Absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1551
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsięwzięciu absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05827/2019 - C8-0101/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) 5 , w szczególności jego art. 4b,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 ,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A8-0118/2019),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1552

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia SES AR za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A8-0118/2019),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie SESAR (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") zostało ustanowione w lutym 2007 r. z myślą o prowadzeniu programu badań z zakresu zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SESAR), który ma na celu unowocześnienie zarządzania ruchem w Unii;
B.
mając na uwadze, że w wyniku przyjęcia rozporządzenia Rady (UE) nr 721/2014 7  Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 2 wydłużyło czas trwania Wspólnego Przedsięwzięcia do dnia 31 grudnia 2024 r.;
C.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie zostało pomyślane jako partnerstwo publiczno-prywatne, którego członkami założycielami są Unia i Eurocontrol;
D.
mając na uwadze, że wkład Unii w fazę wdrażania programu SESAR 2 w latach 2014-2024 wyasygnowany z programu "Horyzont 2020" wynosi 585 000 000 EUR; mając na uwadze, że zgodnie z nowymi umowami członkowskimi w ramach programu "Horyzont 2020" oczekuje się, iż wkład Eurocontrol wyniesie około 500 000 000 EUR, a wkład innych partnerów z branży lotniczej - co najmniej 720 700 000 EUR, z czego ok. 90 % będzie stanowił wkład niepieniężny Eurocontrol i innych partnerów;
E.
odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie przedstawiło swój budżet w dwóch odrębnych sekcjach:
1)
SESAR 1 oraz
2)
SESAR 2020; zauważa ponadto, że SESAR 1 był współfinansowany z programów TEN-T i z siódmego programu ramowego w zakresie badań naukowych, a program SESAR 2020 jest współfinansowany z programu "Horyzont 2020";

Uwagi ogólne

1.
stwierdza - na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") w sprawie sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2017 r. (zwanego dalej "sprawozdaniem Trybunału") - że przedstawia ono rzetelnie, we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2017 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
2.
odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału transakcje leżące u podstaw sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2017 są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
3.
zauważa, że pod koniec 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie działało w ramach czterech różnych źródeł finansowania; zwraca uwagę na różnorodność obowiązujących ram prawnych zawierających wzory i obowiązki, na podstawie których działa Wspólne Przedsięwzięcie, i uznaje wysoki stopień złożoności takiego modelu;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zauważa, że w 2017 r. łączne środki na płatności Wspólnego Przedsięwzięcia wyniosły 191 813 383 EUR (157 152 638 EUR w 2016 r.), 213 022 000 EUR (162 851 972 EUR w 2016 r.) włącznie z dochodami przeznaczonymi na określony cel i środkami przeniesionymi; zauważa, że środki na zobowiązania wyniosły 113 346 265 EUR (99 073 761 EUR w 2016 r.), 130 944 000 EUR (101 407 854 EUR w 2016 r.) włącznie z dochodami przeznaczonymi na określony cel i środkami przeniesionymi;
5.
zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału, że stopy wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 80,24 % i 67,97 % (95,7 % i 63,2 % w 2016 r.);
6.
zauważa, że wskaźniki wykonania środków na zobowiązania i na płatności w ramach programu SESAR 1 wyniosły odpowiednio 11 % i 68 %, przy czym tak niski poziom można wyjaśnić nieoczekiwanym dochodem przeznaczonym na określony cel w wysokości około 17 mln EUR, ponadto zauważa, że program SESAR 1 został formalnie zamknięty w grudniu 2016 r., ostatnią płatność zrealizowano w grudniu 2017 r., a Wspólne Przedsięwzięcie musiało zapewnić do końca 2017 r. wystarczający poziom środków z siódmego programu ramowego na zwrot wkładów pieniężnych nadpłaconych przez członków SESAR 1 z branży oraz na uregulowanie opóźnionych, lecz mimo to uzasadnionych wniosków o płatność na rzecz będących w trakcie realizacji projektów siódmego programu ramowego;
7.
zauważa, że w odniesieniu do programu SESAR 2020 wskaźniki wykonania środków na zobowiązania i płatności wyniosły odpowiednio 92 % i 68 %, przy czym ten ostatni był niski z powodu opóźnień w realizacji projektów programu "Horyzont 2020" przez członków z branży oraz na skutek zbyt zachowawczego planowania budżetowego, biorąc pod uwagę ryzyko opóźnień w otrzymywaniu corocznych umów o delegowaniu zadań dotyczących realizacji finansowej;
8.
odnotowuje, że w ramach audytu za 2016 r. skontrolowano 476 zestawień poniesionych wydatków, odnoszących się do wszystkich 15 członków i opiewających na kwotę 120 000 000 EUR, tj. 14 % łącznych zadeklarowanych kosztów w wysokości 884 000 000 EUR, przy czym poziom błędu resztowego wyniósł 1,09 %;

