Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) na rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1476
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) na rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając sprawozdanie finansowe Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Instytutu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Instytutowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0091/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1922/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn 5 , w szczególności jego art. 15,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A8-0150/2019),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn absolutorium z wykonania budżetu Instytutu za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1477

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A8-0150/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 7  ostateczny budżet Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (zwanego dalej "Instytutem") za rok budżetowy 2017 wyniósł 7 722 898 EUR, co oznacza wzrost o 1,24 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że cały budżet Instytutu pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Instytutu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
uznaje, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,92 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,5 % w porównaniu z 2016 r.; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 80,95 %, co oznacza znaczny wzrost o 8,12 % w stosunku do poprzedniego roku; zauważa, że po przeanalizowaniu zalet i wad środków zróżnicowanych Instytut postanowił nie przyjmować ich jako środka stosowanego w związku z wieloletnim charakterem prowadzonych przez niego operacji; wzywa Instytut, aby pozostał świadomy tej sytuacji i poinformował władzę budżetową o wszelkich zmianach w tym zakresie;

Anulowane środki przeniesione

2.
przyjmuje z zadowoleniem, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 34 865 EUR, co stanowi 1,79 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza spadek o 0,07 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

3.
przypomina, że Instytut został utworzony w celu wniesienia wkładu na rzecz równości płci i jej lepszego propagowania w Unii, w tym włączania problematyki płci do głównego nurtu we wszystkich odnośnych obszarach polityki Unii oraz w wynikających z nich krajowych strategiach politycznych, w celu zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć i podnoszenia poziomu świadomości obywateli Unii w zakresie problematyki równości płci, oraz z zadowoleniem przyjmuje priorytetowe traktowanie prac w różnych obszarach, co daje wyniki na wysokim poziomie i dużą widoczność i sprawia, że problematyka płci pozostaje w centrum uwagi;
4.
przyjmuje z zadowoleniem, że Instytut stosuje niektóre kluczowe wskaźniki skuteczności działania w odniesieniu do celów operacyjnych i zarządzania zasobami finansowymi i ludzkimi, aby ocenić wartość dodaną swojej działalności i poprawić zarządzanie budżetem;
5.
z zadowoleniem zauważa, że Instytut skutecznie zrealizował swój program prac i w 2017 r. wykonał 98,75 % działań ujętych w jednolitym dokumencie programowym; zauważa ponadto, że Instytut opublikował trzecią edycję wskaźnika równouprawnienia płci w celu monitorowania postępów w dziedzinie równości płci w Unii;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zasięg działań informacyjnych Instytutu w 2017 r. znacznie się rozszerzył, a jego publikacje spotkały się z pozytywną reakcją użytkowników, co przyczyniło się do rozpowszechniania informacji na temat równości płci i do zwiększania świadomości obywateli w Unii;
7.
docenia prace Instytutu w zakresie cyfryzacji i z zadowoleniem przyjmuje projekt skupiający się na równowadze między życiem zawodowym i prywatnym, zróżnicowaniu wynagrodzeń i emerytur ze względu na płeć oraz opracowaniu narzędzia parlamentarnego uwzględniającego aspekt płci;
8.
wyraża zadowolenie z bieżącej współpracy między Instytutem i Komisją Praw Kobiet i Równouprawnienia oraz docenia wkład Instytutu w stałe działania tej komisji, w tym w badania na temat sporządzania budżetu z uwzględnieniem aspektu płci oraz aspektów płci w dziedzinie handlu ludźmi, a także w propagowanie tych kwestii; z zadowoleniem przyjmuje w związku z tym wkład Instytutu we włączenie perspektywy płci do dyrektywy w sprawie zwalczania handlu ludźmi i dyrektywy w sprawie ochrony praw ofiar;
9.
wspiera pracę Instytutu, który przekazując komisji FEMM - w formie analiz i badań - oficjalne, wysokiej jakości dane wolne od wszelkich wpływów ideologicznych, zapewnia komisji otrzymywanie danych niezbędnych do jej właściwego funkcjonowania;
10.
z zadowoleniem przyjmuje udział Instytutu w sieci europejskich agencji ds. wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz jego cenny wkład dotyczący aspektów płci;
11.
z zadowoleniem zauważa, że w 2017 r. Instytut aktywnie zainicjował wspólne działania z innymi agencjami, obejmujące szkolenia i warsztaty umożliwiające wymianę doświadczeń w zakresie zapobiegania molestowaniu; zauważa ponadto, że Instytut pomógł Europejskiemu Instytutowi Innowacji i Technologii uwzględnić perspektywę płci w jego działaniach i wniósł wkład do wspólnej publikacji z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy;
12.
zauważa, że Instytut poczynił postępy w zakresie niektórych zaleceń z oceny zewnętrznej (2015 r.); z zadowoleniem przyjmuje dążenie Instytutu do przekształcenia się w organizację opartą na projektach, co zwiększy wewnętrzne synergie i będzie sprzyjać wymianie wiedzy między jednostkami; docenia fakt, że Instytut rozpoczął wdrażanie planu działania dotyczącego zaleceń i wzywa Instytut, aby kontynuował ten proces w celu poprawy zarządzania i skuteczności;

