweryfikowana nie jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem lub z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/331;
c)
raport dotyczący poziomu działalności przedstawiony przez prowadzącego instalację nie został zweryfikowany zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2067.

Jeżeli w sprawozdaniu z weryfikacji sporządzonym na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 weryfikator stwierdza istnienie nieistotnych nieprawidłowości, które nie zostały skorygowane przez prowadzącego instalację przed wydaniem sprawozdania z weryfikacji, właściwy organ dokonuje oceny tych nieprawidłowości i w miarę możliwości dokonuje zachowawczego szacunku wartości danego parametru. Właściwy organ informuje prowadzącego instalację, czy i jakie korekty należy wprowadzić do raportu dotyczącego poziomu działalności. Prowadzący instalację udostępnia te informacje weryfikatorowi.

Artykuł  3a  13

Odzyskanie uprawnień zmniejszonych zgodnie z art. 22a rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331

1. 
W przypadku gdy ostateczna roczna liczba bezpłatnych uprawnień do emisji została zmniejszona zgodnie z art. 22a rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, prowadzący instalację może odzyskać zmniejszone uprawnienia, pod warunkiem że wykaże w sposób zadowalający właściwy organ, że spełniony jest jeden z następujących warunków:
a)
wdrożono wszystkie zaległe zalecenia z audytów efektywności energetycznej lub certyfikowanych systemów zarządzania energią, o których mowa w art. 22a ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, a weryfikator potwierdził podczas weryfikacji rocznego raportu dotyczącego poziomu działalności, że zakończono wdrażanie tych zaleceń;
b)
w odpowiednim okresie odniesienia lub po tym okresie wdrożono inne środki prowadzące do redukcji emisji gazów cieplarnianych w instalacji równoważnych z zalecanymi w sprawozdaniu z audytu energetycznego lub w certyfikowanym systemie zarządzania energią, o których mowa w art. 22a ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, a weryfikator potwierdził podczas weryfikacji rocznego raportu dotyczącego poziomu działalności, że zakończono wdrażanie tych środków i osiągnięto równoważne redukcje emisji gazów cieplarnianych.
2. 
Jeżeli prowadzący instalację pragnie odzyskać zmniejszone uprawnienia zgodnie z ust. 1, przedkłada właściwemu organowi wniosek o odzyskanie zmniejszonych uprawnień w ramach zweryfikowanego raportu dotyczącego poziomu działalności, o którym mowa w art. 3 ust. 3 akapit pierwszy. Właściwy organ ocenia wniosek i decyduje, czy warunki, o których mowa w ust. 1, zostały spełnione.

W przypadku gdy właściwy organ stwierdzi, że warunki, o których mowa w ust. 1, zostały spełnione, a Komisja przyjmie decyzję zgodnie z art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 dotyczącą dostosowań w odniesieniu do przydziału dla tej instalacji, prowadzący instalację otrzymuje każdego roku pełną liczbę uprawnień za pozostałe lata okresu, na który przydzielane są uprawnienia, rozpoczynającego się w roku złożenia wniosku o odzyskanie zmniejszonych uprawnień.

Artykuł  3b  14

Sprawozdanie dotyczące neutralności klimatycznej

1. 
Prowadzący instalacje, którzy przedłożyli plan neutralności klimatycznej zgodnie z art. 22b rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, sporządzają sprawozdanie dotyczące neutralności klimatycznej, które zawiera informacje wymienione w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Prowadzący instalacje, o których mowa w ust. 1, przedkładają właściwemu organowi sprawozdanie dotyczące neutralności klimatycznej i odpowiednie sprawozdanie z weryfikacji zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2067 do dnia 31 marca 2026 r. za okres do dnia 31 grudnia 2025 r., a następnie do dnia 31 marca każdego piątego roku w odniesieniu do poprzedniego okresu pięcioletniego.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego właściwy organ może wyznaczyć wcześniejszy termin na przedłożenie sprawozdania dotyczącego neutralności klimatycznej i odpowiedniego sprawozdania z weryfikacji.

