Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1430
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok 2017 (COM(2018) 521 - C8-0325/2018) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2017 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 59, 118, 260, 261 i 262,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0099/2019),
1.
udziela Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1431

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0099/2019),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania demokratycznej legitymacji instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
stwierdza z zadowoleniem, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") nie odnotował żadnych istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (zwanego dalej "Rzecznikiem") dotyczących zasobów ludzkich i zamówień publicznych;
2.
podkreśla, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym 31 grudnia 2017 r. w łącznych płatnościach związanych z wydatkami administracyjnymi Rzecznika nie wystąpiły istotne błędy;
3.
zwraca uwagę, że budżet Rzecznika jest głównie administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki dotyczące pracowników, budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów bieżących; odnotowuje, że w 2017 r. wyniósł on 10 905 441 EUR (10 658 951 EUR w 2016 r.);
4.
z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Rzecznika do zadbania o to, by wszystkie dostępne środki były wydawane w sposób ukierunkowany na wyniki, i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik bierze pod uwagę wyniki szeregu pomiarów i danych statystycznych, które mają bezpośredni wpływ na pracę biura; odnotowuje, że w odniesieniu do kluczowych wskaźników skuteczności działania przyjętych w ramach strategii działań do roku 2019 podjęto działania w celu poprawy wyników przez stałe przeglądy, usprawnienie procesów i monitorowanie pracy; zwraca jednak uwagę, że kluczowy wskaźnik skuteczności działania dotyczący ogólnej zgodności z przepisami wyniósł jedynie 85 % i odbiega od wyznaczonego celu 90 %; zachęca Rzecznika do dalszej poprawy wyników w tej dziedzinie;
5.
odnotowuje, że z łącznych środków 93,91 % stanowiły środki na zobowiązania (w porównaniu z 95,40 % w 2016 r.), 86,20 % - środki na płatności (w porównaniu z 85,89 % w 2016 r.), a wskaźnik ich wykorzystania wyniósł 93,9 % (w porównaniu z 95,40 % w 2016 r.);
6.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rzecznika o opublikowaniu rocznych sprawozdań z działalności do dnia 31 marca z myślą o optymizacji i przyspieszeniu procedury udzielania absolutorium;
7.
odnotowuje, że spadek wskaźnika wykonania w 2017 r. wynika w dużej mierze z niepełnego wykorzystania środków z linii budżetowej przeznaczonej na szkoły europejskie; z zadowoleniem przyjmuje nowe środki budżetowe przeznaczone na finansowanie programu wsparcia na rzecz korzystania z transportu publicznego podczas dojazdów do różnych miejsc pracy;
8.
przypomina, że ostatniego przeglądu statutu Rzecznika dokonano w 2008 r. 7 ; zwraca uwagę, że Parlament wielokrotnie wzywał do aktualizacji tego statutu ze względu na nowe realia i wyzwania; podkreśla w szczególności potrzebę zwiększenia kompetencji Rzecznika w sprawach dotyczących dostępu do dokumentów Unii, nieprzestrzegania wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ochrony sygnalistów i molestowania 8 ;
9.
podkreśla rolę Rzecznika w promowaniu dobrego zarządzania, przejrzystości i unikania konfliktów interesów w instytucjach Unii; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2017 r. Rzecznik zamknął cztery dochodzenia strategiczne, otworzył cztery nowe dochodzenia i zainicjował osiem inicjatyw strategicznych; przyznaje, że praca ta jest ważna, by zachęcać instytucje, organy, urzędy i agencje Unii, aby były jak najbardziej otwarte, odpowiedzialne, etyczne i by reagowały na potrzeby obywateli;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik przestrzegał porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie redukcji personelu o 5 % między 2013 r. a 2017 r., przy czym ogólny wkład oznacza zlikwidowanie 3 stanowisk; zauważa jednak, że w międzyczasie liczba pracowników kontraktowych wzrosła z 8 do 15, a liczba stażystów pobierających wynagrodzenie z pięciu do dziewięciu; wyraża zaniepokojenie, że część tego wzrostu wynika z konieczności zrekompensowania ogólnego zmniejszenia liczby pracowników i może mieć szkodliwy wpływ na podział obciążenia pracą i długoterminowy rozwój organizacyjny instytucji;
11.
