Absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1539
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsięwzięciu absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05827/2019 - C8-0107/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 209,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 71,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL 5 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 ,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0102/2019),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI
Klaus WELLE
Przewodniczący
Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1540

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0102/2019),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") zostało ustanowione w dniu 7 czerwca 2014 r. na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej na potrzeby realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" ("ECSEL") przez okres do dnia 31 grudnia 2024 r.;
B.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie zostało utworzone na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 561/2014 w czerwcu 2014 r. 7 , aby zastąpić wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC i stanowić ich kontynuację;
C.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie charakteryzuje się specyficznym podejściem trójstronnym i że członkami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia, państwa członkowskie oraz, na zasadzie dobrowolności, państwa stowarzyszone z programem "Horyzont 2020" ("państwa uczestniczące"), a także stowarzyszenia zrzeszające podmioty prywatne ("członkowie prywatni") reprezentujące należące do nich przedsiębiorstwa oraz inne organizacje prowadzące aktywną działalność w dziedzinie podzespołów i układów elektronicznych w Unii; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno być otwarte na nowych członków;
D.
mając na uwadze, że głównym celem Wspólnego Przedsięwzięcia jest przyczynianie się do rozwoju silnej i konkurencyjnej w skali światowej branży podzespołów i układów elektronicznych w Unii, w oparciu o zharmonizowane strategie państw członkowskich w celu przyciągnięcia prywatnych inwestycji;
E.
mając na uwadze, że wkłady finansowe na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia przewidziane na cały okres realizacji programu "Horyzont 2020" wynoszą 1 184 874 000 EUR ze strony Unii, 1 170 000 000 EUR ze strony państw uczestniczących oraz 1 657 500 000 EUR ze strony członków prywatnych;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu w sprawie sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") za rok budżetowy 2017 stwierdził, iż w sprawozdaniu finansowym Wspólne Przedsięwzięcie przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach swoją sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2017 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami swojego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
2.
odnotowuje, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia na rok budżetowy 2017 przewidywał kwotę środków na zobowiązania w wysokości 183 900 000 EUR oraz kwotę środków na płatności w wysokości 290 100 000 EUR; odnotowuje, że wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wynosiły odpowiednio 98 % i 83 %;
3.
odnotowuje, że według sprawozdania Trybunału transakcje leżące u podstaw sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2017 są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
4.
zauważa, że Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem w sprawie legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń, co jest wynikiem projektów przejętych od prawnych poprzedników Wspólnego Przedsięwzięcia - Wspólnych Przedsiębiorstw Artemis i ENIAC; zachęca Trybunał do ponownego rozważenia metodologii skutkującej ciągłym wydawaniem opinii z zastrzeżeniami wynikającymi z tego powtarzającego się problemu, którego nie da się usunąć do momentu zakończenia projektów w ramach siódmego programu ramowego;
5.
odnotowuje złożoność modelu budżetowego i księgowego Wspólnego Przedsięwzięcia wynikającą z jego trójstronnego charakteru; stwierdza, że Wspólne Przedsięwzięcie z zadowoleniem przyjęłoby dalsze uproszczenie i usprawnienie rachunkowości i audytu;
6.
zauważa, że z kwoty 1 204 700 000 EUR środków z programu "Horyzont 2020" przyznanych na potrzeby Wspólnego Przedsięwzięcia, w tym 19 700 000 EUR wkładu pieniężnego członków z branży na pokrycie kosztów administracyjnych wspólnych przedsiębiorstw do końca 2017 r., Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło zobowiązania na kwotę 455 000 000 EUR i dokonało płatności w wysokości 314 000 000 EUR (31,81 % przydzielonych środków), głównie płatności zaliczkowych na pierwszą falę projektów w ramach programu "Horyzont 2020";
7.
zwraca uwagę, że według oceny Wspólnego Przedsięwzięcia z przewidywanego wkładu członków z branży na rzecz działań Wspólnego Przedsięwzięcia w wysokości 1 657 500 000 EUR do końca 2017 r. członkowie wnieśli wkłady niepieniężne o wartości 421 000 000 EUR w porównaniu z wkładem pieniężnym UE o wartości 377 000 000 EUR;