3. 
Komisja udostępnia wzór elektroniczny lub specjalny format pliku na potrzeby przekazywania informacji określonych w załączniku II.
4. 
Podczas sporządzania sprawozdania dotyczącego neutralności klimatycznej prowadzący instalacje korzystają ze wzoru elektronicznego lub specjalnego formatu pliku, o którym mowa w ust. 3.
5. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 3 i 4 państwa członkowskie mogą wymagać, aby prowadzący instalacje stosowali wzory elektroniczne lub specjalne formaty plików opracowane przez te państwa członkowskie w celu sporządzenia i przedłożenia sprawozdań dotyczących neutralności klimatycznej zgodnie z aktami delegowanymi przyjętymi na podstawie art. 10a ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 2003/87/WE.
Artykuł  3c  15

Przydział uprawnień, których liczbę zmniejszono zgodnie z art. 22b ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331

1.
Jeżeli warunki określone w art. 22b ust. 1 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 zostały spełnione, po zmniejszeniu liczby uprawnień zgodnie z akapitem pierwszym tego artykułu zmniejszoną liczbę uprawnień przydziela się na każdy rok w mającym zastosowanie okresie, na który przydzielane są uprawnienia.
2.
Do celów ust. 1 warunek określony w art. 22b ust. 1 akapit drugi lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 jest spełniony, jeżeli spełniono wszystkie poniższe warunki:
a)
prowadzący instalację przedłożył zweryfikowane sprawozdanie dotyczące neutralności klimatycznej do dnia 31 marca 2026 r. lub we wcześniejszym terminie określonym przez właściwy organ w odniesieniu do okresu do dnia 31 grudnia 2025 r., a następnie do dnia 31 marca każdego piątego roku w odniesieniu do poprzedniego okresu pięcioletniego;
b)
sprawozdanie dotyczące neutralności klimatycznej zostało zweryfikowane jako zadowalające zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2067, a weryfikator potwierdził, że kamienie milowe i wartości docelowe określone w planie neutralności klimatycznej zostały osiągnięte w odpowiednim okresie pięcioletnim;
c)
zweryfikowane sprawozdanie dotyczące neutralności klimatycznej jest zgodne z art. 3b.
Artykuł  3d  16

Dodatkowe 30 % uprawnień dla sieci ciepłowniczej

1.
W celu zwiększenia wstępnej rocznej liczby uprawnień do emisji o 30 % zgodnie z art. 22b ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 operatorzy przedkładają właściwemu organowi dokumenty potwierdzające zobowiązanie prawne dotyczące inwestycji, o której mowa w art. 22b ust. 3 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, oraz dokumenty potwierdzające, że inwestycja prowadzi do znacznej redukcji emisji przed 2030 r.
2.
Za pierwszym razem operatorzy mogą przedłożyć dowody, o których mowa w ust. 1, do dnia 31 marca 2026 r. wraz ze zweryfikowanym sprawozdaniem dotyczącym neutralności klimatycznej. Jeżeli w kolejnych latach warunki określone w art. 22b ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 są spełnione, operator przedkłada dowody, o których mowa w ust. 1, do dnia 31 marca danego roku wraz ze zweryfikowanym rocznym raportem dotyczącym poziomu działalności.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego właściwy organ może wyznaczyć wcześniejszy termin na przedłożenie dowodów oraz zweryfikowanego sprawozdania dotyczącego neutralności klimatycznej.

