Decyzja wykonawcza 2019/1752 określająca kwestionariusze, jak również format i częstotliwość sporządzania sprawozdań przygotowywanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1752
z dnia 25 lutego 2019 r.
określająca kwestionariusze, jak również format i częstotliwość sporządzania sprawozdań przygotowywanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 1423)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 października 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 2 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/852 zobowiązuje państwa członkowskie do przekazania Komisji oraz publicznego udostępnienia w internecie do dnia 1 stycznia 2020 r., a następnie w odpowiednich odstępach czasu, sprawozdania zawierającego informacje dotyczące wykonania tego rozporządzenia, a także inne rodzaje informacji wymienione w tym przepisie.

(2) Kwestionariusze, które mają być stosowane przez państwa członkowskie do celów sprawozdawczości zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/852, należy sporządzać w sposób ułatwiający Komisji przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania z wykonania i przeglądu tego rozporządzenia zgodnie z jego art. 19 ust. 2. Powinny one również umożliwiać Unii wypełnienie jej obowiązku w zakresie sprawozdawczości na podstawie art. 21 Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci przyjętej w Kumamoto w Japonii w dniu 10 października 2013 r. ("konwencja").

(3) Mimo że kwestionariusze sprawozdawcze na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/852 nie mogą, zgodnie z art. 18 ust. 2 akapit drugi tego rozporządzenia, powielać spoczywających na Stronach konwencji obowiązków w zakresie sprawozdawczości określonych w decyzji MC-1/8 przyjętej przez Konferencję Stron konwencji na jej pierwszym posiedzeniu 2 , właściwe jest, aby dotyczyły one niektórych pozycji sprawozdawczych objętych decyzją MC-1/8 w celu bardziej szczegółowego określenia wymaganych informacji, tak aby umożliwić skuteczną ocenę wykonania rozporządzenia (UE) 2017/852.

(4) Informacje na temat przywozu rtęci i mieszanin rtęci o stężeniu rtęci wynoszącym co najmniej 95 % w/w powinny być co roku zgłaszane, biorąc pod uwagę duży potencjalny wpływ niewłaściwego zarządzania rtęcią na środowisko i zdrowie publiczne. Jednak w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego obowiązek dostarczania takich informacji powinien zostać zniesiony, jeżeli państwo członkowskie przekaże Komisji kopię formularza lub formularzy użytych w celu udzielenia lub odmowy udzielenia pisemnej zgody na przywóz zgodnie z art. 4 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/852.

(5) W przypadku gdy informacje podlegające zgłoszeniu dotyczą obiektów o określonej lokalizacji geograficznej, takich jak instalacje i tereny przemysłowe, informacje należy przekazywać zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/2/WE 3 .

(6) Kwestionariusze powinny dotyczyć kluczowych przepisów rozporządzenia (UE) 2017/852, w tym dotyczących stopniowego zaprzestania stosowania procesów produkcyjnych, w których wykorzystuje się rtęć lub związki rtęci, wydobycia i przetwarzania złota metodami tradycyjnymi i na małą skalę oraz amalgamatów stomatologicznych, a także powinny zawierać wymóg przedstawienia informacji o istotnych trudnościach we wdrażaniu innych przepisów tego rozporządzenia. Ponadto powinny one zawierać wymóg przedstawienia informacji na temat kluczowych wskaźników efektywności, w tym danych na temat handlu rtęcią i ilości rtęci składowanej lub unieszkodliwionej.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/852,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Do celów składania Komisji sprawozdań z wykonania art. 4 rozporządzenia (UE) 2017/852 zgodnie z art. 18 ust. 1 tego rozporządzenia państwa członkowskie korzystają z kwestionariusza określonego w załączniku I do niniejszej decyzji.
2. 
Informacje, o których mowa w pkt 1.1 załącznika I, są udostępniane Komisji do dnia 31 stycznia każdego roku (N) dla roku sprawozdawczego N-1.

Informacje, o których mowa w pkt 1.2 załącznika I, są udostępniane Komisji do dnia 30 września każdego roku (N) dla roku sprawozdawczego N-1.