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach siódmego programu ramowego i programu TEN-T

9.
zauważa, że z łącznej puli środków operacyjnych i administracyjnych w kwocie 892 800 000 EUR na rzecz działań w programie SESAR 1 Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło do końca 2017 r. zobowiązania na kwotę 853 000 000 EUR i dokonało płatności na kwotę 801 000 000 EUR (co stanowi 89,7 % dostępnego budżetu);
10.
zauważa, że z łącznej puli środków w kwocie 1 254 500 000 EUR z wkładów niepieniężnych i pieniężnych, które mają wnieść inni członkowie na rzecz działań operacyjnych i administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia (670 200 000 EUR ze środków Eurocontrol i 584 300 000 EUR od członków z branży ruchu lotniczego), Wspólne Przedsięwzięcie zatwierdziło do końca 2017 r. wkłady o wartości 1 099 900 000 EUR (560 700 000 EUR ze strony Eurocontrol i 539 200 000 EUR ze strony branży ruchu lotniczego);
11.
zauważa, że na koniec 2017 r. łączna wartość wkładów pieniężnych wniesionych przez Unię wyniosła 633 900 000 EUR, a wkłady niepieniężne i pieniężne wyniosły łącznie 560 700 000 EUR ze środków Eurocontrol i 539 200 000 EUR od członków z branży ruchu lotniczego;
12.
zauważa, że w 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie dokonało zamknięcia finansowego i administracyjnego programu SESAR 1; odnotowuje, że w 2017 r. SESAR 1 otrzymał z Unii 37 mln EUR w celu pokrycia zaległych zobowiązań wobec członków Wspólnego Przedsięwzięcia wynikających z oceny końcowych sprawozdań finansowych, otrzymanych i zweryfikowanych w 2017 r., a także w celu pokrycia kosztów przewidywanych dodatkowych kontroli, ewentualnych działań prawnych przeciwko Wspólnemu Przedsięwzięciu oraz zwrotu nadwyżki wkładów pieniężnych członków; zauważa również, że kwota 25,9 mln EUR została zatwierdzona jako wkład pieniężny Eurocontrol, z czego 13,4 mln EUR pochodzi z 2016 r., lecz stanowi część budżetu na 2017 r. z powodu problemów technicznych, a 12,5 mln EUR z 2017 r.; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie otrzymało kwotę 16,8 mln EUR w postaci dochodów nadzwyczajnych składających się głównie z kwot odzyskanych od członków; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że pozostała nadwyżka środków pieniężnych w wysokości 23,1 mln EUR oraz środków na płatności w wysokości 38,6 mln EUR wystarcza, aby wypełnić wszystkie zobowiązania i zamknąć SESAR 1;

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach programu "Horyzont 2020"