Wyniki

8.
z zadowoleniem przyjmuje rozwiązanie kwestii braku ustalonych kluczowych wskaźników efektywności w ramach programu "Horyzont 2020"; zauważa, że osiągnięto już większość celów w zakresie trzeciego zbioru kluczowych wskaźników efektywności;
9.
zauważa, że wskaźnik kosztów zarządzania (budżet administracyjny/operacyjny) utrzymuje się poniżej 5 %, co wskazuje na nierozbudowaną i efektywną strukturę organizacyjną Wspólnego Przedsięwzięcia;
10.
z zadowoleniem odnotowuje wartość efektu dźwigni w roku 2017 (3,0), która przekracza docelową wartość efektu dźwigni w całym okresie 2014-2020;
11.
pochwala bardzo udane wysiłki podjęte przez Wspólne Przedsięwzięcie w celu zapewnienia przejrzystości, dzięki którym wszystkie ogłoszone zaproszenia do składania wniosków zostały podane do publicznej wiadomości;
12.
z zadowoleniem przyjmuje silną pozycję Wspólnego Przedsięwzięcia w dziedzinie wiedzy specjalistycznej w całej Europie i jego zdolność do tworzenia wzajemnie powiązanego ekosystemu odpowiednich zainteresowanych stron; odnotowuje fakt, że zdaniem ekspertów Wspólne Przedsięwzięcie przyciąga najlepsze europejskie podmioty w dziedzinach podzespołów i układów elektronicznych; wzywa ECSEL do zaangażowania większej liczby MŚP;
13.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wszystkie zaproszenia do składania wniosków zostały opublikowane i zamknięte zgodnie z odpowiednimi planami prac, a wyniki pod kątem czasu oczekiwania na przyznanie dotacji i czasu oczekiwania na wypłacenie dotacji były znacznie poniżej określonych celów;

Zamówienia

14.
z przykrością stwierdza, że Trybunał stwierdził istotne niedociągnięcia w zarządzaniu procedurami udzielania zamówień w zakresie usług administracyjnych; na podstawie odpowiedzi Wspólnego Przedsięwzięcia zauważa, że do rozwiązania tego problemu wyznaczono asystenta ds. budżetu, zamówień i umów;

Kontrole wewnętrzne

15.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie podjęło działania w celu dokonania oceny realizacji kontroli ex post przez krajowe organy finansujące (KOF) i uzyskało od KOF pisemne oświadczenia, że stosowanie procedur krajowych daje wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości transakcji;
16.
z satysfakcją odnotowuje, że kwestia dotycząca zróżnicowania metod i procedur stosowanych przez KOF nie dotyczy realizacji projektów w ramach programu "Horyzont 2020", ponieważ kontrole ex post są przeprowadzane albo przez Wspólne Przedsięwzięcie, albo przez Komisję; zauważa, że zgodnie z przepisami wspólnego planu kontroli ex post dla programu "Horyzont 2020" obecnie rozpoczęto już 17 kontroli ex post w zakresie transakcji związanych z działalnością Wspólnego Przedsięwzięcia;
17.
z przykrością stwierdza, że w 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie nie udokumentowało w odpowiedni sposób w swoim rejestrze odstępstw przypadków obchodzenia kontroli przez kierownictwo ani odstępstw od przyjętych procesów i procedur; na podstawie odpowiedzi Wspólnego Przedsięwzięcia stwierdza, że Wspólne Przedsięwzięcie podjęło działania w celu rozwiązania tego problemu, takie jak przegląd standardu kontroli wewnętrznej nr 8, że posiada ono rejestr odstępstw i że w 2018 r. odbyło się szkolenie skierowane do jego pracowników;
18.
zauważa, że Komisja przeprowadziła ocenę końcową wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC za lata 2008-2013, wraz z oceną śródokresową wspólnego przedsiębiorstwa działającego w ramach programu "Horyzont 2020" za okres 2014-2016; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie opracowało i przyjęło plan działania w celu realizacji zaleceń zawartych w tych ocenach oraz że niektóre z tych działań zostały już podjęte;

Audyt wewnętrzny

19.
zauważa, że w 2017 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła audyt zarządzania realizacją celów i zwróciła się do Wspólnego Przedsięwzięcia o opracowanie planu działania w celu realizacji zaleceń zawartych w tym sprawozdaniu 8 ; zauważa, że w kwietniu 2018 r. Rada Zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia przyjęła plan działania;

Zarządzanie zasobami ludzkimi

20.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 29 pracowników, taką samą liczbę jak w roku poprzednim; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie obsadziło jedno stanowisko ds. komunikacji i ogłosiło wakaty na dwóch stanowiskach, stanowisku ds. zarządzania kontrolą wewnętrzną i audytem i stanowisku kierownika ds. administracji i finansów, oraz na stanowisku oddelegowanego eksperta krajowego;
21.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że z myślą o dostosowaniu struktury organizacji do priorytetów i potrzeb w zakresie wiedzy fachowej schemat organizacyjny Wspólnego Przedsięwzięcia został uaktualniony w dniu 1 czerwca 2017 r.
1 Dz.U. C 452 z 14.12.2018, s. 10
2 Dz.U. C 452 z 14.12.2018, s. 12
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152.
6 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
7 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152.
8 Roczne sprawozdanie z działalności, s. 51.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024