3.
Właściwy organ ocenia dowody, o których mowa w ust. 1, oraz zweryfikowane sprawozdanie dotyczące neutralności klimatycznej. Na podstawie tej oceny właściwy organ decyduje, czy spełnione zostały warunki zwiększenia wstępnej rocznej liczby uprawnień do emisji określone w art. 22b ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331.
4.
Aby wykazać, że warunek określony w art. 22b ust. 3 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 jest spełniony, operator przedstawia właściwemu organowi wszystkie dokumenty potwierdzające, że:
a)
operator przedłożył zweryfikowane sprawozdanie dotyczące neutralności klimatycznej do dnia 31 marca 2026 r. lub we wcześniejszym terminie określonym przez właściwy organ w odniesieniu do okresu do dnia 31 grudnia 2025 r., a następnie do dnia 31 marca każdego piątego roku w odniesieniu do poprzedniego okresu pięcioletniego;
b)
sprawozdanie dotyczące neutralności klimatycznej zostało zweryfikowane jako zadowalające zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2067, a weryfikator potwierdził, że kamienie milowe i wartości docelowe określone w planie neutralności klimatycznej osiągnięto w odpowiednim okresie pięcioletnim;
c)
zweryfikowane sprawozdanie dotyczące neutralności klimatycznej jest zgodne z art. 3b.
5.
Jeżeli właściwy organ podjął decyzję, o której mowa w ust. 3, w okresie, na który przydzielane są uprawnienia, operator otrzymuje w roku, w którym właściwy organ podjął tę decyzję, 30 % dodatkowych uprawnień za wszystkie poprzednie lata objęte okresem, na który przydzielane są uprawnienia. Jeżeli odpowiedni okres, na który przydzielane są uprawnienia, obejmuje również lata następujące po roku, w którym właściwy organ podjął decyzję, o której mowa w ust. 3, dodatkowe 30 % uprawnień dodaje się do wstępnej rocznej liczby uprawnień do emisji, które mają zostać przydzielone zgodnie z art. 22b ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331.
6.
Dodatkowych 30 % uprawnień nie przyznaje się, jeżeli właściwy organ lub krajowa jednostka akredytująca ustali, że sprawozdanie dotyczące neutralności klimatycznej nie zostało zweryfikowane zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2067.
7.
Operator niezwłocznie zwraca dodatkowe 30 % uprawnień w każdym z następujących przypadków:
a)
osiągnięcie wartości docelowych i kamieni milowych, o których mowa w art. 10b ust. 4 akapit trzeci lit. b) dyrektywy 2003/87/WE, nie zostało potwierdzone w wyniku weryfikacji przeprowadzonej zgodnie z art. 10b ust. 4 akapit czwarty tej dyrektywy;
b)
wartość inwestycji odpowiadająca wartości tego dodatkowego przydziału bezpłatnych uprawnień nie została zainwestowana w celu znacznej redukcji emisji przed 2030 r. zgodnie z art. 10b ust. 4 akapit drugi dyrektywy 2003/87/WE.
8.
Jeżeli operator nie zwróci dodatkowych 30 % uprawnień zgodnie z ust. 7, właściwy organ zwraca się do krajowego administratora rejestru o zaprzestanie przydziału bezpłatnych uprawnień dla operatora do momentu zwrotu dodatkowych 30 % uprawnień przez tego operatora. Państwa członkowskie informują Komisję o wszelkich takich wnioskach.
Artykuł  4

Średnie poziomy działalności

1. 
Właściwy organ co roku określa średni poziom działalności każdej podinstalacji w oparciu o raporty dotyczące poziomu działalności za odpowiedni okres dwóch lat.
2. 
Średni poziom działalności nowych podinstalacji i nowych instalacji nie jest obliczany dla pierwszych trzech lat kalendarzowych ich funkcjonowania.
Artykuł  5

Korekty przydziału bezpłatnych uprawnień ze względu na zmiany poziomu działalności

1.  17
 Każdego roku właściwy organ porównuje średni poziom działalności każdej podinstalacji, określony zgodnie z art. 4, z historycznym poziomem działalności początkowo wykorzystywanym w celu określenia przydziału bezpłatnych uprawnień. Jeżeli wartość bezwzględna różnicy między średnim poziomem działalności a historycznym poziomem działalności tej podinstalacji przekracza 15 % tego historycznego poziomu działalności, należy dostosować przydział bezpłatnych uprawnień dla tej instalacji. Dostosowanie to ma zastosowanie od roku następującego po dwóch latach kalendarzowych wykorzystanych w celu określenia średniego poziomu działalności i dokonuje się go przez zwiększenie lub zmniejszenie przydziału bezpłatnych uprawnień dla danej podinstalacji o dokładną wartość procentową zmiany średniego poziomu działalności w porównaniu z historycznym poziomem działalności początkowo wykorzystywanym w celu określenia przydziału bezpłatnych uprawnień.

