Absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1437
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0095/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki 5 , w szczególności jego art. 24,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0113/2019),
1.
udziela dyrektorowi Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1438

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0113/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 7  ostateczny budżet Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2017 wyniósł 13 272 160 EUR, co stanowi spadek o 16,38 % w porównaniu z 2016 r., który wynika głównie ze zmniejszenia dochodów związanego z operacjami w zakresie rozporządzenia w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (REMIT); mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,72 %, co świadczy o realizacji planowanego celu Agencji, a także oznacza wzrost o 0,61 % w porównaniu z rokiem 2016; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 75,81 %, co oznacza wzrost o 15,87 % w porównaniu do poprzedniego roku;

Anulowane środki przeniesione

2.
zauważa, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 122 606,52 EUR, co stanowi 2,03 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza znaczny spadek o 7,77 % w porównaniu z 2016 r.;

Wydajność

3.
z zadowoleniem zauważa, że Agencja wykorzystuje niektóre środki, takie jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania, do oceny wartości dodanej wynikającej z jej działań, w szczególności do oszacowania wpływu kodeksów sieci i wytycznych oraz do poprawy zarządzania budżetem;
4.
przyjmuje do wiadomości, że Agencja w ogólnym rozrachunku zrealizowała swój program prac mimo istotnych wyzwań związanych z dostępnymi zasobami;
5.
odnotowuje z uznaniem fakt, że Agencja z powodzeniem wprowadziła w życie rozporządzenie w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii oraz że rok 2017 był pierwszym pełnym rokiem gromadzenia danych po podstawowym wdrożeniu tego rozporządzenia w 2016 r.; zauważa również, że w 2017 r. Agencja podjęła decydujący krok, przyjmując wszystkie kodeksy i wytyczne dotyczące sieci w zakresie energii elektrycznej i gazu, a także skoncentrowała swoją uwagę na wspieraniu i monitorowaniu zmian we wdrażaniu już przyjętych kodeksów i wytycznych dotyczących sieci;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja zleciła Komisji usługi rachunkowe i dzieli zasoby z innymi agencjami w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi, budżetu i finansów, a także zamówień i zarządzania infrastrukturą;

Polityka kadrowa

7.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 92,65 % i przyjęto 63 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 68 stanowisk dla pracowników na czas określony (dla porównania w 2016 r. było 69 zatwierdzonych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2017 r. dla Agencji pracowało 21 pracowników kontraktowych i trzech oddelegowanych ekspertów krajowych;
8.
z zaniepokojeniem zauważa, że ograniczenia kadrowe i budżetowe występujące w Agencji w 2017 r. stworzyły ryzyko opóźnień, a także wymusiły zmianę priorytetów i ograniczenie zakresu niektórych sprawozdań i opinii; uważa, że rozszerzanie zadań i roli Agencji wymaga odpowiedniego zwiększenia jej zasobów i personelu;
9.
ubolewa nad brakiem równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Agencji - 5 z 6 należących do niej osób to mężczyźni, a tylko jedna jest kobietą; zwraca się do Agencji o podjęcie działań zapewniających większą równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla;
10.
zauważa, że Agencja przyjęła wzór decyzji Komisji w sprawie polityki ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu; odnotowuje, że zorganizowała ona sesje szkoleniowe i umożliwiła korzystanie z poufnego doradztwa;
11.
z zadowoleniem przyjmuje propozycję Trybunału, by z myślą o nagłośnieniu organizowanych naborów publikować ogłoszenia również na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr (EPSO); przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, że na stronie internetowej EPSO opublikowano już cztery spośród dziewięciu ogłoszeń o naborze; rozumie obawy Agencji dotyczące związanych z tym kosztów tłumaczeń pisemnych;

Zamówienia

12.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału do końca 2017 r. Agencja nie wykorzystała jeszcze żadnych narzędzi oferowanych przez Komisję w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji ze stronami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); wzywa Agencję do wprowadzenia wszystkich narzędzi niezbędnych do zarządzania procedurami udzielania zamówień oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej dziedzinie;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

13.
docenia już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; przyjmuje do wiadomości, że jeden z członków rady administracyjnej, w odniesieniu do którego stwierdzono potencjalny konflikt interesów, zrezygnował ze stanowiska w październiku 2017 r.;
14.
z zadowoleniem przyjmuje dalsze kroki podjęte w celu zwiększenia przejrzystości działań Agencji, takie jak składanie sprawozdań ze spotkań personelu Agencji z zewnętrznymi podmiotami, w szczególności ze spotkań dyrektora Agencji z lobbistami, oraz publikowanie ich na stronie internetowej Agencji od stycznia 2018 r.;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

15.
odnotowuje, że w 2017 r. przeprowadzono ocenę skuteczności szesnastu standardów kontroli wewnętrznej Agencji; odnotowuje z uznaniem, że w 2017 r. nie stwierdzono żadnego znaczącego lub istotnego niedociągnięcia w zakresie standardów kontroli wewnętrznej Agencji;
16.
z niepokojem zauważa, że według sprawozdania Trybunału dane rezerwowe dotyczące REMIT są przechowywane w tym samym miejscu co oryginalne dane, co stanowi poważne zagrożenie dla ciągłości działania w przypadku poważnych awarii; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, zgodnie z którą przywrócenie lokalizacji odtwarzania danych po awarii systemu wymagałoby dodatkowych środków finansowych;
17.
zauważa, że w 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła pełną ocenę ryzyka, w tym w odniesieniu do IT, w wyniku której opracowano dla Agencji nowy strategiczny plan audytu na lata 2017-2019 i określono obszary audytu na następny okres planowania; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
18.
zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego zbadała zarządzanie zasobami ludzkimi w Agencji; zauważa z zaniepokojeniem, że w zaleceniu o krytycznym znaczeniu zwrócono uwagę na brak opracowanych wytycznych dotyczących zgłaszania i rozpatrywania potencjalnych przypadków nadużyć finansowych oraz ich wyników w zakresie rekrutacji personelu; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o środkach przyjętych w celu złagodzenia tego ryzyka;

Inne uwagi

19.
zauważa z niepokojem, że Agencja nie przeprowadziła w 2017 r. kompleksowej analizy prawdopodobnego wpływu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej na swoją organizację, działalność i rozliczenia; zwraca jednak uwagę na odpowiedź Agencji, że przeprowadziła ona taką analizę w 2018 r.; apeluje do Agencji, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wpływie decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej i niezbędnych działaniach;
20.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 8  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 33.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 33.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 84 z 17.3.2017, s. 202.
8 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024