a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i obrotu handlowego w Unii jest znacząca, które mają istotny wpływ na środowisko i które wykazują znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia tego wpływu poprzez ulepszenie ich projektu bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) Komunikat Komisji COM(2016) 773 final 2 (plan prac dotyczący ekoprojektu) ustanowiony przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE określa priorytety prac dla ram dotyczących ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie obowiązujących rozporządzeń.
(3) Środki z planu prac dotyczącego ekoprojektu mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r.
(4) Komisja przeprowadziła badanie przygotowawcze w celu przeanalizowania technicznych, środowiskowych i ekonomicznych aspektów sprzętu do spawania i obrabiarek używanych w zastosowaniach przemysłowych 3 . Sprzęt do spawania objęty badaniem to sprzęt do spawania łukowego i plazmowego metali, przeznaczony i zwykle wykorzystywany w zastosowaniach przemysłowych i profesjonalnych 4 . Uznano, że sprzęt do spawania zasilany wyłącznie silnikami lub akumulatorami nie powinien być poddany regulacji.
(5) Badanie przygotowawcze zostało opracowane w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami z Unii oraz z państw trzecich. Jego wyniki zostały opublikowane i przedstawione Forum Konsultacyjnemu powołanemu na podstawie art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Na potrzeby niniejszego rozporządzenia za istotne uważa się następujące aspekty ekologiczne sprzętu do spawania:
a) zużycie energii w fazie użytkowania, z uwzględnieniem pozostawania produktów w trybie bezczynności;
b) aspekty dotyczące zasobooszczędności.
(7) Przewiduje się, że roczne zużycie energii końcowej związane bezpośrednio ze sprzętem do spawania powinno przekroczyć 6 TWh w 2030 r., co odpowiada 2,4 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla, bez uwzględnienia energii zużytej do wytwarzania powiązanych materiałów eksploatacyjnych (np. gazów osłonowych, drutu spawalniczego). W badaniu przygotowawczym wykazano, że zużycie energii w fazie użytkowania i w różnych trybach bezczynności lub czuwania można znacznie ograniczyć.
(8) Szacuje się, że do 2030 r. wymogi dotyczące ekoprojektu zawarte w niniejszym rozporządzeniu przyczynią się do osiągnięcia rocznych oszczędności energii w wysokości 1,09 TWh, co odpowiada rocznym oszczędnościom ogółem wynoszącym około 0,27 Mt ekwiwalentu dwutlenku węgla.
(9) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, COM(2015) 614 final 5 (plan działania dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym), oraz w planie prac dotyczącym ekoprojektu podkreślono znaczenie wykorzystania struktury ekoprojektu na potrzeby wspierania bardziej zasobooszczędnej gospodarki o obiegu zamkniętym. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 6 odnosi się do dyrektywy 2009/125/WE i wskazuje, że wymogi dotyczące ekoprojektu powinny ułatwiać ponowne użycie, demontaż i odzysk zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) poprzez rozwiązywanie problemów na wcześniejszym etapie. Analogicznie w niniejszym rozporządzeniu ustanowiono wymogi dotyczące aspektów niezwiązanych z energią, w tym:
a) demontażu;
b) łatwości naprawy;
c) surowców krytycznych.
(10) Oprócz tego wprowadzono w nim wymóg, aby sprzętowi do spawania towarzyszyły informacje dotyczące zużycia gazów osłonowych w trakcie spawania oraz zużywanych ilości drutu spawalniczego lub spoiwa.
(11) Zużycie energii i zasobów przez sprzęt do spawania można obniżyć, stosując istniejące niechronione prawem rozwiązania techniczne bez zwiększenia łącznych kosztów zakupu i eksploatacji tych produktów.
(12) W badaniu przygotowawczym stwierdzono, że proponowane wymogi dotyczące ekoprojektu nie mają wpływu na funkcjonalność ani przystępność cenową sprzętu spawalniczego z perspektywy użytkownika końcowego i nie mają negatywnego wpływu na zdrowie, bezpieczeństwo lub środowisko.
(13) Terminy wprowadzenia wymogów dotyczących ekoprojektu umożliwiają producentom zmianę projektów produktów objętych zakresem niniejszego rozporządzenia. Uwzględniają one wpływ na koszty ponoszone przez producentów, w szczególności dla dużej części małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze wytwórców sprzętu do spawania w UE, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowej realizacji celów niniejszego rozporządzenia.
(14) Parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod uwzględniających uznane, najnowocześniejsze techniki pomiarowe i obliczeniowe, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowane normy przyjęte na wniosek Komisji przez europejskie organizacje normalizacyjne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 7 .
(15) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(16) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci powinni przekazywać informacje zawarte w dokumentacji technicznej określonej w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w przypadku gdy dotyczą one wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(17) Oprócz prawnie wiążących wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy określić poziomy referencyjne dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje o efektywności ekologicznej na przestrzeni cyklu życia produktów, które podlegają niniejszemu rozporządzeniu, były powszechnie i łatwo dostępne, zgodnie z częścią 3 pkt 2 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE.
(18) W celu poprawy skuteczności i wiarygodności niniejszego rozporządzenia oraz w celu ochrony konsumentów należy zakazać produktów, których osiągi zmieniają się automatycznie w warunkach testowych w celu poprawienia deklarowanych parametrów.
(19) Przegląd niniejszego rozporządzenia powinien obejmować ocenę celowości i skuteczności jego przepisów w osiąganiu założonych celów. Harmonogram przeglądu powinien umożliwiać wdrożenie wszystkich przepisów i wykazywać wpływ na rynek.
(20) W celu usprawnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego i zwiększenia efektywności środowiskowej sprzętu do spawania w całej Unii w wymogach dotyczących ekoprojektu należy zharmonizować odpowiednie wymogi w zakresie zużycia energii i zasobooszczędności. Wymogi te należy poddać przeglądowi nie później niż w 2024 r. w kontekście postępu technologicznego w celu wykorzystania dalszych możliwości poprawy parametrów urządzeń i usprawnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu zostały omówione przez Forum Konsultacyjne, o którym mowa w art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10.
2 Komunikat Komisji. Plan prac dotyczący ekoprojektu na lata 2016-2019, (COM(2016) 773 final, Bruksela, 30.11.2016).
3 Pierwotnie obrabiarki był objęte zakresem prac przygotowawczych, ale nie uwzględniono ich w zakresie niniejszego rozporządzenia ze względu na trudności z wyznaczeniem minimalnych wymogów dotyczących efektywności energetycznej na podstawie obecnie dostępnych informacji. Gromadzenie dodatkowych danych, szczególnie w zakresie rozwiązań technicznych dotyczących zmniejszenia zużycia energii w stanach, w których nie odbywa się obróbka, np. w trybie czuwania i w innych trybach o niskim poborze mocy, może w przyszłości skutkować przedłożeniem środków w zakresie ekoprojektu dla obrabiarek.
4 Jak określono w normie IEC 60 974-1: Sprzęt do spawania łukowego - Część 1: Spawalnicze źródła energii. Specjalnie wyłączono z zakresu niniejszego rozporządzenia sprzęt do spawania łukowego i cięcia przeznaczony do użytku przy ograniczonym obciążeniu przez osoby niezajmujące się spawaniem zawodowo, zgodnie z normą IEC 60 974-6: Sprzęt do spawania łukowego - Część 6: Sprzęt o ograniczonym obciążeniu.
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Zamknięcie obiegu - plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym, (COM(2015) 614 final, Bruksela, dnia 2.12.2015
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
8 Dyrektywa 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG (Dz.U. L 266 z 26.9.2006, s. 1).