Decyzja wykonawcza 2019/1615 ustanawiająca środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1615
z dnia 26 września 2019 r.
ustanawiająca środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV)

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 6826)

(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wirus brunatnej wyboistości owoców pomidora ("określony organizm") jest organizmem szkodliwym obecnie niewymienionym w załączniku I ani w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE.

(2) Pod koniec 2018 r. Niemcy i Włochy zgłosiły jednak pojawy określonego organizmu na uprawach pomidorów na swoich terytoriach i poinformowały o środkach wprowadzonych w celu jego zwalczania. Przeprowadzona przez Włochy analiza zagrożenia organizmem szkodliwym wykazała, że określony organizm i jego szkodliwe skutki mogą stanowić poważny problem dla zdrowia roślin w Unii, w szczególności dla produkcji Solanum lycopersicum L. i Capsicum annuum.

(3) Państwa członkowskie powinny zatem dopilnować, aby każda osoba mająca pod kontrolą rośliny, które mogą być zakażone określonym organizmem, została poinformowana o jego potencjalnej obecności i o środkach, które należy wprowadzić.

(4) Państwa członkowskie powinny ponadto przeprowadzać coroczne badania pod kątem obecności określonego organizmu na swoich terytoriach, aby zapewnić bardziej proaktywne podejście w stosunku do zadomowienia się i rozprzestrzeniania się tego organizmu.

(5) W świetle dowodów przedstawionych przez Niemcy i Włochy oraz wobec rozprzestrzeniania się określonego organizmu w coraz większej liczbie państw trzecich określone rośliny do sadzenia podatne na zakażenie określonym organizmem, w tym nasiona, powinny podlegać szczególnym środkom przy wprowadzaniu ich do Unii i powinno im towarzyszyć świadectwo fitosanitarne.

(6) Te szczególne środki powinny obejmować zapewnienie szybkiego wykrywania określonego organizmu na terytorium Unii, wymogi dotyczące wprowadzania do Unii określonych roślin do sadzenia, w tym nasion, jak również przeprowadzanie kontroli urzędowych przy wprowadzaniu określonych roślin do sadzenia, w tym nasion, do Unii.

(7) Takie środki są konieczne do zapewnienia zwiększonej ochrony na terytorium Unii przed wprowadzeniem, zadomowieniem się i rozprzestrzenieniem określonego organizmu.

(8) Aby właściwe organy urzędowe i podmioty zawodowe mogły dostosować się do wspomnianych wymogów, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 listopada 2019 r.

(9) Niniejsza decyzja powinna mieć charakter tymczasowy i obowiązywać do dnia 31 marca 2022 r., aby można było dokonać jej przeglądu przed tym terminem.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"określony organizm" oznacza wirus brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV);
b)
"określone rośliny do sadzenia" oznaczają rośliny do sadzenia należące do gatunków Solanum lycopersicum L. i Capsicum annuum.
Artykuł  2

Zakaz wprowadzania do Unii i przemieszczania w obrębie Unii

Zabrania się wprowadzania do Unii i przemieszczania w jej obrębie określonego organizmu.

Artykuł  3

Wykrycie lub podejrzenie obecności określonego organizmu

Państwa członkowskie zapewniają, by każda osoba mająca pod kontrolą rośliny, które mogą być zakażone określonym organizmem, została niezwłocznie poinformowana o obecności lub podejrzewanej obecności określonego organizmu, o możliwych skutkach i ryzyku oraz o środkach, które należy wprowadzić, aby zapobiec zadomowieniu się i rozprzestrzenianiu się określonego organizmu.

Artykuł  4

Badania pod kątem określonego organizmu na terytorium państw członkowskich i jego identyfikacja

1. 
Państwa członkowskie przeprowadzają coroczne badania dotyczące obecności określonego organizmu na roślinach żywicielskich na swoim terytorium.
2. 
Badania te przeprowadzane są przez odpowiedzialny organ urzędowy lub pod nadzorem urzędowym odpowiedzialnego organu urzędowego. Badania te obejmują badania laboratoryjne i opierają się na solidnych podstawach naukowych i technicznych w odniesieniu do możliwości wykrycia określonego organizmu.
3. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji i pozostałym państwom członkowskim, do dnia 31 stycznia każdego roku, wyniki badań przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym.
Artykuł  5

