Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) na rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1476
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) na rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając sprawozdanie finansowe Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Instytutu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Instytutowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0091/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1922/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn 5 , w szczególności jego art. 15,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A8-0150/2019),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn absolutorium z wykonania budżetu Instytutu za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1477

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A8-0150/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 7  ostateczny budżet Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (zwanego dalej "Instytutem") za rok budżetowy 2017 wyniósł 7 722 898 EUR, co oznacza wzrost o 1,24 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że cały budżet Instytutu pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Instytutu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
uznaje, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,92 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,5 % w porównaniu z 2016 r.; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 80,95 %, co oznacza znaczny wzrost o 8,12 % w stosunku do poprzedniego roku; zauważa, że po przeanalizowaniu zalet i wad środków zróżnicowanych Instytut postanowił nie przyjmować ich jako środka stosowanego w związku z wieloletnim charakterem prowadzonych przez niego operacji; wzywa Instytut, aby pozostał świadomy tej sytuacji i poinformował władzę budżetową o wszelkich zmianach w tym zakresie;

Anulowane środki przeniesione

2.
przyjmuje z zadowoleniem, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 34 865 EUR, co stanowi 1,79 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza spadek o 0,07 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

3.
przypomina, że Instytut został utworzony w celu wniesienia wkładu na rzecz równości płci i jej lepszego propagowania w Unii, w tym włączania problematyki płci do głównego nurtu we wszystkich odnośnych obszarach polityki Unii oraz w wynikających z nich krajowych strategiach politycznych, w celu zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć i podnoszenia poziomu świadomości obywateli Unii w zakresie problematyki równości płci, oraz z zadowoleniem przyjmuje priorytetowe traktowanie prac w różnych obszarach, co daje wyniki na wysokim poziomie i dużą widoczność i sprawia, że problematyka płci pozostaje w centrum uwagi;
4.
przyjmuje z zadowoleniem, że Instytut stosuje niektóre kluczowe wskaźniki skuteczności działania w odniesieniu do celów operacyjnych i zarządzania zasobami finansowymi i ludzkimi, aby ocenić wartość dodaną swojej działalności i poprawić zarządzanie budżetem;
5.
z zadowoleniem zauważa, że Instytut skutecznie zrealizował swój program prac i w 2017 r. wykonał 98,75 % działań ujętych w jednolitym dokumencie programowym; zauważa ponadto, że Instytut opublikował trzecią edycję wskaźnika równouprawnienia płci w celu monitorowania postępów w dziedzinie równości płci w Unii;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zasięg działań informacyjnych Instytutu w 2017 r. znacznie się rozszerzył, a jego publikacje spotkały się z pozytywną reakcją użytkowników, co przyczyniło się do rozpowszechniania informacji na temat równości płci i do zwiększania świadomości obywateli w Unii;
7.
docenia prace Instytutu w zakresie cyfryzacji i z zadowoleniem przyjmuje projekt skupiający się na równowadze między życiem zawodowym i prywatnym, zróżnicowaniu wynagrodzeń i emerytur ze względu na płeć oraz opracowaniu narzędzia parlamentarnego uwzględniającego aspekt płci;
8.
wyraża zadowolenie z bieżącej współpracy między Instytutem i Komisją Praw Kobiet i Równouprawnienia oraz docenia wkład Instytutu w stałe działania tej komisji, w tym w badania na temat sporządzania budżetu z uwzględnieniem aspektu płci oraz aspektów płci w dziedzinie handlu ludźmi, a także w propagowanie tych kwestii; z zadowoleniem przyjmuje w związku z tym wkład Instytutu we włączenie perspektywy płci do dyrektywy w sprawie zwalczania handlu ludźmi i dyrektywy w sprawie ochrony praw ofiar;
9.
wspiera pracę Instytutu, który przekazując komisji FEMM - w formie analiz i badań - oficjalne, wysokiej jakości dane wolne od wszelkich wpływów ideologicznych, zapewnia komisji otrzymywanie danych niezbędnych do jej właściwego funkcjonowania;
10.
z zadowoleniem przyjmuje udział Instytutu w sieci europejskich agencji ds. wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz jego cenny wkład dotyczący aspektów płci;
11.
z zadowoleniem zauważa, że w 2017 r. Instytut aktywnie zainicjował wspólne działania z innymi agencjami, obejmujące szkolenia i warsztaty umożliwiające wymianę doświadczeń w zakresie zapobiegania molestowaniu; zauważa ponadto, że Instytut pomógł Europejskiemu Instytutowi Innowacji i Technologii uwzględnić perspektywę płci w jego działaniach i wniósł wkład do wspólnej publikacji z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy;
12.
zauważa, że Instytut poczynił postępy w zakresie niektórych zaleceń z oceny zewnętrznej (2015 r.); z zadowoleniem przyjmuje dążenie Instytutu do przekształcenia się w organizację opartą na projektach, co zwiększy wewnętrzne synergie i będzie sprzyjać wymianie wiedzy między jednostkami; docenia fakt, że Instytut rozpoczął wdrażanie planu działania dotyczącego zaleceń i wzywa Instytut, aby kontynuował ten proces w celu poprawy zarządzania i skuteczności;