13.
stwierdza, że z kwoty 639 800 000 EUR środków operacyjnych i administracyjnego programu "Horyzont 2020" przydzielonych Wspólnemu Przedsięwzięciu w celu realizacji programu SESAR 2020 do końca 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło zobowiązania na kwotę 236 700 000 EUR i dokonało płatności na kwotę 112 300 000 EUR; zauważa ponadto, że na płatności te składały się głównie płatności zaliczkowe na realizację pierwszej i drugiej serii projektów SESAR 2020;
14.
zwraca uwagę, że pozostali członkowie zobowiązali się wnieść wkłady niepieniężne i pieniężne w kwocie co najmniej 825 900 000 EUR na rzecz działań operacyjnych w ramach programu SESAR 2020 Wspólnego Przedsięwzięcia (około 500 000 000 EUR z Eurocontrol i szacunkowo 325 900 000 EUR z branży ruchu lotniczego); zauważa ponadto, że na koniec 2017 r. pozostali członkowie zgłosili wkłady niepieniężne w wysokości 97 300 000 EUR, ale jeszcze ich nie zatwierdzono;
15.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że po raz pierwszy sekcja 2 w budżecie na 2017 r. obejmuje koszty bieżące i wkłady niepieniężne związane z SESAR 2020; zauważa, że SESAR 2020 otrzymał z Unii 75,5 mln EUR na pokrycie zaległych zobowiązań z 2017 r. i pierwszych miesięcy 2018 r., a 6,7 mln EUR pochodziło od organizacji Eurocontrol i stanowiło wkład pieniężny na pokrycie kosztów bieżących;
16.
zauważa, że na koniec 2017 r. nie ukończono jeszcze modyfikacji wspólnych narzędzi Komisji służących do zarządzania dotacjami w ramach programu "Horyzont 2020" i ich monitorowania, niezbędnych do przetwarzania wkładów niepieniężnych Wspólnego Przedsięwzięcia;
17.
zauważa, że do końca 2017 r. łączne wkłady pieniężne Unii w działania operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia wyniosły 132 900 000 EUR, a wkład sektora ruchu lotniczego oraz Eurocontrol - 104 000 000 EUR;
18.
zauważa, że pierwsze kontrole SESAR 2020 wskazują, że liczba i poziom błędów są niższe dzięki uproszczeniom wprowadzonym w programie "Horyzont 2020" oraz większemu doświadczeniu głównych beneficjentów;

Wyniki

19.
z zadowoleniem przyjmuje rozwiązanie kwestii braku ustalonych kluczowych wskaźników wykonania w ramach programu "Horyzont 2020"; ubolewa, że informacje na temat trzeciego zestawu tych wskaźników nie są jeszcze dostępne z uwagi na niedostateczny stopień przygotowania projektów; zauważa jednak, że kluczowe wskaźniki wykonania pokazują, że ogólnie cele zostały zrealizowane; przyjmuje do wiadomości, że eksperci apelują o dalsze działania i analizy w zakresie monitorowania, z wyraźnym rozróżnieniem między kluczowymi wskaźnikami wykonania faktycznie osiągniętymi na koniec każdego roku a planowanymi kluczowymi wskaźnikami wykonania;
20.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie osiągnęło swoje kluczowe cele polityczne i operacyjne, jak określono w jednolitym dokumencie programowym na lata 2017-2019;
21.
z zadowoleniem przyjmuje publikację przez SESAR planu działania na rzecz zapewnienia bezpiecznych i chronionych operacji z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych w całej Europie; uważa, że w celu bezpiecznej integracji tych statków z europejską przestrzenią powietrzną niezbędne są różnorodne innowacje, w tym technologie związane z zarządzaniem ruchem lotniczym (ATM); z zainteresowaniem przyjmuje przegląd rozwoju europejskiego rynku bezzałogowych statków powietrznych do roku 2050, a także jego ogromny potencjał dla Europy i jej konkurencyjności na arenie światowej, jak również działania, jakie należy podjąć w ciągu najbliższych 5-10 lat, aby ten potencjał wykorzystać, w tym m.in. wsparcie badań naukowych i rozwoju dzięki stworzeniu na szczeblu Unii ekosystemu obejmującego zarówno ramy regulacyjne, jak i kwestie technologiczne, umożliwiającego współpracę wszystkich najważniejszych zainteresowanych podmiotów publicznych i prywatnych oraz skutkującego udostępnianiem przez Unię znaczniejszych środków finansowych, a w szczególności rozwojem MŚP działających w tym sektorze;
22.
zauważa, że wskaźnik kosztów zarządzania (budżet administracyjny/operacyjny) utrzymuje się poniżej 5 %, co wskazuje na nierozbudowaną i skuteczną strukturę organizacyjną Wspólnego Przedsięwzięcia;
23.
z zaniepokojeniem odnotowuje wartość pośrednią efektu mnożnikowego wynoszącą 0,56 na koniec 2017 r.; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do podjęcia kroków w celu osiągnięcia zamierzonego efektu dźwigni w całym okresie 2014-2020 w wysokości 0,85;
24.
z uznaniem zauważa, że według ekspertów w porównaniu z działalnością Wspólnego Przedsięwzięcia w ramach siódmego programu ramowego większy nacisk położono na szersze zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron w realizację centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym w Europie (zwanego dalej "centralnym planem ATM");