W odniesieniu do podinstalacji objętych wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple, podinstalacji objętych wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie oraz podinstalacji wytwarzających emisje procesowe dostosowanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, opiera się na średnim oczekiwanym poziomie działalności. Dostosowań dla każdej z tych podinstalacji dokonuje się wyłącznie w przypadku, gdy wartość bezwzględna dostosowania przekracza 15 %.

1a.  18
 Do celów ust. 1 akapit drugi oraz w przypadku przekroczenia wartości różnicy, o której mowa w ust. 1 akapit pierwszy, prowadzący instalację przypisuje odpowiednie ilości ciepła, paliwa i emisji procesowych do każdego odnośnego produktu zgodnie z metodyką określoną w załączniku I, z zastosowaniem tych samych metod co w przypadku przypisywania danych do podinstalacji, które to metody określono w sekcji 3.2 załącznika VII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331. Prowadzący instalację opisuje zastosowane metody w planie metodyki monitorowania zatwierdzonym zgodnie z art. 6 tego rozporządzenia.
2.  19
 W przypadku dokonania dostosowania zgodnie z ust. 1 w okresie, na który przydzielane są uprawnienia, dalsze dostosowania mogą mieć miejsce jedynie wówczas, gdy wartość bezwzględna różnicy między średnim poziomem działalności a historycznym poziomem działalności tej podinstalacji przekracza najbliższy przedział 5 %, powyżej 15 % przedziału, który spowodował wcześniejsze dostosowanie przydziału bezpłatnych uprawnień dla tej instalacji, poprzez zwiększenie lub zmniejszenie przydziału bezpłatnych uprawnień dla odpowiedniej podinstalacji o dokładną wartość procentową zmiany średniego poziomu działalności w stosunku do historycznego poziomu działalności początkowo wykorzystanego w celu określenia przydziału bezpłatnych uprawnień.

W przypadku podinstalacji objętych wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple, podinstalacji objętych wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie i podinstalacji wytwarzających emisje procesowe wartość różnicy, o której mowa w akapicie pierwszym, odnosi się do średniego oczekiwanego poziomu działalności.

3. 
Jeżeli zwiększenie lub zmniejszenie średniego poziomu działalności podinstalacji nie przekracza już 15 % w porównaniu z historycznym poziomem działalności początkowo wykorzystanym w celu określenia przydziału bezpłatnych uprawnień, przydział bezpłatnych uprawnień dla tej podinstalacji jest równy początkowemu przydziałowi określonemu w art. 16 lub 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, począwszy od roku następującego po dwóch latach kalendarzowych wykorzystanych do określenia średniego poziomu działalności.
4.  20
 Jeżeli podinstalacja zaprzestała działalności, nie jest uprawniona do przydziału bezpłatnych uprawnień na pozostałą część roku kalendarzowego następującą po dniu zaprzestania działalności, na zasadzie proporcjonalnej, a przydział bezpłatnych uprawnień dla tej podinstalacji ustala się na zero, począwszy od roku następującego po zakończeniu działalności.
5. 
Dla nowych podinstalacji i dla nowych instalacji, w pierwszych trzech latach kalendarzowych działalności, przydział bezpłatnych uprawnień do emisji nie podlega dostosowaniu. W odniesieniu do pierwszego i drugiego roku kalendarzowego działalności, przydział bezpłatnych uprawnień do emisji opiera się na poziomie działalności odpowiednio każdego roku, dla trzeciego roku kalendarzowego działalności przydział bezpłatnych uprawnień do emisji opiera się na historycznym poziomie działalności wykorzystanym w celu określenia przydziału bezpłatnych uprawnień.
6. 
Ostateczna roczna liczba uprawnień do emisji przydzielonych bezpłatnie dla instalacji stanowi sumę uprawnień do emisji wszystkich podinstalacji, obliczoną zgodnie z odpowiednio art. 16 lub 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331.
Artykuł  6

Inne zmiany w działalności instalacji

1.  21
 (uchylony).
2.  22
 (uchylony).
3.  23
 (uchylony).