Przemieszczanie określonych roślin do sadzenia w obrębie Unii

Określone rośliny do sadzenia pochodzące z terytorium Unii mogą być przemieszczane w obrębie Unii tylko wtedy, gdy towarzyszy im paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą Komisji 92/105/EWG 2 , oraz jeżeli spełniają jeden z następujących wymogów:

a)
pochodzą z obszarów, o których wiadomo, że nie występuje na nich określony organizm;
b)
w przypadku roślin do sadzenia innych niż nasiona:
(i)
pochodzą z miejsca produkcji, o którym wiadomo - na podstawie urzędowych inspekcji przeprowadzanych w odpowiednim czasie w celu wykrycia określonego organizmu - że nie występuje w nim ten organizm; oraz
(ii)
pochodzą z nasion, które pochodzą z obszarów wolnych od określonego organizmu albo zostały poddane urzędowym badaniom pod kątem określonego organizmu przeprowadzonym na reprezentatywnej próbie przy użyciu odpowiednich metod, a badania te wykazały, że nasiona te są wolne od określonego organizmu;
c)
w przypadku nasion przeprowadzono urzędowe pobranie próbek i badania pod kątem określonego organizmu, na reprezentatywnej próbie i przy użyciu odpowiednich metod, a badania te wykazały, że nasiona te są wolne od określonego organizmu.
Artykuł  6

Wymogi dotyczące wprowadzania do Unii określonych roślin do sadzenia

Określone rośliny do sadzenia mogą być wprowadzane do Unii tylko wtedy gdy towarzyszy im świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) dyrektywy 2000/29/WE, oraz jeżeli spełniają jeden z następujących wymogów:

a)
Określone rośliny do sadzenia pochodzą z państwa trzeciego uznanego za wolne od określonego organizmu przez właściwą krajową organizację ochrony roślin zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych. Informację tę podaje się w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "Dodatkowa deklaracja".
b)
Określone rośliny do sadzenia pochodzą z obszaru uznanego za wolny od określonego organizmu przez właściwą krajową organizację ochrony roślin zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych. Nazwę tego obszaru podaje się w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "Miejsce pochodzenia".
c)
W przypadku gdy określone rośliny do sadzenia pochodzą z państw trzecich lub obszarów innych niż te, o których mowa w lit. a) i b), muszą spełniać następujące wymogi:
(i)
w przypadku określonych roślin do sadzenia innych niż nasiona:
-
zostały wyprodukowane w miejscu produkcji, które jest zarejestrowane przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia i znajduje się pod jej nadzorem oraz o którym wiadomo - na podstawie urzędowych inspekcji przeprowadzanych w odpowiednim czasie w celu wykrycia określonego organizmu -że nie występuje w nim ten organizm; oraz
-
pochodzą z nasion, które pochodzą z obszarów wolnych od określonego organizmu albo zostały poddane urzędowym badaniom pod kątem określonego organizmu przeprowadzonym na reprezentatywnej próbie przy użyciu odpowiednich metod, a badania te wykazały, że nasiona te są wolne od określonego organizmu. Adnotację o badaniach umieszcza się w rubryce "Dodatkowa deklaracja" na świadectwie fitosanitarnym.

Muszą być dostępne informacje zapewniające możliwość zidentyfikowania miejsca produkcji określonych roślin do sadzenia;

(ii)
w przypadku nasion przeprowadzono urzędowe pobranie próbek i badania pod kątem określonego organizmu, na reprezentatywnej próbie i przy użyciu odpowiednich metod, a badania te wykazały, że nasiona te są wolne od określonego organizmu. Adnotację o badaniach umieszcza się w rubryce "Dodatkowa deklaracja" na świadectwie fitosanitarnym.
Artykuł  7

Kontrole urzędowe przy wprowadzaniu do Unii

Wszystkie przesyłki określonych roślin do sadzenia wprowadzane do Unii poddaje się kontroli urzędowej w miejscu wprowadzenia do Unii lub w miejscu przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE 3 .

Artykuł  8

Data rozpoczęcia stosowania

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 listopada 2019 r.

Artykuł  9

Data utraty mocy

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 marca 2022 r.

Artykuł  10

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2019 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Dyrektywa Komisji 92/105/EWG z dnia 3 grudnia 1992 r. ustanawiająca stopień normalizacji w odniesieniu do "paszportów" roślin używanych przy przemieszczaniu niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w obrębie Wspólnoty i ustanawiająca szczegółowe procedury dotyczące wydawania takich "paszportów" roślin oraz warunki i szczegółowe procedury dotyczące ich wymiany (Dz.U. L 4 z 8.1.1993, s. 22).
3 Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.250.91

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1615 ustanawiająca środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV)
Data aktu: 26/09/2019
Data ogłoszenia: 30/09/2019
Data wejścia w życie: 30/09/2019, 01/11/2019