Polityka kadrowa

13.
zauważa, że według stanu na dzień 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 96,30 % - przyjęto 26 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 27 stanowisk dla pracowników na czas określony (w porównaniu z 28 stanowiskami zatwierdzonymi w 2016 r.); zauważa ponadto, że w 2017 r. w Instytucie pracowało 15 pracowników kontraktowych i czterech oddelegowanych ekspertów krajowych;
14.
ubolewa nad brakiem równowagi płci w zarządzie Instytutu, w którym 26 z 32 członków to kobiety, a sześciu to mężczyźni; w związku z tym zwraca się do Komisji i państw członkowskich oraz innych zainteresowanych stron, by uwzględniły znaczenie zapewnienia równowagi płci, gdy wystawiają swoich kandydatów na członków zarządu;
15.
zauważa, że Sąd Rejonowy w Wilnie wydał 21 lutego 2019 r. wyrok w sprawie dotyczącej nierównego wynagrodzenia wniesionej przez pięciu byłych pracowników tymczasowych Instytutu przeciwko agencji pracy tymczasowej, z której usług korzysta Instytut; wyraża ubolewanie, że wynagrodzenie pracowników tymczasowych było niższe niż wynagrodzenie personelu statutowego Instytutu; na podstawie informacji uzyskanych od Instytutu zauważa, że zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami Instytutu pracownicy tymczasowi nie mogą wykonywać wszystkich zadań przypisanych personelowi statutowemu Instytutu; zwraca uwagę, że sytuacja ta może przynieść szkodę reputacji Instytutu; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o środkach podjętych przez agencję pracy tymczasowej w odniesieniu do wyroku Sądu Rejonowego w Wilnie i w celu ograniczenia tego ryzyka w przyszłości;
16.
zauważa, że Instytut prowadzi politykę ochrony godności osobistej i zapobiegania molestowaniu; odnotowuje, że Instytut zorganizował sesje szkoleniowe i umożliwił korzystanie z poufnego doradztwa;
17.
zauważa, że Instytut podjął działania następcze w związku ze zgłoszeniami dotyczącymi molestowania seksualnego kobiet pracujących i odbywających staż w Instytucie; podkreśla, że Instytut musi być wzorem do naśladowania w zwalczaniu molestowania seksualnego oraz zapewnianiu bezpieczeństwa i godności wszystkim swoim pracownikom; wspiera Instytut we wdrażaniu polityki zerowej tolerancji dla molestowania seksualnego;
18.
przyjmuje do wiadomości orzeczenie sądu, w którym sąd litewski orzekł, że Manpower narusza zasadę jednakowego wynagrodzenia dla pracowników tymczasowych, zapisaną w art. 75 litewskiego kodeksu pracy; wyraża głębokie zaniepokojenie warunkami pracy pracowników tymczasowych w Instytucie; wzywa dyrektora, aby odgrywał o wiele bardziej aktywną rolę, jeśli chodzi o dopilnowanie, żeby Instytut oferował pracownikom tymczasowym lepsze wynagrodzenie; domaga się, aby Instytut w trybie pilnym poinformował parlamentarną Komisję Kontroli Budżetowej o wymogach przetargów;
19.
z zadowoleniem przyjmuje propozycję Trybunału, by z myślą o nagłośnieniu organizowanych naborów publikować odnośne ogłoszenia również na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr; na podstawie odpowiedzi Instytutu stwierdza, że - oprócz ograniczeń finansowych - w opinii Instytutu obecnie stosowane kanały zapewniają odpowiednią przejrzystość i widoczność;

