Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1432
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok 2017 (COM(2018) 521 - C8-0326/2018) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2017 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 59, 118, 260, 261 i 262,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0116/2019),
1.
udziela Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Inspektora Ochrony Danych za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1433

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0116/2019),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania demokratycznej legitymacji instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem"), zgodnie z którym w łącznych płatnościach za rok zakończony dnia 31 grudnia 2017 r. w odniesieniu do wydatków administracyjnych i innych wydatków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (zwanego dalej "EIOD") nie wystąpiły istotne błędy, a zbadane systemy nadzoru i kontroli wydatków administracyjnych i innych wydatków były skuteczne;
2.
zauważa, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2017 Trybunał stwierdził, iż nie odnotowano istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności EIOD w odniesieniu do zasobów ludzkich i zamówień publicznych;
3.
ubolewa jednak, że jak poinformowano w sprawozdaniu rocznym z działalności EIOD, w 2017 r. Trybunał zbadał tylko jedną płatność; jest zdania, że wprawdzie EIOD nie jest zdecentralizowaną agencją unijną, a jego budżet stanowi bardzo niewielką część budżetu Unii, jednak Trybunał powinien, począwszy od 2018 r., odpowiednio badać legalność i prawidłowość transakcji EIOD, gdyż przejrzystość ma zasadnicze znaczenie dla właściwego funkcjonowania tego organu Unii; w związku z tym postuluje, aby Trybunał wydawał odrębne sprawozdania roczne z działalności dotyczące sprawozdania finansowego tego ważnego organu Unii;
4.
zauważa, że całkowity budżet przyznany EIOD na rok 2017 wynosił 11 324 735 EUR, co stanowi wzrost o 21,93 % w porównaniu z budżetem na 2016 r., oraz że wykonanie budżetu pod względem środków na zobowiązania w 2017 r. wyniosło 10 075 534 EUR; zauważa z niepokojem, że wskaźnik wykonania budżetu nadal spadał - z 94,66 % w 2015 r. i 91,93 % w 2016 r. do 89 % dostępnych środków w 2017 r.; zauważa, że wykonanie budżetu pod względem środków na płatności wyniosło 9 368 686,15 EUR, co oznacza 77 % dostępnych środków; w związku z tym zwraca uwagę na tytuły I i III, gdzie wskaźniki wykonania środków wyniosły 88,24 % i 73,10 %; wzywa EIOD do zintensyfikowania wysiłków i do ostrożnego szacowania budżetu;
5.
zauważa, że na budżet EIOD ogromny wpływ miały dwie duże zmiany ustawodawcze (ogólne rozporządzenie o ochronie danych 7  i dyrektywa w sprawie ochrony danych w sektorze policji i wymiarze sprawiedliwości 8 ); zauważa, że większość dodatkowych środków przyznano EIOD na powołanie sekretariatu nowo utworzonej Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD);
6.
odnotowuje prace EIOD nad wprowadzeniem procedur budżetowania celowego i apeluje o sprawne wdrożenie tych zasad; zauważa, że EIOD ocenił swoje kluczowe wskaźniki skuteczności działania, aby uwzględnić nowe cele i priorytety w oparciu o strategię EIOD na lata 2015-2019; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że strategia jest pomyślnie wdrażana, a większość kluczowych wskaźników skuteczności działania osiąga lub przekracza swoje odnośne cele;
7.
zwraca uwagę, że budżet EIOD jest głównie administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki dotyczące pracowników, budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów bieżących;
8.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję EIOD o publikowaniu rocznych sprawozdań z działalności do 31 marca z myślą o optymizacji i przyspieszeniu procedury udzielania absolutorium;
9.
podkreśla coraz ważniejszą rolę EIOD w zapewnianiu wdrażania europejskich przepisów o ochronie danych i prywatności w instytucjach i organach Unii; z zadowoleniem przyjmuje działalność EIOD, w tym rosnącą liczbę opinii w sprawie unijnych wniosków dotyczących ochrony danych i kwestii prywatności, pomoc udzielaną instytucjom Unii w przygotowaniach do nowych zasad ochrony danych, udział w pierwszym wspólnym przeglądzie Tarczy Prywatności UE-USA oraz nadzór nad Europolem; zachęca EIOD do dalszej pracy w ścisłym kontakcie z krajowymi organami ochrony danych w państwach członkowskich, aby zapewnić rzeczywisty skoordynowany nadzór oraz współpracować w przygotowaniach do nowych ram ustawodawczych;
10.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcie przez EIOD obniżenia liczby pracowników w planie zatrudnienia o 5 % i zauważa, że Trybunał nie ma już żadnych uwag w tej kwestii;
11.