Zgodnie z akapitem pierwszym niniejszego ustępu ilości ciepła i paliwa wykorzystane do produkcji każdego produktu ustala się zgodnie z metodami określonymi w planie metodyki monitorowania zatwierdzonym zgodnie z art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331.

4.  24
 Jeżeli raport dotyczący poziomu działalności przedłożony zgodnie z art. 3 wskazuje, że średnia krocząca z dwóch lat parametru wymienionego w art. 16 ust. 5, art. 19, 20 lub 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, innego niż poziomy działalności, uległa zmianie o więcej niż 15 % w przypadku podinstalacji, w porównaniu z wartością wykorzystaną w celu określenia początkowego poziomu przydziału bezpłatnych uprawnień, przydział bezpłatnych uprawnień dla tej instalacji jest dostosowywany, począwszy od roku następującego po upływie dwóch lat wykorzystanych do określenia zmiany parametru.

W przypadku dokonania dostosowania zgodnie z akapitem pierwszym w okresie, na który przydzielane są uprawnienia, dalsze dostosowania parametru mogą mieć miejsce jedynie wówczas, gdy wartość bezwzględna średniej kroczącej odpowiedniego parametru, w porównaniu z wartością wykorzystaną w celu określenia początkowego poziomu przydziału bezpłatnych uprawnień, przekracza najbliższy przedział 5 %, powyżej 15 % przedziału, który spowodował wcześniejsze dostosowanie przydziału bezpłatnych uprawnień dla tej instalacji, poprzez zwiększenie lub zmniejszenie przydziału bezpłatnych uprawnień dla odpowiedniej podinstalacji o dokładną wartość procentową tego porównania.

Jeżeli zwiększenie lub zmniejszenie średniej kroczącej danego parametru z dwóch poprzednich lat kalendarzowych nie przekracza już 15 % w porównaniu z wartością wykorzystaną w celu określenia początkowego poziomu przydziału bezpłatnych uprawnień dla podinstalacji, przydział bezpłatnych uprawnień dla tej podinstalacji jest równy wartości wykorzystanej do określenia początkowego poziomu przydziału bezpłatnych uprawnień, począwszy od roku następującego po dwóch latach kalendarzowych wykorzystanych do określenia średniej kroczącej.

Artykuł  6a  25

Próg bezwzględny dla dostosowań

Dostosowania przydziału bezpłatnych uprawnień dla instalacji zgodnie z art. 5 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 6 dokonuje się wyłącznie w przypadku, gdy dostosowanie rocznej wstępnej liczby bezpłatnych uprawnień do emisji przydzielonych danej podinstalacji wynosi łącznie co najmniej 300 uprawnień do emisji.

Artykuł  6b  26

Przekazywanie informacji Komisji

Właściwe organy przekazują Komisji informacje określone w art. 3 ust. 2 ze wszystkich raportów dotyczących poziomu działalności przedłożonych zgodnie z art. 3 ust. 1 i 3, bez zbędnej zwłoki po dokonaniu oceny raportów.

Artykuł  7

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  I  27  

Obliczanie oczekiwanego poziomu działalności

W przypadku każdej podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple, każdej podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie i każdej podinstalacji wytwarzającej emisje procesowe oczekiwany poziom działalności określa się w następujący sposób:

gdzie:

ALexpected,Y: oczekiwany poziom działalności podinstalacji w roku Y.

HistEffi: średnia historyczna efektywność energetyczna lub średnia historyczna efektywność emisji gazów

cieplarnianych w odniesieniu do każdego produktu i wyprodukowanego w instalacji, objętego pojedynczym kodem PRODCOM przypisanym do podinstalacji na podstawie listy, o której mowa w art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2552 28 .