3. 
Informacje, o których mowa w pkt 1.1 załącznika I, nie są wymagane, jeżeli państwo członkowskie przekaże Komisji kopię formularza lub formularzy użytych w celu udzielenia lub odmowy udzielenia pisemnej zgody na przywóz zgodnie z art. 4 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/852 w trakcie roku sprawozdawczego N-1. Państwa członkowskie udostępniają takie kopie najpóźniej do dnia 31 stycznia każdego roku (N) dla roku sprawozdawczego N-1 lub mogą zdecydować się na udostępnienie ich w dowolnym momencie w okresie sprawozdawczym N-1.
Artykuł  2
1. 
Do celów składania Komisji sprawozdań zgodnie z wymogami określonymi w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/852, z wyjątkiem składania sprawozdań z wykonania art. 4 tego rozporządzenia, państwa członkowskie korzystają z kwestionariusza określonego w załączniku II do niniejszej decyzji.
2. 
Informacje określone w załączniku II są udostępniane Komisji zgodnie z następującym harmonogramem:
a)
pierwsze sprawozdanie obejmujące lata sprawozdawcze 2017 i 2018 udostępnia się najpóźniej do dnia 1 stycznia 2020 r.;
b)
drugie sprawozdanie obejmujące okres sprawozdawczy 2019-2020 udostępnia się najpóźniej do dnia 30 września 2021 r.;
c)
trzecie sprawozdanie obejmujące okres sprawozdawczy 2021-2022 udostępnia się najpóźniej do dnia 30 września 2023 r.;
d)
czwarte sprawozdanie obejmujące okres sprawozdawczy 2023-2024 udostępnia się najpóźniej do dnia 30 września 2025 r.;
e)
piąte sprawozdanie obejmujące okres sprawozdawczy 2025-2028 udostępnia się najpóźniej do dnia 30 września 2029 r.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lutego 2019 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

KWESTIONARIUSZ

Informacje dotyczące ograniczeń przywozowych, które to informacje mają być udostępniane Komisji przez państwa członkowskie do celów składania spr 4 awozdań z wykonaniarozporządzenia (UE) 2017/852
Art.  4:

Ograniczenia przywozowe

1. 
Czy państwo członkowskie udzieliło pisemnej zgody na przywóz rtęci lub mieszanin rtęci do zastosowań dozwolonych zgodnie z art. 4 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/852?

Jeżeli tak, proszę przedstawić następujące informacje:

1.1.
Rtęć i mieszaniny rtęci jako materiał inny niż odpad 5
(i)
ilość przywiezionej rtęci lub przywiezionych mieszanin rtęci;
(ii)
zamierzone zastosowanie(-a) przywiezionej rtęci lub przywiezionych mieszanin rtęci (w tonach/rok przypadających na planowane wykorzystanie).
1.2.
Rtęć jako odpady
(i)
ilość przywiezionych odpadów rtęciowych;
(ii)
planowana(-e) operacja(-e) unieszkodliwiania lub odzysku (w tonach/rok przypadających na planowane operacje) 6 .
-
W przypadku przywozu przeznaczonego do operacji unieszkodliwiania przejściowego lub odzysku przejściowego należy podać informacje dotyczące operacji zamierzonego późniejszego ostatecznego unieszkodliwienia lub odzysku 7 .
-
W przypadku przywozu przeznaczonego do operacji odzysku innych niż operacje odzysku przejściowego należy podać informacje na temat zamierzonego wykorzystania materiału uzyskanego w wyniku operacji ostatecznego odzysku.

ZAŁĄCZNIK  II

KWESTIONARIUSZ

Informacje inne niż informacje dotyczące ograniczeń przywozowych, które to informacje mają być udostępniane Komisji przez państwa członkowskie do celów składania sprawozdań z wykonania rozporządzenia (UE) 2017/852

Uwaga 1: Jeżeli odpowiedź na pytania 1.2 lub 2.1 brzmi "tak", informacje stanowiące odpowiedź na powiązane pytania szczegółowe 1.2 ppkt (i) do (v) lub 2.1 ppkt (i) nie są wymagane, jeżeli wszystkie informacje są zawarte w sprawozdaniu przekazanym przez państwo członkowskie zgodnie z jego obowiązkiem sprawozdawczym ustanowionym na mocy art. 21 konwencji z Minamaty i jeżeli odpowiednie sprawozdanie zostało udostępnione Komisji zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/852.