odnotowuje wzrost liczby otrzymanych skarg o 20 %, z 1 839 w 2016 r. do 2 216 w 2017 r.; zauważa, że Rzecznik wszczął ogółem 433 dochodzenia na podstawie skarg (245 w 2016 r.) i zamknął 348 takich dochodzeń (291 w 2016 r.); zwraca uwagę, że wzrost ten wynika między innymi z nowych przepisów wykonawczych, na mocy których pewna liczba spraw, które wcześniej zostałyby sklasyfikowane jako "bez podstaw do przeprowadzenia dochodzenia", jest obecnie zamykana jako "dochodzenia, w których nie stwierdzono niewłaściwego administrowania"; podkreśla, że ze względu na stale rosnącą liczbę skarg przedkładanych Rzecznikowi obciążenie pracą w Biurze Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich stało się zbyt duże; domaga się zwiększenia budżetu Rzecznika w celu zaradzenia tej sytuacji;
12.
zwraca uwagę, że w 2017 r. łączna liczba nowych rozpatrzonych skarg wyniosła 2 181, z czego 751 mieściło się z zakresie kompetencji, w porównaniu z 1 880 skargami rozpatrzonymi w 2016 r., z czego 711 mieściło się z zakresie kompetencji; zauważa w związku z tym, że liczba skarg w ramach kompetencji wzrosła o 5,5 %;
13.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że średni czas rozpatrywania skargi zmniejszył się z 86 dni w 2013 r. do 64 dni w 2017 r.; z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że średni czas prowadzenia dochodzeń zmniejszył się z 369 dni w 2013 r. do 266 dni w 2017 r.;
14.
z zadowoleniem przyjmuje nieustanne starania Rzecznika na rzecz poprawy wydajności i skuteczności prowadzonych przez niego spraw; w związku z powyższym odnotowuje z satysfakcją, że wszystkie wyniki dotyczące kluczowego wskaźnika skuteczności działania na rzecz efektywności (wskaźnik 7.) przekroczyły wyznaczone cele; z zadowoleniem przyjmuje ponadto wdrożenie przyspieszonej procedury rozpatrywania skarg dotyczących dostępu do dokumentów;
15.
z zadowoleniem przyjmuje nieustanne starania na rzecz ograniczenia kosztów tłumaczeń pisemnych, związane przede wszystkim z produkcją publikacji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wydatki na tłumaczenia pisemne zmniejszyły się o 11 %, tj. z 293 000 EUR w 2016 r. do 263 000 EUR w 2017 r.; zauważa, że według rocznego sprawozdania z działalności Rzecznika osiągnięto próg, poniżej którego trudno będzie zejść w przyszłości; w związku z tym zachęca Rzecznika, aby podejmował dalsze wysiłki na rzecz ograniczenia kosztów tłumaczeń, bez szkody dla prawidłowego funkcjonowania tłumaczeń i publikacji;
16.
odnotowuje, że biura Rzecznika w Strasburgu zostały przeniesione do nowych lokali w budynku HAV;
17.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcia Rzecznika w zakresie działań komunikacyjnych mających na celu zwiększenie jego widoczności i obecności w mediach, w tym poszerzenie zasięgu jego przekazu w mediach społecznościowych, czego dowodem jest 22 790 wzmianek na Twitterze oraz wzrost liczby obserwujących o 16 % do 19 200 osób; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik gruntownie przekształcił swoją stronę internetową, aby uczynić ją bardziej przyjazną dla użytkownika, oraz że wykonawca zewnętrzny zatwierdził zgodność strony internetowej z wytycznymi dotyczącymi dostępności treści internetowych; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik przyznał w 2017 r. pierwszą nagrodę za dobrą administrację, którą zapoczątkowano w celu uznania przykładów dobrych praktyk w administracji publicznej i obszerniejszego informowania o nich opinii publicznej;
18.
z zadowoleniem przyjmuje dochodzenie strategiczne w sprawie dostępności stron internetowych i narzędzi internetowych Komisji; zwraca się o informowanie go o wynikach dochodzenia oraz zachęca Rzecznika do dzielenia się swoimi ostatecznymi zaleceniami z innymi organami i instytucjami Unii;
19.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zalecenia Trybunału dotyczące udoskonalenia systemu monitorowania w celu terminowej aktualizacji osobistej sytuacji pracowników, które mogą mieć wpływ na obliczanie dodatków rodzinnych, zostały wdrożone w przeważającej mierze;
20.