W przypadku podinstalacji objętych wskaźnikiem emisyjności opartym na cieple oraz podinstalacji objętych wskaźnikiem emisyjności opartym na paliwie historyczną efektywność energetyczną określa się jako iloraz odpowiedniej ilości ciepła lub paliwa wykorzystanych do produkcji każdego produktu oraz wysokości ich odpowiedniej produkcji zgodnie z odpowiednimi latami wykorzystanymi w odniesieniu do historycznego poziomu aktywności w sprawozdaniu dotyczącym danych podstawowych. Odpowiednie ilości zapewnia się również przez uwzględnienie wszelkiego przywozu z instalacji lub od innego podmiotu nieobjętego EU ETS lub objętego nim wyłącznie do celów art. 14 i 15 dyrektywy 2003/87/WE.

W przypadku podinstalacji wytwarzających emisje procesowe historyczną efektywność emisji gazów cieplarnianych określa się jako iloraz emisji procesowych związanych z produkcją każdego produktu oraz wysokości ich odpowiedniej produkcji zgodnie z odpowiednimi latami wykorzystanymi w odniesieniu do historycznego poziomu działalności w sprawozdaniu dotyczącym danych podstawowych.

ProdLeveli,Y: poziom produkcji każdego produktu i wyprodukowanego w instalacji w roku Y.

ALremaining,Y: pozostała wielkość poziomu działalności w roku Y, która nie jest związana z produkcją powyższych

produktów, w tym wielkość poziomu działalności związana z eksportem ciepła lub produkcją nowych produktów, które nie zostały wyprodukowane w okresie odniesienia."

ZAŁĄCZNIK  II  29  

Treść sprawozdania dotyczącego neutralności klimatycznej
1.
OGÓLNE DANE INSTALACJI
1.1.
Określenie instalacji i operatora

Pozycja ta zawiera co najmniej następujące informacje:

a)
nazwa i adres instalacji;
b)
identyfikator instalacji stosowany w rejestrze Unii;
c)
identyfikator zezwolenia i data wydania pierwszego zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych, które instalacja otrzymała na podstawie art. 6 dyrektywy 2003/87/WE;
d)
identyfikator zezwolenia i data wydania ostatniego zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych dla instalacji na podstawie art. 6 dyrektywy 2003/87/WE;
e)
nazwa i adres operatora instalacji, informacje kontaktowe upoważnionego przedstawiciela i głównej osoby wyznaczonej do kontaktów, jeżeli są inne;
f)
w przypadku gdy przedsiębiorstwo ciepłownicze przedkłada plan neutralności klimatycznej na poziomie przedsiębiorstwa, informacje, o których mowa w lit. a)-e), dotyczące każdej instalacji powiązanej z tym przedsiębiorstwem lub przez nie obsługiwanej oraz objętej jego planem neutralności klimatycznej, w tym opis powiązań z tym przedsiębiorstwem ciepłowniczym.
1.2.
Informacje o weryfikatorze

Pozycja ta zawiera co najmniej następujące informacje:

a)
nazwa i adres weryfikatora, informacje kontaktowe upoważnionego przedstawiciela i głównej osoby wyznaczonej do kontaktów, jeżeli są inne;
b)
nazwa krajowej jednostki akredytującej, która akredytowała weryfikatora;
c)
numer rejestracyjny wydany przez krajową jednostkę akredytującą.
1.3.
Istotne dane dotyczące planu neutralności klimatycznej