Uwaga 2: Odpowiedzi na pytania oznaczone gwiazdką (*) są nieobowiązkowe.

1.
Art. 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2017/852: działalność przemysłowa
1.1.
Czy w terminach określonych w części I załącznika III do rozporządzenia (UE) 2017/852 zaprzestano stopniowo stosowania wymienionych poniżej procesów produkcyjnych obejmujących wykorzystanie rtęci i związków rtęci 8 ?
1.1.1.
Produkcja monomeru chlorku winylu (powinna zostać zaniechana najpóźniej do dnia 1 stycznia 2022 r.) Jeżeli nie została zaniechana, proszę podać następujące informacje:
(i)
powody, dla których nadal stosuje się ten proces produkcyjny po terminie zaprzestania stosowania;
(ii)
wprowadzone lub planowane środki mające na celu stopniowe zaprzestanie stosowania tego procesu produkcyjnego i związany z nimi harmonogram.
1.1.2.
Produkcja chloro-alkaliczna (powinna zostać zaniechana najpóźniej do dnia 11 grudnia 2017 r.) Jeżeli nie została zaniechana, proszę podać następujące informacje:
(i)
powody, dla których nadal stosuje się ten proces produkcyjny po terminie zaprzestania stosowania;
(ii)
wprowadzone lub planowane środki mające na celu stopniowe zaprzestanie stosowania tego procesu produkcyjnego i związany z nimi harmonogram.
1.1.3.
Produkcja metanolanu lub etanolanu sodu lub potasu (powinna zostać zaniechana najpóźniej do dnia 1 stycznia 2028 r.)

Jeżeli nie została zaniechana, proszę podać następujące informacje:

(i)
powody, dla których nadal stosuje się ten proces produkcyjny po terminie zaprzestania stosowania;
(ii)
wprowadzone lub planowane środki mające na celu stopniowe zaprzestanie stosowania tego procesu produkcyjnego i związany z nimi harmonogram.
1.1.4.
Produkcja poliuretanu (powinna zostać zaniechana najpóźniej do dnia 1 stycznia 2018 r.) Jeżeli nie została zaniechana, proszę podać następujące informacje:
(i)
powody, dla których nadal stosuje się ten proces produkcyjny po terminie zaprzestania stosowania;
(ii)
wprowadzone lub planowane środki mające na celu stopniowe zaprzestanie stosowania tego procesu produkcyjnego i związany z nimi harmonogram.
1.2.
Czy na terytorium państwa członkowskiego istnieją instalacje, w których produkuje się metanolan lub etanolan sodu lub potasu z zastosowaniem procesu produkcyjnego, w którym używa się rtęci i związków rtęci, o którym to procesie mowa w części II załącznika III do rozporządzenia (UE) 2017/852?

Jeżeli tak, proszę podać następujące informacje dotyczące każdej instalacji:

(i)
niepowtarzalny identyfikator zgodny z wymogami dyrektywy 2007/2/WE;
(ii)
roczną zdolność operacyjną każdej instalacji (w tonach/rok) za rok 2017 i kolejne lata;
(iii)
czy rtęć pochodząca z wydobycia podstawowego rtęci była lub jest nadal stosowana w każdej z instalacji;
(iv)
w odniesieniu do roku 2010 - poziom bezpośredniego i pośredniego uwalniania z każdej z instalacji rtęci i związków rtęci do powietrza, wody i gruntu w przeliczeniu na jednostkę produkcji (wyrażony jako kg rtęci i związków rtęci na kilotonę wyprodukowanego metanolanu lub etanolanu sodu lub potasu);
(v)
w odniesieniu do roku 2020 i kolejnych lat - poziom bezpośredniego i pośredniego uwalniania z każdej z instalacji rtęci i związków rtęci do powietrza, wody i gruntu w przeliczeniu na jednostkę produkcji (wyrażony jako kg rtęci i związków rtęci na kilotonę wyprodukowanego metanolanu lub etanolanu sodu lub potasu).
2.
Art. 9 rozporządzenia (UE) 2017/852: tradycyjne wydobycie i przetwarzanie złota na małą skalę
2.1.
Czy państwo członkowskie uzyskało dowody na istnienie częstszych niż jedynie sporadyczne przypadków stosowania amalgamacji za pomocą rtęci w celu otrzymania złota na jego terytorium?