z zadowoleniem przyjmuje równowagę płci na szczeblu kierowniczym, gdzie 50 % kierowników średniego szczebla to kobiety, a także na poziomie administratorów; zachęca Rzecznika do utrzymania tej tendencji; ponadto z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie ram polityki na rzecz zasobów ludzkich, która dotyczy równowagi płci, rekrutacji i integracji osób niepełnosprawnych oraz polityki różnorodności; odnotowuje udział Rzecznika w grupie roboczej Intercopec zajmującej się kwestią równowagi płci w instytucjach Unii;
21.
przypomina, że zachęca się Rzecznika, by dążył do zapewnienia równowagi geograficznej na stanowiskach kierowniczych w perspektywie średnio- i długoterminowej oraz do zadbania o proporcjonalną reprezentację wszystkich państw członkowskich wśród personelu;
22.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Rzecznika na rzecz poprawy równowagi między życiem zawodowym a prywatnym pracowników; odnotowuje, że od 2017 r. elastyczny czas pracy stał się domyślnym systemem pracy, który ma zastosowanie do wszystkich pracowników, w tym stażystów; zauważa ponadto, że w 2017 r. 58 spośród 83 aktywnych członków personelu skorzystało z możliwości telepracy; zachęca Rzecznika, aby nadal dążył do odgrywania wzorcowej i nowatorskiej roli we wszystkich kwestiach dotyczących personelu, zważywszy na jego rolę w kwestiach związanych z etyką i warunkami pracy w instytucjach Unii;
23.
zwraca uwagę, że w 2017 r. Rzecznik nie odnotował przypadków molestowania; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie polityki zapobiegania molestowaniu i ochrony przed nim oraz planowany program szkoleń dla wszystkich pracowników, w tym kadry kierowniczej; ponadto wyraża zadowolenie z przyjęcia przewodnika dotyczącego etyki i dobrego postępowania przeznaczonego dla pracowników Rzecznika, a także przyjęcie wewnętrznej karty dobrej praktyki zarządzania; zachęca Rzecznika do ścisłego monitorowania skuteczności swojej polityki, do dalszych działań służących uwrażliwianiu na problem molestowania w miejscu pracy oraz do promowania kultury zerowej tolerancji wobec molestowania, a także zwraca się do Rzecznika, aby w kolejnym rocznym sprawozdaniu z działalności przekazał organowi udzielającemu absolutorium informacje na ten temat;
24.
odnotowuje z zadowoleniem, że kwestia efektu "drzwi obrotowych" została poruszona w przewodniku dotyczącym etyki i dobrego postępowania; wzywa Rzecznika do zapewnienia skutecznego stosowania tych wytycznych i zwraca się do Rzecznika, aby w kolejnym rocznym sprawozdaniu z działalności przekazał organowi udzielającemu absolutorium informacje na ten temat;
25.
z zadowoleniem przyjmuje zamknięcie skargi Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) dotyczącej procedury przetwarzania danych osobowych osób trzecich w skargach i dochodzeniach; przyjmuje do wiadomości, że EIOD był zadowolony z przeglądu i wdrażania zaleceń;
26.
zauważa, że w 2017 r. nie odnotowano przypadków zgłaszania nieprawidłowości; zwraca uwagę, że dla wszystkich pracowników zorganizowano szkolenie w zakresie informowania o nieprawidłowościach; wzywa Rzecznika do zadbania o to, by wszyscy pracownicy byli odpowiednio informowani o przysługujących im prawach, na przykład podczas szkoleń wprowadzających dla nowych pracowników; z zadowoleniem przyjmuje rozważania Rzecznika dotyczące tego, czy wymagane są z jego strony bardziej proaktywne działania w odniesieniu do stosowanych obecnie w instytucjach, organach i agencjach Unii zasad i strategii politycznych dotyczących informowania o nieprawidłowościach; apeluje do Rzecznika, aby w dalszym ciągu dawał dobry przykład.
1 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
2 Dz.U. C 348 z 28.9.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 1.
4 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 9.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
7 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 czerwca 2008 r. zmieniająca decyzję 94/262/EWWiS, WE, Euratom w sprawie przepisów i ogólnych warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Dz.U. L 189 z 17.7.2008, s. 25).
8 Zob. zwłaszcza rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego ustanawiającego przepisy i ogólne warunki regulujące wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Statut Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) i uchylającego decyzję 94/262/EWWiS, WE, Euratom (teksty przyjęte, P8_TA(2019)0080).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.127

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019