Pozycja ta zawiera co najmniej następujące informacje:

a)
odniesienie do najnowszego planu neutralności klimatycznej zaakceptowanego przez właściwy organ oraz numer wersji, w tym data, od której wersja ma zastosowanie, a także wersje wszelkich innych planów neutralności klimatycznej odpowiednie dla pięcioletniego okresu, do którego odnoszą się częściowe wartości docelowe i kamienie milowe określone w sprawozdaniu;
b)
zmiany w planie neutralności klimatycznej, które miały miejsce w pięcioletnim okresie, do którego odnoszą się częściowe wartości docelowe i kamienie milowe określone w sprawozdaniu;
c)
informację, czy właściwy organ uznał zmiany, o których mowa w lit. b), za zgodne;
d)
wskazanie odpowiedniego pięcioletniego okresu.
2.
INFORMACJE DOTYCZĄCE KAMIENI MILOWYCH I WARTOŚCI DOCELOWYCH
2.1.
w odniesieniu do każdego kamienia milowego wymienionego w planie neutralności klimatycznej odnoszącego się do odpowiedniego okresu pięcioletniego oraz informacje, czy został on zrealizowany;
2.2.
docelowe indywidualne poziomy emisji osiągnięte w odpowiednim okresie pięcioletnim, w tym następujące informacje:
a)
osiągnięte konkretne wartości docelowe ze względu na roczne poziomy działalności w przypadku każdej podinstalacji objętej wskaźnikiem emisyjności dla produktów lub podinstalacji, dla których wprowadzono rozwiązania rezerwowe, w stosunku do innych poziomów produkcji, zgodnie z jednostkami i granicami systemowymi zastosowanymi w planie neutralności klimatycznej;
b)
w przypadku gdy wartości docelowe odnoszące się do wartości wskaźników emisyjności są wymienione w planie neutralności klimatycznej zgodnie z pkt 4 lit. b) ppkt (ii) załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/2441 30  - wartości docelowe osiągnięte w odpowiednim okresie pięcioletnim odnoszące się do wartości wskaźników emisyjności określonych w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/447 31  dla każdej odpowiedniej podinstalacji, które mają zastosowanie w odpowiednim okresie odniesienia w rozumieniu art. 2 pkt 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331, wyrażone jako odsetek redukcji;
c)
w przypadku gdy w planie neutralności klimatycznej wymieniono wartości docelowe dotyczące bezwzględnych wielkości emisji zgodnie z pkt 4 lit. c) załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2441 - wartości docelowe dotyczące bezwzględnych wielkości emisji osiągnięte w odpowiednim okresie pięcioletnim.
1
2
3 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/331 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na podstawie art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 59 z 27.2.2019, s. 8).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2067 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 94).
6 Art. 2 pkt 1a) dodany przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
7 Art. 2 pkt 4a) dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek. Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19.
9 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
10 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
11 Art. 3 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
12 Art. 3 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
13 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
14 Art. 3b dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
15 Art. 3c dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
16 Art. 3d dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
17 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
18 Art. 5 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
19 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
20 Art. 5 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. d rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
21 Art. 6 ust. 1 uchylony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
22 Art. 6 ust. 2 uchylony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
23 Art. 6 ust. 3 uchylony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
24 Art. 6 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
25 Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
26 Art. 6b dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
27 Załącznik nr I dodany przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
28 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/2552 z dnia 12 grudnia 2022 r. określające specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do szczegółowego tematu statystyki produkcji przemysłowej, ustanawiające podział klasyfikacji produktów przemysłowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1197 w odniesieniu do zakresu klasyfikacji produktów (Dz.U. L 336 z 29.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/2552/oj).
29 Załącznik nr II dodany przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.772) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2025 r.
30 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2441 z dnia 31 października 2023 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do treści i formatu planu neutralności klimatycznej niezbędnego do przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji (Dz.U. L, 2023/2441, 3.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_impl/2023/2441/oj).
31 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/447 z dnia 12 marca 2021 r. określające zmienione wartości wskaźników emisyjności na potrzeby przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji na lata 2021-2025 zgodnie z art. 10a ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 87 z 15.3.2021, s. 29, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/ 2021/447/oj).".

Zmiany w prawie

Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Rząd przyjął projekt ustawy likwidującej Centralną Informację Emerytalną

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.

Grażyna J. Leśniak 20.05.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.282.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/1842 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do dalszych ustaleń dotyczących dostosowań przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności
Data aktu: 31/10/2019
Data ogłoszenia: 04/11/2019
Data wejścia w życie: 24/11/2019