Jeżeli tak, proszę przedstawić następujące informacje:

(i)
Czy właściwy organ państwa członkowskiego opracował i wdrożył krajowy plan tradycyjnego wydobycia i przetwarzania złota na małą skalę zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/852 i załącznikiem IV do tego rozporządzenia?
-
Jeżeli tak, proszę podać link do strony internetowej, na której znajduje się krajowy plan tradycyjnego wydobycia i przetwarzania złota na małą skalę.
-
Jeżeli nie, proszę podać przyczyny, dla których nie opracowano i nie wdrożono krajowego planu tradycyjnego wydobycia i przetwarzania złota na małą skalę, oraz informacje o wprowadzonych lub planowanych środkach mających na celu stworzenie takiego planu i związany z nimi harmonogram.
3.
Art. 10 rozporządzenia (UE) 2017/852: amalgamat stomatologiczny
3.1.
Czy państwo członkowskie stanęło przed poważnymi wyzwaniami we wdrażaniu art. 10 rozporządzenia (UE) 2017/852, który dotyczy amalgamatu dentystycznego?

Jeżeli tak, proszę przedstawić następujące informacje:

(i)
charakter i zakres wyzwań;
(ii)
środki wprowadzone lub planowane w celu sprostania tym wyzwaniom i związany z nimi harmonogram.
4.
Art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/852: sprawozdawczość dotycząca dużych źródeł
4.1.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/852 proszę podać następujące streszczenie informacji, które podmioty gospodarcze przesłały właściwym organom państwa członkowskiego na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia:
4.1.1.
Wykaz odnośnych instalacji według rodzajów dużych źródeł, o których mowa w art. 11 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2017/852, oraz związany z nimi identyfikator:
(i)
produkcja chloro-alkaliczna:
wykaz instalacji,
niepowtarzalne identyfikatory zgodne z wymogami dyrektywy 2007/2/WE; (ii) oczyszczanie gazu ziemnego:
wykaz instalacji,
niepowtarzalne identyfikatory zgodne z wymogami dyrektywy 2007/2/WE; (iii) górnictwo metali nieżelaznych i operacje wytapiania:
wykaz instalacji,
niepowtarzalne identyfikatory zgodne z wymogami dyrektywy 2007/2/WE.
4.1.2.
Całkowita ilość odpadów rtęciowych składowanych w każdej instalacji wymienionej w pkt 4.1.1 ppkt (i), (ii) i (iii) na dzień 31 grudnia każdego roku sprawozdawczego w każdym z okresów sprawozdawczych, wyrażona w tonach.
4.1.3.
Całkowita ilość odpadów rtęciowych wyrażona w tonach przesyłana corocznie do następujących obiektów unieszkodliwiania odpadów przez każdą instalację wymienioną w pkt 4.1.1 w każdym roku objętym okresem sprawozdawczym:
(i)
całkowita ilość odpadów rtęciowych przesłanych do obiektów dokonujących czasowego składowania odpadów rtęciowych;
(ii)
całkowita ilość odpadów rtęciowych przesłanych do obiektów dokonujących konwersji i - w stosownych przypadkach - zestalania odpadów rtęciowych;
(iii)
całkowita ilość odpadów rtęciowych przesłanych do obiektów zakładów dokonujących trwałego składowania odpadów rtęciowych.
4.2.
*Wszelkie inne istotne informacje, które państwo członkowskie pragnie udostępnić.
5.
Art. 18 ust. 1 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) 2017/852: pozostała sprawozdawczość na podstawie art. 18 rozporządzenia (UE) 2017/852
5.1.
Proszę podać następujące informacje dotyczące rtęci znajdującej się na terytorium państwa członkowskiego:
(i)
wykaz miejsc, w których na dzień 31 grudnia każdego roku sprawozdawczego znajdują się zapasy rtęci przekraczające 50 ton metrycznych, inne niż odpady rtęciowe, w tym niepowtarzalne identyfikatory zgodne z wymogami dyrektywy 2007/2/WE;
(ii)
całkowitą ilość rtęci innej niż odpady rtęciowe, składowanej na dzień 31 grudnia każdego roku sprawozdawczego w każdym z miejsc wskazanych w ppkt (i), wyrażoną w tonach.
5.2.
Proszę podać następujące informacje dotyczące odpadów rtęciowych znajdujących się na terytorium państwa członkowskiego:
(i)
wykaz miejsc, w których na dzień 31 grudnia każdego roku sprawozdawczego zgromadzono ponad 50 ton metrycznych odpadów rtęciowych, w tym niepowtarzalne identyfikatory zgodne z wymogami dyrektywy 2007/2/WE;
(ii)
całkowitą ilość odpadów rtęciowych zgromadzonych na dzień 31 grudnia każdego roku sprawozdawczego w każdym z miejsc wskazanych w ppkt (i), wyrażoną w tonach.
5.3.
Należy podać następujące informacje, jeżeli zostały one udostępnione państwu członkowskiemu:
(i)
wykaz źródeł dostaw rtęci w ilości przekraczającej 10 ton metrycznych rtęci rocznie, w tym niepowtarzalne identyfikatory zgodne z wymogami dyrektywy 2007/2/WE;
(ii)
całkowitą ilość rtęci dostarczoną na dzień 31 grudnia każdego roku sprawozdawczego przez każde ze źródeł wskazanych w ppkt (i), wyrażoną w tonach.
6.
Pytania końcowe
6.1.
*Czy państwo członkowskie stanęło w obliczu innych poważnych wyzwań we wdrażaniu rozporządzenia (UE) 2017/852?