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

25.
na podstawie sprawozdania Trybunału stwierdza, że w dniu 31 grudnia 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 40 pracowników (w 2016 r. - 44 pracowników);
26.
odnotowuje wyniki przeprowadzonej w 2017 r. analizy porównawczej dotyczącej zasobów ludzkich: 60 % stanowisk operacyjnych, 30 % stanowisk administracyjnych i 10 % stanowisk neutralnych;
27.
odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło osiem postępowań o udzielenie zamówienia, czego rezultatem było zawarcie 14 umów ramowych i umów bezpośrednich o świadczenie usług; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie zawarło 29 umów szczegółowych i przyjęło 13 zmian, a łączna wartość zamówień zrealizowanych w 2017 r. wyniosła 5 540 000 EUR;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

28.
zauważa, że w 2017 r. nowa zewnętrzna firma audytorska przeprowadziła dziesięć audytów, a w przypadku jednego audytu konieczne było zastosowanie umowy ramowej Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu ze względu na sytuację konfliktu interesów trzech firm stwierdzoną w umowie ramowej Wspólnego Przedsięwzięcia; przyjmuje do wiadomości, że biegły rewident przeprowadził dziewięć audytów; przyjmuje do wiadomości, że Wspólne Przedsięwzięcie posiada zmienioną umowę ramową dotyczącą usług audytorskich z trzema zewnętrznymi firmami audytorskimi i że działalność audytorska jest wykonywana wyłącznie przez te firmy; podkreśla, że w przeprowadzonych do tej pory audytach nie stwierdzono żadnych istotnych problemów, które wymagałyby uwagi zarządu;

Kontrola wewnętrzna

29.
z zadowoleniem stwierdza, że Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło procedury kontroli ex ante oparte na przeglądach dokumentacji finansowej i operacyjnej, a ponadto przeprowadza kontrole ex post beneficjentów;
30.
wyraża zadowolenie, że Wspólne Przedsięwzięcie w dalszym ciągu stosuje wielopłaszczyznowe podejście z myślą o analizie ryzyka, sprawnym zarządzaniu nim oraz jego skutecznym ograniczaniu, a także oczekuje, że Wspólne Przedsięwzięcie zwróci uwagę na istotne czynniki ryzyka korporacyjnego, jakie zidentyfikowano w związku z centralnym planem zarządzania ruchem lotniczym oraz programem SESAR 2020;
31.
ubolewa, że audytor zewnętrzny zaobserwował niedociągnięcia w procedurach kontroli finansowej Wspólnego Przedsięwzięcia, wynikające głównie ze złożonych finansowych ram regulacyjnych, niedawnego odejścia kluczowych pracowników zajmujących się finansami i nadmiernego obciążenia pracą w dziale finansów;