Polityka kadrowa

13.
zauważa, że według stanu na dzień 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 96,30 % - przyjęto 26 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 27 stanowisk dla pracowników na czas określony (w porównaniu z 28 stanowiskami zatwierdzonymi w 2016 r.); zauważa ponadto, że w 2017 r. w Instytucie pracowało 15 pracowników kontraktowych i czterech oddelegowanych ekspertów krajowych;
14.
ubolewa nad brakiem równowagi płci w zarządzie Instytutu, w którym 26 z 32 członków to kobiety, a sześciu to mężczyźni; w związku z tym zwraca się do Komisji i państw członkowskich oraz innych zainteresowanych stron, by uwzględniły znaczenie zapewnienia równowagi płci, gdy wystawiają swoich kandydatów na członków zarządu;
15.
zauważa, że Sąd Rejonowy w Wilnie wydał 21 lutego 2019 r. wyrok w sprawie dotyczącej nierównego wynagrodzenia wniesionej przez pięciu byłych pracowników tymczasowych Instytutu przeciwko agencji pracy tymczasowej, z której usług korzysta Instytut; wyraża ubolewanie, że wynagrodzenie pracowników tymczasowych było niższe niż wynagrodzenie personelu statutowego Instytutu; na podstawie informacji uzyskanych od Instytutu zauważa, że zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami Instytutu pracownicy tymczasowi nie mogą wykonywać wszystkich zadań przypisanych personelowi statutowemu Instytutu; zwraca uwagę, że sytuacja ta może przynieść szkodę reputacji Instytutu; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o środkach podjętych przez agencję pracy tymczasowej w odniesieniu do wyroku Sądu Rejonowego w Wilnie i w celu ograniczenia tego ryzyka w przyszłości;
16.
zauważa, że Instytut prowadzi politykę ochrony godności osobistej i zapobiegania molestowaniu; odnotowuje, że Instytut zorganizował sesje szkoleniowe i umożliwił korzystanie z poufnego doradztwa;
17.
zauważa, że Instytut podjął działania następcze w związku ze zgłoszeniami dotyczącymi molestowania seksualnego kobiet pracujących i odbywających staż w Instytucie; podkreśla, że Instytut musi być wzorem do naśladowania w zwalczaniu molestowania seksualnego oraz zapewnianiu bezpieczeństwa i godności wszystkim swoim pracownikom; wspiera Instytut we wdrażaniu polityki zerowej tolerancji dla molestowania seksualnego;
18.
przyjmuje do wiadomości orzeczenie sądu, w którym sąd litewski orzekł, że Manpower narusza zasadę jednakowego wynagrodzenia dla pracowników tymczasowych, zapisaną w art. 75 litewskiego kodeksu pracy; wyraża głębokie zaniepokojenie warunkami pracy pracowników tymczasowych w Instytucie; wzywa dyrektora, aby odgrywał o wiele bardziej aktywną rolę, jeśli chodzi o dopilnowanie, żeby Instytut oferował pracownikom tymczasowym lepsze wynagrodzenie; domaga się, aby Instytut w trybie pilnym poinformował parlamentarną Komisję Kontroli Budżetowej o wymogach przetargów;
19.
z zadowoleniem przyjmuje propozycję Trybunału, by z myślą o nagłośnieniu organizowanych naborów publikować odnośne ogłoszenia również na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr; na podstawie odpowiedzi Instytutu stwierdza, że - oprócz ograniczeń finansowych - w opinii Instytutu obecnie stosowane kanały zapewniają odpowiednią przejrzystość i widoczność;