Zamówienia

20.
z niepokojem zauważa, że według sprawozdania Trybunału niewybrani oferenci wnieśli przeciwko Instytutowi sprawę do sądu, domagając się odszkodowania w łącznej wysokości 700 000 EUR (co stanowi do 9 % rocznego budżetu Instytutu) i unieważnienia decyzji o udzieleniu zamówienia; odnotowuje, że Instytut już teraz przygotowuje się do pokrycia ewentualnych strat; na podstawie odpowiedzi Instytutu stwierdza, że dostosuje on procedury udzielania zamówień niezależnie od ostatecznej decyzji sądowej; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o rozwoju sytuacji w tym zakresie;
21.
z niepokojem zauważa, że według sprawozdania Trybunału Instytut wszczął i sfinalizował procedurę przetargową w celu pozyskania usług biura podróży bez zagwarantowania najlepszego stosunku jakości do ceny; na podstawie odpowiedzi Instytutu stwierdza, że prowadzi on kontrole wewnętrzne mające na celu sprawdzenie i kontrolę cen usług świadczonych przez wybranego dostawcę; zauważa ponadto, że Instytut zamierza nie odnawiać tej umowy, lecz uczestniczyć we wspólnym postępowaniu o udzielenie zamówienia organizowanym przez Komisję; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o postępach dokonanych w tym zakresie;
22.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału Instytut do końca 2017 r. nie wprowadził jeszcze narzędzi udostępnionych przez Komisję służących wdrożeniu jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji z osobami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); na podstawie odpowiedzi Instytutu stwierdza, że Instytut wprowadza elektroniczne składanie ofert i e-fakturowanie zgodnie z harmonogramem określonym przez Komisję do końca 2018 r.; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o postępach dokonanych w tym zakresie;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

23.
odnotowuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Instytutu mające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów; wskazuje jednak z zaniepokojeniem, że Instytut publikuje na swojej stronie internetowej wyłącznie życiorys dyrektora, a nie publikuje życiorysów kadry kierowniczej wyższego szczebla; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o środkach przyjętych w związku z tym;

Audyt wewnętrzny

24.
zauważa, że w 2017 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt zarządzania relacjami z zainteresowanymi stronami i komunikacji zewnętrznej, stwierdzając, że kontrole wewnętrzne Instytutu są odpowiednie; zauważa, że w celu uwzględnienia trzech zaleceń IAS sklasyfikowanych jako "ważne" opracowano plan działania, który ma zostać zrealizowany do końca 2018 r.; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o wdrożeniu trzech zaleceń;
25.
odnotowuje wysiłki Instytutu służące stworzeniu racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy; zauważa, że Instytut nie wprowadził żadnych specjalnych środków, które pozwoliłyby ograniczyć lub skompensować emisje CO2, ale odnotowuje, że Instytut zachęca pracowników do korzystania z transportu publicznego lub rowerów w celu dojazdu do pracy;
26.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 8  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 136.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 136.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 9.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 84 z 17.3.2017, s. 148.
8 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024