Absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1494
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0082/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 526/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 460/2004 5 , w szczególności jego art. 21,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0129/2019),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI
Klaus WELLE
Przewodniczący
Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1495

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0129/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 7  ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2017 zamknął się kwotą 11 175 224,40 EUR, co stanowi wzrost o 1,28 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,99 %, co oznacza wzrost o 1,52 % w porównaniu z rokiem 2016; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 88,19 %, co oznacza nieznaczny spadek o 0,99 % w porównaniu z rokiem 2016;

Anulowane środki przeniesione

2.
z zaniepokojeniem zauważa, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 90 916 EUR, co stanowi 9,39 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza wzrost o 3,67 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

3.
z zadowoleniem zauważa, że Agencja wykorzystuje niektóre kluczowe wskaźniki wykonania do oceny wartości dodanej swoich działań oraz do poprawy zarządzania budżetem, kładąc nacisk na większą liczbę wskaźników jakościowych przy ocenie realizacji celów operacyjnych oraz wskaźników ilościowych przy realizacji celów administracyjnych; zauważa ponadto, że zgodnie ze wskaźnikami oddziaływania wyniki Agencji przewyższyły cele określone w programie prac na 2017 r. w ramach strategii ENISA na lata 2016-2020; zachęca Agencję do dalszego rozwijania kluczowych wskaźników wykonania w celu lepszej oceny wyników i skutków jej działań, co umożliwi uzyskanie wskazówek na temat sposobu zapewnienia większej wartości dodanej wyników działalności Agencji;
4.
zauważa z uznaniem, że w 2017 r. Agencja zaczęła udzielać państwom członkowskim pomocy we wdrażaniu dyrektywy (UE) 2016/1148 8  oraz opracowała we współpracy z organami kilku państw członkowskich narzędzie oceny skali naruszenia ochrony danych w celu stworzenia spójnych ram na szczeblu Unii;
5.
zauważa ponadto, że w 2017 r. ENISA otrzymała nagrodę Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za dobrą administrację w kategorii doskonałość w dziedzinie innowacji i transformacji;
6.
zauważa z uznaniem, że Agencja podpisała z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego umowę o gwarantowanym poziomie usług, która umożliwia im m.in. wspólne korzystanie z pomieszczeń konferencyjnych i przestrzeni magazynowej oraz uzyskiwanie synergii w innych obszarach;
7.
zauważa, że w 2017 r. na zlecenie Komisji przeprowadzono badanie zewnętrznej oceny wyników osiągniętych przez Agencję w latach 2013-2016; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tego badania oraz o odpowiednich działaniach podjętych w celu realizacji wszelkich wydanych zaleceń;

Polityka kadrowa

8.
z niepokojem zauważa, że w dniu 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano jedynie w 87,5 % i choć budżet Unii przewidywał 48 stanowisk dla pracowników na czas określony, przyjęto tylko 42 osoby (w porównaniu z 48 zatwierdzonymi stanowiskami w 2016 r.); zauważa ponadto, że w 2017 r. Agencja zatrudniała 29 pracowników kontraktowych i trzech oddelegowanych ekspertów krajowych;
9.
zauważa, że Agencja przyjęła politykę ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu; odnotowuje, że zorganizowała sesje szkoleniowe i umożliwiła korzystanie z poufnego doradztwa;
10.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału w 2016 r. Agencja przeniosła ośmiu dodatkowych pracowników do Aten, zmniejszając liczbę personelu zatrudnionego w Heraklionie do 14 osób; zauważa, że według Agencji pod koniec 2017 r. liczba ta została zmniejszona do 11 pracowników; podkreśla, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału za 2013 r. umieszczenie całego personelu w jednej siedzibie przyniosłoby prawdopodobnie dalsze ograniczenie kosztów; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wszelkich możliwych środkach służących poprawie sytuacji;
11.
zauważa z zaniepokojeniem, że Agencja ma trudności z zatrudnianiem, przyciąganiem i zatrzymywaniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, głównie ze względu na rodzaj oferowanych stanowisk (pracownicy kontraktowi) oraz niski współczynnik korygujący stosowany do wynagrodzeń pracowników Agencji w Grecji;
12.
z zadowoleniem przyjmuje sugestię Trybunału, by z myślą o nagłośnieniu organizowanych naborów publikować odnośne ogłoszenia również na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr; rozumie obawy Agencji dotyczące związanych z tym kosztów tłumaczeń pisemnych;
13.
ubolewa, że, jak wskazał Trybunał, nie przeprowadzono w prawidłowy sposób procesu przekazania obowiązków nowemu księgowemu Agencji, w szczególności nie dostarczono mu protokołu przekazania obowiązków; zauważa na podstawie odpowiedzi Agencji, że zorganizowano nieformalne spotkania w celu przekazania informacji oraz że Agencja zrealizuje działania naprawcze w celu zapewnienia w przyszłości odpowiedniego przekazywania obowiązków nowym pracownikom; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wdrożeniu ww. działań naprawczych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

14.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; zauważa jednak z zaniepokojeniem, że na stronie internetowej Agencji publikowane są tylko życiorysy dyrektora wykonawczego i prezesa zarządu, a ponadto że Agencja publikuje na swojej stronie internetowej oświadczenie o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego, ale nie innych członków kadry kierowniczej wyższego szczebla; wzywa Agencję do opublikowania życiorysów wszystkich członków zarządu i oświadczeń o braku konfliktu interesów członków kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w tej kwestii;

Inne uwagi

15.
zauważa z niepokojem, że w przeciwieństwie do większości innych agencji Agencja nie przeprowadziła kompleksowej analizy prawdopodobnego wpływu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej na jej organizację, operacje i rozliczenia; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że dokonała ona przeglądu niektórych odnośnych procedur wewnętrznych; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o środkach podjętych w celu złagodzenie wszelkiego związanego z tym ryzyka;
16.
odnotowuje umiarkowane wysiłki Agencji na rzecz stworzenia racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy; zwraca uwagę, że Agencja nie wdrożyła żadnych dodatkowych środków służących redukcji lub kompensacji emisji CO2;
17.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 9  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 79.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 79.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 41.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 116 z 28.3.2018, s. 20.
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (Dz.U. L 194 z 19.7.2016, s. 1).
9 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.248

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019