Zamówienia

20.
z niepokojem zauważa, że według sprawozdania Trybunału niewybrani oferenci wnieśli przeciwko Instytutowi sprawę do sądu, domagając się odszkodowania w łącznej wysokości 700 000 EUR (co stanowi do 9 % rocznego budżetu Instytutu) i unieważnienia decyzji o udzieleniu zamówienia; odnotowuje, że Instytut już teraz przygotowuje się do pokrycia ewentualnych strat; na podstawie odpowiedzi Instytutu stwierdza, że dostosuje on procedury udzielania zamówień niezależnie od ostatecznej decyzji sądowej; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o rozwoju sytuacji w tym zakresie;
21.
z niepokojem zauważa, że według sprawozdania Trybunału Instytut wszczął i sfinalizował procedurę przetargową w celu pozyskania usług biura podróży bez zagwarantowania najlepszego stosunku jakości do ceny; na podstawie odpowiedzi Instytutu stwierdza, że prowadzi on kontrole wewnętrzne mające na celu sprawdzenie i kontrolę cen usług świadczonych przez wybranego dostawcę; zauważa ponadto, że Instytut zamierza nie odnawiać tej umowy, lecz uczestniczyć we wspólnym postępowaniu o udzielenie zamówienia organizowanym przez Komisję; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o postępach dokonanych w tym zakresie;
22.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału Instytut do końca 2017 r. nie wprowadził jeszcze narzędzi udostępnionych przez Komisję służących wdrożeniu jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji z osobami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); na podstawie odpowiedzi Instytutu stwierdza, że Instytut wprowadza elektroniczne składanie ofert i e-fakturowanie zgodnie z harmonogramem określonym przez Komisję do końca 2018 r.; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o postępach dokonanych w tym zakresie;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

23.
odnotowuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Instytutu mające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów; wskazuje jednak z zaniepokojeniem, że Instytut publikuje na swojej stronie internetowej wyłącznie życiorys dyrektora, a nie publikuje życiorysów kadry kierowniczej wyższego szczebla; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o środkach przyjętych w związku z tym;

Audyt wewnętrzny

24.
zauważa, że w 2017 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt zarządzania relacjami z zainteresowanymi stronami i komunikacji zewnętrznej, stwierdzając, że kontrole wewnętrzne Instytutu są odpowiednie; zauważa, że w celu uwzględnienia trzech zaleceń IAS sklasyfikowanych jako "ważne" opracowano plan działania, który ma zostać zrealizowany do końca 2018 r.; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o wdrożeniu trzech zaleceń;
25.
odnotowuje wysiłki Instytutu służące stworzeniu racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy; zauważa, że Instytut nie wprowadził żadnych specjalnych środków, które pozwoliłyby ograniczyć lub skompensować emisje CO2, ale odnotowuje, że Instytut zachęca pracowników do korzystania z transportu publicznego lub rowerów w celu dojazdu do pracy;
26.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 8  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 136.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 136.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 9.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 84 z 17.3.2017, s. 148.
8 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.218

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) na rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019