Decyzja 2019/1763 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do zmian specyfikacji krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) i ujednoliconych przepisów technicznych - aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych (UTP TAF)

DECYZJA RADY (UE) 2019/1763
z dnia 4 października 2019 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do zmian specyfikacji krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) i ujednoliconych przepisów technicznych - aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych

(UTP TAF)

(Dz.U.UE L z dnia 24 października 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1 .

(2) Wszystkie państwa członkowskie, z wyjątkiem Cypru i Malty, są Umawiającymi się Stronami COTIF.

(3) Art. 13 COTIF stanowi, że funkcjonowanie Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) ma być zapewnione między innymi przez Komisję Ekspertów Technicznych (CTE). Zgodnie z art. 20 § 1 lit. e) COTIF oraz art. 13 §§ 1, 4 i 5 załącznika G (ATMF) do COTIF CTE jest uprawniony do podejmowania decyzji w sprawie przyjęcia lub zmiany specyfikacji krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) systemu rejestru OTIF. Zgodnie z art. 20 § 1 lit. b) COTIF oraz art. 6 załącznika F (APTU) do COTIF CTE jest uprawniona do podejmowania decyzji w sprawie przyjęcia ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (UTP TAF) lub postanowień zmieniających ujednolicone przepisy techniczne w oparciu o załącznik F (APTU) i załącznik G (ATMF) do COTIF.

(4) Na 12. posiedzeniu, które odbyło się w dniach 12 i 13 czerwca 2019 r., CTE zgodziło się rozpocząć procedurę pisemną w celu przyjęcia zmian specyfikacji NVR i załącznika I do UTP TAF.

(5) Celem proponowanych zmian jest dostosowanie specyfikacji NVR i UTP TAF do, odpowiednio, decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1614 2  i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/778 3 .

(6) Proponowane zmiany są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii, ponieważ przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiedniego prawa Unii; w związku z tym Unia powinna udzielić dla nich poparcia.

(7) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach CTE, gdyż proponowane zmiany będą wiążące dla Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach Komisji Ekspertów Technicznych (CTE) Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do zmian specyfikacji NVR i załącznika I do UTP TAF, jest następujące:

a)
głosowanie za proponowanymi zmianami specyfikacji NVR, wskazanymi w dokumencie roboczym CTE TECH-19001-CTE12-5.1; oraz
b)
głosowanie za proponowanymi zmianami załącznika I do UTP TAF, wskazanymi w dokumencie roboczym CTE TECH-18037-CTE12-5.2.

Stanowisko przedstawione w akapicie pierwszym zostanie przedstawione przez Komisję.

Artykuł  2

Decyzje CTE po ich przyjęciu zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem dnia ich wejścia w życie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 4 października 2019 r.
W imieniu Rady
K. MIKKONEN
Przewodniczący
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/778 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1305/2014 w odniesieniu do zarządzania zmianami (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 356).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.270.79

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/1763 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do zmian specyfikacji krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) i ujednoliconych przepisów technicznych - aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych (UTP TAF)
Data aktu: 04/10/2019
Data ogłoszenia: 24/10/2019