uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 5,
(1) Rozporządzenie (UE) 2019/788 ustanawia zmienione przepisy dotyczące europejskiej inicjatywy obywatelskiej i uchyla rozporządzenie (UE) nr 211/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(2) Rozporządzenie (UE) 2019/788 stanowi, że w odniesieniu do zbierania deklaracji poparcia dla zarejestrowanych inicjatyw obywatelskich organizatorzy muszą korzystać z centralnego systemu zbierania deklaracji online, stworzonego i obsługiwanego przez Komisję. Jednakże - w celu ułatwienia transformacji - w przypadku inicjatyw zarejestrowanych na mocy rozporządzenia (UE) 2019/788 przed końcem 2022 r. organizatorzy mogą zdecydować się na korzystanie z własnego indywidualnego systemu zbierania deklaracji online.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/788 indywidualny system stosowany do zbierania deklaracji poparcia online powinien mieć odpowiednie cechy techniczne i cechy bezpieczeństwa w celu zapewnienia bezpiecznego zbierania, przechowywania i przekazywania danych przez cały czas trwania procedury. Komisja powinna określić we współpracy z państwami członkowskimi specyfikacje techniczne do celów wdrażania wymogów w odniesieniu do indywidualnych systemów zbierania deklaracji online.
(4) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu zastępują przepisy zawarte w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1179/2011 3 , które staną się w związku z tym nieaktualne.
(5) Środki techniczne i organizacyjne, które należy wprowadzić, powinny mieć na celu zapobieganie - zarówno w momencie projektowania, jak i przez cały okres zbierania deklaracji - nieuprawnionemu przetwarzaniu danych osobowych oraz ich ochronę przed przypadkowym lub bezprawnym zniszczeniem lub przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem lub dostępem.
(6) W tym celu organizatorzy powinni stosować odpowiednie procedury zarządzania ryzykiem, aby identyfikować zagrożenia dla ich systemów oraz określać odpowiednie i proporcjonalne środki zaradcze w celu ograniczenia tych zagrożeń do dopuszczalnego poziomu. Organizatorzy powinni właściwie dokumentować zidentyfikowane zagrożenia w zakresie bezpieczeństwa i ochrony danych oraz środki podjęte w celu przeciwdziałania tym zagrożeniom, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i wymogów stosowanych przez instytucję certyfikującą. Przepisy i wymogi w zakresie bezpieczeństwa powinny być zgodne z rozporządzeniem (UE) 2019/788 i na żądanie powinny być udostępniane przez instytucję certyfikującą.
(7) Wdrożenie specyfikacji technicznych określonych w niniejszym rozporządzeniu powinno pozostawać bez uszczerbku dla obowiązku przestrzegania przez organizatorów wymogów ochrony danych wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 , w tym ewentualnej potrzeby przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych.
(8) Przedstawiciela grupy organizatorów lub, w stosownych przypadkach, osobę prawną, o której mowa w art. 5 ust. 7 tego rozporządzenia, uznaje się za administratorów danych na mocy rozporządzenia (UE) 2016/679 w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w indywidualnym systemie zbierania deklaracji online.
(9) Organizatorzy, którzy wprowadzają zmiany w swoim indywidualnym systemie zbierania deklaracji online po certyfikacji systemu, powinni bez zbędnej zwłoki powiadomić o tym właściwą instytucję certyfikującą, jeżeli zmiana może wpłynąć na ocenę leżącą u podstaw certyfikacji. Przed podjęciem takiej decyzji organizatorzy mogą zwrócić się o poradę do instytucji certyfikującej w celu sprawdzenia, czy zmiana może mieć taki wpływ, i w związku z tym należy o niej powiadomić.
(10) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 skonsultowano się z Europejskim Rzecznikiem Ochrony Danych, który przedstawił swoje uwagi w dniu 16 września 2019 r. Przeprowadzono konsultacje z Europejską Agencją ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, która przedstawiła swoje uwagi w dniu 18 lipca 2019 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) 2019/788,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude Juncker | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.274.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/1799 ustanawiające specyfikacje techniczne w odniesieniu do indywidualnych systemów zbierania deklaracji online na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej |
| Data aktu: | 22/10/2019 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2020, 17/11/2019 |