Jeżeli tak, proszę przedstawić następujące informacje:

(i)
wyjaśnienie stojących przed nim wyzwań;
(ii)
informacje o środkach wprowadzonych lub planowanych w celu pokonania napotkanych trudności i związany z nimi harmonogram.
6.2.
Państwo członkowskie może dzielić się informacjami na temat innych inicjatyw podjętych lub planowanych na rzecz wdrażania rozporządzenia.
1 Dz.U. L 137 z 24.5.2017, s. 1.
2 Decyzja MC-1/8, Harmonogram i forma sprawozdań składanych przez Strony, sprawozdanie Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci z prac podczas jej pierwszego posiedzenia (http://www.mercuryconvention.org).
3 Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (Dz.U. L 108 z 25.4.2007, s. 1).
4
5 Informacje, o których mowa w pkt 1.1, nie są wymagane, jeżeli państwo członkowskie przekaże Komisji kopię formularza lub formularzy użytych w celu udzielenia lub odmowy udzielenia pisemnej zgody na przywóz zgodnie z art. 4 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/852 w trakcie roku sprawozdawczego N-1.
6 Informacje dotyczące rodzaju(-ów) operacji unieszkodliwiania lub odzysku należy przekazywać przy użyciu kodów określonych odpowiednio w sekcjach A i B załącznika IV do Konwencji bazylejskiej z dnia 22 marca 1989 r. o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (Dz.U. L 39 z 16.2.1993, s. 3).
7 Operacje "unieszkodliwiania przejściowego" i "odzysku przejściowego" są zdefiniowane odpowiednio w art. 2 pkt 5 i 7 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1).
8 Odpowiedzi na pytania 1.1.1, 1.1.2, 1.1.3 i 1.1.4 oraz związane z tymi pytaniami informacje należy przekazać jedynie w pierwszym sprawozdaniu, którego termin złożenia przypada po odpowiednich terminach zaprzestania stosowania wspomnianych procesów.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.269.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1752 określająca kwestionariusze, jak również format i częstotliwość sporządzania sprawozdań przygotowywanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852
Data aktu: 25/02/2019
Data ogłoszenia: 23/10/2019
Data wejścia w życie: 01/01/1970