z zadowoleniem przyjmuje uwzględnianie przez EIOD szczegółowych informacji dotyczących wyjazdów służbowych członków tej instytucji, zgodnie z wymogiem zawartym w ostatniej rezolucji w sprawie udzielenia absolutorium;
12.
z zadowoleniem przyjmuje fakt istnienia współpracy międzyinstytucjonalnej, czego dowodem są umowy o gwarantowanym poziomie usług zawarte przez EIOD i inne instytucje Unii, pomoc Komisji w kwestiach finansowych, księgowych i budżetowych czy też udział w różnych międzyinstytucjonalnych zaproszeniach do składania ofert, zwłaszcza w obszarze technologii informacyjnych i administracji;
13.
z zadowoleniem przyjmuje zawarte w rocznym sprawozdaniu z działalności wykresy, które dostarczają szczegółowych informacji o liczbie wyjazdów służbowych, średniej długości i średnim koszcie personelu EIOD i członków tej instytucji; zauważa dołączenie tabeli porównawczej dotyczącej zamówień, o co wystąpiono w sprawozdaniu w sprawie udzielenia absolutorium za rok 2016;
14.
ubolewa, że EIOD nie ma automatycznego systemu do uzyskiwania informacji związanych z zasobami ludzkimi; zachęca EIOD do zawarcia szybkiego porozumienia z Komisją w sprawie dostosowania narzędzia informatycznego SYSPER na potrzeby zarządzania zasobami ludzkimi;
15.
z zadowoleniem przyjmuje zintensyfikowaną komunikację z obywatelami i zainteresowanymi stronami, a także stale rosnącą liczbę osób śledzących w mediach społecznościowych; z zadowoleniem przyjmuje także uruchomienie w marcu 2017 r. nowej strony internetowej EIOD;
16.
zauważa, że EIOD przyznano dodatkową powierzchnię do pracy, aby mógł on uporać się z kwestią rosnącej liczby pracowników oraz z utworzeniem EROD;
17.
z zadowoleniem przyjmuje wysoki odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych, a także środki służące zapewnieniu równowagi płci w tej instytucji; zauważa jednakże, że jedynie 32 % personelu to mężczyźni; podkreśla, że ze środków służących promowaniu równowagi płci i równych szans powinni korzystać przedstawiciele obu płci;
18.
z zadowoleniem przyjmuje pracę zaufanego doradcy oraz środki służące podniesieniu wśród pracowników EIOD świadomości na temat molestowania; zachęca EIOD do ścisłego monitorowania skuteczności swojej polityki w tym obszarze, do kontynuowania podnoszenia świadomości na temat molestowania w miejscu pracy oraz do sprzyjania kulturze zerowej tolerancji wobec molestowania;
19.
zauważa, że ogółem 80 pracowników pochodzi z 16 różnych państw członkowskich; apeluje, aby EIOD dążył do proporcjonalnej reprezentacji wszystkich państw członkowskich w liczbie personelu;
20.
zauważa, że kwestia efektu "drzwi obrotowych" została rozwiązana w kodeksie postępowania personelu EIOD; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że CV i deklaracje interesów członków EIOD są dostępne na stronie internetowej instytucji; zachęca EIOD do zapewnienia przejrzystości jego działań oraz do wymiany najlepszych praktyk z innymi instytucjami Unii;
21.
z zadowoleniem przyjmuje dostępne informacje o środkach kontroli wewnętrznej; z zadowoleniem przyjmuje działania następcze po zaleceniach wydanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego w wyniku rocznego audytu wewnętrznego dotyczącego 2016 r., a także fakt, że trzy zalecenia będące w toku wkrótce zostaną zamknięte;
22.
z zadowoleniem przyjmuje ramy etyczne EIOD, obowiązujące inspektorów i wszystkich pracowników sekretariatu w kontaktach z innymi instytucjami Unii i zainteresowanymi podmiotami; z zadowoleniem przyjmuje formalne ustanowienie w EIOD funkcji urzędnika ds. etyki; popiera działania EIOD na rzecz dostosowania kodeksu postępowania do nowych tendencji i najlepszych praktyk;
23.
ubolewa nad tym, że w kontekście udzielania absolutorium za rok 2017 EIOD nie dostarczył informacji w sprawie procedur wewnętrznych dotyczących informowania o nieprawidłowościach; podkreśla, jak ważne jest wprowadzenie koniecznych procedur oraz właściwe informowanie pracowników o przysługujących im prawach, aby budować w instytucji kulturę zaufania;
24.
zauważa, że decyzja Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej nie powinna mieć żadnego bezpośredniego wpływu na finansową, kadrową lub strukturalną organizację EIOD; z zadowoleniem przyjmuje decyzję EIOD o utrzymaniu na stanowiskach jego wszystkich czterech brytyjskich pracowników.
1 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
2 Dz.U. C 348 z 28.9.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 1.
4 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 9.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024