Audyty wewnętrzne

32.
zauważa, że w odniesieniu do SESAR 1 praca audytorska została niemal zakończona, przy czym zaplanowano 20 audytów siedmiu wybranych członków, z czego 18 zakończono w 2017 r. w ramach czwartego cyklu kontroli, jak opisano w strategii Wspólnego Przedsięwzięcia w zakresie audytu ex post; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że poziom błędu resztowego w 2017 r. wyniósł 0,36 %;
33.
zauważa, że przeprowadzono ocenę śródokresową Komisji dotyczącą działalności operacyjnej Wspólnego Przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont 2020" w latach 2014-2016; zauważa, że zarząd Wspólnego Przedsięwzięcia przyjął w maju 2018 r. plan działania, który obejmuje szereg już rozpoczętych działań;
34.
zauważa, że w październiku 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt dotyczący procedur przyznawania dotacji w ramach programu "Horyzont 2020"; zauważa, że IAS wydała pięć zaleceń, z których jedno uznano za "bardzo ważne"; zauważa ponadto, że opracowano szczegółowy plan działania oraz że do końca 2017 r. zrealizowano go w odniesieniu do 4 z 5 zaleceń; zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o wdrożeniu pozostałego zalecenia;
35.
zauważa, że w październiku 2017 r. IAS przeprowadziła audyt procedur zarządzania, zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej Wspólnego Przedsięwzięcia pod kątem koordynacji ze Wspólnym Centrum Wsparcia (CSC) oraz wdrażania narzędzi i usług CSC; zauważa, że IAS wydała trzy zalecenia; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wdrożeniu tych zaleceń;

Inne kwestie

36.
zauważa, że w 2017 r. Komisja przeprowadziła ocenę końcową programu SESAR 1 (2007-2016), która wykazała, że Wspólne Przedsięwzięcie realizuje swoje cele, pomaga w przezwyciężaniu rozdrobnienia i przyczynia się do ciągłości celów badawczych; zauważa, że Komisja zainicjowała śródokresową ocenę końcową SESAR 2020 (2014- 2016), w której stwierdzono, że partnerstwa w zakresie badań między Unią, sektorem prywatnym i państwami członkowskimi są na dobrej drodze do osiągnięcia wyznaczonych celów; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zatwierdzono plan działania w celu uwzględnienia zaleceń zawartych w tych ocenach;
37.
zauważa, że zarządzanie europejską przestrzenią powietrzną wciąż podlega wielu podmiotom i nie zrealizowano jeszcze koncepcji jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej; ponownie podkreśla kluczową rolę SESAR w koordynowaniu i prowadzeniu badań nad projektem SESAR oraz w osiąganiu celów projektu;
38.
wzywa SESAR i Komisję do dokonania oceny wyników wdrożenia rozwiązania SESAR, szczególnie z punktu widzenia zapewnienia interoperacyjności i postępów w realizacji jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej;
39.
zauważa, że w 2017 r. Trybunał opublikował sprawozdanie specjalne w sprawie inicjatywy jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej; wyraża ubolewanie, że w sprawozdaniu tym i w ocenach końcowych Komisji stwierdzono opóźnienia w realizacji centralnego planu ATM, a także rozbieżność między ustalonym w przepisach okresem działalności Wspólnego Przedsięwzięcia a planowanym czasem trwania prac; odnotowuje ponadto, że Trybunał podkreśla potrzebę poprawy rozliczalności Wspólnego Przedsięwzięcia z realizacji centralnego planu ATM;
40.
zauważa, że audytorzy zbadali losowo 16 projektów SESAR, które zostały poddane kontroli w pięciu różnych krajach i dotyczyły różnych zainteresowanych stron w ramach SESAR; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do pełnego uwzględnienia zaleceń zawartych w ww. sprawozdaniu specjalnym oraz do podjęcia odpowiednich działań.
1 Dz.U. C 452 z 14.12.2018, s. 66.
2 Dz.U. C 452 z 14.12.2018, s. 68.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. L 192 z 1.7.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024